5 Ting jeg skulle ønske at jeg lærte på skolen!

Noe som jeg har fundert på etter at jeg ble voksen og har kommet igang med voksenlivet, er pensum på skolen. Man lærer jo alt mulig nyttig og unyttig, men noe jeg syns er rart er at man ikke lærte mer om selve voksenlivet på skolen. Hvorfor lærte jeg seriøst DIKT analyse og nynorsk? Hva i huleste trenger jeg det til? Husker på vi brukte ukesvis av 3. året på vgs til diktanalyse, og jeg fatter ikke hvorfor. En ting at vi skal lære norsk og diverse altså, og man kunne svingt kjapt innom dikt, men ukesvis med diktanalyse er totalt unødvendig.

Hvorfor var det ikke et fag på skolen som dyttet vekk nynorsken, som het “voksenliv” eller noe? Der skulle jeg gjerne ha sett at vi lærte disse tingene: 

PS; jeg gikk ut fra ungdomsskolen i 2009 og vgs i 2013, så om ting har forandret seg og man faktisk har fått inn noen av disse tingene i læreplanen nå roper jeg bare; wohooo! Endelig! Og nynorsk er vel fjernet eller er valgfritt nå om jeg ikke tar feil? Men bruker nynorsk siden jeg føler det er et godt eksempel på unødvendige ting man faktisk ikke trenger å lære! 

 

Ernæring – Jeg lærte litt om ernæring på kokkelinja, men det var ikke mye, også minnes jeg å huske at vi sveivet innom den matsirkelen et eller annet sted ila grunnskolen. Men med tanke på at flere mennesker i verden dør av fedme enn sult, burde kanskje ernæring vært noe vi virkelig lærte mye om på skolen?

 

Privat økonomi – Skulle ønske vi lærte hvordan man setter opp budsjett, mer om aksjefond, pensjonssparing, kredittscore, osv. Du vet; de tingene som kan gjøre livet ditt jævlig surt om du fucker det opp. Tingene man virkelig burde kunne, men som det av en eller annen grunn bare forventes at man skal lære av seg selv?

Hus – Det å kjøpe hus er den største investeringen i de fleste sitt liv. Det er så ekstremt mange feller å gå i. Plutselig forventes det at du skal kunne lese en tilstandsrapport og ha full peiling på alt som skjer i et hus. Altså? For ikke å snakke om det faktum at du har basically alt fra noen timer til et par dager på å bestemme deg om du skal kjøpe huset eller ikke, siden det ofte blir budkrig og fullt kaos.

I slike situasjoner er det veeeeldig kjekt å vite om drømmehuset er bra eller ikke. Da Per Fredrik og jeg skulle kjøpe hus hadde vi med faren hans rundt når vi var på visning, fordi han hadde super peiling, og vi unngikk så mange kjøpetabber at du aner ikke!

Barn – Et lite kurs i hva man gjør med en kid takk. På amerikanske filmer har det i det minste baby’er på læreplanen, så hvorfor har vi ikke det her i Norge? Den ungen kommer jo ikke med noen bruksanvisning, og selv om vi lærer bittelitt i naturfag om det å lage babyen, er faktisk ikke det nok. Hvor fint hadde det ikke vært om folk med skikkelig peiling på babyer, hadde dratt rundt på skoler og lært vgs elever om det å ta hånd om barn?

 

Renslighet – Etter korona kom har det vært full ståhei med at man må lære seg hvordan man vasker seg på hendene korrekt. Altså.. Det sier jo sitt om at det kanskje burde vært litt mer om renslighet på skolen? Typ; hvordan holde huset rent, hvordan vaske seg på hendene, hvordan vaske klærne sine, osv. Dette kunne jo vært en del av det som kaltes “heimkunnskap” back in the days (hva kalles det nå? haha). Selv lærte jeg sånt tidlig, for jeg hadde en mor som lærte meg å bli selvstendig, men ikke alle er like heldige, og jeg møter ofte folk langt oppi 20 årene som har null peiling på hvordan man i det hele tatt vasker sine egne klær..

Nei folkens, nå syns jeg at det er på tide at de endrer litt på læreplanen. Det er så mange altfor viktige ting som bare forventes at man skal lære av foreldre og google, og slik burde det ikke være. Tenk på alle de som ikke har like ressurssterke foreldre, og man kan jo ikke akkurat google noe man ikke engang vet at finnes. Det er jo ikke sånn at det forventes at man bare skal lære seg algebra av seg selv. Så hvorfor forventes det når det kommer til så mange ting i voksenlivet?

22 kommentarer
    1. Så enig med deg. Jeg gikk ut av skolen på slutten av 80-tallet og det er ikke mye som er forandret siden da. Mye unødvendig som forsatt ungene lærer i dag,som dem ikke har bruk for i voksen livet.
      Vet ungdommen har lagt inn ønsker om forandring,men det blir ikke hørt på.

    2. Det er ein haug med folk som har nynorsk som hovudmål. Det er minst like nødvendig å lære som det er å lære bokmål. Viss du ikkje har tenkt på det så er nynorsken den mest «ekte» norsken, mens bokmål er blanding av dansk og norsk.
      Eg håpar ikkje du tok dette som kjefting, synst berre det er ekstremt viktig at me ikkje rydder ut nynorsken, sjølv om dåke på austlandet har bokmål, så er det veldig veldig mangen som har nynorsk også.

    3. Hei, nynorsk skal man ha like mye som før (hvertfall på ungdomsskole), men vi får ikke karakterer i det lenger🥰

    4. Jeg hadde akkurat eksamen på nynorsk (er 31 og lærer). Lurer på hvorfor alle syns det er så unødvendig? Handler jo mye om historie. Hadde det ikke vært for nynorsken og Ivar Aasen så ville vi sannsynligvis fortsatt hatt mer eller mindre dansk skriftspråk! Vi var jo ikke en selvstendig nasjon på hundrevis av år, så når vi endelig ble selvstendige 17. Mai 1814 ble det en sak for folket å ønske seg et eget språk som skulle ligne på det vi snakka i praksis… Det var stolthet i å bringe videre det norske språket, for det er det nynorsk gjør. Jeg syns det er kjempeviktig! Det blir stort ramaskrik når vi ikke skal feire 17. Mai, men vi skal ikke jobbe for å beholde norsk kultur!? Det henger ikke på greip. Ja vi trenger kanskje ikke å ha en egen eksamen i nynorsk, men at vi skal lære noe om nynorsk og skrive nynorsk for å lære det. Det syns jeg er på sin plass. Mange steder i Norge snakker de nynorsk, de tenker jo det samme om bokmål. Og jeg er helt enig i at det du sier er viktig å lære er utrolig viktig. Vi burde hatt et eget fag som het livsmestring og helse! Men det er nå sånn at det meste vi lærer får vi faktisk bruk for en eller annen gang i livet. I forskjellig grad ja, men det er utrolig hva jeg har fått bruk for opp igjennom. Alt vi lærer former oss på et vis, enten det er det faglige vi får ut av det eller om det er arbeidet som vi legger i det som lærer oss å bli utholdende, hardtarbeidende, tålmodige… Det er god livsvisdom å måtte gjøre noe som man kanskje ikke vil, for livet er jo ikke en dans på roser. Og plutselig må du henge opp klesvaska selv om du syns det er noe dritt! Hva du får bruk får er helt tilfeldig… De fleste vet ikke hva de vil når de går i åttende og begynner med nynorsk. Noen skal bli språkforskere og! For de var nynorsk kanskje det mest relevante. Just saying. Hilsen er NØRD 😂

      1. Kan vel være valgfag. Så kan de som er interessert ta det… 🙄 Og de som mener det er viktig, hoppe på…

    5. Så enig, Stina! Det bør virkelig endres på! Mye mer viktig å lære å være et godt medmenneske og det du skriver… <3

    6. Totally agreed! It’s very similar here in Finland. We had something called “social studies”, but there were NONE of the (important) matters you mentioned! It was mostly some nonsence if I remember right. One thing kids nowadays should have (we didn’t have it ’cause I’m a dinosaur, haha 😀 ) would be some “social media skills”. So that they would learn about the dangers of internet and how to behave nicely; “social media etiquette” or something. Maybe they have it, I don’t know! Gotta ask my goddaugter (she is in primary school). 🙂

    7. Nynorsk er et eget fag akkurat som bokmål på VGs fortsatt, og man får en karakter i hvert fag som teller like mye på vitnemålet .. uff.

    8. Du trenger ikkje å si at nynorsk er unødvendig!!!!!! Tenk om du får et brev fra Bergen da, så kan du ikkje nynorsk kva skal du gjere då??? For meg kan vi godt droppe bokmål. Kor kjipt er det ikkje å ikkje klare å lese et fan brev fra Bergen,Sotra og mangen andre steder.! Så ja

      1. Alle fra Bergen skriver da ikke nynorsk, fikk karakteren 2 i VG 2, og måtte slite meg opp til en 5er. Er ekstremt dårlig på nynorsk, og er fra Bergen..

    9. Hei! Dette er ikkje for å hate eller noko sånt, men det er faktisk veldig mange som har nynorsk som hovudmål. Dei synst jo det samme om bokmål, at det er heilt unødvendig. Så eg synst det er ganske dumt at du skriver at nynorsken skal takast vekk, fordi dåke som har bokmål som hovudmål ikkje likar det og meiner det er unødvendig. Det er heilt likt med oss som har nynorsk, så eg synst rett og slett at det blir for dumt. Skal folk liksom ta vekk nynorsk slik at vi som har det som hovudmål skal få dårligare karakter i norsk?
      Helsing ein på Vestlandet😂😊

    10. Helt enig i mye av det du snakket om i dette innlegge, men syns det er fint at andre i kommentarfeltet påpeker historien knyttet til nynorsk (og hvorfor vi fortsatt bør lære det). Det er fortsatt mange nynorsk kommuner i landet og jeg endte selv om med å skrive bacheloroppgaven min på nynorsk da det var i samarbeid med en nynorsk kommune. Så vil bare påpeke at det er både nyttig og lærerikt i henhold til den norske historien og språket 🙂 Ellers syns jeg du hadde mange gode poeng!

    11. Det er nettopp kommet ny læreplan. Fagfornyelsen skal være implementert i undervisningen når skoleåret 20/21 starter.

    12. For det fyrste: Læreplanane vert jamnleg fornya. Den siste store læreplanreforma kom i 2006 med Kunnskapsløftet, og til hausten skal ein ny læreplan-reform, Fagfornyelsen, implementerast i skulen.

      Nynorsk er heldigvis framleis eit obligatorisk fag i skulen og slik skal det halde fram. Eg reagerer på at du snakkar så negativt om nynorsk og undervurderar det. Nynorsk er absolutt ikkje ubrukeleg og dei fleste får god bruk for nynorsk-kunnskapen i vaksenlive. Spesielt viktig er det for dei hundretusenvis av tilsette i offentleg sektor som ofte må nytte nynorsk i delar av arbeidet sitt. Nynorsk er ein viktig kulturarv og blir nytta av mange. Bokmål er eit skriftspråk utsprungen frå det danske språket som fylgje av Danmarks kontroll over Noreg i lang tid. Ivar Aasen ville skape eit nytt skriftspråk basert på talemålet til det norske folk, og då synest eg det er underleg å ville fjerna dette viktige språket frå skulen. Set pris på at fleire i dette kommentarfeltet også har uttrykt si meining om denne saka. Det er svært viktig at nynorsk forblir eit obligatorisk fag i skulen og det framstår kunnskapslaust å ville fjerne dette skriftspråket som er Noregs skrifttspråk, sidestilt med bokmål. Bokmål er ikkje viktigare enn nynorsk.

    13. Helt enig med deg om nynorsk. Spesielt i disse tider der alt av ordbøker ligger tilgjengelig i lomma hele tiden. Jeg er akkurat ferdig med lang utdanning og har ikke brukt nynorsk til noe fornuftig i hele mitt voksne liv. Nynorsk møter jeg kun på i form av skilt og som dialekt på Vestlandet, og i artikler på NRK – noe som forsåvidt også er helt unødvendig. Men det er en anna sak. Vi kaster bort tid mens hjernene våre er unge og åpne på tull som vi ikke trenger. Å lære å lese nynorsk er én ting, men å bruke tid på grammatiske regler for et språk du aldri bruker er latterlig. Hva de gjør på Vestlandet er deres sak, men vi andre som allerede snakker egen dialekt har mer enn nok med bokmål. Jeg bruker tysken min mer enn nynorsken.

      Ja til nynorsk som valgfag!

    14. Nå må du huske at skole og oppdragelse er to helt forskjellige ting. På skolen skal du lære faglig kunnskap, lærerne har ikke ansvar for å oppdra elevene. Det går på foreldre/ foresatte. Nynorsk er også et viktig fag selv om det kan være vanskelig. I det moderne samfunnet er språk makt, og jo flere språk du lærer, jo større faglig kompetanse vil du få og dermed også flere muligheter i det voksne liv. Det er klart at flere ikke får bruk for nynorsk senere. Slik er det med flere fag, men det finnes mange jobber det vil være nødvendig, og i skolen må man gi elevene muligheten til å velge mellom så mange yrkesveier som mulig. Når man er tenåring har man null peiling på hva man skal ende opp med å bli, og derfor er det naturlig å gi elevene så mye kompetanse som overhodet mulig. Er tross alt en grunn til at pensum ser ut slik det gjør, det er fordi dyktige fagfolk som har masse kunnskap om utdanning har satt det sammen. Så ingen vits i å klage:)

    15. På yrkesfag e Ikkje nynorsk et fag og vi hadde ikke no diktanalyse, i matte lære vi om budsjett men ikkje nåkka om d andre, naturfag så lærte vi no my om ernæring og kossen man ska sette sammen et måltid på en sunn måte så litt e forandre, men går du vanlig studiespess e d vel litt forskjell

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg