5 Garden hacks

Mye stress i hodet? – For meg ble hage en form for terapi mot angst og depresjoner. Merker jeg at jeg har mye stress i hodet hjelper det alltid å gå en tur ut i hagen og stelle litt med blomstene. Det å få fingrene i jorda og tankene over på noe annet hjelper så mye mer enn man skulle tro.

 

På besøk hos familie / venner – Når du er på besøk hos familie eller venner, kan det lønne seg å spørre om du kan ta en liten stikling eller ta med deg noen frø fra hagen dems. Ingen hage er lik, og plutselig finner du en rose, solsikke, fuksia eller en annen blomst som du kanskje ikke har maken til i din egen hage. Da er det genialt å ta stikling eller hente frø. Gratis er det også! Og hvor koselig er det ikke å ha en kopi av planten fra noen du er glad i, som kan minne om dem?

Herdighetssone – Vet du hvilken herdighetssone du bor i? Om ikke, sjekk DETTE kartet. Herdighetssonen er superviktig når du skal handle blomster. Selv bor jeg i sone 1-2, og her kan jeg ha et mye større utvalg av blomster enn hvis jeg hadde bodd litt lengre inn i landet. Når du kjøper blomster står det alltid H(også et tall 1-7), dette sier hvilken herdighetssone planten tåler å bo i. Ved å legge merke til dette slipper du å gjøre bomkjøp, og plutselig tro at du ikke får til noe i hagen, når du kanskje bare bor i feil herdigshetssone.

Plantelappen – Når du kjøper nye planter følger det som regel alltid med en plantelapp. Den bør du ta bilde av til senere. Plutselig var rosen mye finere enn du trodde, og du vil ha flere, da er det kjekt å vite hvilken sort du har. På plantelappen står det også masse annen info som er kjekk å ha til senere. Selv pleier jeg å bruke appen “Gardenize” til å organisere alt jeg har i hagen. Den er super oversiktlig og genial! Heter stina_blogg der om du vil sjekke ut!

 

Ugress rundt roser – Hvis du vil ha lekre roser bør du være nøye med å fjerne alt av ugresset rundt de. Ugresset stjeler mye vann og næring som rosene skulle hatt, og de huser ofte skadedyr .

 

Følg meg på sosiale medier:

Instagram@stinablogg
Instagram@stinablogghage
Snapchat@stinablogg

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg