Hvem skaper kroppspresset?

Den siste tiden har det mildt sagt vært ekstremt mye snakk om kroppspress i media. Vi bloggere blir refset for at vi åpent snakker om kosmetiske operasjoner, og vi får skylda for alt kroppspresset som er i samfunnet. Men er det egentlig vår skyld? La oss gå litt ordentlig inn på temaet. 

Jeg husker godt mitt første møte med kroppspress. Jeg var 6 år gammel, gikk i første klasse på barneskolen og ble mobbet av en gutt som gikk i 7 klasse på grunn av nesen min. En nese som jeg aldri hadde tenkt over at var annerledes. Men plutselig fikk jeg høylydt høre foran hele skolen, av denne gutten, at det var noe galt med nesen min. Han begynte å slå meg og sparke meg, og banke meg opp. Heldigvis hadde jeg en storesøster som kom til redningen min, før det gikk for langt.

At denne gutten på 12 år kunne banke opp en jente på 6 år var ille nok i seg selv. Men det han gjorde med selvtillit min var mye verre. I mange år hatet jeg nesen min. Kommentarene om nesen min fortsatte til jeg ble ganske voksen, og for hver kommentar som kom hatet jeg nesen min mer og mer. Hadde jeg hatt muligheten til å operere nesen min da jeg var 14 hadde jeg garantert gjort det. Nå er jeg 25 år gammel, og jeg har lært meg å like nesen min akkurat som den er. Jeg syns den passer ansiktet mitt bra, og nå har jeg både penger og mulighet til å operere den, men jeg ønsker ikke å gjøre det. 

Dette komplekset med nesen min kom ikke fra media, det kom ikke fra en blogg, ei heller en popstjerne eller et magasin. Det kom fra helt vanlige mennesker, som var slemme mot meg. 

Etter at jeg begynte å blogge har jeg virkelig fått kjenne på kroppspresset. Før elsket jeg å legge ut sminkevideoer og jeg gjorde det ganske ofte. Nå derimot. Nesten aldri. Vil dere vite hvorfor? I starten av hver sminkevideo viser jeg meg selv helt uten sminke, og huden min er ikke plettfri. Huden min har i perioder en god del kviser. Det er noe jeg har vært usikker på i mange år. Da gjør det ganske vondt når det hagler inn kommentarer om hvor jævlig stygg jeg ser ut uten sminke.

Før i tiden turte jeg å gå ute sminke utendørs, og kunne lett dra i butikken uten sminke. Nå derimot, tørr jeg aldri å gjøre det. Etter å ha fått så mange stygge kommentarer om mitt eget utseendet tørr jeg ikke vise meg uten sminke lengre. Det er egentlig ganske trist. Men sånn har det blitt.

Her igjen er det et kompleks som har oppstått fordi andre helt vanlige mennesker er slemme. Det er ikke media som sier at kviser er stygt, eller at jeg er stygg uten kviser. Nei, det er alle menneskene på bloggen, youtube og jodel som skaper en usikkerhet. 

Nå kan ikke jeg snakke for alle mennesker. Men jeg kan snakke for de jeg har snakket med, og for meg selv. Jeg vil tørre å påstå at mange av usikkerhetene våre oppstår fordi andre helt vanlige mennesker påpeker de.

Jeg tror nok ikke media og blogger er det som skaper alle usikkerhetene folk har. MEN, og dette er et stort men; vi viser hvordan det kan fikses. Helt siden jeg var liten har det gått program på tv’en som viser folk som legger seg under kniven, og hvilken forvandling de får. Forsidene på VG og Dagbladet viser deg hvordan du kan gå fort ned i vekt. Bloggere viser deg at man kan reise til Istanbul for å få større rumpe.

Er man usikker på grunn av vekten sin eller puppene sine, kan veien til å gjøre noe med det bli kortere på grunn av media. Om de løser usikkerhetene eller ikke er forskjellig fra person til person, og hos mange kan det bli både mye bedre og mye verre. 

Hele dette har endte opp med å bli et stort samfunnsproblem. Men hva er løsningen?

Selv tror jeg at det er viktig at vi blir snillere med hverandre, og bygger hverandre opp. Gi hverandre komplimenter, og ikke hakk ned på hverandre. Vi mennesker, og jenter spesielt, må bli flinkere til å være gode med hverandre. Vi jenter kan være altfor harde med hverandre, og gi hverandre mye mer dritt enn vi burde. 

Husk dette fine ordtaket neste gang du ser en jente i klassen du ikke liker, eller er inne en blogg eller på jodel; om du ikke har noe fint å si, ikke si noe.

22 kommentarer
    1. Du kommer med absolutt gode poeng. Det er ikke bare bloggere sin feil at det er så ekstremt mye kroppspress blandet unge idag, men dere bloggere er absolutt med på å skape dette kroppspresset.for vert eneste lettkledde bildet som blir lagt ut, eller for vær eneste gang det blir gjort reklame for operasjoner som man kan ta lager det et enormt kroppspress blant unge jenter idag. Det er det INGEN som kan si er feil, fordi det er vi lesere som sitter med denne fasiten. Det er vi som er rammet av dette og det er vi som vet når vi føler at vi får dårligere selvtelitt av et bilde som blir lagt ut. Bloggere med et så stort publikum burde dra vekk dette kroppspresset ikke være med på å skape det. Dere bloggere har et stort ansvar og jeg tror ikke de lettkledde bildene gjør bloggere særlig mye lykkligere. Det eneste som kommer ut av slike bilder er at 100 kanskje 1000 vis av jenter blir/er usikkre på seg selv.

    2. Det er ikke bare deres skyld! Det er like mye våres lesere sin skyld. Feks oss som må ta 30 bilder, før vi bestemmer oss for hvilket vi skal ha som profilbilde!
      Men dere er litt med på det dere også!
      Feks alle innleggene dine om vekt og slikt. Jeg er 17, og labrere enn deg, men fortsatt veier jeg mer enn deg, men er NORMAL!! Du kommer med gode poeng, men tenk litt også før du legger ut

    3. Jeg synes du har rett i masse, men jeg vil også legge til at kroppspress er også noe vi tillater å legge på oss selv. Vi må også ta litt ansvar for hva vi tillater at vi tenker om oss selv. For vi er ikke like noen av oss, å det må søren meg være greit og kjempe fint… det er lett å skylde på andre men vi har ansvar selv også. Akkurat dette om at lettkledde bilder kan føre til kroppspress kan vel vinkles en annen vei også, det er øya som ser…man kan jo si at man vil vise seg trygg i egen kropp å vil vise at det er ok å være det. Å til slutt vil jeg bare si at unge jenter som er veldig opptatt av at unge jenter kjenner på kroppspress, kjære vene… det handler ikke bare om unge jenter, men oss alle sammen, han, henne unge som voksne. Slutt å gjør dere selv til offer, rett ryggen, fokus… du har en kropp, jeg håper den fungerer, hjerte slår, ti fingre, ti tær, ja da skal du være takknemelig!!! Liten eller stor nese,rompe, mage, stortå…det spiller ingen rolle, det er hvem du er som er verdt å konsentrere seg om, å at du har en kropp som fungerer…

    4. Herregud så tragisk at folk kommenterer slikt, hver gang jeg har sett deg uten sminke på videoer har jeg tenkt at du er såå fin uten!

    5. Enig i at mennesker ikke alltid er snille mot hverandre, men kroppspresset stammer vel likevel ikke fra disse? De er jo slemme fordi de mener at andre ikke passer til idealet, men hvor kommer idealet fra? Jo, det kommer fra forbilder og ikoner. Man ser hvordan vellykkede personer ser ut, og tenker at sånn bør alle se ut. Da hjelper det ikke at enkelte bloggere og andre medier reklamerer for hvordan du kan se mer ut som dem, da er de med på å øke presset ytterligere.
      En annen ting, helt ærlig synes jeg du var finere uten sminke, du la ut på snap for litt siden, enn med 🙂

    6. Nå har jeg studert og gransket og kan ikke se hva som skulle ha vært “uvanlig” med nesen din 🤔😂
      Men uansett, helt enig! For noen år siden, da jeg var overvektig var det ikke å se tynne jenter i media som gjorde meg usikker, men de slemme sårende kommentarene fra vanlige mennesker. Husker spesielt den ene, den svei. Der greide hun å pakke inn en sårende fornærmelse gjemt i et dårlig kompliment “Du er utrolig pen til å være så stor” Blir helt oppgitt over hva mennesker får seg til å si. Det hadde helt fint holdt med “Du er utrolig pen!” Noen er bevisst ute etter å såre. Samme gjelder de som da har kommentert utseendet ditt uten sminke. En unødvendig kommentar som ikke har noe godt med seg. Jeg har aldri forstått behovet visse mennesker har til å heletiden ytre sin mening om alt. Det går ann å ha en mening og ikke si den høyt, faktisk. Om jeg har en mening som ikke vil gjøre verken meg, den jeg har en mening om eller andre mennesker noe godt, er den da noe vits å si? 🤔

    7. Anonym: Hehe, nei syns ikke den er noe særlig uvanlig egentlig 😛 er bare hva andre får oss til å tenke.

      Herregud for en kommentar! Enig med deg om at man trenger faktisk ikke å ytre alle kommentarer hele tiden 🙂

    8. First of all: Your nose is beautiful! 🙂
      When I was a kid there were no blogs and we didn’t even have a computer! So it was the other kids who gave the pressure about appearance. I was bullied my whole school time. I grew up early and was tall and “womanlike” at age of 12. So: big and fat! I heard that every f*cking day from many kids and in many ugly ways. As a teenager I lost weight, way too much (I was 173cm and 42kg at worst!) but still felt “big and fat”. Now, as an adult, I’m normal in BMI, tall and slender, but the bad words of dumb kids never go away from my head. So no bloggers or Net is needed to make looks pressures. As you said: if you have nothing nice to say, say nothing. Amen to that!

    9. Trist å høre at du føler at du må bruke så mye sminke for å føle deg vel pga kommentarer! Samme hvor mye du renser og passer på trenger jo huden tid helt fri for å puste. Kanskje spesielt om du bruker så mye sminke som du sier? Kan umulig vært optimal i forhold til uren hud? Personlig synes jeg at en lettere sminkelook kan være like så fresht, og gir er mer personlig innblikk. Nå liker du jo dramatiske sminke, men jeg mener at det ville virket mindre overfladisk å la leserne å se hva som er under alle lagene 😊

    10. Det er jo en grunn til at bloggere faktisk velger å oppere seg da, haha. De må jo ha opperert seg for en grunn. Og det er nok på grunn av kroppspress. Jeg er 13 år og føler på kroppspress. Men det er ikke på grunn av dere. Bare folk på min alder som er rundt meg.

    11. Bra skrevet, Stina! Enig med deg i mye og du har manhe gode poeng. Bloggere har ikke all skylda i kroppspresset, men for min del ganske mye. Må helt ærlig si at DU ga meg en del isikkerhet da du fortalte hvor mye du veide. Jeg har aldri fått noen kommentarer på vekta, men tenkte ekstremt mye på det i ettertid. «Begrunnelsen» var at du hadde høy forbrenning o.l. Jeg har også høy forbrenning, trener mye, men veier langt fra 50kg….

    12. Du er forbildet mitt, du betyr mye for meg! Jeg syns nesen din er perfekt jeg.. jeg tror det er guttene i verden som lager kroppspress, selfølgelig andre kilder også. Jeg ser opp til deg, og synes du er kjempe fin!! Du er en av de få jeg virkelig der opp til!! Stå på videre, ikke bry deg om hva de sier, at det er dere bloggere, for det er det virkelig ikke!!❤️

    13. Helt enig med deg her! Jeg blir så oppgitt hver gang jeg hører voksne mennesker legge all skylden på bloggerne, uten at de vet hva de snakker om.
      En ting jeg syntes bloggere og generelt alle burde bli flinkere til, er å Være mer naturlig! Først og fremst bør man, istedenfor å posere på en måte som gjør rumpa større, magen tynnere eller beina smalere, posere på en naturlig måte. En annen viktig ting jeg syntes man bør bli flinkere på, er å smile naturlig, ikke gjøre leppene store, kinna smalere, øynene større osv..
      Det peneste er ikke alltid å ha stor rumpe eller smal midje.
      Det å være naturlig er det som gjør deg jævlig pen!

    14. Kanskje en filleting å henge seg oppi, men kan du lære deg bruken av lenger/lengre? Ser denne feilbruken på alt for mange blogger. Dere tjener trossalt millioner på å skrive, så synes ikke det er så mye å forlange 😉 Legger ved link 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg