7 Triks for mindre stress!

Visste du at stress kan ha mange negative konsekvenser på helsen din, som at du kan fort gå opp / ned i vekt, få kviser og du kan få en rekke psykiske problemer? Vel, nå vet du det. Stress er roten til mye vondt, og de aller fleste av oss har altfor mye stress i livene våre.

Enten det er at man har en stressende jobb, eller at man føler man aldri har det ryddig hjemme, er man nødt til å minimere stresset så mye som mulig.

Så i dag tenkte jeg å gi dere noen tips til hvordan dere kan stresse mindre. Selv var jeg altfor “flink” til å stresse før, og disse triksene har hjulpet meg ekstremt mye. 

♥ Ha det ryddig rundt deg. Hvis du har masse rot rundt deg er sjansen stor for at du begynner å stresse. Fordi det er kaotisk rundt deg, blir det ofte kaotisk oppe i hodet ditt. Selv har jeg laget meg en regel om at jeg alltid rydder hver morgen, så jeg slipper å gå rundt og se på rot hele dagen.

♥ Ikke utsett ting. Om jeg får vite at jeg skal lage en video, eller svare en mail, prøver jeg å gjøre det så fort som mulig, så jeg slipper å bruke masse tid på å tenke at jeg skal svare på den mailen, eller lage den videoen. Her sparer man både tid, samtidig som at man sparer krefter på at man ikke trenger å tenke på det.  

♥ Skriv opp alt du må gjøre på post-it lapper. Så har du full oversikt over absolutt alt du faktisk må gjøre. Ofte kan man bli veldig stressa fordi man tror man har mye mer man må gjøre, enn man egentlig har. Sett deg som mål at du skal gjøre unna x antall post-it lapper hver dag.

♥ Sett at nok tid når du skal rekke noe. Ikke gå på den smellen at du setter av altfor liten tid før du skal på skole / jobb, og du må løpe etter bussen. Stå heller opp 15-30 minutter tidligere og ha en rolig og fin start på dagen.

♥ Ikke drikk kaffe / te på kvelden. Da får kroppen i seg masse koffein om kvelden, noe som er veldig lite gunstig når du skal sove. 

♥ Tenk over situasjonen som gjør deg stressa. Er det faktisk god grunn til å være stresset, eller lager du situasjonen mye verre oppe i hodet ditt? Jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv, men jeg hadde en veldig uvane med å gjøre ting mye verre oppe i hodet mitt, og da ble det mye mer stress enn nødvendig.

♥ Finn ut hvilke ting som gjør deg stressa. Er du i en jobb som konstant gjør deg stressa, kan det være smart å se etter andre jobber, eventuelt endre det som gjør deg stressa på jobben. Har du for eksempel venner som gjør at du får mye stress i livet, kan det være smart å finne nye venner.

Så ja, en god del triks for å gjøre livene deres litt mindre stressende. Husk; du lever kun en gang, så da er det viktig å ha det så bra som mulig så lenge du lever! 

 

4 kommentarer
    1. Har lest bloggen din i flere år og liker den veldig godt. Men, må si jeg begynner å gå litt lei av alle liste-innleggene dine. Synes det er gøy en gang i blant, men har vært så utrolig mange i det siste at jeg har sluttet å lese de. Dette fordi jeg føler mange av tipsene går igjen og igjen og at du gjentar deg selv veldig ofte. Forstår at det er vanskelig å komme med nye og spennende innlegg hver dag, men det må da vel kunne være mulig å skrive om andre ting enn bare oppramsing av ulike lister? Dette er ikke ment som kritikk, men heller en konstruktiv tilbakemelding. Så håper ikke du tar det personlig, da jeg som sagt likr bloggen veldig godt😊

    2. Man burde ikke drikke kaffe eller te med sukker på kvelden? Da blir man mer kvikk og for vanskligheter med å sove

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg