10 Grunner til å trene styrke!

annonse – stronger

Da jeg var 18 år ble jeg helt hekta på styrketrening og siden den gang har styrketrening vært en stor del av treningen min. Da jeg begynte med vekter gikk jeg rett til frivektsavdelingen og der var jeg den eneste jenta ganske lenge. Heldigvis har flere og flere jenter fått opp øynene for styrketrening.

I dag håper jeg å inspirere enda flere jenter til å komme seg bort til vektene på gymmet og trene der. Styrketrening har så ekstremt mange fordeler for kroppen, og nå skal jeg fortelle dere om de! 

TOPP – HER  /  TIGHTS – HER

 

Bedre helse – Å være godt trent er alltid bra for helsa, enten om du løper mye eller bygger muskler er det veldig gunstig. 

Lettere å spise sunt – Her kan jeg bare snakke for meg selv, men når jeg er skikkelig igang med et bra styrketreningsopplegg spiser jeg alltid mye sunnere. Da blir jeg mye mer opptatt av å få i meg nok proteiner og nok kalorier så jeg får maks utbytte av treningen. Styrketrening gjør noe med mindsettet og det hjelper veldig for å rette opp i kostholdet.

Orker mer – Styrketrening gir deg massevis av overskudd i hverdagen og du orker mer. Å gå opp en lang trapp eller bære inn mange poser med mat er null stress om man er sterk fra styrketreningen. Styrketrening med vekter er også en genial måte å fort bli sterk på.

Forsvar – Desto sterkere du er desto større mulighet har du til å forsvare deg selv dersom noe skulle skje.

Independent – Du klarer mye mer på egenhånd og du slipper å spørre kjæresten om han kan gjøre de tunge løftene for deg. For de klarer du selv!

Fit – Når man trener styrke bygger man muskler og det gjør at kroppen ser mye mer tonet ut og man får finere former. Med styrke bygger man plutselig rumpa til å bli en sprettrumpe som ser fab ut, mens løping (spesielt langdistanse) ikke akkurat gjør det. Selv elsker jeg å ha muskler som syns på kroppen!

Sterk – Ettersom man blir sterkere og sterkere fysisk blir man ofte mer sterk psykisk og man får mer troa på seg selv.

Bedre livskvalitet – Når du er i god form og holder deg fit er den generelle livskvaliteten bedre. Du orker mer, du er mer glad og du får igjen mye for å behandle kroppen riktig. 

TOPP – HER  /  TIGHTS – HER

Cellulitter – Å ha cellulitter eller appelsinhud er ekstremt vanlig hos kvinner, og det er mange som får de fra de er i tyveårene. Det er såpass normalt å ha det at det egentlig ikke er noe å tenke over, og i alle fall ikke noe å skamme seg over. Men om man vil at de skal bli mindre synlige og få mindre cellulitter er styrketrening kombinert med et sunt kosthold nøkkelen. Det holder ikke å kun ha et sunt kosthold eller drive med løping. Her må man ha med styrketrening.

Endorfiner – Når du trener utløser kroppen endorfiner som gjør deg lykkeligere, og i følge mange studier kan trening hjelpe om du har lettere depresjoner.

 

PS; Om du er ny innen styrketrening er det viktig at du lærer deg øvelsene godt før du kicker ordentlig igang. Ta gjerne en time med en PT for å lære de viktigste øvelsene, så du får korrekt utførelse på de. Når man kommer ordentlig igang med styrketreningen bruker man såpass tunge vekter at det er ekstremt viktig at man utfører øvelsene riktig, og selv om det er viktig å pushe seg selv må man aldri pushe seg så hardt at man ikke klarer å utføre øvelsene riktig. 

 

 

Trener du styrke? 😃💪🏼

7 kommentarer
    1. Ja!!!😻😻
      Hovedgrunnen min er Å styrke musklaturen og beinbygning, å bli sterkere i ryggen, og for å unngå slitasje i senere tid.

    2. du r så opptatt av å være sunn og ha et bra kosthold og sånn også drikker du redbull
      redbull er som alle andre energidrikker utrolig dritt for kroppen

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg