17 Ting jeg vil gjøre i mai

Endelig er det mai! Dette er en så fin måned! Det er nasjonaldag, det blir varmt ute og sommeren er på god vei. Ah, tenk at jeg faktisk skrev sommer. Det føles ut som en evighet siden det var sommer, og det er nesten sånn at jeg ikke tørr å drømme om sommer enda, haha! Selv om det blir en annerledes mai måned enn vi er vandt med, skal jeg gjøre det til en fin måned, og i løpet av måneden vil jeg gjøre dette!

 

Sole meg – Altså. Jeg er så BLEIK nå atte fy! Nå skal jeg sole meg både i solarium og utendørs på verandaen, frem til jeg ser vanlig ut igjen, haha! Passer selvfølgelig på at jeg ikke overdriver med solingen, men altså litt sol tror jeg bare at er godt for min kropp og sjel. Hehe!

Plante ut blomster – Jeg har cirka 700 blomster og planter i stua, som jeg holder på å aklimatisere nå, så de tar jeg ut og inn hver eneste dag. Haha, det er cirka 25 runder ute og inn med planter morgen og kveld, men heldigvis er det bare noen dager til, også kan jeg plante de ut. I hagen er det noen siste ting som må gjøres før jeg kan starte å plante ut, men så fort det er klart så skal jeg sette igang. Gleder meg til å fylle hele hagen med planter!

Grønnsakshage – Jeg har sånn 25 tomatplanter, 200 jordbærplanter, 10 paprikaplanter, kanelbasilikum og litt diverse jeg må få plantet ut i grønnsakshagen. Så det skal gjøres asap. Paprika- og tomatplantene må jeg vente litt med. Best å vente til cirka midt i måneden, på grunn av temperaturen. Men jordbærplantene skal plantes ut asap. Skal også ha et par pallekarmer i selve hagen med jordbærplanter. Holder ikke med den plassen jeg har på verandaen, hehe!

Også må jeg få kjøpt inn masse urter som jeg kan ha i pallekarmene mine! Det er et must for meg!

Feire 17 mai – I år blir det en litt annerledes feiring på nasjonaldagen. Vanligvis feirer vi på restaurant i sentrum med venner, men i år blir det jo litt annerledes på grunn av smittevernsreglene. Planen er å feire hjemme hos noen venner, ute hos de og med god avstand til hverandre. Hehe!

Trene masse – Jeg kom meg godt igang i april, og denne måneden skal jeg fortsette med treningsøkt hver eneste dag. Jeg har endelig funnet en måte som gjør at jeg klarer å trene om morgenen, og faktisk få mer energi utover dagen. Det er deilig!

 

Lage 17 mai oppskrifter og inspo til dere – Jeg har brukt de siste dagene på å finne masse inspirasjon og lage opp innhold til dere, og i før 17 mai kommer det masse digge oppskrifter på ting dere kan lage til den store dagen, og masse inspirasjon!

Kjole til 17 mai – Jeg er ikke en bunadsperson, så jeg har alltid på meg en pyntet kjole på 17 mai. I år har jeg ikke valgt en enda, så jeg er virkelig ikke sikker på hva jeg skal ha på meg. Jeg har jo drøssevis av kjoler i skapet å velge mellom, også skal jeg nok klikke hjem noen godsaker også. Så vi får se, hehe!

 

Grille – Vi har allerede grillet siden mars (?), og nå skal vi grille mye mer! Jeg elsker å grille når jeg holder på ute i hagen. Det er den perfekte måten å ta en liten pause i jobbingen på!

Botanisk hage – Jeg har ikke vært i botanisk hage i Oslo siden rett før Norge ble stengt ned. Jeg har med vilje ikke dratt inn til Oslo i det hele tatt, men føler at det går ann å dra litt mer dit fremover. Så i løpet av mai har jeg lyst til å ta meg en tur i den botaniske hagen og få masse inspirasjon!

 

Kyst-stier – Jeg elsker å utforske nye steder her i Sandefjord og denne måneden vil jeg se enda flere kyst- og skogstier. Det er jo så deilig å gå på tur ute. Spesielt nå som været er helt nydelig!

Fortsette å spise sunt – I april kom jeg ikke bare i gode treningsrutiner, jeg kom også inn i gode matvaner. Jeg spiser fortsatt godteri når det er spesielle anledninger og lørdager om jeg føler for det, men til vanlig prøver jeg å spise så sunt som mulig og virkelig gi kroppen min masse god næring! Jeg merker hvor mye mer energi og livsgnist jeg får når jeg trener og spiser sunt. Det er virkelig som natt og dag!

 

Rekekveld – Reker med loff, majones, dill og sitron. Nam! Ingenting er som å kose seg ute på verandaen om kvelden, se på en film under teppet og kose seg med reker!

( bildet er fra i fjor sommer )

 

Handle inn blomster – Nesten alt som er på verandaen skal plantes ut i hagen, også skal jeg handle inn sommerblomster og ha i alle blomsterkrukkene. Har allerede 65 fuksiaer (hahah), som skal ut på verandaen og i hagen, men jeg bare mååå ha noen petunia’er. Hehe!

(fra fjorårets sommerblomst handel)

 

Stå opp tidlig – Denne måneden skal jeg fortsette den gode vanen min med å stå opp tidlig. Altså før 07:00. Helst 6:30. Da får jeg mest ut av dagen, og føler meg best!

 

Male muren rundt huset – I april fikk jeg gått over hele muren ute i innkjørselen med mørtel, så den er helt klar for å bli malt. Jeg hadde lenge tenkt at muren skulle bli hvit, men jeg tenker det blir bedre å ta den i lysgrå isteden. Så kan den matche grunnmuren på huset. Så hele muren skal jeg male i løpet av mai. Blir en seig jobb. Men herregud som jeg gleder meg til å bli ferdig, for nå er jeg lei av at muren ser så industriell ut.

Strand – Jeg vil kjøpe is og dra på stranda. Varme mai-dager må nytes og hva er vel bedre enn å nyte de med sand mellom tærne?

 

Pleie huden bedre – Jeg er seriøst altfor dårlig på å huske body lotion og hand lotion. Jeg må få en rutine på at jeg smører inn hele kroppen hver eneste kveld. Leggene mine er knusktørre, og hendene er enda tørrere! Ikke sunt for huden, og heller ikke særlig lekkert når jeg skal bruke kjoler fremover, hehe!

 

 

 

8 kommentarer
    1. Hærlig, Stina! 😀 Så deilig at du fikk inn så gode vaner i April! Da er det bare å fortsette! Det elsker jeg! Jeg heier på deg! 😀 Helt alfa omega for meg å ha gode rutiner hele året gjennom, både for kropp og sjel! Huff, tørr hud altså…. Det er SÅ kjedelig å smøre seg syns jeg, haha! Leggene mine flasser så sykt!!! Haha! Blir som regel LITT bedre på sommeren, for da må jeg jo smøre meg med solkrem! Jeg lengter så etter sol og varme nå! Det er det beste jeg vet! Her jeg bor har vi hatt en skikkelig dårlig vår altså! Så kjipt! Klem til fine deg! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg