28 Ting jeg har lært på 28 år

I dag har jeg bursdag og er hele 28 år! Herregud. Det hørtes ekstremt voksent ut. 28!?? Altså.. Kommer ikke helt over at jeg er det, men det får bare være så. For å være ærlig, så er jeg bare utrolig takknemlig for at jeg har hatt muligheten til å bli 28 år gammel. Ser man på verdensbildet, er ikke det en selvfølge.

Uansett. Siden jeg ble 28 år i dag, tenkte jeg å dele 28 ting med dere som jeg har lært i løpet av mine 28 år her på jorden. Dette er både skikkelig dype ting som har vært vondt å lære, og andre ting som er litt mer overfladiske og morsomme. Kanskje du blir litt klokere etter å ha lest dette? Hvem vet..

Ta av sminken før du legger deg – Haha, denne høres så triviell ut. Men herregud så viktig det er. Man har kun den huden man har, og hvis man ødelegger den, skal det godt gjøres å fikse den. Så det å ta vare på huden er så ekstremt viktig!

 

Sett grenser for de rundt deg – Det er ikke sånn at bare fordi noen er i nær familie, kollega, venn, osv, så skal man finne seg i at de gjør alt mulig dritt mot deg. Hvis noen gjør ting mot deg som ikke er greit, så må man sette grenser og si NEI. Dette er noe jeg har kastet bort altfor mye tid på å lære meg, og jeg er så glad for at jeg den dag i dag har lært meg å si stopp, og få folk som ikke vil meg noe godt, vekk fra meg.

 

Hvem du er på ungdomsskolen og vgs betyr ikke en dritt – Når man er midt oppi det så føles det ut som at dette er livet, og hvem man er på vgs har alt å si. Sånn er det heldigvis ikke. Jeg var på reunion med ungdomsskolen for et år siden, og de fleste hadde virkelig forandret seg helt ekstremt. Meg selv inkludert. Så, uansett om man er et skolelys og får 6’ere på vgs, eller man drikker hver helg og har det gøy, så har det lite å si for hvem man blir i fremtiden. Aner ikke hvor mange ganger jeg fikk høre at jeg aldri kom til å få til en dritt. Så feil tok de.

Andres meninger er nettopp det, andres meninger – Så bare fordi noen syns noe om meg, så bør ikke det forandre hva jeg tenker om meg.

 

Venner kommer og går – De fleste vennene man får frem til man har flyttet dit man til slutt ender opp, og bikket 25 år, er venner som man etterhvert mister, med unntak av noen få.

 

Hage – Jeg elsker å holde på med hage! Frem til jeg ble 25 år hadde jeg så og si null interesse for hage, men nå; elsker det!

 

Man ikke ha utdanning – For de fleste så er utdanning veien og gå, og hvis man skal inn i visse yrker må man jo selvfølgelig ha den utdanningen man trenger. Men, man kan faktisk klare seg helt fint uten å bruke åresvis på en mastergrad i noe.

 

Kokk – Jeg gikk to år på kokkeskole og hadde store drømmer om å bli en skikkelig flink kokk. Fant ut ganske fort i lærlingertiden min at det var absolutt ikke noe for meg. Jeg liker å lage mat, men å jobbe med kun det? No thanks.

 

De eneste grensene i livet ditt, er de du setter – Gang på gang har jeg sett mennesker få til de mest utrolige ting. Vi lever i en tid der man faktisk kan få til alt man vil, dersom man jobber hardt og smart nok. Det digger jeg!

Trening – Trening er seriøst alfa omega når det kommer til psyken.

 

Eksperimentere med klesstiler – For å finne ut hvem jeg var måtte jeg innom mange forskjellige klesstiler. Mamma skal virkelig ha kreds for at hun lot meg gå i akkurat det jeg ville, og ble med meg overalt til Oslo for å finne akkurat de klærne jeg ville ha. Jeg føler virkelig at jeg fikk testet ut alt og funnet ut hvem jeg er, og den dag i dag er jeg en blanding av alle de klesstilene, både med å gå i rocka klær med nagler til å bruke rosa kosedresser.

 

Ha troa på meg selv, når ingen andre har det – Når jeg begynte å blogge var det ikke mange som hadde trua på meg. De fleste trodde ikke at jeg kom til å få til noe med denne bloggen, og ingen trodde vel at jeg noensinne kunne leve av dette. Men jeg hadde troa, og nå er jeg inne i mitt 7 år der jeg lever 100% av dette, og herregud så glad jeg er for at jeg ikke ga opp.

 

The secret, law of attraction – Dere som vet hva det er, dere vet, hehe. Dette har hatt ekstremt mye å si for meg i mange år.

 

Idrett var ikke noe for meg, men.. – Jeg hatet virkelig all idrett da jeg vokste opp. Har fortsatt minner fra 7 klasse da jeg ble tvingt til å stå i fotballmålet i gymtimen, begynte å hylgrine og gikk rett hjem.. Haha. Men styrketrening og løping derimot. Ah, det er virkelig helt amazing!

Lære å elske julen i voksenalder – Da jeg var barn var julen mest stas fordi det betydde at jeg fikk presanger, ellers enn det brydde jeg meg ikke så mye om julen. Etter at jeg møtte Per Fredrik derimot, endret det seg totalt. Han elsker julen og ga meg så mye julestemning, nå er jeg mer christmas crazy enn han, haha!

 

Bare fordi du roper etter hjelp, betyr det ikke at du får det – Når jeg slet som verst med depresjon og angst var jeg ekstremt åpen om det for å kunne fjerne tabuer. Jeg var på forsiden av de fleste aviser i landet, snakket masse om det på bloggerne, skrev om det her på bloggen og 99% av de rundt meg visste om det. Men bryr folk seg? Nope.

Per Fredrik stilte opp som en helt og var virkelig helt fantastisk, men de aller fleste venner og familie hadde nok med sine egne liv. Det handler ikke om meg, men sånn tror jeg at det er med de aller fleste. Folk er opptatt med sine egne liv, og det er ekstremt få som har overskudd til å hjelpe andre.

 

Reise beriker livet – Reising skaper så utrolig mange minner og beriker virkelig livet. Når verden er normal igjen gleder jeg meg så mye til å kunne reise og oppleve mer av verden!

 

Det er lov å like overfladiske ting – Jeg elsker glitter og glam, og det gidder jeg ikke å unnskylde meg for.

 

Musikk kan endre humøret – Er jeg trist, er det helt idiotisk å høre på trist musikk. Det blir litt som at man har fått en skrape på telefonen sin, også skal man kaste den rett i bakken og ødelegge den helt. Hører jeg på musikk som gjør meg glad når jeg er trist, er det nesten magisk hvor mye bedre jeg føler meg.

 

Enkelte ting vokser man ikke fra – Jeg har hatt Barbiedilla så lenge jeg kan huske at jeg har levd, og til med den dag i dag er jeg fortsatt obsessed. Hver jul må jeg alltid se igjennom alle barbiefilmene mine, og alle barbiedukkene mine ligger trygt pakket i en boks oppe på loftet.

 

Hår – Det eneste jeg kler er svart hår, og jeg ser ikke litt fin ut engang med pannelugg eller generelt kort hår. Det har jeg lært på den harde måten. Google “stinablogg blondt hår” så får dere en god latter.

 

Alle kan ikke like deg – Så ikke prøv å endre deg helt bare for at folk skal like deg. Det er mye bedre at 20% liker deg for den du er, enn et 90% liker deg når du ikke er deg selv.

 

Fremtiden er umulig å planlegge – Hver gang jeg har prøvd å planlegge fremtiden, har den alltid endret seg totalt. Hadde du sagt til 15 år gamle Stina at jeg skulle være her jeg er i dag, hadde hun nok ikke trodd på deg.

 

Dokumenter livet – Jeg elsker at jeg har blogget så lenge og kan bruke denne bloggen litt som en tidskapsel. Øyeblikk man ikke ser på som spesielle der og da, kan være så vanvittig nydelige minner man ser tilbake på senere.

Hvem du er kjæreste med, har alt å si for hvordan du har det i livet ditt – Jeg har virkelig skutt gullfuglen når det kommer til mannen i mitt liv. Per Fredrik er virkelig verdens beste kjæreste og han behandler meg som en prinsesse.

 

Ikke bo et sted, bare fordi familien din bor der – For meg var det aldri et alternativ å bli boende i Hokksund der jeg vokste opp. Jeg følte meg aldri som hjemme der, og jeg er så glad for at jeg ikke tenkte at jeg burde bo der siden alt av familie og venner var der.

 

Jeg er heldig – Herregud så heldig jeg er som er født i Norge og har fått det så bra jeg har det i livet mitt.

 

Gøy å lære nye ting – Bare fordi man er ferdig på skolen, betyr det ikke at man trenger å slutte læringen. Jeg elsker å lære nye ting! Enten det er om business, fotografi, sminke eller hage.

 

Phew, hvis du har lest helt ned hit må jeg bare si; wow! Tusen takk! Dette innlegget var virkelig fascinerende å skrive, og jeg måtte gå dypt inn i meg selv og være helt ærlig. Håper at noen av disse livserfaringene kan hjelpe dere ❤️

7 kommentarer
    1. “Det eneste jeg kler er svart hår” NEI! NEI! NEI! Du var dødslekker med den kalde hårfargen fra innlegget “DRITTLEI! ”
      Men som du sier, min mening betyr ikke en dritt!

    2. Hei fine Stina! Takk for at du deler. Dette trengte jeg faktisk å høre! Godt å vite at det ikke er bare jeg som har barbie obsession i voksen alder da, haha. Du er rå, stå på:)

    3. Hei, jeg liker den selvsikkerheten du har i deg av sunn frykt over hva som ikke er greit for deg og hva som er greit for deg i livet! Stina😁 jeg selv er veldig fokus på det selv med å lære om grenser og selv respekt hvor langt noen kan plusse grensene mine. Så beundrer det du skriver! 😁 klem Natali 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg