Tanker om eksponering av barn på blogg

Hele livet livet mitt har jeg alltid tenkt at jeg ikke skulle få barn. Barn var ikke min greie, og de jeg var sammen med før i tiden er vel de siste i verden jeg kunne tenkt meg å fått barn med. Det endret seg når jeg ble sammen med Per Fredrik. Da vi ble sammen var vi veldig usikre på barn i starten. Etterhvert som vi ble kjent ble jeg mer og mer sikker på at vi en dag skulle få barn og gifte oss. Det er rart hvordan slike tanker kommer når man endelig treffer den rette.

Nå er det ikke sånn at vi får barn i morgen, men om 2-5 år om tenker vi at det er greit å få barn. I og med at jeg er blogger, og har tenkt til å blogge i mange år fremover kommer det et naturlig spørsmål opp; kommer barna til å være på bloggen?

Her har jeg tenkt mye frem og tilbake, og snakket mye med Per Fredrik om hva som føles rett for oss.

Jeg syns det er greit at barna er en naturlig del av bloggen, i og med at bloggen handler om livet mitt. Men da blir det mer sånn at barna kanskje er med på et bilde her og der når vi er på for eksempel en skogstur med de. På bildene syns jeg det er viktig at man ikke har så mye fokus på ansikt. Slik som Caroline Berg Eriksen har gjort det med barna sine, syns jeg er en fin måte. Hun har de med på bilder, men oftest ser man bare bakhodene dems eller fra avstand. Slik syns vi det er best å gjøre det for barna sin skyld. 

Jeg kommer aldri til å legge ut bilder eller informasjon som kan være flaut eller kjipt for dem. Bilder der barna har mat over hele ansiktet, eller historier om bæsjebleier og rare ting barna gjør syns jeg ikke at hører hjemme i offentligheten. Det gjelder forsåvidt også for bilder folk legger ut på sine private facebooksider. Alt er offentlig, bare så man vet det, og her er ikke bloggere verst. Selv har jeg sett folk har lagt ut bilder fra da de bader barna sine helt oppe i 8 årsalderen og de er helt nakne. For oss er det totalt uaktuelt å vise barna nakne på noen som helst alder og omstendighet. Selv om de bare er babyer syns jeg dette blir feil. 

Så ja, det er litt sånn jeg ser på dette med barn og eksponering av de i det offentlige rom. Jeg er ikke helt imot å ha med barn på en blogg, men som jeg nevnte lengre opp så handler det om hvordan de er med. Her er det mange måter å gjøre ting på, og jeg prøver å tenke på at barna ikke skal føle at hele oppveksten dems har blitt utlevert på en blogg. 

 

👻 SNAPCHAT STINABLOGG 👻

 

13 kommentarer
    1. dette er det foreldre som bestemmer når man får barn, ingen andre en de som får barn bestemmer 🙂

    2. Er så enig i det du skriver, er selv mamma med blogg! Og føler jeg gjør slik du beskriver. Jeg føler det er virkelig viktig å huske at barnet ikke bestemmer selv, man er en voksen som tar avgjørelsen om eksponering av barnet. Da er det viktig å tenke på hva man selv ville godtatt av siden foreldre 🙂 fint innlegg ❤️

    3. Caroline Berg Eriksen er jo er forferdelig eksempel. Hun bruker jo barna i forbindelse med annonser, det syns jeg faktisk er verre.

    4. Enig i det du skriver! 🙂 Jeg ELSKER bloggen din! Sjekker innom den flere ganger om dagen! Men vertfall: kan du engang ha et meet up? Sånn at fansa dine kan møte deg? Haha

    5. Du har ikke barn ennå en gang, men har likevel en langt mer fornuftig tankegang enn de fleste mødre med Internett-tilgang 😉 Dette gjorde meg oppriktig glad! <3

    6. Personelig synes jeg Caroline Berg Eriksen har for mye bilder av og hun skriver for mye om barna sine! Bloggen hennes ble kjedelig og jeg sluttet å lese den for lenge siden!

    7. ^ gikk inn på bloggen til C, og måtte bla i fire sider for å finne ett bilde av ansiktet til datteren (var på avstand, så var ikke lett og se det heller) så jeg synes C er ganske flink. Ikke så lenge siden jeg var på dems alder og Jeg ville heller funnet fine og anonyme bilder av meg selv på google, enn å finne ut mamma har delt bilder med venner/kjente/offentlige facegrupper der jeg har rennende snør, mat rundt munnen eller at jeg sitter naken i badekaret.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg