5 ting du aldri må gjøre med utseendet

Jeg kan være såpass ærlig og si at jeg er veldig opptatt av utseendet. Alt ifra kroppen og hvordan den ser ut, til sminke til hudpleie og hår. Jeg elsker å eksperimentere med utseendet og syns det er gøy å se hvordan man kan gjøre seg selv om til den man føler at man er på innsiden.

Jeg har vært opptatt av utseendet siden jeg var veldig ung, og i løpet av årene har jeg lært en god del ting jeg vil dele med dere. Dette er ting man bør styre langt unna for å unngå skikkelig skjønnhetstabber.

Ikke operer rumpa – Rumpeoperasjon der man legger inn silikon proteser er veldig nytt på markedet og det oppstår ofte veldig mange komplikasjoner rundt dette. Aner ikke hvor mange ganger jeg har sett på “botched” at kvinner har kommet inn med helt ødelagte rumper etter å ha operert. Det er absolutt mange som får gode resultater av slike operasjoner, men dette er altfor nytt på markedet til at det er smart å gjøre det enda. Om du vil ha større rumpe er den beste måten å trene.
Råd fra folk som ikke vet hva de snakker om EDIT:  Ordla meg veldig feil og krasst når jeg skrev dette innlegget i går kveld, og fikk raskt beskjed av Per Fredrik når jeg kom hjem i kveld om at det hørtes veldig nedlatende og feil ut, så det beklager jeg, og endrer derfor dette punktet. Jeg ser jo det selv nå som jeg har kommet hjem og lest igjennom selv. Det jeg skulle frem til her var rett og slett at om en person som gir deg råd / kritikk om utseendet ditt ikke klarer å sminke eller kle seg selv engang, så; ikke hør på de.

Dette temaet “hits close to home” for meg, for jeg har blitt såret av folk før, og tatt deres råd til meg, for kun å innse senere at de har gitt råd bare for rådgivningens egen skyld, for å vise at de “vet bedre enn meg” og sette meg på plass, og i retrospekt har jeg innsett at de ikke vet hva de snakker om selv engang. I korte trekk: De som ser ut som en million dollar gir råd til den verdien. De som ser ut som de har sminka seg i fylla gir nok råd fordi de har issues med seg selv, eller fordi de ikke har beina planta på jorda.

Jeg har snakket om dette et titalls ganger på bloggen før, men jeg gjentar det igjen siden jeg ordla meg så feil når jeg skrev dette innlegget i går kveld: Jeg er ikke noe social justice warrior, men jeg håper dere alle vet at alle kan være så vakre de bare vil på utsiden ved hjelp av riktig sminke, klær, trening og kosthold, og når alt kommer til alt er det viktigste hvordan man er som menneske. Jeg er langt over gjennomsnittet opptatt av utseende, men hadde Per Fredrik gått rundt å vært en selvopptatt utro tulling eller i verste fall vært voldelig eller noe hadde det ikke hjulpet en dritt hvor pen han er. Smink og kle deg on fleak, og vær snill mot de rundt deg.

Bleke håret – For 1,5 år siden tok jeg avfarging hos frisøren for å gå fra svart hår til medium brunt. Det angrer jeg grusomt mye på. Håret mitt endte opp med å bli oransj, selv etter flere behandlinger hos frisøren. Det verste er at de også knakk av 30 cm over de neste to månedene.

Det er så jævlig å tenke på at jeg blir sint på frisøren og meg selv fordi jeg faktisk bleket håret mitt. Aldri blek håret. Om du gjør det kan det knekke av til den store sølvmedaljen, og plutselig må du bruke parykk i flere år.

 

Selvbruning på hendene – Hvor ofte ser man ikke folk som har tatt selvbruning og er super brune på hendene? Jeg har selv gjort den feilen mange ganger. Nå derimot har jeg funnet et triks som funker perfekt. Når jeg skal ta selvbruning påfører jeg den på hele kroppen, med unntak av hendene. Selvbruningen skal være på i 3 timer, og 45 minutter før jeg skal vaske den av påfører jeg den på hendene. Da blir de lik farge som resten av kroppen.

 

Har du gjort noen skjønnhetstabber?

46 kommentarer
    1. Jeg har bleket håret mange ganger uten problem. Gikk ifra mørkt til lyst igjen og det ble ikke oransje. Så er nok forskjellig fra hår til hår og om det knekker av osv.

    2. jeg bleker håret mitt veldig ofte og etter jeg startet å kure med kokosolje har det sluttet p bli ødelagt av det. de siste to årene har jeg bleket det over 30 ganger og nå er det like sunt og fint som det var før jeg bleket håret for første gang. bleking er ikke noe farlig, det handler mer om hvirdan du behandler håret ditt før og etter blekingen ig hårkvaliteten din. fyi jeg gikk fra helt svart ril blondt, og for noen mnd siden farget jeg det svart men angret og bleket det tilbake til helt hvitt og det er fremdeles silkemykt og ikke slitt.

    3. det har jeg, haha! for et par år siden sprayet jeg kroppen med selvbruning og så ser jeg et par timer etterpå at det er fullt av brune streker på hele kroppen. aldri mer selvbruningsspray for å si det sånn xD går heller og tar solarium en gang iblant istedet 🙂 en annen tabbe jeg gjorde en gang var å farge håret blondt, men så ble det blåskjær i håret.. det ble sykt stygt! endte med at jeg dynket hele håret med sitronsaft for å få det bort.. haha

    4. Hei, jeg er frisør, pg det å gå ut å si at å bleke håret knekker det av, det stemmer ikke 🙂 ditt tilfelle må være et unntakstilfelle, jeg selv går fra mørk til lys 2-3 ganger i året, og jeg har flere kunder som gjør det samme! En flink frisør kan kjemien sin- og vil ikke ødelegge håret!

    5. Skjønner ikke hvorfor folk skal kommentere på alt😂 (De som skal kommentere hva du skriver, ikke deg)

    6. Til frisøren i kommentarfeltet:
      Det å gå ut og si at hennes er et unntakstilfelle – er heller ikke riktig gjort av deg. Føler så mange sier det samme som det du sier, og når jeg drar til dem for å gå fra mørkt til lyst – boom! Håret mitt er kobber/oransje, det er veldig skjørt, det må kures mye mer enn vanlig for å få samme resultat som før – og det er mye mer slitt i tuppene. Jeg går kun til dyre frisører og selv har jeg snakket med opptil 10-15 forskjellige frisører som alle sier at det å bleke håret fra sort til blondt er en lang prosess, og en prosess som gjør at håret vil kreve mye mer næring og stell enn noensinne – ellers kan det knekke av.
      Føler det blir feil å si hun ikke kan si «det knekker av», når du kan si «det er et unntakstilfelle».
      Til Stina: you go girl! Beauty hacks?ene dine og tipsene dine er inspirerende og gjør at jeg vil prøve ut morsomme og nye ting jeg aldri har hørt om eller prøvd før – eller ikke prøve ut ting som kan gi negative resultater (som du advarer mot, hihi)✨

    7. Hei!
      Takk for tips 🙂 Bare et tips til deg, hudfargen din blir veldig gul på bilder. Kanskje du burde velge en med mer rødt i seg? Ellers er du jo helt nydelig <3

    8. Åh, kunne ikke ha vært mer enig med deg! Jeg måtte nylig farge håret mitt mørkt igjen (SORG!), etter at det hadde blitt totalt ødelagt etter flere år med bleking. Nå skal det få vokse seg langt og friskt i fred og ro, før jeg sannsynligvis begår den samme tabben på ny.. 😉

    9. Til deg som svarer frisøren:
      Alt for mange legger all skyld på frisøren sin, men probleme kan faktisk ligge hos kunden selv. Hva man putter i håret sitt i hverdagen har MYE å sin for hvordan resultatet blir etter en kjemisk behandling. Mange kjøper foreksempel produkter på nett der de ikke vet hva de går til. Har erfaringer med at kunder har sagt produkter vi har er dårlige, og finner etterhvert ut at kunden har handlet dette produktet hos en nettside, og det viser seg at det er en helt annen konsistens på kundens produkt og vårt produkt, noe som da tilsier at produktet kunden har kan ver alt fra utvannet, falskt til utgått på dato. Andre ting som kan være galt er at vannet hjemme hos kunden er urent, med mange metaller i seg som sakte men sikkert ødelegger hårets oppbygging. Det er helt klart en del frisører som ikke respekterer yrket sitt, men for all del, ikke dra alle under samme kam!!:(

    10. Kan du legge ut bilder av hvordan håret ditt ble før bleking, under blekingsperioden, og etterpå når du måtte klippe av 30cm?
      Takk! 🙂

    11. Når jeg var ca 8/9 år så klippet jeg av litt av øyenvippene mine😂 nå har jeg lært at det ikke er så lurt men jeg har fått utrulig lange vipper😂

    12. Elsker deg Stina! Men ja… punkt to.
      Man kan kunne mye om det å se pen ut/sminke o.l.
      Det har ikke noe å gjøre med at man er pen eller ikke💞💞
      LU😘

    13. Frisøren prøve jo bare å gjør jobben sin, å når man ska ta avfarging så slit det veldig på håret fordi det e bleiking. Bleiking e sterkt for håret, har bleika veldig mang gang sjøl, å mitt har knekt det å, men man må vær flink på å kur det.

    14. Du kunne kanskje droppet og skrive det som du skrev på nummer to.
      Men elsker bloggen!❤️ Bare la vær og skriv akkurat slike svar. Jeg er en jente på 14 år som kommer fra et miljø hvor det er om å gjøre å se penest ut, være tynnest og ha den fineste sminken. Så nummer to treffer nok veldig mange på min alder!!

    15. Andre ting jeg kommer på:
      – overnappe bryn
      – oversminke seg
      – klippe pannelugg på egenhånd, haha, denne feilen har jeg gjort for mange ganger!
      – barbere for korte hår. Blir bare rødt og nuppete hos meg hvertfall.

    16. Tusen takk for at du endret punkt to til noen som var mye per passende å skrive, jeg er helt enig med PerFredrik om at du ordla deg veldig feil. Nå er det mye mer forstående.

    17. Eller bare ta håndkrem på hendene, så blir du ikke oransj på hendene. Grunnen mange er mørkere på hendene er fordi huden er mer tørr der, så smør inn med håndkrem før tar på selvbruning <3

    18. Fikk skikkelig dårlig inntrykk da jeg leste punkt nr 2, ikke greit å uttale seg sånn og veldig glad for at du endret det!

    19. Til frisør2: Greit nok at mange frisører er veldig flinke med det de gjør, men nå snakket jeg hovedsakelig om de som virkelig ikke vet hva de gjør – og de som alltid sier: bleking skader ikke håret. Uansett hvordan man vrir og vender på det, skader det håret. Avfarging også.
      Selv har jeg kun kjøpt produkter PÅ frisørsalongen, og dermed føler jeg ikke for å svare på det du skrev om dette, da jeg er enig i at folk som bestiller produkter på nett – uten å vite hva de egentlig gjør – ikke bør klage på frisørens jobb heller. Men når man avfarget håret hos frisøren OG blir anbefalt å kjøpe en 700krs kur og shampoo og balsam, der de lover håret ikke blir slitt? Også kommer man hjem også blir det det uansett? Det er litt for dumt, man bør bare ikke love noe når de ikke kan garantere det.
      Det med vannet kan jeg forstå, og jeg er enig i det, men syns det blir feil av frisørene jeg har vært hos å si at håret ikke tar skade og at det ikke blir slitt – når det blir det.
      Frisører er mennesker – de er helt forskjellige, og jeg har aldri sagt det gjelder alle frisører. Men håret blir oransje og det tar skade av avfarging og bleking, og da blir det feil å si at Stina sitt tilfelle var et unntakstilfelle. Om man ikke vil ha det oransje, så er det en prosess, og det er også slik at om man ikke vil skade håret altfor mye – blir det oransje en stund.

    20. Man trenger ikke nødvendigvis å ikke ta til seg råd fra folk som “ser dårlig ut”. Jeg skjønner hva du mener, men jeg selv vet mye om mote og skjønnhet og venner spør meg ofte om tips fordi de vet jeg kan – HVIS JEG GIDDER. Altså – for det meste ser jeg ut som en liten drittunge fordi jeg ikke orker å sminke meg, jeg fryser hele tiden så istedet for å kle på meg fine klær, kler jeg på meg varme klær osv, men NÅR jeg sminker meg og kler meg fint ser det bra ut. Jeg regner med du skjønner tegninga. Man kan få gode råd hos “mindre pene/slaskete” mennesker, de trenger ikke nødvendigvis å suge til det, men noen velger å bruke tiden sin på andre ting enn sminke og klær osv selv om de sitter med mye kunnskap. Du kan jo ta Cubus som et eksempel, KICKS eller hvilken som helst klesbutikk. De kan MYE om sminke og klær, men det er ikke alle som ser sånn ut.

    21. Jeg syns du fortjener en kjempe klapp på skulderen for å endre punkt 2. Var utrolig tåpelig skrevet av deg, og følte min troverdighet til deg ble mindre. men du gjennoppretter respekten ved å endre på det, creds!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg