3 Jente-problemer du ikke vet om!

Jomfruhinnen finnes faktisk ikke – Oh yes. Du hørte rett. Innen nå har forhåpentligvis en del fått det med seg. Men det finnes millioner (om ikke milliarder) av mennesker der ute som fortsatt tror på jomfruhinnen. Dette er jo veldig problematisk siden den faktisk ikke finnes, og det i mange kulturer er mye problemer rundt dette med jomfruhinnen. (les mer her).

Når du har mensen og pms er smerte-terskelen lavere – Rett før du skal ha mensen, og mens du har mensen er østrogenet lavere. Dette gjør at du smerteterskelen blir lavere. Så om du skal ta sprøyter eller gjøre noe som er ubehagelig, bør du vente til mensen er over. Dette er noe jeg fikk vite da jeg var på injekssjonstime en gang, og jeg ble helt overrasket over at det ikke var mer info om det. Det var sykt mye mer vondt å ta B12 når jeg hadde mensen! (kilde her)

P-piller kan gi deg angst og depresjoner – Noe mange ikke vet er at p-piller kan gi deg angst og depresjon. Personlig visste ikke jeg at p-piller kunne i såpass sterk grad gi depresjon og at dersom man sliter med depresjon så skal man ikke gå på p-piller.

Legen min visste at jeg har slitt ekstremt med depresjoner, og ga meg fortsatt p-piller enda det står i pakningsvedlegget at man overhodet ikke skal gå på p-piller dersom man sliter med depresjoner.

Så snakk med legen din eventuelle andre prevensjonsmidler dersom du også sliter med angst og depresjoner.

OBS: jeg er ikke lege, så igjen: snakk med legen din om dette. Dette skriver jeg kun for å gjøre folk obs på dette, for jeg skulle veldig ønske at noen hadde gjort meg obs på det, og siden legen min ikke gjorde det, vil jeg tippe at mange leger ikke gjør pasientene sine obs på dette dessverre, og er det noe som er viktig så er det psykisk helse!

 

 

Fortell meg gjerne noen jenteproblemer alle ikke vet om, i kommentarfeltet! ❤️

18 kommentarer
    1. Stina jentami… jeg syntes du virker kul – og jeg digger deg MEN. Kan vi plis få noen andre type innlegg? Føler det eneste jeg ser er
      ”5 jenteting”
      ”10 beauty hacks
      ”mine top 5 favoritt filmer”
      osv.. its getting old – ikke ment som hat!

      1. Av de siste 60 innleggene mine er kun 14 av de lister. Så det er ikke så mye lister som du skal ha det til. Og lister er også noe av det folk liker best her på bloggen. Så da får du heller bare lese 77% av bloggen som ikke er lister 🙂 og btw: ikke skriv “stina jentami”. Det er bare nedlatende.

        1. Jeg lurer også på hvorfor du legger ut de samme blogginnleggene så mange ganger❤️❤️ Bare lurer❤️ Eller er de bare like?

    2. I’m on the pill and I know how it can make depression worse! 🙁 But the pill is almost a must for me, since without it my periods last too long and I bleed like crazy. When I was younger I had chronical anemia because of the heavy bleeding about twice a month!
      It’s not easy to be a woman. I always say, if men would have periods, get pregnant etc., there would be good, easy solutions to these things already, haha! 😀

    3. Sååå enig i at så få vet de tingene der!!! Jeg lærte på PT studiet at det også er lettere å brekke bein i kroppen når man har mensen… Wierd ass! <3

    4. Jeg bare EEEELSKER listeinnleggene dine❤️ Fortsett med det💕 Jeg lærer noe nytt eller får noen bra tips i alle disse innleggene😉

    5. Digger bloggen din – dere er bare så søte begge to og jeg liker mange av tipsene du gir.

      Helt enig med deg om piller. Jeg valgte å prøve meg uten pillen for en periode når jeg ble 20… er 22 og synes det er deilig å være uten, selv om det så klart også er “upraktisk”… :O

    6. Liker bloggen din og synes du er helt fantastisk flott! <3

      Ville bare si at jeg deler tanker og erfaringer om pillen… når jeg ble 20 bestemte jeg meg for å prøve å være litt uten og har ikke angret selv om jeg nå har vært uten i to år (!). Det er jo veldig upraktisk å ikke bruke den, men jeg liker meg selv bedre når jeg er uten… og lysten er sterkere…. so.. what to do…? 😛

    7. Angående p-piller!
      Jeg valgte nå for noen uker siden å slutte med p-piller da den typen jeg brukte var utsolgt og vanskelig å få inn igjen. Dette gjelder visst flere..
      Positive faktorer etter jeg sluttet: mer stabilt humør, jeg føler meg gladere, sliter fortsatt med litt depresjon og angst, men det er mye bedre enn det var! Det merkeligste var økt sexlyst, noe som er helt fantastisk! Det eneste negative er kviseutbrudd i noen måneder etter slutt og litt kraftigere smerter ved menstruasjon… men jeg er virkelig så fornøyd med at jeg valgte å slutte kontra å bytte p-pille type.

    8. Jeg har heldigvis ikke hatt noe problemer med p-piller i forhold til depresjoner. Har nå gått uten en stund og kjenner faktisk at depresjonen og angsten er verre. Så jeg skal begynne igjen nå og se om det utgjør noe forskjell med de jeg går på eller hva som skjer. Nå har jeg slitt med depresjon og sosial angst siden ungdomsskolen hvertfall så jeg er jo vant til å leve med det, men p piller begynte på for et par år siden og ikke merket noe forskjell på det. Men det er jo meg. Andre kan jo reagere annerledes.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg