Kastet 4 søppelsekker med mat!

I dag har jeg virkelig hatt tidenes rydde prosjekt på kjøkkenet! Et av mine nyttårsforsetter er å spise kun sunn mat i ukedagene og ha lørdag som en slags “fri-dag” hvor jeg kan spise usunn middag og godteri på kvelden.

Så for å gjøre det lettere for meg selv å holde meg unna godteri og usunn mat har jeg gått igjennom ALT av mat vi har i huset, og jeg har kastet absolutt alt som er usunt. For om man har usunn mat eller godteri i huset, er sjansen stor for at man skeier ut. 

Jeg startet med å ta all maten ut på kjøkkenbenken så jeg fikk oversikt over hvor mye mat vi faktisk har. Deretter gikk jeg igjennom en og en ting, og kastet absolutt alt av godteri, potetgull, risgrøt, pommes frites, og annen junkfood som har samlet seg opp i skapene over tid, og spesielt i desember. Desember har vært en mildt sagt usunn måned. Uffameg! Haha! 

Det ble 4 søppelsekker fulle med mat som vi ikke lengre skal ha. Ekstremt hvor mye det faktisk ble! Hadde trodd det maks kom til å bli en søppelsekk, men neida. Der tok jeg feil! 

Når jeg var ferdig med å kaste all den usunne maten og mat vi ikke lengre liker, vasket jeg alle skap og kjøleskapet. Jeg tinte opp hele fryseren og fikk fjernet all isen der, sånn at det var rent og pent alle steder. Er det én ting som er viktig, så er det å holde det rent der man har mat! 

Til slutt organiserte jeg alt nøye inn i skapene. Nå er målet å holde det helt ryddig og oversiktlig, så da måtte det være mye smart løsninger. Bokser og skillevegger er alfa omega her!  Det holder faktisk ikke å rydde ting ryddig inn, hvis det ikke er sortert og står på en måte som gjør at det holder seg der. Man må organisere så det holder seg ryddig over tid. Det er viktig! 

Mel og slike ting har jeg alltid i beholdere. Det gjør at man slipper at det blir mel-rester overalt i skuffer og skap, også er det mye lettere å stable det fint sammen når det er i bokser. 

I morgen skal jeg i matbutikken og handle inn masse sunn mat. For som dere kan se, er det veldig tomt i skapene her nå, og det fungerer jo ikke. Så i morgen må jeg virkelig på storhandel! 

46 kommentarer
    1. Du sa at du skulle være sunn nå ja.. Men er red-bull sunt?! Ps: det er ikke en hate kommentar eller noe slikt,vil bare gjerne vite hva du synes om det🙂

    2. Dette var sykt trist!!! Jeg skjønner ikke at du kan kaste all den maten når folk sulter over verden:((( ble sykt lei meg av å lese dette

    3. Jeg håper du donerer all maten til de som trenger det. Foreksempel frelsesarmeen eller de som deler ut mat. Håper for guds skyld at du ikke kadter bort alt sammen?

    4. Det er ikkje rart å gi halvspist mat til dem, bedre å gi noe enn ingenting når du har så mykje og andre ingenting… hallo!

    5. Inngikk ikke du et samarbeid i høst som gikk ut på at du skulle spise mer mat fra merker som first price, og at dere skulle kaste mindre mat? Blir ikke det litt feil å kaste så mye?
      Dette er ikke en hatkommentar, bare lurer 💓

    6. Virkelig synd å se at all den maten skal kastes! Media har prøvd å rette søkelyset mot hvor ekstremt mye unødvendig mat som kastes, dette var virkelig bare et negativt bidrag.

    7. Hei❤Jeg bare lurte på om du kunne lage et innlegg i morgen om den sunne måten du har handlet inn så vi kan få litt tips til god og sunn mat😀

    8. Merker at det ikke er mange voksne som leser her. Hvor mange av foreldrerne deres donerer maten når de rydder skapen i kjøkkenet en-to ganger om året? Stina kaster garantert ikke 4 søppelsekker mat i uken.

    9. Du kan ikke kaste alt det! Kast det som er åpnet/spist og doner resten! Folk sulter, og du hiver 4 søppelsekker?!

    10. Nohate, men uansett om redbullen er sukkerfri så er den ikke direkte bra forde om. Fortsatt utrolig usunn. Da kan du like så godt ha en flush med brus i kjøleskapet ditt.

    11. STINA du må ikke kaste mat 🤦‍♀️
      Men det er veldig bra å være sunn da👌
      Du kunne jo ha tatt vare på di varene som ikke går ut på dato med det første🤑
      Åsså kunne du spiste det på lørdager
      Men du må huske å kose deg litt med usunn mat🍭
      For du har en sterk å sunn kropp💪
      Å du trener flere dager i uka
      Å du går tur med cloie (jeg tror jeg ikke skrev det riktig)
      3 ganger om dagen minst
      Så du må kose deg med godteri når du jobber så hart
      Stå på Stina 😘❤️

    12. Hei Stina. Jeg er helt enig i at å kaste maten som bare hjelper deg og gi opp et sunnere prosjekt er lurt. Mange skriver ikke kast mat osv, og du kunne gitt det til noen som trenger det. Men er det eks en lefse som er halvspist eller en halv kjekspakke så blir det litt rart. Synes jeg personlig. Og aldri la hat kommentarer eller kritik styre deg. Du er modig som gjør det du synes er riktig! Stå på og godt nytt år!

    13. Det er ikke rart å gi bort halvspist mat til mennesker som virkelig trenger mat eller setter pris på å få matvarer? Derimot er det rart å kaste mat istedenfor å gi bort.

    14. sukkerfri drikke er ofte verre enn drikke med sukker, pga søtningstoffene som erstatter sukkeret, som feks aspartam, er mye verre for kroppen.

    15. Hei Stina!😃❤️
      Jeg må bare spørre om en ting..💜 Neste gang du rydder med mat og sånn, kan du da heller gi iallefall noe av maten til tiggere?😊 Jeg synes det er unødvendig av folk å skrive sånn «folk sulter, skjerp deg!» (husker ikke akkurat hva som sto, men du skjønner greia😊) for det gir ikke noen løsning. Det er mye bedre (synes jeg) å gi et direkte forslag til HVEM man kan gi ting og mat til. Det blei en veldig uoversiktlig kommentar, men jeg håper du skjønte moralen😃 Toggere blir glad for en potetgullose eller en halvåpna kjekspakke, jeg lover.
      Godt nyttår, fine du❤️❤️
      Klem Kristine❤️❤️❤️

    16. Altså.. det er jo veldig bra at så mange unge tenker på andre som ikke har så mye, men som tidligere skrevet så er det VELDIG vanlig og en-to ganger i året rydde ut av skap og skuffer i kjøkken. Å gi bort mat som holder på gå ut på dato og/eller er halvspist gir man gjerne ikke bort. Dere som skriver det her kan heller gjøre noe selv som å gjøre frivillig arbeid 🙂 Skal man donere mat er det vanlig å enten gi en sum til ulike suppekjøkken etc, eller kjøpe inn mat som man gir direkte til dem 🙂
      Det var sykt tilfredsstillende å se et så organisert kjøkken! Har lyst å gjøre det samme selv, utroolig lett å «bare ta seg én kjeks»..

    17. Anna: feil. Asparam ryktene døde ut i 2013. Vær så snill å les deg opp andre kilder enn VG 🙂 Kos deg med sukkkerfri redbull du Stina! Hilsen ernæringsfysiolog

    18. Hei! Anbefaler sukkerfri ketchup!♥️(Den med grønn kork) jeg syntes den smaker helt likt, og det er jo mye sunnere!😊

    19. Hei! Jeg bare lurer på om hvem av deg og PelleK som er laktoseintoleranse og om du har forslag på forskjellige typer mat som ikke har laktose

    20. Hva er det du skriver?? At du er EF som meg??
      Og så skriver du Asparam? Ikke begi deg ut for noe du ikke er! Det har vært, og er fremdeles mye snakk om hva Aspartam gjør med kroppen. Vi holder stadig på med studier om dette. A er bla med på å bryte skjelelettet. Kort fortalt har vi ikke enzymer til å spalte ned A, derfor er dette svært uheldig! Alt med måte tenker jeg. En boks i uken er innenfor! Så til kasting av 4 søppelposer m mat. Det er helt forkastelig bokstavlig talt. Du har bil og kunne kjørt til Flyktningsmottak, Røde kors, Frelsen etc. Det samme med klærne. Jeg er selv en shopaholiker, nei, er ikke stolt av det! Men jeg gir til flyktninger når jeg ikke vil ha det mer. Det å møte opp der, se hvordan de lyser opp og går catwalk varmer så inn i hjerteroten. Det er lov å bruke hodet Stina, ikke bare kaste fordi det er letteste veien.

    21. Jaja bosset kommer jo en plass tilslutt lol er mange som plukker boss så noen finner sikkert noe snacks😂

    22. Du hadde vell ikke 4 sekker med halvspist mat? Noe var garantert ikke åpnet, å enda hadde lang holdbarhet. Å dette kaster du?? Vet du at mange som ikke har mat kan lete i søppelkasser rundt om for å finne mat? Ikke alle er så veldig kresen når de har null. Her jeg bor hadde en venne gjeng “venne julebord” nå i julen, å det ble igjen en del rester som de ga bort til varmestua i byen, dette ble satt stor pris på av de!
      Du bor i et stor hus, kjører dyr bil, har vaske dame, fikser hår, neiler å vipper jevnlig. Skal du bestemme at det ikke er ok å donere bort mat fordi om en ships pose eller en pomfri pose er åpnet? Tenk på hvor mange du kunne hjulpet?
      Enda værre er vel signalene du sender ut. Om du vil det eller ikke har du et stor ansvar som blogger, fin påvirkningskraft er enorm. Spessielt hos unge som ser opp til deg å ikke vet bedre enn dette.
      Flere over skriver at det er normalt å rydde skap å kaste, jepp! Gjorde det samme selv rett før jul, nå ryddet ikke jeg bort ting fordi det var usunt, men for å rydde og vaske, å fjerne det som var gammelt. Men hadde jeg rydda bort mat som det ikke var noe galt med kun fordi det var usunt ville jeg kjørt rett ned på varmestua med det, så kunne de tatt valget om noe virket “uspiselig”.
      Jeg klarer å forstå din tankegang, men er langt ifra enig. Du bruker bloggen din jevnlig til selvskryt av stor hus, walkin, vaskedame, utsikt å at du er for “bra” for å dele bad med samboeren din. Alle disse tingene skal jeg ikke ta ifra deg, men gjerne flytt litt fokus over på viktige ting innimellom for å ikke virke så overfladisk, for det smitter over på de som ser opp til deg å virkelig ikke vet bedre.
      Godt nyttår!

    23. Til den andre ernæringsfysiologen: Haha du mener jeg utgir meg for noe jeg ikke er fordi jeg var litt trøtt å glemte en T? Javel okei 🙂 Ingen har jo gjort den feilen før.

    24. Men du har jo skrevet et innlegg før om at sukkerfritt gir mer sukkersug. Ikke vondt ment men kan du ikke bare si at du liker det og at det ikke er andre som bestemmer hva du liker og putte i deg, fordi om du skriver at den er sukkerfri då virker det bare som en dum unnskyldning. Det går jo greit med litt usunt og! Men du hadde ikke trengt og kaste all den maten. Det gjorde meg litt skuffa!

    25. Var da fælt som folk skulle henge seg opp i den der redbullen. 😂🤔 Det er sant at redbull ikke er sunt i den forstand at den gir noen næringsstoffer kroppen trenger. Men den er uten tilsatt sukker og et godt alternativ ifht mye annet. “Alle vet” hva som generelt er sunt, naturlige råvarer. Og hva som et usunt: raffinert hvitt sukker Men utenom det kommer det veldig ann på øyet som ser og på personlige forutsetninger. Jeg ser fullkornspasta der, for en med lavkarbokosthold regnes det som usunt. Jeg ser også appelsiner, noe som er usunt for en diabetiker. Makrellen i tomatsaus er usunt for en vegetarianer. Yoghurten er usunt for de som ikke tåler melkesukker eller melkeprotein, eller en som rettogslett er veganer. De som har lest Stina sin blogg en stund vet at hun vet hva hun snakker om, hun har et kosthold som passer henne og nå vil hun være ekstra nøye og starte det nye året med å fjerne alt det hun selv ser på som unødvendig. Det synes jeg er flott! Og vi burde større henne istedenfor å støte henne. Det å være sunn betyr ikke å aldri spise noe usunt, kan fint være sunn og drikke en redbull om dagen feks. Eller spise godteri på lørdager slik Stina skriver. Tilogmed jeg som har 4 års utdanning innen ernæring og vet godt hva “dårlig” mat gjør med kroppen trykker i meg både brus, godteri og mat fra McDonalds. Men det betyr ikke at jeg er usunn. Alt med måte. Jeg ser på kostholdet mitt som 70% sunt og 30% usunt. Men jeg er frisk og i god helse og er det ikke det som er hele poenget med å spise sunt? Det kjedeligste jeg hører av kunder er de som har “ja og nei mat” jeg spiser alt (utenom laktose pga allergi) Men jeg prøver å mest mulig velge det sunneste alternativet. Jeg tar ikke noe kosttilskudd og har allikevel ikke hatt noen vitaminmangler på 6 å. Så jeg ser på meg selv som sunn selvom jeg kan stikke på McDonalds midt i uka å kjøpe en stor meny og spise en hel plate sjokolade og en pose potetgull alene. Alt handler om balanse. 🙂
      Lykketil Stina og godt nyttår! Hold oss oppdatert med masse gode oppskrifter og tips, er innom her for inspirasjon ofte 🙂

    26. Hei❤️ Mener ikke å være frekk på noen måte nå!!
      Jeg synes det er litt dumt at du kaster all den maten😔 selv om det er halv spist eller nesten utgått er det utrolig mange mennesker der ute som nesten kunne drept for et lite måltid😟 veldig fint at du rydder ut og vasker skap!! Plutselig kommer mel møllen😉 jeg gjorde det samme for foreldrene mine for noen uker siden, men vi kastet det ikke da😋 Det jeg egentlig ville si var at nestegang håper jeg du gir litt til et gatekjøkken som gir bort mat til hjemløse eller noe lignende❤️ Mvh MEG

    27. Litt enig i at det er dumt å kaste så mye mat, kjente det vrengte seg litt ja :-/ men santidig enig i at det blir litt feil å komme med halvspist mat hvis man skal gi vekk, og så er det litt sånn… hvor skal man gå og gi det hen egentlig?? Vi er nok alle bra skyldige i et sykt overforbruk av mat, om det kastes eller ikke. Dere som klager, tenkere dere over det selv? Trenger du det måltidet på mcdonalds eller kunne du heller gitt det til han tiggeren somsitter utenfor? Mye lettere å peke på andre sine feil enn å se sine egne.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg