7 ting jenter kan gjøre (som ikke gutter kan)

Å være jente har virkelig sine ulemper og fordeler. Å ha mensen 5-7 dager i måneden er virkelig ikke noe å juble over akkurat, og det er heller ikke særlig behagelig den dagen vi føder. Men det har også sine fordeler, og de skal jeg dele med dere nå!

💗 Jenter kan danse sammen. Jenter elsker å danse med hverandre og med daten eller kjæresten sin når de er ute, men gutter syns det er så kleint å danse at de så vidt tør å danse med kjæresten sin, og ihvertfall ikke med andre gutter slik vi jenter kan.

💗 Jenter kan bruke kjærestens klær på jobben. Vi jenter kan slenge på oss kjærestens t-skjorte, sko eller tilogmed bukse uten at det skaper noen rare situasjoner, men gutter kan ikke akkurat gjøre det samme. Syns jeg ser Per Fredrik prøve å ta på seg et par av mine sko. Om han så hadde valgt mine mest casuale sko så er det fortsatt umulig for en mann med størrelse 45 i sko å få på seg sneakers i størrelse 37!

💗 Jenter kan kalle hverandre pene. Vi jenter gir hverandre komplimenter på utseendet hele tiden, men jeg tror jeg hadde ramla av stolen om jeg overhørte at kjæresten sa noe som «I dag var du utrolig vakker Marius». Haha!

💗 Jenter har mange ulike og effektive prevensjons-muligheter. Det er et hav av prevensjonsmidler jenter kan bruke for å unngå å bli gravid. Fra plaster til piller til sprøyter, ringer eller spiraler. Valgene er mange. Gutter? De har kondomer. Og.. That´s it. Det eneste andre alternativet de har er å sterilisere seg helt, men det er et kirurgisk inngrep så det kan man vel ikke helt regne som vanlig prevensjon. (PS: Husk at det kun er kondomer som kan beskytte mot kjønnssykdommer!).

💗 Jenter kan slenge dritt om menn. Hvis en jente sier «alle gutter er drittsekker» så er det nok ingen som tar seg nær av det utsagnet. Om en gutt sier «alle jenter er bitches» derimot blir han kategorisert som sexist, og det får konsekvenser. Her må det allikevel understrekes at ingen av disse utsagnene burde vært akseptert, og det er selvfølgelig ikke noe man burde si om hverken gutter eller jenter.

💗 Jenter kan bruke sminke. En ting jeg har tenkt over siden jeg bor med kjæresten min som er skuespiller og sanger, er det faktumet at gutter aldri kan bruke sminke. Når Per Fredrik f.eks har vært på en innspilling på TV (hvor du er pålagt å bli sminket av en sminkør) og vi har tatt et bilde til bloggen eller sosiale medier, så får jeg ofte spørsmål om Per Fredrik bruker sminke, fordi det er såpass rart og uvanlig for en gutt å gjøre, så folk henger seg opp i det. Det skal sies: Nei, Per Fredrik bruker aldri sminke, men han blir ofte sminket før en innspilling, eller før han lager en musikk-video.

💗 Jenter kan ta abort. Hvorvidt man skal ta en abort eller ikke, er et helt annet (etisk) tema som jeg ikke skal ta opp her, men når en gutt og en jente finner ut at de skal bli foreldre, er det kun jenta som kan velge å abortere barnet. Gutten kan (naturligvis) ikke gjøre det

 

Kommer dere på noen flere ting jenter kan gjøre som ikke gutter kan? Legg igjen en kommentar så lager jeg et innlegg til senere, hvor jeg ramser opp alle de tingene dere har skrevet! 

60 kommentarer
    1. Det er en del gutter i f.eks. USA som bruker sminke, men vet ikke hvor vanlig det er i Norge:)) Gøy innlegg, digger deg Stina!!

    2. Bruh gutter kan bruke sminke uten at det er rart. Hvis du virkelig mener at det er rart og uvanlig å bruke sminke når man er gutt burde du tenke deg om en gang til.

    3. dette innlegget var rett og slett forferdelig stina. forferdelig sexist og heteronormativt. bare to av de syv punktene var riktige.. så gitte kan ikke danse sammen eller gi hverandre komplimenter? og de kan ikke bruke sminke eller gå i feminine klær? altså nå ble jeg rett og slett sint. det er utsagn som dette som gjør at menn føler de må være makuline, for femininitet er ikke greit. i dagens samfunn blir femininitet sett på som en svakhet, noe man ikke ønsker. det er derfor det er sosialt akseptert at jenter er maskuline, men gutter kan ikke være feminine. du har skrevet mye dumt og fornærmede på bloggen din, men dette er det værste

    4. Gutter kan ikke bruke bh uten at det ser rart ut men det kan jenter gjøre,
      Men jeg sier lizm ikke at det er ulovelig for gutter å bruke bh men jeg synes bare det ser jævla rart ut når de gutta plutselig har boobs

    5. Dette var helt jævelig å lese… og btw det er ikke særlig pent når du overtegner leppene 🙂 finn noe annet mindre idiotisk å skrive om og bli kvitt liplineren!

    6. Gutter kan jo faktisk danse de og, har selv mange guttevenner som danser alene og med venner… Gutter kan også bruke sminke, forstår selvfølgelig hva du mener men det blir mer og mer normalt at gutter bruker sminke nå til dags. I samme slengen vil jeg også påpeke at mange gutter gir komplimenter til hverandre, men ikke på samme skala som det jenter gjør. En gutt kan for eksempel si ting litt mindre relatert til utseendet, men det er absolutt mange som sier at hverandre er kjekk osv… Ikke noe hate altså, digger dag.

    7. Oi, dette innlegget er vanvittig sært å lese. Som tatt ut av dagboka til ei jente i 6. klasse på barneskolen og med livserfaring deretter. Jeg håper nesten du har valgt å skrive punktene for å vekke reaksjoner? Uavhengig av hvilket kjønn som kan hva, viber hele innlegget vonde holdninger. Jeg skjønner ikke helt hva som skulle fremstått som noen seier blant disse? Jeg opplever at gutter danser og er like kjærlige som venninnene mine.

    8. Dette er skikkelig generaliserende for kjønn… du er så utrolig opphengt i gamle kjønnsroller og det er kjipt.
      Hvorfor skal kjønn være så sentralt når det kommer til hva vi kan og ikke kan? Ja, kanskje det ikke er så normalt med gutter som bruker sminke eller kaller hverandre pene, men hvorfor trenger du å være så generaliserende? Det er noen som gjør det og.
      Jo mer du skriver om disse «ting jenter gjør» og blablabla som er skikkelige stereotypier knyttet til kjønn, jo vanskeligere er det for de som ikke passer inn i de båsene du presenterer.

    9. Jeg synes det er ganske rart å lese disse kommentarene.. Det at hun legger ut et innlegg som heter «7 ting jenter kan gjøre (som ikke gutter kan)» betyr ikke at alle må være enig i det. Dette er HENNES blogg hvor hun kan skrive akkurat hva hun vil uten at hun får dritt som «At innlegget var tatt ut av en dagbok til en sjetteklassing».
      Noen mener det og noen mener noe annet. Er det ikke bare bra at vi mener forskjellige ting??
      Jeg synes du er kjempeflink Stina! Du er veldig modig og tøff som tåler så mye dritt som folk skviser ut av seg. Jeg liker bloggen din😊❤️

    10. Selv om jeg ikke leser bloggen din kjeeempe mye, og jeg synes heller ikke at alle innleggene dine alltid er “kjempe bra”. Men altså jeg synes ikke det er vits i å skrive hat. Må le av alle hat kommentarene du får hahah!! Ikke tenk på de. Du er superflink! Og så sykt pen!! Men husk at gutter også kan bruke sminke;) haha mange gutter er flinkere til å sminke seg enn både meg og deg! Stå på Stina!

    11. Men i alle dager så butthurt folk er??! Dere trenger ikke ta alt så bokstavelig? Jeg ser ikke noe feil i dette innlegget med mindre jeg VIL finne feil (om det gir mening).. KUN for og ha noe å pirke på.
      Skjerp dere med de grusomme kommentarene. Jeg er så dritt lei av at hver eneste gang noen skriver offentlig om gutte- jenteting så skal folk ta seg så innmari nær av det og dra opp diskriminering, kjønnsroller osv

    12. Trodde vi hadde kommet lenger enn det her altså.. Dette er så stereotypisk og kjønnsgeneraliserende. At du ikke ser det selv, det gjør meg litt trist.. :/

    13. Jeg syntes dette var et bra innlegg! Så klart, alle kan ikke være enige. Men sånn er det bare… Skjønner ikke hvorfor andre gidder å skrive «hate» fordi de ikke er enige. Stå på Stina! Ilu

    14. Gutter ikke kan? Hva da? Får de ikke lov? Er det skrevet i loven at gutter ikke kan gjøre noe av dette? Kompisene mine danse sammen på byen dem, fortell hverandre på en anna måte enn jentan at dem e kjækk å ser jævli bra ut osv. Koffer ska ikke gutta kunna smink se? Kle se feminint? Selvfølgelig kan dem det. Veldig merkelig at en av punktan va abort, du kunna likegjerne skrevet gravid. For dem kan jo ikke det heller. Ta herinnlegge va bare dårlig.. vise bare at du heng etter

    15. Herregud, blir litt irritert av å lese kommentarene oppover. Det Stina skriver her er sannheten. Man kan ikke si 100% ærlig at du ikke kaster ett ekstra blikk på en gutt som har på seg sminke. Synes dere henger dere opp i så mye rart. Bra dere har meninger, men det er lov å tenke over hvordan det er for en blogger som hver minste lille ting du sier skaper så store reaksjoner. Kjempe bra blogg

    16. Pappa har alltid sagt hvis du tar Restylane eller lip filkers kommer du til å se ut som en and, ingen andre så jo ut som en and med det. Så jeg tok det og ser sykt bra ut med det. Så kom Stina, skjønner endelig hva han mener med and🙃

    17. De aller fleste gutter har større skostr. enn jenter, jeg kunne ikke spradet rundt i skoene til kjæresten min, da hadde jeg snublet. Tenkt litt før du skriver, utrolig mye diskriminerende i dey innlegget her!

    18. Hei, hun skriver at det er rart at gutter danser sammen, og at det er uvanlig at de bruker sminke, så de kan gjøre det, det er bare mest jenter som gjør det

    19. Sykt slemt, hvorfor kan ikke gutter disse tingen, vet det er noe gutter ikke kan pga kroppen ikke er laget sånn, men det er jo kanskje en grunn til at det så vidt er gutter som gjør sånt, kanskje nke har med at det finnes slemme blogger som f.eks. skriver at de ikke får lov🖕🏿

    20. Oi, som folk overreagerer på dette innlegget! Direkte flaut å lese enkelte av kommentarene. Syns det var et underholdende innlegg, og artig å lese fordelene med å være jente🤗😌

    21. Bruker ikke kjæresten din sminke når han opptrer eller er på TV a?
      Synes dette innlegget var veldig stereotypisk, og kjønnsdiskriminerende!

    22. Heihei:)
      Jeg syntes at du må ta hensyn til at det er unge mennesker som leser denne bloggen. Når du skriver “jenter kan slenge drit om menn”, og i andre innlegg at de er overvektige, r dette med på å forme og påvirke en ny generasjon. Men det du nesten direkte skriver r galt om at gutter ikke kan bruke feminine klær og sminke er virkelig provoserende.. Enig i det en tidligere kommentar sa: Jeg trodde samfunnet hadde kommet lengre en dette..
      Mener ikke å “hate”(syntes selv det høres rart ut), men dette er ihvertfall min mening:) Ikke la denne komentaren gå sterkt inn på deg, men tenk to ganger før du publiserer noe;)🖤

    23. Jeg ser på Snapchat at du driver å klipper gresset, du kan jo ikke gjøre det? Det er jo en gutteklubb og ikke jentejobb?😂😂 latterlig innlegg! Når du har en så stor «blogg» så burde du tenke over hva du skriver. Diskriminerende ovenfor gutter/menn.

    24. Må si jeg blir veldig satt ut av det her. Har fulgt bloggen din en god stund og syntes du hadde en veldig fin blogg. Men etter dette innlegget mistet du meg:)
      Mvh
      Gutt med sminke på;)

    25. Gutter kan også ha på seg sminke. Det er nå fler og fler gutter og menn som synes det er kult og morsomt og gå med sminke. Og det morsomme er at de er bedre en meg selv😂!

    26. Alle kan bruke sminke det er ikke rart bare fordig at man er gutt.
      Og gutter kan gi hverandre kompementer og danse sammen om de vil det er ikke rart bare fordi du er gutt.

    27. Jeg synes du har rett i alle disse. Men jeg synes at du burde endre overskriften til noe som ikkebinneholder «gutter ikke kan» Og en ring til: mange ser på deg som eg forbilde og når du sier ting som at «noen synes det blir rart når gutter går med sminke» (som er sant) Så påvirker det hva andre synes om at gutter bruker sminke og det er egentlig ikke din feil, men jeg bare nevner det og noen blir litt redde for å bruke sminke. Men det er ikke så unormalt at gutter dekker kviser da. Men hvis gutter går med sminke er det vanligvis en Dragqueen eller homse. (Legg merke til at jeg sier vanligvis. Ikke hat på meg eller Stina vær så snill

    28. Jeg syntes det er bra at folk sier meningene sine, men det Stina mente er sikkert det at det er mer normalt at jenter gjør de tingene. Det er ikke det samme som om at gutter ikke kan gjøre det …
      Love u stina🎀

    29. For et sexistisk innlegg. Hvorfor bruke bloggen på å generalisere kjønnene og komme med utsagn som er trangsynte og tette?

    30. Veldig mange av disse punktene stemmer ikke. gutter kan gjøre veldig mye av det jenter kan. Skjønner ikke helt hvorfor det siste punktet er med, alle burde skjønne at en gutt ikke kan ta abort.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg