Sannheten om tynne mennesker

Hele livet mitt har jeg vært naturlig slank. Jeg har aldri trengt å gå på noen dietter, telle kalorier, trene noe særlig mye, eller egentlig gjøre en effort for å være slank. Jeg har egentlig aldri skjønt hvorfor jeg kan spise akkurat det jeg vil, uten å gå opp i vekt. Har jeg en ekstrem forbrenning? Hva er grunnen til at jeg har “sluppet billig unna” mens jeg har sett både venner og bekjente slite med vekten sin hele livet sitt?

For det er jo sånn i dagens samfunn at det er mange personer som er det man kaller naturlig slanke, mens andre sliter livet av seg for å ikke bli overvektige. Hvorfor er det sånn?

Jeg har gjort en del research på dette, og svaret jeg fant var veldig interessant, og en eye-opener. Jeg skal nå avsløre svaret på den store gåten, om hvorfor noen er “naturlig” slanke. 

La oss starte med oppveksten. Hva slags mat var det på bordet når man skulle spise middag? I min familie lagde mamma nesten alltid mat fra bunnen av, som både var næringsrik og god. Det var ikke noe fitness mat, diettmat, eller noe fancy greier. Det var vanlig husmannskost med mye kjøtt, grønnsaker og gode karbohydratskilder. Det var ekstremt sjeldent at vi spiste ferdigpizza, kebab eller annen takeout. I mange av studiene jeg har sjekket opp har dette nemlig mye å si.

Når man lager hjemmelaget mat vet man hva man spiser, man har mye mer kontroll, porsjonene blir som regel mindre da porsjonene fra gatekjøkken ofte er enorme, og maten har som regel bedre næring. For meg som har vokst opp med slike vaner, har det rett og slett vært unaturlig å kjøpe fastfood ofte.

Jeg har også gått kokkeskolen og på grunn av det har jeg mye peiling på det å lage mat fra bunnen av. Nå er det heldigvis ikke sånn at man trenger å ha gått kokkeskolen for å kunne lage mat. Det å lage mat fra bunnen av er noe man kan lære fra matlagingsprogrammer, og de er det flust av på både tv og YouTube. Så her er det bare å lære! 

Alkohol – Hvor ofte drikker du alkohol, og hvor mye drikker du når du drikker alkohol? Når man drikker alkohol er det ting som skjer som ikke er særlig heldige for vekten.  Når man drikker har man lettere for å spise mye usunne ting som man vanligvis ikke ville spist. På en fyllerunde drikker man ofte mange kalorier i kun drikken i seg selv, men så blir det ofte en fyllebabb også masse junkfood dagen derpå. Gjør man dette hver helg kan det fort bli uheldig. 

NEAT – “non excercise activity thermogenesis”. Dette er et engelsk uttrykk som brukes til å beskrive aktivitet utenom trening. Jeg kommer ikke fra noen sportsfamilie, men jeg kommer fra en aktiv familie. En familie som heller dro på den stranda som vi måtte gå 3 km til, enn den stranda vi kunne parkere rett ved siden av. Familien min har alltid vært generelt aktive, og dette er noe jeg har tatt med meg inn i voksenlivet.

Det er en generell mindsett som gjør at man beveger seg veldig mye, uten i det hele tatt å tenke over det. Jeg bruker treningsklokke hver eneste dag, og på de dagene hvor jeg ikke trener eller går noen særlig treningstur har jeg fortsatt 6000-8000 skritt på klokka. Hvorfor? Fordi jeg surrer rundt i huset, går mye frem hit og dit, støvsuger plutselig gulvet, henter noe her og der, og generelt sitter jeg aldri lenge av gangen – til tross for at store deler av jobben min er å sitte foran en mac. 

Som dere skjønner har NEAT mye å si. Det å ta trappene istedenfor heisen, gidde å hente ting, bære varene hjem fra butikken, og slike ting er ting som gjør at man får en høy NEAT og man har lettere for å holde seg slank. 

Oppsummert; det å lage maten sin selv med sunne næringsrike og gode matkilder, holde alkoholinntaket til et minimum og bevege seg i hverdagen er mye av grunnen til at mange mennesker er naturlige slanke. Jeg sier ikke at dette er formelen for hvordan man skal leve livet sitt. Om du vil drikke hver eneste helg og spise kebab til hvert måltid; do it. Men dette er i alle fall en forklaring på hele mysteriet, og for meg var det virkelig en eye opener. 

 

Kilde; her

37 kommentarer
    1. Ville bare si at det kan ha mye med arv og sykdommer også, ikke kun kosthold. Finnes mange som har spist Sundt hele livet men fortsatt sliter med overvekt.

    2. Det er også mange som spiser kjempe usunt uten å legge på seg. Som kan virke urettferdig for andre men når fett ikke legger seg på kroppen legger det seg i blod årene og det er enda farligere. Så man burde ha et sunt kosthold uansett om man legger på seg eller ikke❤️ Bra inlegge❤️❤️

    3. Det kommer jo også an på foreldre osv. Min mor har alltid vært litt stor, så derfor er jeg nå naturlig slank men har fått ganske store lår. Dette er det ENESTE jeg ikke liker ved meg selv men jeg må lære meg til Å like det. Jeg er nå 13 og håper ikke at de blir enorme når jeg blir voksen. Hvis det skjer blir det nok fettopprasjon du

    4. Jg synes du egt prøver å skryte av at du r naturlig tynn osv, tenk på de som ikke r d, jeg er slank, men jeg går ikke rundt å skryter av d, d ser ut som du forebygger kropspress om å være slank

    5. Jeg tror det handler aller mest om gener. Jeg og min søster er vidt forskjellige; hun overvektig og jeg undervektig. Dette til tross for samme oppvekst. Hun er til og med avholds, noe jeg ikke er. Det er først etter svangerskap at jeg har fått kjent på det å måtte «passe vekta.» Sånn bortsett fra det kan jeg spise/drikke akkurat hva jeg vil uten å måtte bekymre meg for de ekstra kiloene. Det er dog ikke sunt å putte i seg alt mulig crap, så jeg prøver å ha et nogenlunde sunt kosthold likevel. Men urettferdig er det definitivt.

    6. Det er så utrolig mange andre viktige ting og, som f.eks gener, mange har gener til å legge på seg, uansett hva de spiser (men ja det du skrev teller jo absolutt) men du burde skrevet noe lite om gener og, siden d er menge som ikke vet det så godt

    7. Mange forskjellige forskninger, teorier grunner til at noen har lett for å legge på seg, mens andre ikke. Syns det blir feil å si at akkurat dette er sannheten!

    8. Jeg spiser aldri noe særlig sunn mat og trener heller ikke, men folk rundt meg synes uansett at jeg er for tynn…

    9. Familien din beskriver egentlig ganske godt min familie… Bare at moren og faren min fokuserer mest på Sunn og god mat, ikke bare god.
      Jeg er ikke overvektig, men heller ikke den tynneste personen.
      Jeg jogger litt her og der og spiser sunt… mens mange andre av vennene mine spiser masse drit, og trener aldri.
      Mye har med gener og gjøre!
      Flott innlegg uansett!❤️

    10. Hei ville bare si at jeg følte du fremstilte dette å være «naturlig slank» på en feil måte. Absolutt det du skriver har et bra poeng. Men det er ikke helt riktig det at det du skrev her er veien til å ikke legge på seg. Som hun andre skrev her… det er mange som sliter med sykdommer og det må vi respektere. Jeg syntes det er feil å dømme folk før man vet bakgrunnen. Altså å bli slank kan være en stor utfordring for mange selv om man spiser riktig og alt det der siden man var liten. Jeg har en veldig sunn familie som har laget mat helt fra bunnen siden jeg ble født. Jeg har hatt en lang vei til skolen som jeg gikk vær eneste dag i 7 år. Jeg var likevell litt tykkere en de andre vennene mine. Jeg skilte meg ikke sånn veldig ut og var aldri overhode noe mindre gjennom snittlig. Men poenget mitt er at gener har også en stor grunn i dette. Jeg mener ikke noe hate med dette, for jeg liker veldig godt bloggen din. Og du er veldig flink til å skrive, men jeg tenker at noen ganger syntes jeg du går litt over grensen.

    11. Vil si meg enig med Ina. Kosthold har en del å si – men til tross for et gjennomsnittlig kosthold og fritidsaktiviter 5 ganger i uken var jeg fortsatt overvektig som barn. Legene sjekka stoffskiftet mitt, men det var akkurat for «vanlig» til at jeg kunne få medisiner for det. Vil si at jeg har en sunn kropp – selv med et par ekstra kilo:) vil heller ha synlig fett, istedenfor å risikere livsstilsykdommer med fett som ikke syns og legger seg i årene

    12. Tror ikke det stemmer helt altså… Mine foreldre er begge overvektige, jeg og mine to brødre har alltid vært naturlig slanke imens søsteren min er alltid vært overvektig. Alltid spist samme maten, drikki det samme, alltid vært like aktive hele gjengen og ja… Heller ikke laget mye mat fra bånn av i og med at vi alltid har hatt travle og lange dager. Så tror ikke helt den reserchen stemmer. Ikke i det heletatt!

    13. Ville bare si at mat ikke altid har betydning noen spiser Sundt helle livet og er overvektig. Mens noen spiser så mye dritt de bare kan og de er så « naturlig slak ».

    14. Jeg vet det ikke er ment slik, men det blir litt bastant det du skriver. Mange gode poeng, håper unge mennesker som ikke vet eller har tenkt så mye på dette før også får høre mer om grunnene. Og så er det ikke nevnt hva som skjer med forbrenningen når du drikker. Håper på del 2 av dette innlegget, for alle de unge som ser opp til deg og følger alt du skriver

    15. Anonym: Her kommer det ann på porsjonene. Er man som spiser drittmat, men som kanskje hopper over måltider og ikke spiser særlig store porsjoner. Dette er ikke sunt ei heller å anbefale, men det forklarer hvorfor enkelte kan spise usunt og fortsatt være slanke.

    16. Joda, det er noen av de mange grunnene til hvorfor noen lettere holder seg slank enn andre. Klart at man forbrenner mer om man tar trappa istedenfor heisen. Jeg vokste opp med fastfood og brus, vi tok bilen om det så var til stranda tre min unna eller butikken to min unna, jeg har alltid vært litt lat, og fra jeg var 16 drakk jeg ofte og mye. Fra 18 hver eneste helg, og i studietiden onsdag til søndag hver uke. Hjemmelaget mat begynte jeg først med i voksen alder. Vi hadde jo bare Toro og fastfood hjemme, så måtte lære alt fra scratch. Likevel er jeg 173 og 57 kilo, litt muskler og naturlig fett, men veldig slank. Alltid vært. Jeg er ikke noe unikum, det er mange som meg. Så «sannheten» din stemmer ikke helt.

    17. Gener har mye og si for de fleste. Vi spiser alltid sunn mat og vi er ikke akkurat slanke. Syntes faktisk det er en god grunn for at man ikke er «naturlig slank» så jeg er ikke helt enig der assa

    18. Jeg synes det blir litt for dumt av dere som sier det ikke er noe sannhet i det. Fordi hun sier nartirlig tynn da tenker hun ikke på hvordan å gå ned i vekt, men bare alle de som alltid har vært tynne. Og hun mener ikke noe galt i noe av det hun sier, men hvis hun skulle tatt opp alle grunnene ville ikke folk lest ferdig innlegget.

    19. Hei Stina ,det er nok litt mere komplekst en såm så ,gener spiller en stor rolle ,tarmbakteriene ,blodsukker og insulinutskillelse ,selvfølgelig kosthold og trening også ,under liggende sykdommer ,diabetes ,stoffskiftet ,hormonforstyrrelser er mye som kan føre til vekt oppgang for de som sliter med overvekt .har du høy utskillelse av insulin f eks lagrer kroppen fettet i stedet for å forbrenne det ….

    20. Det du skriver stemmer, men er bare en del av sannheten. Stoffskifte, tarmbakterier, til og med traumatiske opplevelser i barndommen som øker stresshormoner er faktorer som også virker inn. Tynn/overvektig er mye mer sammensatt enn kalorier inn/kalorier ut som forskere lenge trodde – nå viser mye nyere forsking at bildet er mye mer sammensatt.

    21. Vi har vokst opp som deg, vi hadde ikkje bil og gikk alle steder eller tok buss.
      Min søster er utrolig sterk og har jobbet ganske fysisk i mange år, min bror er ikkje så fysisk og eg er semifysisk. Alikevel har eg alltid vært utrolig tynn og slitt med å holde vekt, min bror var veldig tynn til han ble voksen, da var det nok øl som gjorde mest av kaloriproblematikken 😀 men min søster har altid vært stor helt fra barnsben. Min pappas mamma var også som min søster , høy og kraftig benbygning. Ingen i min familie ser ut som meg.hverken utseende høyde eller beinbygning..faktisk har eg ikkje engang lik hudtone. De andre er veldig lyse og blir ikkje lett brun,mens eg er oliven og blir veldig brun og er eneste med grønne øyne. Antageligvis ligner eg på min mormor sin familie oppe i nord Norge Så gener spiller mye rolle her. Det er og viktig å påpeke at da eg vokste opp fikk vi alle lik mat, lik mengde også. Ingen fikk mer enn andre så det handler ikkje om at hun spiste mer. Mamma hadde stramt budsjett og lite lommepenger til oss, så den maten som fantes var den vi fikk. Kostehold er viktig, men gener spiller også inn . Men helt klart at byggestenene er viktige også sunn mat og variert for beste mulig utgangspunkt.

    22. Jeg vet ikke hva poenget med dette innlegget var. Var det å skryte av at du er naturlig tynn og at du ikke trenger å gjøre noe for å være slank. Det virker også som at du mener at det er foreldrene til en som ikke er “naturlig tynn” sin feil. Som ikke stemmer. Jeg er en som ikke er naturlig slank. Men mamma og pappa lagde og lager alltid mat selv (med noen få unntaker), vi går på topp turer, skiturer, vi sykler, jeg må alltid gå eller sykle til skolen. Vi går tur med hunden osv osv. Og i tillegg er jeg mindreårig som gjør at jeg ikke har drukket før. Så Absolut ingen av de tingene du skrev stemte for meg. Dette er ikke hate men jeg vil bare at du skal vite at dette innlegget var krenkende og fornærmende. Og jeg håper du tenker på alle leserne dine som må jobbe hardt for å holde seg slank og som har det vondt fordi de føler seg overvektige. Jeg håper du tenker på dem før du legger ut ett nytt innlegg der du forteller at du ikke trenger å gjøre noe for å holde deg slank. Og på at du legger skylden på foreldrene dems.

    23. Vil jo ikke akkurat si du oppsummerte noen «sannhet» her.
      Selvom du er fra en aktiv familie og spiser som du gjør og er naturlig slank, så kan jeg si det sånn at jeg er den som sitter/ligger store deler av dagen, jeg spiser heller ferdig mat enn og stå og lage, take away er knall, og vann? Klarer ikke tanken. Her går det i en dårlig livsstil med inntak av bare «dritt» og enda så er jeg slank, og vekta beveger seg heller ikke.
      Så desverre, vil ikke si du kom med noen sannhet om hvorfor tynne mennesker er tynne altså, vil nok tro det går mer på gener. men ellers ønsker jeg deg en fin dag videre 😌

    24. Du sier du har gjort research. Når du skriver et slikt innlegg basert på ting du har søkt deg fram til burde du legge ved linker til kildene og forskningsartiklene du baserer det du skriver på.

    25. Veldig sant. Tror mange som mener de spiser «normalt» og fortsatt legger på seg heller ikke har et realistisk bilde på hva som er normalt.

    26. Det du sier er desverre ikke sant. Det kommer an på hver enkelt og det er ikke sånn man blir naturlig slank! Med mindre du har forsket på dette i flere år eller jobber med noe inne livsstil og helse så tror jeg ikke noen skal høre særlig på deg. Og du sier selv at du har linket linker i innlegget, men alle vet at alt som er forsket på IKKE alltid er sant. Så syns du bør være forsiktig med hva du sier

    27. Jeg syntes måten du skriver at ‘de som ikke er naturlig tynne sliter livet av seg for å ikke bli overvektig.’ Den setningen fikk meg til å lure på om du tror at alle vil være tyne. Det å være tyn er ikke fasiten på hva som er fint eller hva man skal være. Kroppp er ikke det som avgjør hvordan en person er vokst opp eller lever på, så det blir feil å si at de som ikke er naturlig slanke sliter livet av seg for å bli tyn.

    28. Tror det har mye med gener å gjøre, jeg med fler har en naturlig slank familie, som spiser hva vi vil. Har ikke noe spesielt Sundt kosthold og har aldri hatt. Mens andre jeg kjenner som spiser det samme, legger på seg hvis de ikke passer på. Om man er naturlig slank når man er ung kan ha noe med kostholdet å gjøre i tillegg til genene du har. Men det slår tilbake når du blir eldre. Tror det er genene som spiller mest rolle når det kommer til slankhet, men kostholdet kan påvirke det i stor grad, men ikke for alltid. Kostholdet fra du er liten kan holde deg slank i mange år, men ikke til du blir gammel. Har du gener som gjør deg naturlig slank så er du det resten av livet, kostholdet fra du er ung har liten påvirkning på forbrenningen resten av livet. Alle har forskjellige kropper, og kostholdet spiller på det, men det er genene som gjelder.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg