Mine beste tips for å studere / jobbe hjemmefra!

Er du student, elev eller jobber hjemmefra? Da bør du lese dette innlegget! Selv har jeg jobbet hjemmefra i flere år, og har funnet ut en god del tips og triks for å holde konsentrasjonen oppe mens jeg jobber. Jeg husker selv veldig godt da jeg gikk på skole og prøvde å gjøre lekser. Det var som regel ekstremt lett å bli distrahert av andre ting, og ofte endte det med at jeg satt med mobilen i 40 minutter hver gang jeg hadde gjort lekser i 5 minutter.. 

Men, etter å ha jobbet hjemmefra i flere år har ting forandret seg veldig. I begynnelsen var det veldig vanskelig å konsentrere seg, og man må ha litt selvdisiplin. Men ting blir enklere om du følger disse tipsene! 

– Ha en egen plass på rommet/leiligheten der du gjør lekser eller jobber. Da er du i en egen sone som kun er ment til å brukes til jobb. Selv merket jeg veldig stor forskjell når jeg bodde i kollektiv og ikke hadde en egen pult de første månedene. Det var umulig å få ting gjort. Nå som jeg bor i hus har jeg et eget rom i huset som jeg bruker til kontor og sminkerom, og det er virkelig fantastisk å ha et eget rom å gå til. 

– Ha blomster på bordet. Kjøp noen roser eller en fin plante og ha den på bordet. Ofte blir vi mennesker i bedre humør av å ha blomster rundt oss, spesielt om det er roser som dufter godt, og er vi i godt humør er det lettere å jobbe. 

– Hold det ryddig og rent. Ha som regel at du alltid rydder vekk skitne kaffekopper og tallerkener. Dra gjerne over pulten med en klut så det holder seg rent rundt deg.

– Når du jobber og sitter stille daler som regel energien etterhvert, og da kan det være smart å drikke en kopp kaffe, og gjerne ha litt sunn snacks på pulten. Selv elsker jeg å gomle på bær mens jeg jobber. 

– Skru mobilen på lydløs i x antall minutter. Dette pleier alltid å hjelpe meg når jeg må “in the zone”. Da sender jeg først en liten melding til Per Fredrik om at jeg er in the zone et par timer, og deretter skrur jeg av alle distraksjoner. Det pleier å hjelpe så utrolig mye! Det er få ting som er mer distraherende enn facebook, snapchat og instagram når man skal jobbe. 

– Ta pauser. Sett opp slik at du skal jobbe i 45 minutter, også tar du 10 minutters pause. Gå gjerne litt rundt og få litt frisk luft, og bruk pausen på å svare alt som kan være en distraksjon senere. 

– Pynt. Akkurat som med blomster, blir vi glade av å ha det fint rundt oss. Kjøp inn noen fine og inspirerende bilder du kan ha på veggen. Studerer du og ser frem til å reise i sommer, anbefaler jeg deg å henge opp et bilde av en fin strand på veggen. Da blir du ekstra inspirert til å jobbe deg ferdig, så du kan reise fortere! Sleng gjerne opp et par telys som lukter godt også.

– Nå kommer det litt ann på hva du skal gjøre. Men når jeg jobber med andre ting enn å skrive, pleier jeg alltid å høre på musikk på spotify. Jeg har spesielt en liste som jeg elsker å høre, og den finner du HER

– Change it up. En gang iblant blir jeg litt lei av å sitte hjemme og jobbe, og da tar jeg som regel med laptopen opp på en cafe og jobber derfra. Å endre på jobbsted iblant kan hjelpe mye. 

 

Studerer / jobber du hjemmefra?

5 kommentarer
    1. takk for gode tips! har begynt med påbygg, og det er masse arbeid… og har ikke hatt noe motivasjon, så takk❤🙏🏼

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg