10 Problemer med å være venstrehendt

Å være venstrehendt har virkelig ikke vært bare-bare. Siden vi utgjør bare 10% av befolkningen er nesten alle ting laget for høyrehendte, som gjør at vi ikke engang kan bruke en boksåpner eller skrelle en potet. Selv har jeg møtt på en hel rekke problemer som venstrehendt, og her er noen av de!

– Nesten alle sakser er laget for høyrehendte. Så det er helt umulig å få hånden til og passe inn i saksen. Så da ender man opp med tidenes skjeveste snitt på alt man klipper.. 

– Er man i selskap og sitter ved siden av andre mennesker som er høyrehendte, blir det fort problematisk når man har glasset på venstre side, og den som sitter til venstre har på høyre side. Det er det liiiiitt for lett å drikke av feil glass. Bra kleint om man er i bryllup og ikke kjenner vedkommende. 

Desilitersmål har jeg alltid hatet. Jeg får alltid de teite amerikanske målene på den siden jeg naturlig stiller frem. Så om jeg er litt trøtt blir det plutselig helt feil med hva jeg måler opp.

Å spille gitar er bare å glemme da strengene blir opp ned. Er ikke for ingenting at el-gitaren jeg fikk som 12 åring ble spilt på kun 3 ganger.

Å skrive løkkeskrift er helt umulig. Til den dag i dag har jeg fortsatt veldig stygg håndskrift fordi jeg ble tvunget av lærere på offentlig skole til å skrive løkkeskrift. Heldigvis gikk jeg et par år på privatskole på barneskolen, og det reddet håndskriften min, siden jeg fikk skrive blokkbokstaver.  

– Og når vi er inne på skolesnakk. Har du noensinne sittet ved siden av en venstrehendt person? Det er langt ifra gøy å være venstrehendt når man konstant dulter borti sidemannen når man prøver å skrive. 

– Når man er på posten eller i banken er det nesten umulig å skrive under på noe som helst. De fester alltid fast pannen i en kort tråd på høyre side, så om man er venstrehendt må man lage en halvveis dårlig underskrift om som bare dekker halvparten av ruten.

– Å bruke pc mus er helt umulig når man er venstrehendt. For det første er jo knappene helt omvendt. For ikke å snakke om plunderet med å flytte ledningen over på andre siden om man skulle låne pc på skole eller andre offentlige steder. Så ja, da måtte jeg bare lære meg å være høyrehendt der. Noe som er ganske mindfuck enda om jeg skal være ærlig.

Hanken på koppen er alltid feil vei. Ikke snakk om at vi får den fine siden av kaffekoppen. Neida, siden hanken er på feil side, får vi alltid den dårlige siden av koppen. 

– På skolen blir man som regel alltid tvingt til å skrive med gråblyant. Vel, når man er venstrehendt gjør dette at man får helt gråfargede hender. Ikke veldig kult. Er ikke for ingenting at jeg nektet å bruke noe annet enn raskttørkende penner fra tidlig alder.

Så ja, ikke bare-bare å være venstrehendt. Men det har kommet frem i forskning av venstrehendte er generelt mer kreative siden vi bruker den andre siden av hjernen enn høyrehendte. I tillegg til at vi er mer kunstneriske. Så helt galt er det ikke å være venstrehendt. Selv er jeg glad i å være venstrehendt, til tross for alle de små hverdagsproblemene man støter på.

 

Er du venstre- eller høyrehendt?

 

65 kommentarer
      1. Da har du enten ikke tenkt over det, og heller lært og akseptert verden slik den presenterer seg for deg, eller så er du ikke fullblods venstrehendt. 🙂

    1. Venstrehendt<3 forresten på nummer to, så er det kanskje lurt å finne seg en plass på venstre enden da det ikke blir noen høyrehendte vedsiden av der:) og med mus så bruker jeg høyrehånda så da blir det ikke akuratt noe problem der:))

    2. Æ e også venstrehendt, men æ plages ikke med løkkeskrift, resten e helt grusomt jævli, det e skikkelig nedtur å vær venstrehendt på de fleste pungtan du har skrevet🙁men vi har jo noen fordela også da, vi e smartere enn de fleste høyrehendte førdi venstrehendte tenka på en anna måte enn de andre som e høyrehendt☺️Så vi har både opptur å nedtur😊

    3. Så enig i alt du skrev!😂😅😉❤️ Er selv venstrehendt😅 kjenner meg igjen😕 bra å høre jeg ikke er den eneste😊😉 elsker bloggen❤️❤️ Du blir liksom søstera mi❤️

    4. Jeg har celebrar parese (CP) i hele høyresiden min og derfor kan jeg ikke bruke høyrehånden i og med at jeg nesten har grad 3 og jeg syntes det er så urettferdig, det er ting jeg ikke kan gjøre I DET HELETATT. Jeg måtte ha egen saks på skolen og en dag hadde noen tatt saksen så da kunne ikke jeg klippe hele resten av året fordi skolen ikke kunne skaffe meg en ny saks siden jeg snart skulle slutte på skolen.

    5. Hvor er toppen i fra? 😀
      Er høyrehendt, men med venstrehendt tendenser. Jeg er f.eks. høyrefotet (?), spiller fotball med venstre, er mykere i venstre ben, danset som om jeg var venstrehendt, skriver på tavle med venstre og kan male og farge (ikke tegne) med venstrehånden. Samboeren min er venstrehendt da!

    6. Hei! Jeg vet godt va du prater om! Jeg et venstre hendt selv og jeg skjenner meg så igjen i det du skriver. Noe jeg syntes var plagsomt på barneskolen var i gymtimene når vi skulle spille håndball og alle kastet med høyrehånden. Så når de sendrett til meg så måtte jeg bruke høyre og ikke venstre:(

    7. Søsteren min er også venstrehendt, og hun har like problemer som deg! Mormoren min er det og, men på 40-tallet ble dette sett på som et STORT problem. Det var jo en tid hvor man måtte være stereotypisk, alt annet var uakseptabelt. Så hun ble tvunget til å skrive med høyre fra skolealderen, noe som bare er teit. Synes man skal være som man er, hvis ikke kan man lett ta det som at du ikke er perfekt nok!

    8. Faren min er også venstrehendt, men han har en PC-mus til venstrehendte. Vet ikke hvor han kjøpte den da<3

    9. Bruker begge hender og har gjort det siden eg var barn. Ang saks fins det for venstrehendte da en i familien som syr utrolig mye er venstrehendt, derfor vet eg dette. Skjekk i en sybutikk eller en hobbybutikk -vips slips no more problem
      Ang gitarstrenger fins det mange kjente venstrehedte gitarspillerer. Du bare spiller med gitaren andre veien , altså mot høyre , og strenger den om ,tenker du hadde funnet det ut om du var veldig intressert. Ellers er jo normen høyrehendt så eg forstår mange av problemene som kan oppstå-syns du har gjort en god jobb så langt 🙂 ha en fantastisk dag 🙂

    10. Jeg kjenner meg igjen i alle punktene!:( Men alle i klassen synes jeg er så kreativ og flink til å tegne menneske fjes😂👌🏻Men det å skrive med penn er noe jeg hater og gjøre🧐😖Du er forbildet mitt BTW !!❤️❤️❤️❤️😍😍❤️❤️

    11. Syntes dette var et kjedelig innlegg, du har skrevet noe lignede før. Ikke veldig originalt.
      Det finnes jo venstrehendte sakser og gitarer, det er jo ikke noe problem å skaffe seg de vis man trenger det…pluss jeg tenker ikke at det at koppe-hanken er for høyrehendte er et problem. Det er kjipt, men ikke et problem- du klarer fortsatt å drikke av koppen. Pluss man finner pc mus til vestrehendte, vis ikke, så går det jo an å lære å bruke pc mus på høyre hand.

    12. 1 at 10 er venstrehendt. Det er mange. Min mann er Kirurg, og har aldri hørt at han har problem med dette noen gang😀

    13. Er venstrehendt selv, men merke ikke noe av disse problemene her. Det eneste er at jeg ikke klarer å holde iPhonen og trykke med høyre, det funker bare ikke. Men har lært meg å bruke begge hendene, gjort det i ganske mange år. 😊

    14. Æ har dæm probleman å. Æ må få læreran eller medelevan te å kløpp fer vi har ikke venstrehent saks. Slt d du sei sjene æ mæ igjæn på

    15. Er selv venstrehendt og sliter når jeg skriver at hånden kommer borti så man ender opp med å få en del av hånda fult med blekk av penna eller blir grå etter blyanten😅

    16. Og for all del ikke glem at det er helt jævlig og ta plommer frits på mc når den greia vi tar det med er høyrehendt 😀😀😀😀 jobba der i kanskje 2 år sliter enda :?)

    17. Det fins venstrehendt gitar! Men ja jeg skjønner at det e litt rip, det er jo mest høyrehendt gitarer 🙂

    18. Er den eneste venstrehendte i klassen.alle i klassen sier at de som er venstrehendte er dumme men det er faktisk helt motsatt de fleste venstrehendte er smartere en høyerehendte❤️😽😊

    19. Er forsåvidt enig, men når man har levd i over 20år klarer man å lære å klippe med en saks og bruke boksåpner, er venstre hendt selv
      Men det vil nesten være som å si at vi ikke Kan kjøre fordi gir-spaken er på høyre side og vi klarer det bare med venstre hånd

    20. Venstrehendt selv, kjenner meg godt igjen i det du skriver,
      Jobber som konditor og jeg må alltid få de andre kollegaene til å klippe hull i pose og slikt for meg, for det klarer jeg ikke selv, heldigvis har jeg en liten saks som passer for venstre og høyrehendte 👏så lenge jef har den så går det greit 💪

    21. Jeg fikk beskjed av en lærer å lære meg å skrive med høyre hånd for det var feil å skrive med venstre. Også sa en at jeg ikke kunne klippe fint, men så hadde jeg ikke venstrehånds saks heller da. Skolen hadde ikke tilbud om det til vanlig, men når jeg først fikk en, fikk jeg ikke ha den i fred.

    22. Jeg er venstrehendt, får dårlligere karakter i musikk pga de lærer bare å spille høyrehendt, jeg får venstrehendt gitar men alle grepa er høyrehent så jeg må snu om alt i hodet

    23. Jeg er venstrehendt og kjenner meg godt igjen i nesten alle punkter. Datamusen har jeg lært meg til å bruke høyrehånden på, så den er null stress lenger. Men den der med blyanten, du! Den er fæl! Enda verre om man bruker kulepenn, slik at blekket smitter over på hånden, før det smitter over på arket igjen, og alt bare blir seende stygt ut.
      Enda et punkt på listen: Når folk spør “er du keivhendt?”. Man får jo faktisk bare lyst til å svare “nei, jeg bare later som”, fordi det er så dumt spørsmål 😛

    24. Jeg er venstrehendt. Jeg kjenner meg så igjen i alt! Kniver også er vanskelig å skjære med siden den er ment for høyre. Umulig å skrive med penn eller blyant, og alle bursdagskort blir umulige å lese. ❤️ Elsker deg

    25. Jeg er venstrehendt men er ikke så dum at jeg klager over det. Bruk den andre handa da. Det er ikke så forbanna vanskelig.

    26. Men du kan jo endre innstillingene på PC musa til at knappene blir riktig for deg 🙂
      Det gjør du via instillingene på pcn 🙂

    27. Er høyerehendt selv,men allikevel er jeg enig alle punktene! Man burde sette mer pris på venstrehendte og alle dems hverdagsproblemer!💖💖💖🐴

    28. Ja, jeg er venstrehendt, og det har vært (og fortsatt er) mange problemer. Når jeg gikk på en privatskole, var jeg den eneste som var venstrehendt, men fortsatt klarte lærerene å glemme at jeg var venstrehendt, så derfor ble det alltid feil når jeg for eksempel skulle skrive med blekk eller når jeg skulle strikke😁 Kjenner meg veldig godt igjen🙂

    29. Kjenner meg igjen så sjukt. Noen sier “Du er så heldig som er venstrehendt. Siden det er enklere å gjøre det og det når man er venstrehendt ” skjønner ikke det😂

    30. Hei! Er venstrehendt, så kjente meg veldig igjen i disse punktene! Synes vi venstrehendte er skikkelig flinke som klare å bruke høyrehendte ting! Men er litt slitsomme, f.eks sånne mobildeksel som er som pengebøker, og når man skal flippe den opp for å ta telefonen, så får man flippen i trynet :’D haha! Er ganske kult at det sies at venstrehendte er mer kreativ, for de fleste vennene mine som er venstrehendte tegner og gjør mye kreativt, inkludert meg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg