Nye blomster til verandaen!

I går var jeg på hagemesse i Lillestrøm med Per Fredrik. Vi gikk rundt i timesvis og ble inspirert av blomster, og jeg klarte selvfølgelig ikke å dy meg; jeg bare måtte kjøpe noen blomster.

Jeg prøver å vente med den store blomstershoppingen til 1 mai, for da er det jo litt mildere ute, og da kan jeg plante plantene rett i jorda. Men de blomstene jeg kjøpte i går skal i krukker på verandaen, så da er det null stress så lenge jeg er flink med å avklimatisere de.

Det er forresten en ting som er første gang jeg noensinne gjør. Jeg har alltid trodd at plantene var klare til å plantes med en gang man kjøpte de. Vel, der har jeg tatt feil. Ofte er ikke blomstene / plantene klare for å stå ute før de har blitt avklimatisert. Om man setter de rett ut kan de bli solbrente eller så kan de reagere på at det er kaldt, og i verste fall dø. For å avklimatisere de (slik jeg har lært) setter man de ut på verandaen der det er lunt på dagen, også setter man de inn om natta. Dette gjør man i en liten uke. De første dagene er det smart å sette blomstene i skyggen. Husk å vanne de. Hehe! 

Jeg skal i alle fall være superflink til å passe på blomstene mine, for herregud så dyrt blomster er. Bare det “lille” som er på bildene under koster sånn 3000,- kr.. Det er jo helt vilt! Nå skal det sies at dette er mange tresorter og stauder, som jeg kommer til å ha i mange år, så det er verdt det i lengden. Men det hadde jo vært så kjipt hvis de døde etter to uker fordi jeg ikke hadde tatt skikkelig vare på de! 

Rhododendron / Syrin / Fuschia / Fuschia / Rhododendron / Heemskerk
 

Blomstene jeg kjøpte er forresten blant annet et syrintre. Dette skal jeg ha i en svær krukke på verandaen i et par år, og når det begynner å bli veldig stort planter jeg det ute i hagen. Kjøpte også Rhododendron som jeg kommer til å gjøre det samme med. Disse er forresten grønne året rundt, som er genialt hvis man vil ha litt grønne planter ute om vinteren. De får store blomster i mai / juni måned. 

Fuschia minner meg skikkelig om barndommen min, da bestemor alltid pleide å ha sånne blomster i hagen. De er jo helt nydelige og jeg gleder meg til å ha de på verandaen! Heemskerk er en plante jeg aldri har vært borti, og jeg er veldig usikker på hva den heter på norsk. På lappen stod det bare “Heemskerk plant”, så gud vet. Hehe! Fin er den i alle fall! 

Kjøpte også tidenes kuleste flamingo som jeg føler at passer perfekt inn på verandaen min! Jeg elsker jo rosa og flamingoer, så den traff midt i blinken hos meg! 

Gleder meg til å plante verandaen full av blomster og planter. Det er jo på verandaen vi har mest sol og som vi er mest om sommeren, så jeg kommer uten tvil til å legge hovedvekten min der når det kommer til blomster. Der skal det være fint. Hehe! 

8 kommentarer
    1. Hei! Tenkte å tipse om/foreslå at du i hageserien du holder på med, kunne formidlet noe til leserne dine om at det faktisk finnes retningslinjer for hva man kan plante i hagen, fordi fremmede planter kan utgjøre en stor trussel for det biologiske mangfoldet og stedets økosystem. Det finnes f. eks. planter som det er ulovlig å innføre i hagen sin, og av god grunn – og det kan det jo være greit å være oppmerksom på. Jeg er ikke tilknyttet noen organisasjon eller noe sånt selv, så kun ment som et tips fordi jeg selv var veldig ubevisst på dette frem til noen påpekte det for meg – og jeg leste meg litt opp på tematikk og konsekvenser.
      Her er i hvert fall to steder det går an å begynne å lese om det, dersom du er interessert:
      http://www.miljodirektoratet.no/no/Nyheter/Nyheter/2018/April-2018/Fremmede-planter-truer-naturmangfoldet/
      https://forskning.no/blogg/viten-om-naturen/er-du-en-hageforbryter

    2. Gleder meg til å følge med på hageprosjektet ditt Stina
      Fuchsia kan bety både dråpe og tåre på Norsk og navnet Fuchsia er latinsk

    3. Haha, jeg var på hagemessa på Lillestrøm i sta, og de hadde så mye fint der, skulle ønske jeg bare kunne kjøpe ALT som var der, hahah❤️

    4. En ting jeg alltid reagerer på, og det gjelder ikke bare deg. Hver gang dere kjøper noe som ikke er sponset som ikke er av de store interessene som sminke, klær, mat, reise osv..DA klager dere over priser og at det er dyrt, men hva er dette i forhold til en veske til 10 000,-???

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg