Mye å gjøre? Da bør du teste dette trikset!

// inneholder reklame

For noen dager siden våknet jeg opp med tidenes beste idé til hvordan jeg skal organiserer ting jeg må gjøre. Både på jobben og på det private er det alltid massevis av ting som må gjøres. Innlegg må skrives, kvitteringer må sendes til regnskap, filmer må spilles inn og bli redigert, klesvasker må vaskes og henges vekk, gresset må klippes, osv. Generelt er det alltid noe som må gjøres.

Problemet er bare at jeg skriver opp hva jeg må gjøre overalt i notatbøker, notater på mobilen, oppe i hodet mitt, også blir alt bare surr. Jeg glemmer hva jeg må gjøre og notater blir borte. Ikke akkurat veldig idéelt. Det resulterer i at jeg ikke får gjort ting effektivt nok og det blir mye dødtid der jeg prøver å huske hva jeg måtte gjøre. 

Genser – NLY, HER

Choker – Gina Tricot, HER (kun 20,- kr nå! 

Bukse – Bik Bok, HER

🌟

Men! For et par dager siden fant jeg en løsning til disse problemene, og de siste dagene har vært mildt sagt ekstremt effektive. Det er så gøy å rekke unna alt jeg må gjøre og litt til, og vite at jeg har hatt en dag hvor jeg har fått unnagjort massevis. Jeg hater dager hvor jeg ikke har fått gjort mer enn akkurat minimum, og hvor jeg føler at dagen bare har blitt kastet bort.

Løsningen er enkel. Jeg bruker en tavle som Per Fredrik kjøpte på Clas Ohlson for et års tid siden, som jeg har fått av han i ettertid til å organisere post-it lapper. Øverst henger jeg rosa lapper. Disse lappene skal det stå ting på som jeg må gjøre den dagen. Ofte en oversikt over innleggene jeg må skrive og ta bilder til, møter og andre ting som jeg må gjøre den dagen.

Denne delen oppdaterer jeg hver eneste kveld, sånn at jeg vet akkurat hva jeg må gjøre når jeg står opp. Her kan du for eksempel har lekser som må gjøres, prøver du må pugge på, handle inn mat og andre ting som må gjøres den dagen.

På neste rad har jeg gule post-it lapper som er ting jeg må gjøre på jobben, men som ikke haster. Det er ting jeg kan gjøre når jeg er ferdig med alle de rosa lappene. Det kan være ting som; sende inn kvitteringer, tømme e-mailen, hente post, osv. 

På den nederste raden har jeg grønne post-it lapper. Her står alt jeg må gjøre her i hjemmet, som; klippe gresset, rydde i skapene på kjøkkenet, vaske klær, vanne blomster, osv. Her er rett og slett alle husholdningsting som jeg gjør når jeg er ferdig med de rosa og gule lappene. 

Som dere skjønner jobber jeg meg nedover tavlen, og av erfaring føler jeg det fungerer best å starte på toppen, og jobbe deg nedover.

For min del har dette fungert helt fantastisk. Siden alle tingene jeg må gjøre henger oppe på en tavle får jeg full oversikt, og jeg blir ikke så stresset over at jeg ikke har oversikt over ting som må gjøres. Det blir lettere å få ting gjort, og herregud så mye mer effektiv hverdagen min har blitt etter jeg begynte med dette! Det anbefales virkelig å teste ut! 

 

10 kommentarer

Siste innlegg