6 Triks for å spare penger!

Uansett hvor mye penger du tjener, kan det alltid være smart å ha oversikt over økonomien og spare litt ekstra. Det er mange ting man bruker penger på som man selv ikke tenker over, og mange metoder å spare penger på som man kanskje ikke vet om. I dette innlegget skal du få noen av mine beste tips til hvordan du kan spare penger! 

– Få oversikt – 
Det aller første du bør gjøre, er å se på utgiftene dine. Gå igjennom kontoutskriftene dine, og regn ut hvor mye du bruker på forskjellige ting som mat, klær og andre ting. Deretter når du vet hva du bruker penger på, kan du begynne å se hvor du kan kutte ned.

 

– Ikke sløs bort på disse tingene –
Veldig ofte bruker man mye mer penger på småting enn man tror. En liten tur innom Narvesen et par ganger i uka, for å kjøpe en brus, tyggis og en liten yoghurt kan fort bli mye penger i lengden. Prøv å unngå og bruke penger på unødvendige ting som brus, godteri, snus/røyk, osv. 

– Nistepakke – 
Å handle mat på matbutikken eller i kantina hver eneste dag, kan blir veldig mye i lengden. La oss si at du kjøpe en baguett til 35,- og en drikke til 25,- hver dag. Da blir det faktisk 1200,- kr i måneden. I tillegg ender man ofte opp med å kjøpe noe i de andre pausene man har også, så ofte kan totalen bli enda høyere. 

– Sparekonto – 
Opprett en sparekonto og sett inn et fast beløp hver måned. Gjør en avtale med deg selv om at du alltid skal sette inn det faste beløpet så fort lønninga kommer, og at du aldri skal ta penger ut av sparekontoen. 

 

– Bytt klær – 
Om du vil spare litt penger, bør du gå sammen med et par venninner om å byttelåne klær av hverandre. Lag en kveld ut av det, og ha med alle klærne dere ikke bruker lengre, og bytt i vei. 

 

– Sett mål – 
Å spare penger til noe spesifikt kan være veldig smart. Enten om man sparer til depositum på leilighet, et nytt kamera eller et par nye sko er det alltid viktig å ha et mål med sparingen. 

 

Er du flink til å spare penger?

 

8 kommentarer
    1. Digger bloggen din <3
      Men sliter du med å komme i gang igjen med bloggingen etter du var utbrent tidligere i år? Merker at du ikke for like mange kommentarer som tidligere og at det kommer veldig mye av det samme på bloggen din nå for tiden.
      All respekt for det innsatsen du gjør Stina, du er en dyktig blogger og for meg et stort forbilde. Synd å se og lese de negative kommentarene du får fra enkelte.

    2. I’m not too good at saving money, but one thing I do I never, ever buy lottery tickets or do any kind of gambling. My BFF puts a lot of money in lottery things and last month she won 1000 euros (over 9 500 kr) ! I was like WOW, but then I thought how much she has spend on those games over the years… so I’m not jealous.. 🙂
      What do you think of lottery tickets and such?

    3. Hadde jeg sett dette i fjor så hadde ikke jeg brukt så mye penger på mat på kantina. Kom i bra tidspunkt flytter aleine om 2 uker så må spare

    4. Før så brukte jeg masse penger på ting jeg vet nå at jeg IKKE trenger. Så vær gang jeg er i butikken tenker jeg meg gått om først. 1. Kommer jeg til å bruke dette? 2. Hva er det nyttig for? 3. Og hvor mye koster det!

    5. Jeg e ikje like god😂og bruker ganske masse på kantine😢men jeg ska spare minst te jeg får 2000😉e en stor fan av deg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg