3 Tanker midt på natten – Graviditet, 2020 ++

2020.. What a crazy bitch. Så langt har 2020 vært helt sinnsykt og jeg gru-gleder meg til resten av året. Nesten WW3, australia brannene, korona, black lives matter demonstrasjoner, krisen i Yemen, ufo ble bekreftet, og en hel rekke andre ting. Altså, kan neste del av 2020 bli litt mer rolig eller? Hahaha. 

Egg donasjon har blitt lovlig. Dette skjedde riktignok for noen uker siden. Men jeg tenker ofte på det. Dette med egg og barn er noe som henger over alle kvinner.

Menn har i mange år sluppet billig unna både fordi de har ikke en biologisk «klokke» slik vi kvinner har, men også fordi sæd donasjon har lenge vært lovlig. Men dersom man er en kvinne som ikke har egg som funker, ja da har det bare vært å drite i barn med mindre man vil adoptere.

Dette har nok ligget som et stort press på oss kvinner, og selv om jeg ha vært hos gynekolog og sjekket alt som kan sjekkes og vet at ting er i orden, så må jeg ærlig si at jeg pustet veldig lettet ut og det var mye som ble løftet av kvinneskuldrene mine da det endelig lov med eggdonasjon.

Hadde det vært noe galt med eggene mine kunne jeg fortsatt brukt sæd fra min mann og bært frem barnet selv, og det er en mulighet jeg virkelig syns det er på tide at vi får her i Norge! Norge har ligget ekstremt langt andre land lenge, så det var virkelig på tide med en oppdatering på lover rundt dette.

Og mens jeg er inne på temaet; kan vi ALLE seriøst bare slutte å spørre kvinner når de skal ha barn? Siden jeg er 27 og er forlovet, blir jeg spurt om dette av sykt mange HELE tiden, og jeg kjenner at jeg begynner å bli ganske lei. Kan jeg bare få barn når jeg er klar, om jeg i det hele tatt vil ha barn? Tenk også på hvor mange utallige situasjoner kvinner kan være i, og det er virkelig ikke noe gøy å bli spurt “når skal du ha barn??” når du kanskje sitter der med 4 mislykkede prøverørsforsøk, spontanabort, problemer i kjærlighetslivet, endometriose eller bare ikke har lyst på barn? Vi må seriøst slutte å spørre hverandre om sånt, og begynne å faktisk ta mer hensyn til hverandre.

Varmen – Altså. Jeg burde ikke klage. Men jeg er norsk og er ikke vant med denne varmen, så la meg klage hahah. Altså det er så sinnsykt varmt nå! Har air condition på full guffe, tynn sommerdyne og enda så er det glovarmt her! Våkner helt i ørska hver eneste morgen fordi det har vært så varmt hele natten! Heldigvis har det blitt litt mildere de siste dagene, men den hetebølgen som var i forrige uke, altså.. 

 

 

11 kommentarer
    1. Endelig noen som sier det!! Jeg blir mast på så og so hver dag om når jeg skal få barn, men lite vet folk at jeg ønsker det så inderlig men har hatt 4 spontanaborter :/ takk for at du skriver om og deler et så viktig tema. Klem❤️

    2. Åh, jeg er SÅ enig, Stina! Blir så lei av alle de som skal spørre så mye om graviditet! Slutt å spør! Det er ganske så PRIVAT! Og dere aner ikke hvor sårt det er for mange som plages med å bli gravid!
      Klem! <3

    3. Ok, I’m the “bad woman” everyone loves to hate: I don’t want kids. Love them as long as they are not mine. When I met my love, the questions about kids began. When we got engaged everyone inquired about babies. And when we got married, wow… just wow! And the looks I got when I said I’m not the mummy type and I don’t have a biological clock. So I’m warning you, when you get married it will be wild! But it will end! They will stop asking after certain time. And then you are free to have (or not have) babies, when and if you feel ready! 🙂

      1. Jeg leste en utrolig god kommentar om varmen som jeg tar med meg . Å det er : Du skal ikke klage på varmen , men du kan klage på at vinden ikke blåser kaldt nok.
        Ang barn har du helt rett.
        Jeg fikk barn i motsatt ende , å fikk mange kommentarer da også. ” Er du klar? Sikker på at du vil beholde det, du kan adoptere det bort! Osv.
        Vi fikk 3 barn og er fortsatt sammen.

    4. Punkt to, så sant og så viktig.
      Jeg vil ha meg frabedt å bli mast(!) på om barn da jeg er 31 og i fast forhold. Det er ikke sikkert jeg/vi ønsker barn og det er fa*nmeg ikke andres rett å få en forklaring på hvorfor! Og nei, det er ikke egoistisk å ikke ville ha barn selvom man kan. Det er heller ike egoistisk å ønske seg ett barn i stede for to, tre. Det er helt greit og det er en privatsak.
      For min del er jeg åpen om hvorfor jeg/vi ikke ønsker barn nå, men kommer det upassende spørsmål blir det upassende svar tilbake. Og for mange, selvom det ikke er det for oss, så er det et svært ømt tema.

      1. Har aldri skjønt hvorfor noen mennesker kobler å ikke ville ha barn opp mot egoisme. Det er det motsatte av egoisme, spør du meg. Verden er allerede overbefolket og bærer mer enn den kan, så å velge å ikke få barn er jo å gjøre planeten og alle andre som vil ha barn en tjeneste!

    5. Selv har jeg vært igjennom prøverørs forsøk, har noe som heter pcos. Å kjangsen for at jeg kan få barn er minimal! Jeg nermer meg 30, litt lei spørsmålet. Jeg svarer folk enten ærlig og sier jeg ikke kan få barn. Ellers så smeller jeg tilbake: Har du hund? Da ser de dumt på meg. Om man ønsker barn eller ikke er en privat sak!

    6. Og når du først har fått et barn, så kommer spørsmålene om NÅR neste kommer. Jeg har begynt å svare at den kommer den dagen gubben kan gå gravid 😁 Da tørr ikke folk komme med oppfølgingsspørsmål 😊

    7. Bra skrevet. Jeg er 37 år og vært i forhold i 15 år. Jeg elsker barn, men har valgt et liv uten, og må si jeg er møkkalei av spørsmål om når vi skal få barn.. Jeg får og spørsmål om jeg ikke liker barn bare fordi jeg ikke vil ha. Jeg like livet mitt slik jeg har det nå, bare meg og min kjære, og det må folk bare akseptere.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg