Livredd for å være alene

Å bo i hus har sine fordeler og ulemper. Da jeg bodde i Oslo bodde jeg i leilighet og ble veldig vandt med det.

Man hadde tryggheten av at man visste at det var folk rundt seg som kunne ringe politiet dersom noe skjedde, men samtidig hadde man usikkerheten med at man aldri visste hvem man kunne møte på i trappeoppgangen.

Èn gang prøvde faktisk en nabo å bryte seg inn i leiligheten min for å banke meg opp, fordi jeg hadde banket forsiktig på gulvet etter at de hadde bråket i timesvis en natt midt i uken. Oh yes. Folk er virkelig syke i hodet sitt. 

Men jeg hadde den tryggheten med at vinduene mine var langt oppe fra bakken, så det var ingen som kunne knuse et vindu og bryte seg inn. Så lenge jeg hadde låst døren skulle det mye til for at de skulle bryte seg inn. Så sånn sett var jeg på en måte trygg.

Å bo i hus derimot er en helt annen sak. Man har ikke masse mennesker rundt seg. Vi har noen naboer, men de er alle veldig hyggelige og vi er alle sammen på hils. Så de er jeg ikke akkurat skeptisk til for å si det sånn. Det som gjør meg usikker på det med å ha hus er hvor lett det er for noen å luske rundt huset og bryte seg inn. Eller dra den enda lengre..

Nå skal det sies at vi har veldig mange sikkerhetstiltak her hjemme, som hadde gjort det ganske shitty for den personen som prøvde å bryte seg inn. Men selv om vi har det får jeg alltid en uggen følelse når jeg er hjemme alene i huset om kvelden. Det er heldigvis ikke så ofte det skjer, men det hender jo at Per Fredrik er hos kompiser om kvelden eller må turer til utlandet. 

Jeg tror nok det å ha en blogg hvor jeg vet hvor mange mennesker som følger med, har gjort meg ganske paranoid. 99% av de som leser bloggen min er bare normale mennesker som aldri ville gjort meg noe ille. Men så er det jo de som ikke er helt gode i hodet da. De som ikke forstår at det faktisk ikke er greit å dra hjem til en blogger og hamre på døren eller luske rundt og titte inn vinduene.

Jeg har jo lest om mange tilfeller der det har skjedd med andre i min bransje, og har selv opplevd en par ugne opplevelser, og dette gjør jo at jeg ikke liker helt den følelsen av å være alene om kvelden. 

Mulig det bare er meg som er litt husredd og at det er noe jeg vokser av meg (håper det!), men det er i alle fall skikkelig kjipt! Er det noen av dere som sliter med det samme? Fortell meg gjerne om dere har noen tips til hva som hjelper dere. Tar imot råd og tips med en stor klem! 

 

26 kommentarer
    1. Liker d heller ikke, pleier å ha på tv-en så d føles ut som d er noen der får meg til å føle meg trygg!!:)

    2. Du burde ha på TV-en og tenke at ingen ting av det skummle du tenker kan skje kommer til å skje og Chloe passer jo på deg;)

    3. Hei elsker bloggen jeg pleier også å være livredd når jeg er alene hjemme men det gjør meg tryggere å ha mange lys på og se en koselig film for då virker det ikke så skummelt.

    4. Jeg blir litt sånn urolig og redd hvis jeg må være alene i et par timer,fordi nå har jeg en labrador retriever i huset som snart skal få valper.Og plutselig så skjer det!Og det er ikke meningen at hun skal føde hjemme engang,men hos oppdretteren.Men så skal jeg jo levere hun til opptretteren på lørdag,så da er hun i gode hender 🙂 Elsker forresten bloggen din!💗

    5. Jeg liker heller ikke å være hjemme alene. Så da sitter jeg på det romme i huset jeg føler meg tryggest så ser jeg på film på PC med øreklokker for da hører jeg ikke noen andre lyder.

    6. Jeg har ikke noe i mot å bo alene. Jeg bor i et bygg som består av bare to leiligheter og en bedrift, og det plager ikke meg. Har aldri vært husredd eller mørkredd. Bor også på landet så her er det veldig lite kriminalitet. Så å bo alene og samtidig være singel har aldri plaget meg.

    7. Jeg sliter VELDIG med det samme. Samboeren min jobber i Nordsjøen og det har vært drap i blokken vi bor i. Jeg har alltid vært veldig husredd, men ikke på det stadie som jeg er nå, her snakker vi ekstremt lite søvn, jeg sover gjerne bare 3-4 timer om natten når han er på sjøen, våkner flere ganger i løpet av de timene, har mye mareritt osv. Jeg skal på krognativ terapi, kanskje de kan være noe for deg også?

    8. Ha Chloé i nærheten av deg eller ha henne rett ved siden av deg. Se på TV hjelper veldig bra. Eller bare å sove å hjelper kjempebra.🐶🙃

    9. dette innlegget virket utrolig likt som Anniken gjørøy sin video på you tube (Videoen heter «Naboen fra helve*te») men altså no hate sikkert jeg som tar feil.

    10. Jeg var sinnsykt husredd før, men det var fordi det spøkte der jeg bodde før. Det hjelper sykt for meg å ha en katt når samboeren for eksempel er på reisejobb :-)!
      Et annet tips som kan være lurt når du er alene er å låse dørene. Det hjalp iallefall meg litt. Masse lykke til iallefall! Har ikke noe spesielle gode råd, men Finn noe du liker å gjøre, jeg feks liker å gjøre dette når jeg er alene:
      💕Hekle
      💕Tenne lys
      💕Okkupere sofaen med masse pledd og puter, ha en katt på siden, gjerne noe varmt å drikke.
      💕Se masse TV.
      💕Game vist du gjør det.
      💕lag deg god mat og kos deg!
      💕Les en god bok/ bloggere!

    11. Høre på musikk, lydbok, eller nynne på en sang, blir nok litt mindre skummelt hvis det ikke er helt stille. 😃

    12. Det som hjelper for meg er og ikke lytte etter lyder i huset men kanskje snakke med seg selv eller ha på musikk eller radio eller synge høyt før deg selv.

    13. Her er jeg helt enig! Har opplevd dette titalls ganger før😧 det jeg gjør er at jeg setter på noe høy musikk eller skrur på tv?en det hjelper! Men har selv aldri følt meg helt trygg når jeg er alene eller når jeg legger meg sist😦

    14. Sliter med det samme, men jeg har bare vært alene hjemme en gang med en veninne i tilleg. Men mine tips er å iformere naboer om at du er alene hjemme, så de er oppmerksomme på det.
      Låse alle dører og lukke vinduene så du vet at det er stengt.
      Tenne lys og gjøre det hyggelig.
      Se på TV kanskje en god serie eller film? Men den burde ikke være skummel!😅
      Du kan jo invitere venninnene dine på en hyggelig overnatting så du ikke er alene?💕
      Dette var mine tips!😉
      Hilsen meg💕🌵

    15. Her er noen tips:
      -lag noe godt å spise.
      -facetime med noen du kjenner eller stoler på.
      -å kos kjempe masse med Chloe.

    16. Jeg er ikke husredd. Men jeg er alltid med søsteren min, og vi passer alltid på hverandre. Men jeg er bare 12 år. Vi bor i blokk men skal flytte i rekkehus snart. Alle naboene i blokken er veldig greie. Men det er ikke alle folkene i Åsane som er like greie. Vi bor i nest øverste etasje, så ingen kan bryte seg inn gjennom vinduet

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg