5 Enkle steg til en sunn hverdag!

Mer vann – Kroppen trenger ca 0,03 dl vann per kilo kroppsvekt. Det vil si at hvis du veier 60 kg trenger du 1,8 liter vann hver dag. Selv om man får i seg en god del vann igjennom mat er det viktig at du er flink til å drikke nok vann. Nå som det er sommer og ekstra varmt, er det veldig viktig at du passer på å få i deg nok vann! Tips; alltid ha med en vannflaske i vesken. Da er det lettere å få i seg nok vann igjennom dagen.

Mer trening / mosjon – Du trenger ikke å bli hardcore på gymmet for å holde deg i form. En gåtur noen ganger i uken holder i massevis! Spenn på deg joggeskoene og ta deg en gåtur i marka, og legg gjerne noen styrkeøvelser inn mens du går! 

Mer søvn – Å få nok søvn er så ekstremt viktig for psykisk og fysisk helse. Tenåringer trenger 9-10 timer søvn hver natt, og voksne trenger 7-8 timer. Pass på så du alltid får nok søvn, og ikke for mye! 

Mindre sukker og junkfood – Føler vel ikke jeg trenger å komme med noen begrunnelse her, eller hva? 

Mer proteiner – For å bygge opp musklene er det viktig å spise nok proteiner. Du bør spise 1-2 gram protein per kilo kroppsvekt. Hvor mye kommer ann på hvor mye du trener. Gode proteinkilder er kjøtt, fisk, fugl, meieriprodukter og noen typer bønner. 

3 kommentarer

Siste innlegg