5 Garden hacks

Siden jeg startet flyttet inn i huset til Per Fredrik og meg for 4 år siden og endelig fikk meg hage, har jeg lært utrolig mye. Jeg gikk fra å kunne nærmeste ingenting, til nå å faktisk ha litt peiling. Jeg er jo langt ifra noen gartner enda, men jeg lærer ofte noe nytt og spennende.

Siden jeg vet at mange av dere som leser bloggen min kanskje nettopp har fått dere hage eller en liten balkong / veranda, er dere nok også ganske giret på å lære om hage og blomster. Så derfor tenkte jeg å begynne med en vri av 5 beauty hacks, og ha 5 garden hacks. Her blir det tips og triks om blomster og hage, og ting som jeg selv skulle ønske at noen fortalte meg da jeg var ny i hageverden. Så; la oss sette igang!

Jord – Man er ikke nødt til å kjøpe den dyreste og “beste” jorden på hagebutikkene. Det første året jeg skulle ha pallekarmer kjøpte jeg fancy grønnsaksjord og brukte hele 3000,- kr på jord til tre pallekarmer. Holder man på sånn blir det fort ekstremt dyrt med hageprosjekter. Det jeg derimot har gjort i etterkant er å kjøpe de plantejord sekkene fra maxbo som man får 4 for 99,-. Jeg tilfører en god del langtidsvirkende næring i jorden, og fyller på etterhvert og helt ærlig: for min del har det funket minst like bra. Hadde jeg fylt opp pallekarmene med sånn jord hadde prislappen blitt 500,- kr. Så det er mye å spare på å ikke velge det første og beste man ser på hagesentrene. Hehe!

 

Kjøp stiklinger eller dyrk fra frø – Å anlegge en svær hage kan koste skjorta, men det behøver ikke bli så dyrt. Kjøp frø og stiklinger tidlig i sesongen og gro frem ting på egenhånd. Et eksempel; jeg kjøpte en pakke jordbærfrø til 35,- kr, ut av den pakken fikk jeg 200 jordbærplanter. Å kjøpe 200 jordbærplanter på et hagesenter koster cirka 5000,- kr. Så det er mye å spare. Bytt gjerne planter med familie / venner som også sår frø, siden man ofte får veldig mange av det man sår.

Gardenize – Hver gang jeg kjøper nye blomster pleier jeg alltid å registrere de på appen Gardenize. Der har jeg full oversikt over alle plantene i hagen min og jeg tar alltid bilde av plantelappen, sånn at jeg enkelt kan finne info om jeg trenger. Det er så mange ting man plutselig lurer på i etterkant; hvilken type plante var dette igjen? Hvor stor blir den? osv, osv. Den appen er også genial for å dokumentere når man prikler, sår, planter om, osv. Heter “stina_blogg” der om du vil sjekke ut!

 

Dahlia – Skal du ha flotte Dahlia’er i hagen er det smart å starte de innendørs. Start de nå og plant de ut cirka midten av mai. Avhengig av temperaturen der du bor. De tåler ikke frost i det hele tatt.

Planlegg – Når du er på hagesenteret er det fort gjort å bli revet med og handle alle mulige blomster. De er jo så fine! Men det du heller burde gjøre er å ta et bilde av planten og plantelappen til blomsten, legge det i en mappe på telefonen og gjøre dette med alle blomster du har lyst på. Så nå du kommer hjem kan du sette deg ned og planlegge skikkelig hvor de forskjellige blomstene passer. På den måten unngår du bomkjøp og det er lettere å få en fin hage.

 

 

10 kommentarer
    1. Elsker at du skriver så mye om hage! Du er den eneste bloggeren jeg leser med litt peiling på dette, så det tas alltid godt imot.
      Og forresten, gratulerer med 10 år som blogger!

    2. Hei, lurer på hvilken næring/gjødsel du bruker på de spiselige vekstene dine? Har kjøpt plantenæring på plantasjen, å ble veldig usikker på om man kan bruke denne på spiselige vekster.

    3. Hei, jeg lurte på hvordan «formerer» du plantene. Jeg har jordbær plante her hjemme men vet ikke hvordan jeg skal gjøre det uten å drepe den?

      1. Når den kommer med utløpere, kan du klippe av utløperen og sette den i jord, da lager den røtter og blir etterhvert en plante. På de jordbærplantene som ikke lager utløpere må du så de fra frø 🙂

    4. Har du hørt om pioner ? Det er min favoritt blomst! De er så nydelig og kommer i hverfall tre farger😍 De kommer igjen år etter år, er fyldige og kan bli ganske store! Liker veldig godt at du skriver om hage og ute område! Vi driver med det samme selv!

      1. Ja, hadde svær peonbusk i hagen før, som ble ødelagt i hele byggekaoset. Men skal uten tvil plante det på nytt, for de er så nydelig! så gøy 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg