Stina tester: Dyrke min egen mat!

I dag har jeg testet noe jeg aldri har prøvd før, nemlig å så mine egne krydderurter. Dere som har lest bloggen min en god stund vet jo at jeg elsker å ha krydderurter stående på kjøkkenet, og jeg bruker mye ferske urter i maten jeg lager.

Det gir det lille ekstra til maten, også får jeg mye mer lyst til å lage spennende mat når det står spennende urter på benken.

SNAPCHAT STINABLOGG

I dag var jeg innom Plantasjen en tur og fikk lyst til å teste ut det å så egne krydderurter. Så jeg kjøpte inn en del forskjellige poser med noen av mine favoritter og noen som jeg syns var spennende som hvitløksgressløk. Frøposene var veldig billige, og de fleste kostet 19 og 29. Så om du får lyst til å teste dette ut selv kan du gjøre det for en billig penge!

Jeg kjøpte også såjord, stikketiketter og minidrivhus. Minidrivhus er genialt å sette i vinduskarmen på et rom som man ikke bruker. Vi bruker ikke lagerrommet til så mye så der blir vinduskarmen flittig brukt.

Jeg googlet meg frem til en del videoer som viste hvordan man skulle så. Det jeg lærte var at man skulle legge et godt lag med jord i beholderen, spraye over med vann så jorden blir veldig fuktig også strør man over frøene. 

Jeg strødde frøene i striper bortover og viste hvor stripen gikk ved å bruke stikketiketten. Da markerte jeg også hva det er som kommer opp på det enkelte stedet. Det er smart å gjøre, for det er mye som ser veldig likt ut i starten.

Det er smart å beholde posene med infoen til urtene på, så man vet når man kan plante de ute og hvor lang tid det tar før man kan høste inn urtene. På de urtene jeg valgte tok det alt fra 40-120 dager før man kunne høste. Så det blir ikke klart til middag for å si det sånn. Haha! Her må man smøre seg med tålmodighet. 

Gleder meg veldig til å se hvordan disse kommer til å vokse opp, og om det i det hele tatt blir en suksess. Har prøvd å si litt ting før, men har glemt å vanne og gitt opp halvveis, men nå går jeg all in med mange urter så nå får vi krysse fingrene for at det skal funke! Er jeg heldig har jeg flere av urtene i mange år. 

 

👻 SNAPCHAT STINABLOGG 👻

11 kommentarer
    1. Er flisene under skapene ekte eller bare sånne som er limt på? 🙂 Leter nemlig etter fliser som man bare kan lime på og disse var jo kjempe fine 🙂

    2. Hvis dette funker, kan du gi oss noen tips om hva du gjorde da? Du hsdde veldig fin sminke på deg Idag.

    3. Så moro med urter, har lyst til å få til det selv. Men jeg tror du har tatt frøene for tett desverre.

    4. Tipstips:
      Pakk de litt mer inn i jorden, noen millimeter/cm under jorda og ikke så tett, blir finere og større om du sprer det mer

    5. Jeg driver faktisk med akkurat samme prosjekt for tiden. Har plantet litt forskjellige urter, samt paprika, sitrus, og lilikoi. Veldig gøy å følge med på at det spirer og gror – og etter hvert sikkert veldig gly å kunne spise egendyrket.
      Håper du får en fin uke, og lykke til videre med plantingen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg