Derfor har jeg vært trist

Den siste tiden har ikke vært noe lett for meg. Jeg har slitt mye med tristhet, slapphet og jeg har rett og slett bare følt meg apatisk til ting. Jeg har brukt mye tid på å drømme meg bort i prosjekter jeg skal gjøre, så jeg kan ha noe positivt å se frem til.

Jeg har virkelig ikke visst hva som kunne være galt med meg, og jeg har egentlig bare avfeid det som “vinterdepresjon” eller noe i den duren. Det har vært så ille at jeg har flere ganger begynt å gråte helt uten noen åpenbar grunn. 

Det var først på lørdag jeg skjønte hva som var greia. 

Jeg fikk en melding av moren min. “Så du ikke var i form, har du tatt B12 i det siste?”. Jeg har jo tatt mye B12 via kosttilskudd, så jeg var helt sikker på at jeg var safe. Så det kunne vel ikke være det? Jeg har slitt med B12 mangel i 6 år, og tenkte vel at nå burde det vel holde med sprøyter med injeksjoner? På toppen av det hele kom jeg over en artikkel på en eller annen nettavis for en stund siden som bablet i vei om at altfor mange nordmenn tar B12 sprøyter uten at de trenger det. Så jeg ville jo ikke akkurat være en del av de.

Helt til jeg innså noe. Jeg fikk B12 mangel samtidig som jeg hadde problemer med magen min for 6 år siden, og siden har jeg hatt mangler jevnt over. Kroppen min klarer rett og slett ikke å ta det opp ordentlig til og med når jeg tar kosttilskudd. Jeg får jo også B12 injeksjoner på resept av legen, fordi jeg trenger det. Så jeg måtte bare innse det; nei, jeg er ikke hypokonder fordi jeg tar B12 sprøyter, og nettaviser er det siste jeg bør høre på. 

Så i går dro jeg rett til tanten min som er sykepleier, og fikk satt en B12 sprøyte. Så innen et par dager kommer jeg nok til å føle meg som meg selv igjen. Kjenner jeg er veldig lei av å føle meg så nedstemt, trist og apatisk som jeg har vært det siste tiden.. 

Jeg reiser jo til New York allerede på torsdag, så jeg satser på at jeg er “meg” igjen innen da. Det krysser jeg i alle fall alle fingre for! 

 

11 kommentarer
    1. Grunnen til at mange tar B12 sprøyter som ikke trenger det, er pga latskap hos lege. De som skal få sprøyter er de som ikke klarer å ta det opp gjennom piller, som deg f.eks. det er mange som ikke klarer å ta opp B12 eller ikke klarer å ta opp nok gjennom piller og kosthold. Før man får sprøyter skal man gå på piller, også få sprøyter om pillene ikke funker, her er det mange leger som ikke orker flere besøk og oppfølging og bare vil ha pasientene ut av legekontoret fortest mulig og derfor skriver ut sprøyter, dessverre. Dette er i alle fall mitt synspunkt på det, legen til en beslektning av meg, nekta å skrive ut sprøyter, men han tok ikke opp noe som helst B12 fra pillene og ble bare dårligere og dårligere, å endte med å bytte fastlege, da fikk han sprøyter med en gang og ble bra. Jeg derimot tar opp B12 fra pillene lett, men spiser lite rødt kjøtt og klarer ikke å ta opp gjennom kosten.
      Krysser fingrene for at du blir bedre til turen, eller i løpet av de første dagene der! 😀

    2. Heihei.
      Du sier at du sliter mye med slapphet, tristhet osv og tror det er pga B12 mangel. Men har du vurdert om det kan være på grunn av at du muligens er i litt depresjon? Å ha jobb hjemme er ganske krevende, og problemet for mange kan være at de føler mangel på noe, og dermed utvikler lett enkelte plager siden de er så mye hjemme. Har selv vært hjemme mange uker i strekk og holdt på å bli gal lks, skjønte da hvor tungt det er å arbeide hjemme.
      Men uansett, masse lykke til videre og stå på det flotte arbeidet ditt <3

    3. Er ikke 1 sprøyte litt lite? Ble innlagt med alvorlig mangel, og jeg fikk 1 sprøyte om dagen i 4 dager

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg