Slik fikk jeg bedre selvtillit!

Nesten hver dag får jeg meldinger på instagram, facebook eller via youtube kommentarer, med spørsmål fra dere om hvordan man kan få bedre selvtillit. Selv har jeg hatt mine perioder, spesielt da jeg var yngre, hvor selvtilliten virkelig ikke var på topp. Men ettersom årene har gått, har jeg jobbet med meg selv og bygget opp selvtilliten min. På veien til en bedre selvtillit har jeg lært mange triks, som jeg nå vil dele med dere.

Vi har alle ting vi ikke liker med oss selv. For meg var det lenge høyden min. Nesten overalt hvor jeg gikk fikk jeg alltid kommentarer der andre skulle rakke ned på meg på grunn av høyden min. Men jeg tror at mye av grunnen til at jeg følte at andre rakket ned på høyden min, var rett og slett fordi jeg selv ikke var fornøyd med høyden min. Nå som jeg faktisk har lært meg å elske det å være liten, og ser alle fordelene med det, får jeg nesten aldri noen negative kommentarer på at jeg er lav lengre.

Poenget mitt er at hvis vi har noe vi ikke liker med oss selv, så ser verden rundt oss det veldig godt. Og i tillegg blir man mye mer nærtagen på kommentarer som handler om akkurat de tingene man ikke liker. Men, om man lærer seg å like seg selv, så er det ingen som kan såre en med drittkommentarer. 

Uansett hva slags ting man ikke liker med seg selv, er det så vanvittig viktig å lære seg å like seg selv. Selv om det finnes drøssevis at plastiske operasjoner man kan ta, for å fikse det ene og det andre, er det som regel kun oppe i hodet sitt at man må fikse på ting. For om man for eksempel er misfornøyd med puppene sine, også tar man en operasjon for å gjøre de større, er det ikke sikkert at det er løsningen.

Ofte vil ikke det å ta en operasjon endre så mye ting som man hadde håpet på, også ender man opp med å ha tatt en farlig risiko uten at det gjorde noe positivt. Men, selvfølgelig, for mange så er dette løsningen. Så jeg feier ikke dette vekk. Men jeg råder deg til å prøve og like de sidene med deg selv, før du legger deg under kniven. 

Et av de triksene som hjalp meg mye, var at jeg nesten hver kveld satt meg ned og skrev minst 10 positive ting med meg selv. 5 ting om utseendet og 5 ting om personligheten min. Ved å gjøre dette lærte jeg meg å fokusere på de positive tingene ved meg selv, og se bort fra de negative. 

En annen ting som er veldig viktig, er at du slutter å sammenligne deg selv med andre mennesker. Du er et fantastisk individ, så vær så snill og ikke prøv å bli en klone av et annet menneske. Bli heller den beste utgaven av deg selv som du kan bli. For om du prøver å bli et annet menneske, kommer du dessverre aldri til å lykkes, også er det jo så mye bedre å heller være seg selv!

 

Til slutt vil jeg bare si til dere som er unge og sliter med dårlig selvtillit; det blir bedre! Ettersom årene går og man blir eldre løper ikke hormonene like løpsk lengre, og man får det mye bedre med seg selv, som resulterer i bedre selvtillit. Men uansett alder, er det viktig å jobbe for å ha det bra meg seg selv!

8 kommentarer
    1. Very good post! When I was younger I hated so many things about myself… and my first boyfriend made it even worse! He made me feel no-good, ugly, too tall (173cm) and stupid. And I thought he was right! Thank God he is ancient history!
      It’s true one shoud learn to love oneself and find the good sides, but wrong company can make hard too. So one should get rid of people who only make one’s self-esteem go down.
      Luckily, I’m now married to a man who makes me feel beautiful and loved. 🙂

    2. Men du også har jo gitt etter pga dårlig selvtillit? Restylane i lepper er vell noe du kunne unngått hvis du hadde gjort som du selv skriver i dette innlegget – “viktig å lære å like seg selv” osv. Deler av innlegget er mulig ikke riktig formulert? Du er jo en av de bloggerne som har snakket mest høylytt om kosmetiske a”inngrep”.

    3. Jeg har lenge slitt veldig med selvtillit men dette inleget fikk meg til og tenke du er flink og gjør en god jobb jeg forstår hva budskapet ditt er <3 love you ❤️❤️❤️

    4. Jeg er litt forvirret her… Du sier at man burde lære å like seg selv får man legger seg under kniven. Og det sier du som var så misfornøyd med overleppa di at du ikke turte å smile ordentlig engang. Og at du ikke anbefaler å ta operasjon på deg selv. Og operasjon og ta fillers i leppene er i grunn det samme for man forandrer på kroppen sin og ansiktet. Hvis du hadde hatt bra selvtillit ville du isåfall ikke tatt fillers i leppene. Og det er ikke for din egen skyld skal jeg si deg. Det er rett og slett at man er redd for hva verden skal synes om deg. Beklager røff kommentar, men reagerer på det her.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg