Tynne mennesker må også trene!

Nå har jeg nettopp kommet hjem fra en styrkeøkt på gymmet. Det føltes råbra å trene i dag! Noe som derimot ikke føles like bra er alle kommentarene jeg stadig vekk får som sier; “du trenger jo ikke å trene du da? Du er jo tynn”. Jeg kjenner jeg bare blir så oppgitt og sint inne i meg når jeg hører det. 

Trening er jo så ekstremt viktig og for mye mer enn bare slanking. Ja, det er mange som slanker seg via trening. Men trening er så mye mer enn det! Trening gjør at det blir lettere å sovne om kvelden, det gjør at du klarer å komme deg igjennom hverdagen uten å bli helt utslitt, det gjør at du blir mer glad og det kan motvirke angst og depresjoner. 

Det gjør også at du føler deg generelt bedre, du får et bedre immunforsvar, du lever lengre og du føler deg mindre slapp og trøtt. Trening har så mange flotte helsefordeler at det alene er mer enn nok om du spør meg. 

Hvordan man trener i 20 og 30 årene legger også grunnlaget for hvordan man trener resten av livet. Om man ikke gidder å trene i 20 årene, og man bare blir en slappfisk, hvordan skal man da starte å trene når man er i 30 årene og har et par barn? 

For saken er nemlig sånn at selv om man er tynn når man er ung betyr det virkelig ikke at man er tynn når man blir eldre. Eller slank liker jeg faktisk bedre å si. Selv er jeg naturlig slank nå og jeg trenger ikke trene for å holde meg slank, nå. Men når jeg blir eldre vet jeg at forbrenningen min kommer til å bli dårligere, jeg vet at det kanskje kommer en unge eller to og det gjør litt av hvert med kroppen, og når den tiden kommer vil jeg være forberedt.

Jeg gidder ikke ende opp med å være 40 år gammel og hate min egen kropp fordi den har gått rett vest. Jeg har heller ikke lyst til å være 30 år og ikke klare å komme meg igjennom dagen som et normalt menneske, fordi jeg ikke la inn gode treningsvaner. 

Å trene er så viktig uansett om du er syltynn eller overvektig. Det hjelper helsen din og kan gjøre livet ditt så mye bedre! Det viktigste er bare å trene riktig og spise nok mat. Ikke sult deg halvt ihjel mens du løper 4 timer om dagen, slikt ødelegger du bare kroppen din av. Skaff deg en PT, få et ordentlig treningsprogram og kosthold satt opp av de som kan det, og følg det. Da kan jeg love det at du kommer til å få en så mye bedre hverdag! 

19 kommentarer
    1. Uff.. får også høre “hvorfor gidder du å trene, du har jo høy forbrenning” eller “du er jo slank, hvorfor trener du så mye?” Det blir så dumt å si sånn, jeg trener jo ikke for å bli tynn, jeg trener for å bli sterk

    2. Hei, er så sykt enig!
      Tynne/slanke mennesker må også trene, fordi selv om du er tynn betyr ikke det at du ikke må trene.
      Er du “tynn” kan du holde på å råtne innvendig av usundhet . Er du “tykk” “kraftig” “tynn” “slank” har ingenting å bety!
      E så enig Stina

    3. Hei hei, fin kropp! Du jeg lurte bare på når vgtv-panelt intervjuet med deg kom, trodde du sa det skulle komme i går?

    4. Selv er jeg ganske tynn og trener ikke så veldig mye.
      Men etter dette innlegget har jeg jammen meg lyst til å begynne akkurat nå. Tusen takk <33

    5. Jeg er jo delvis enig med deg, tynn eller tykk, vi alle har godt av å trene uansett. Det jeg ikke er enig med deg i er at om man er slappfisk i 20 årene å ikke trener da, men starter i 30 årene, hvordan det skal gå.. Vel, i mitt tilfelle så har jeg ikke barn og startet å trene da jeg var 31, nå er jeg 34. Men sjefen min har 2 barn og er 31 år og har ingen problem med å trene et par dager i uken. Jeg mener det er opp til hver enkel hvordan di legger opp hverdagen sin.

    6. Får masse inspirasjon og motivasjon av å lese dette . Tusen takk for det!! Gir meg virkelig lyst til å trene mere, selvom jeg trener fra før av og går på turn. Nettopp startet på turn forresten, men kan mange triks. Haha, nobody cares, jaja. Stina kan du plis lage et treningsprogram. Må ha et nytt treningsprogram. Altså hvordan du trener hjemme.

    7. Jeg har alltid vært ganske tynn, men det er en grunn til det, Jeg har cøliaki (Kan ikke spise Gluten, blir utrolig dårlig og kaster opp) Vi fant det ikke ut før jeg var 4 år så fra jeg var liten til 4 “stoppet” jeg å vokse, eller det gikk my saktere fordi jeg ikke fikk i meg den næringen jeg trengte. Pga dette har mat alltis vært ganske lite appetitelig (Hvis det er et ord idk haah) Så feks i gym hvis jeg ikke hadde spist noe på forhånd ble jeg uteolig sliten mye mer enn vanlig. Men nå er jeg blitt bedre på dette med mat og prøver å være så aktiv som mulig! Bra innlegg Stina ❤️

    8. Til 19:56 Hva er galt med å si naturlig slank? Er hun naturlig slank så er hun det. Herregud så mye rart folk klager på

    9. Hei! Jeg må ta deg på en liten faktafeil her. Hvordan du trener i 20-30 årene legger IKKE grunnlag for hvordan du trener resten av livet. Hvilket forhold du har til aktivitet som barn har derimot mye å si for framtiden. Selv om du har en “pause” i 20-30 årene vil du kunne ta deg opp igjen senere i livet. Tenker dette er viktig å påpeke da du har mange unge lesere som sluker alt du skriver.
      Synes du har mye bra innhold for tiden! Stå på!
      Mvh Ida

    10. Uff… leit å høre at folk sier sånn! Men… om folk ikke liker å trene med push-ups og sånn, så kan man jo drive med sport f.eks fotball, ridning, svømming osv…

    11. Hei Stina!
      Det er noe jeg synest er HEEEEELT feil av deg å si.. Det går ikke ann å si at alle må trene! Selv er jeg 25 og trener ingenting! Eneste jeg gjør er handball en gang i uken! Men altså: Er du overvektig er det lurt å trene og slanke seg litt, men det går ikke ann å skrive at alle må trene! Det veldig man selv! Man trenger egentlig ikke å trene noe unntatt om man er overvektig! Bitch what lizm!!
      Og i tilleg er det veldig dumt av deg å skrive at om man ikke trener når man er 20 er det dumt å trene når man er 30.
      Dårlig innlegg Stina.. D her var bare teit.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg