7 Grunner til å kutte ut godteri!

Jeg er av den typen som blir veldig fort avhengig av godteri. Jeg blir så gal etter godteri at jeg faktisk har kjørt scooter, i pøsregn, halv 4 på natta, for å kjøpe godteri. Jeg vet at godteri ikke er bra for meg. Men noen ganger kan det være vanskelig å slutte med det. Her er 7 gode grunner du kan minne deg selv på, hver gang du står ved godtedisken.

1. Kviser. Det er et velkjent faktum at man får kviser av sukker. Så kutt ut godteriet for skjønnhetens skyld!

2. Energi svingninger. Når man spiser godteri flyr blodsukkeret rett til værs. Men det går fort ned igjen, og man blir mer sliten enn man var fra før.

3. Fedme. Det er ikke å stikke under en sten at man kan bli overvektig av å spise mye godteri.

4. Penger. De fleste studenter har som regel ikke verdens beste økonomi. Derfor er det dumt å sløse bort masse penger på godteri. Litt å tenke på; en banan koster 3-4 kr, mens en sjokolade koster vanligvis 35 kr. Spar penger!

5. Diabetes type 2 begynner å bli mer og mer vanlig blant nordmenn. Dette er på grunn av det store sukkerinntaket våres. Å få diabetes i voksen alder er langt fra morsomt. Man må legge om kostholdet sitt helt, og ta medisiner. De siste 50 årene har faktisk antall mennesker i Norge som har diabetes type 2, firedoblet seg. En liten tankevekker!

6. Frukt og grønnsaker er så mye bedre for deg! Hvorfor skal man spise godteri som bare gjør deg vondt, når man heller kan spise frukt og grønnsaker som kun gjør det godt? Bytt ut den vanlige filmsnacksen som består av; potetgull, dip og sjokolade med noe sunnere. Prøv ut grønnsaker med dip (bruk kesam istedet for seterrømme),  snack a jack, nøtter og frukt. Mye bedre!

7. Avhengighet. Nå snakker jeg mest for meg selv, men regner med at jeg ikke er den eneste som føler det slik. Godteri er som nikotin for meg. Jeg blir sinnsykt avhengig og har veldig vansker for å slutte å spise, når jeg først har startet. Til slutt sitter jeg  igjen med vondt i hodet og dårlig samvittighet.

Klarer du å slutte med godteri vil du føle deg så mye bedre! Du vil også se enda sunnere og friskere ut. Lykke til! 

25 kommentarer
    1. Hei, jeg spiser Ikke akuratt mye godteri vil jeg si, men jeg liker ikke grønnsaker untatt agurk da men ja, og gulrot hater jeg virkelig:) men bra innlegg da

    2. Hei. Det er veldig åpenbare grunner her som man kan resonnere seg frem til, og jeg er sikker på at mange ville sagt seg enig.
      Samtidig er det viktig å være kildekritisk ift. hva du skriver av informasjon. Visste du at sukkerinntaket vårt har gått ned de siste årene, men at overvekten likevel har gått opp? Mao. er det lurt å ha gode faktakilder før man sprer frykt for dette.
      Hilsen en som absolutt ikke oppfordrer til å spise godteri, men som absolutt ikke ugleser de som gjør det.

    3. Okei Stina, Det at man får kviser av godis er en ren myte! Å jeg har sett de «fine» innleggene dine om at du har spist så usunt å gått opp mye i vekt da du har vært så syk! Men i alle dager kvinne! Du har jo ikke fett på magen å du klager på at du har gått opp i vekt, kan du ikke bare være fornøyd med Deg selv istedenfor å alltid snakke om hvordan du må trene mere når du trener 7 dager i uka omtrent?

    4. Det er ikke bare en myte:) men en ting. Jeg kommer dessverre aldri til å se svaret om jeg får det. Fordi da må jeg inn på bloggen igjen seinere for å sjekke det, og jeg leser blogg igjennom Snapchat😂 men dette innelegget var syykt bra!❤️ Skal alltid ha dette i hodet. Tror dette vil funke godt jeg!💓🧐😊👍

    5. Jeg spiser aldri godteri som i sånn vingummi og sånt, men hver lørdag belønner jeg meg selv med en bar med sjokolade.
      Og det med kviser er bare en myte ja. Kviser får man av genetikk.
      Men gøyt innlegg!

    6. Her oppfordrer du til at alle skal slutte med godteri. Det å kutte ut godteri som barn trur eg ikkje er så veldig lurt. Litt godteri har kroppen godt av, spesielt barn som vokser. Alt med måte, ikkje sant? Det er bedre å unne seg selv en rad med melkesjokolade, enn å spise flere handfuller med nøtter og fortsatt ha samme søtsug, noe som er mykje meir kalorier i. Bare en tankevekker

    7. Hei Stina♥️ Jeg elsker å lese blogginnleggene dine, men jeg tenkte bare å si det med kviser er en myte👍🏻 Jeg skal starte i 7. klasse og i 5. klasse hadde vi pubertetsundervisning, da sa helsesøsteren på skolen at sukker får deg ikke til å få kviser, men at det har noe med gener å gjøre👍🏻 Dette er absolutt ikke hate, men jeg ville bare informere deg💕 Elsker bloggen din♥️

    8. Til hun over, ingen har godt av godteri haha, det er RENT sukker! Ingen har behov for det. Og det er ikke bedre å spise sjokalde istedenfor nøtter, nøtter gir deg i hvert fall noe mer næring enn tomme kalorier. Poenget i innlegget er vel uansett ikke å være nazi men å prøve å bli kvitt en avhengighet. Å være avhengig av sukker er ikke bra i det hele tatt. Vi får forresten nok sukker i oss gjennom maten, så det er ingen som trenger påfyll fra andre kilder for å si det sånn…

    9. det skader ikke å spise litt godteri. bare man klarer å begrense seg til de dagene det er lov og ikke.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg