Jeg er utbrent…

De siste to-tre månedene har jeg slitt veldig. Jeg har vært mye syk og har hatt B12 mangel, jernmangel, feber, mye kvalm, influensa, og generelt vært sliten. På den psykiske fronten har jeg hatt mange angstanfall. Jeg har lenge slitt med å se hvorfor jeg har hatt det slik jeg har det. Livet mitt er jo egentlig helt perfekt på alle mulige måter. 

Jeg har etterhvert innsett at jeg rett og slett er utbrent. Jeg har gått altfor lenge på høygir og gitt alt her på bloggen og youtube. Jeg har brukt mye tid og energi på jobbet med flere prosjekter jeg ikke kan snakke om, bloggnorge og kollegaer, vært i mange møter med både Egmont, Ad Sales og United Screens som jeg jobber med for å kunne leve av alt dette. Alt i alt har det nok blitt altfor mye for meg, og jeg har ikke helt innsett selv at jeg faktisk ikke er supermann. Jeg kan ikke få til alt.

For noen dager regnet jeg ut hvor mye jeg faktisk hadde satt på timeplanen min i løpet av en uke (mandag-søndag) der jeg jobbet hver eneste dag, hadde kun effektive dager der jeg holdt på med ting fra morgen til kveld. Vet dere hva jeg fant ut? I løpet av en uke manglet jeg 49 timer for å i det hele tatt komme a-jour. Så uansett hvor flink jeg var hver eneste dag, og hvor mye jeg gjorde, var det aldri i nærheten av nok. Ingen tvil om at det har slitt meg ut mye. 

Midt oppi alt dette har jeg glemt å ta vare på meg selv, og jeg har ikke trent så mye og spist så sunt som jeg både vil og som kroppen min trenger. Det har ikke akkurat gjort ting bedre. 

På utsiden vil jeg tippe at det er ganske vanskelig å se for seg at en blogger kan bli utbrent. Vi tar jo bare noen selfies og slenger ut noen ord, eller hva?

Sånn er det ikke akkurat. Men jeg har forklart dette så mange ganger at de som ikke har skjønt det innen nå, kommer aldri til å skjønne det uansett, så de gidder jeg ikke å bry meg om.

Det jeg uansett skal frem til i dette innlegget er rett og slett å åpne meg om at jeg har gått på veggen. Det har tatt tid for meg selv å innse at kroppen sendte meg signaler om at jeg faktisk måtte slappe av, de gangene jeg ble syk. Tidligere når jeg har hatt 40 i feber har jeg til og meg blogget 3 ganger om dagen…

For meg vet jeg at selve bloggingen ikke er problemet. Jeg tror problemet for meg, og grunnen til at jeg har blitt utbrent er at jeg har brukt altfor mye tid og krefter på ting som jeg ikke brenner for og som in the end of the day ikke er viktige for meg. 

Fremover er jeg nødt til å jobbe hardt med meg selv så jeg kan bli frisk igjen. Da er det viktig for meg at jeg blogger så mye jeg selv føler for. Legger vekk press om alle mulige ting, og kutter ned på mange av tingene som gjorde at jeg stresset mye. Jeg må også bli flinkere til å logge av, trene, spise sunt og generelt bare ta vare på meg selv.

Første steg tar jeg i morgen. Forteller alt i morgen.. 

12 kommentarer
    1. Fine Stina! Jeg har egentlig skjønt at du er utbrent jeg trengte ikke dette innilegfet for og skjønne det, men jeg synes det er veldig fint at du åpnet deg for oss og fortalte hva som egentlig skjer i livet ditt nå. Det er så lett og gå på en smell mye lettere en man tror, men helse er alltid det man skal sette først! Jeg skjønner det er mye du vil gjøre nå, men jeg tror du må ta vare på deg selv nå❤️Gjør ting som får deg til og føle deg vell😊også har jeg et tips, når jeg føler meg dårlig hjelper yoga veldig for meg og det er verdt og prøve! Jeg gjør mest yoga hjemme men det finnes kurs også💓også vil jeg si at det ikke er farlig og ta seg en pause om man trenger det det er det som er modig💗vi følgere er her for det! Masse god bedring klem💞💞

    2. Du burde sette noen klare rammer på når du skal logge av jobb. Ingen kan holde på i høytgir konstant. Du må nok prøve å finne en balanse. Kropp og psyke henger sammen, så det du beskriver er ikke så rart. Skal du fortsette med dette i mange år til er det helt nødvendig å finne den balansen. Samtidig trenger vi kanskje å møte veggen før vi lærer. Nå er dette bare en erfaring du tar med deg videre, en erfaring som vil gjøre fremtiden positiv! Du får se på det slik. Ta var på deg selv 🙂 Nå skulle du på ferie også? Nyt det ihvertfall. Sender en klem!!

    3. hvis det er ekte angstanfall du får så burde du gå til en psykolog eller psykiater for hjelp. angst er en alvorlig psykisk lidelse som ikke blir bedre av segselv og det er viktig å ta tak i det før det blir verre. håper du klarer å ta vare på degselv og psyken din fremover, og at du finner en blananse mellom de tingene du vil og må gjøre og en roligere hverdag

    4. Jeg har fulgt lenge med og jeg vil bare ønske deg en hel masse god bedring, Stina! Gleder meg til du kommer tilbake, for jeg elsker å lese det du skriver – men håper at du setter deg selv, helsen og psyken din først. <3

    5. Hei! Jeg er ny på bloggen og lurer på om du kan skrive et innlegg eller legge igjen en link om det der med at mange tror at det er så “lett” å være blogger?

    6. Hvis dette skal være et yrke/jobb for deg i fremtiden, så må du begynne å strukturere deg mer. For hvis du skal begynne å bli utslitt som 24 (eller hvor gammel du er) åring, så har du valgt feil yrke.

    7. Hei Stina! Har fulgt med på bloggen din, og har mistenkt en stund at du var i prosessen av å bli utbrent. Grunnen til det er at jeg kjenner det igjen: Følelse av å aldri strekke til, angstanfall, dårlig immunforsvar og kvalme.
      Og du har helt rett, angstanfall er en del av symptombildet og er kroppen sin måte å si ifra på at den er overbelastet.
      Jeg gleder meg til å følge deg videre i prosessen av at du lærer å bli snill mot deg selv og fokusere på det som gir deg energi, for det er inspirerende.
      Noe jeg har lært av prosessen selv er at man må ta godt vare på seg selv for omgivelsene gir f i oss, det er ufattelig mye man tror man må som man virkelig ikke må, og si nei/delegering er viktig å trene på 🙂
      Heier på deg!!!
      Logg av, og fokuser på det som gir livet mening og gir deg mestring!
      Husk at det er ekstremt lite du MÅ gjøre:) Energi er som økonomi: Vi har kun en bestemt mengde, og bruker man mer enn man har, så må man betale tilbake med renter.

    8. Det er mange sv toppbloggerne som skriver sjeldent. Det kan gå et par dager mellom innleggene, og ikke noe galt i det. 👍

    9. Nesten alle de største bloggerne sier at blogging ikke er en hard jobb i det heletatt 🙂 kanskje tidskrevende, men det å skrive noen innlegg er peace of cake! Så tipper at det er på andre plan som har gjort deg utbrent <3 har du vært hos legen med det forresten? Håper du tar det med ro, nyter ferien og lader batteriene! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg