Noen oppklaringer om forholdet vårt

Den siste tiden har det vært en del spørsmål / spekulasjoner om forholdet til Per Fredrik og hvordan vi gjør ting oss i mellom. Jeg har jo være veldig åpen her på bloggen og har fortalt en god del forskjellige ting. Ting som er naturlige for oss, men som tydeligvis ikke er så naturlige for andre. Hehe! Siden det har vært så mye spekulasjoner om ting, tenkte jeg å oppklare litt hvorfor vi gjør ting slik vi gjør det. 

Forskjellig bad – Hehehee. Denne er det virkelig mange som har hengt seg opp i. Når vi skulle kjøpe hus syntes jeg at det var viktig at vi fikk hvert vårt bad. Det er av flere grunner. Personlig syns jeg det er greit med litt intimgrenser i et forhold for å holde på romantikken. Jeg er ikke et sånt menneske som går på do foran kjæresten min, og jeg fatter ikke hvordan andre syns det er ok.

For det andre så er det greit å ha hver sin dusj sånn at man ikke trenger å vente på at den andre skal dusje, og man trenger heller ikke stress på badet fordi den andre står og venter. Har bodd i hus der vi på toppen var 5 voksne og 1 barn og herreguuud som jeg gjerne skulle hatt mitt eget bad da. For det tredje har vi økonomien til å kunne kjøpe et stort nok hus som har 2 bad, så hvorfor ikke? Ser ingen grunn til å gjøre noe annet når man faktisk har råd til det. Hadde vi hatt dårlig råd og kun hadde hatt et bad hadde vi klart oss med det og heller hatt litt mer rutiner på ting. Hehe! 

Ikke felles økonomi – Å ha en felles økonomi der alle pengene fra begge inntekter bare blir satt rett inn på en konto syns jeg er totalt bak mål. Det er en ting hvis det kun er en part i forholdet som jobber, fordi den andre parten ikke kan / er trophy wife / er syk, osv. Men i et vanlig forhold der begge parter tjener godt, slik vi gjør, ser jeg virkelig ikke grunnen til å dele økonomien. Jeg hadde syntes at det var veldig urettferdig hvis for eksempel Per Fredrik skulle vært med og betale alt jeg shopper. Det blir jo bare rart. I tillegg tjener ofte partnere forskjellige summer, og da blir det urettferdig at den ene drar mer av lasset enn den andre.

Det eneste vi har som “felles” økonomi er mat og hus utgifter. Der har vi to kontoer; en til mat som vi handler maten vår på, som vi alltid setter inn samme sum på. Også har vi en annen konto til “fellesutgifter” som strøm, internett, tv, hus forsikring, osv. Den setter vi også like summer inn på. Så sånn sett har vi en veldig rettferdig økonomi der vi begge bidrar like mye, uten at den ene må dra lasset for den andre. 

Vasker ikke hverandres klær – Her igjen handler det om rettferdighet og intimgrenser. Jeg syns det er så rart at man skal stå og vaske hverandre skitne klær, og skjønner ikke hvorfor andre faktisk gjør slikt. Kall meg gjerne barnslig eller hva dere vil, men jeg syns man skal ha litt intimgrenser for sin partner. I tillegg så handler det om rettferdighet. Klesvask er superkjedelig, og hvis man ikke har bestemte regler for hvem som skal gjøre så blir det ofte til at det kun er den ene parten som gjør alt arbeidet. Det er jo ikke rettferdig! I tillegg bruker man ofte litt forskjellige mengder med klær, og da blir det urettferdig om den ene parten skal vaske massevis av den andre parten sine klær.

 

Så ja. Det var tre av de mest spekulerte tingene som jeg ser at mange har snakket om i diverse kommentarfelter og forumer. Vet det er mange som har sterke meninger om hvordan ting skal være i et forhold, akkurat slik som jeg har, og som sikkert ikke kommer til å være enig i hva jeg mener, og det forventer jeg heller ikke at alle skal være.

Det kommer alltids til å være mange der ute som gjerne gir bort alle pengene sine til partneren så den partneren kan shoppe de bort, og som gladelig vasker de møkkete klærne til den andre parten, og står gjerne i dusjen samtidig som partneren sitter på do. Hvis du er sånn; så er det helt greit det. Men for oss er ikke det slik vi ønsker å leve. 

 

 

48 kommentarer
    1. Virker ikke som dere i det hele tatt tør å ha sex, siden dere har så jævlig mye intimgrenser 😂😂

    2. Skjønner deg så sinnsykt godt Stina! Det du sier her, sier jeg meg enig i. Det er mye koseligere at begge parter bidrar med klesvask, og på badet er det fint å være litt i fred å få ha sin intime sone.

    3. Jeg er enig i de to første punktene, men det med å vaske klær hadde ikke vært så gæli for meg. Er mer økonomisk og miljøvennlig å vaske med full maskin, og da synes jeg det er greit å fylle maskinen med klær fra begge to. Nå har jo ikke jeg samboer da – men jeg kan tenke meg at jeg vil gjøre det sånn når jeg får en. Jeg har gått på do med typene mine før også da, men foretrekker det ikke. Pleier å si at de skal se vekk, eller gå ut om mulig.

    4. Er dere kjærester eller ikke? Ha ha kan dere ikke se værandre dusje sitte på do eller vaske værandres klær😂 DET ER UNORMALT!

    5. forholdet deres virker veldig anstrengt og det virker som dere fremdeles er i begynnelsen av forholdet hvor begge parter oppfører seg “perfekt” men hvis det er slik dere vil ha det så er det fullstendig greit. deres forhold er deres forhold, og dere skal gjøre det slik dere vil og føler det er best. men slik dere gjør det med økonomien syns jeg er veldig smart! slipper “krangler” om hvor mye som skal gå til f.eks sminke eller sportskanaler, i tilleg til at det blir enklere hvis dere en dag velger å gå ifra hverandre. da slipper man mange konflikter

    6. 110% enig med deg i både do, dusj, økonomi og klesvask! Uansett hvor komfortabel jeg føler meg på en gutt så ser jeg på det som utrolig feminint å sitte på do foran han, og føler det rett og slett er kvalmt. Forstår deg kjempegodt

    7. Skjønner ikke greia med de intimgrensene. Det er jo litt det som er forskjellen på vennskap og forhold.

    8. Er enig i økonomien men eehh hallo tør du ikke ta i den litt “skitne” bokseren til typen din eller dusje i samme dusj? Intimgrenser my ass. Da er vel sex uakseptabelt i deres forhold da det innebærer nakenhet, beføling og nærhet. Hadde jeg og min samboer hatt ett bad på deling og dårlig tid så hadde vi dusjet sammen. Sparer mer strøm på å vaske klær sammen og ja… nei synes heller at deres forhold er merkelig og unormalt

    9. Min samboer og jeg er stikk motsatt.
      1. Ene står i dusjen mens den andre sitter på do.
      2. Han har all inntekt, mens jeg order all økonomi. Jeg har skjeldent ei eneste krone inn i måneden. Men vi tenker ikke at penger har en verdi, for oss betyr kun kjærligheten noe. Penger er noe vi kun betaler med, ikke noe mer. Ikke urettferdig eller at han drar lasset selv om han betaler alt. Vi har også felles økonomi.
      3. Vi kaster klærne våre i skittentøydunken og den som føler for det setter på klær. Verre er det ikke her i hus.
      Hos oss betyr kjærlighet, åpenhet, trygghet og gjensidig respekt alt. Intimgrense er noe man har for folk ellers, ikke kjæresten sin.
      Vi er et par på 19 år og 21 år, og er et godt etablert par med eget hus. Super økonomi selv om vi kun har en inntekt. Mange oppfatter oss som et “gammelt ektepar” men det er nok for vi er så trygge på hverandre og er så åpene med hverandre.
      Kanskje en dag er dere på vårt stadie også, samme hva man gjør bare det fungerer for seg selv og partneren.

    10. Hvordan dere gjør det i deres forhold er opp til dere.det har ingen noen med.så lenge dere har det bra sammen,er det det viktigste.også får andre finne sin egen vei.jeg og mannen min har delt mye rart,mn å gå på do alene,der setter vi grensa.nå bor vi i en liten leilighet og jeg har en kronisk sykdom så å vaske separate klær har vi ikke energi til.her går alt sammen.hehe.økonomien er hver for oss.felles husleiekonto som dere.funker kjempegreit.så lenge ting funker,hvorfor lage flere utfordringer?

    11. Når dere får barn, kommer dere til å ha felles økonomi da? Jeg tenker bare at når dere kjøper klær til barna deres, kommer det også til å være en felles konto og kommer dere til å vaske klærne til hverandre da?

    12. Må vel ikke gå på badet samtidig selv om det bare hadde vært 1 bad? Merkelig at det i kommentarfeltet virker som det ikke er en mulighet…. Hahaha Intimgrense med klesvasken du?? du har sikkert hatt den greia hans i munnen men vaske klærne hans det blir for ekkelt??

    13. Det med økonomi forstår jeg. Vi har heller ikke felles økonomi, vi handler begge to og betaler regninger begge to på en rettferdig måte. Har jeg mindre penger en måned så betaler han gledelig min “andel” av utgifter. Vi går ikke på do samtidig (visst, vi kan tisse i samme rom) men det er ikke noe jeg gledelig gjør og må gjøre ofte. Kun hvis begge er på gang og har dårlig tid etc. Men å vaske min samboers klær! Det gjør meg bare glad. Jeg elsker å vaske og å ha det rent og ryddig og jeg vet han ikke synes det er like tilfredsstillende. Derfor elsker jeg å kunne gjøre det for han slik at han blir glad, likt som han gjør ting jeg hater å gjøre før å gjøre meg glad. Jeg skal jo vaske likevel?! Han vasker også klær om jeg må jobbe ekstra / er syk eller ikke orker. Hadde han sagt noe på det ja DA hadde han fått hørt det. En litt “egoistisk” tankegang akkurat den der, faktisk. Men, det er min mening om det hele!

    14. jeg kan skjønne det med økonomien, siden dere verken er gift eller har barn osv.
      Men klesvask og bad er litt rart. Jeg bor selv i et hus med to bad og en familie på fem. Det er ikke så lang do-kø som du får det til å høres ut. Men igjen, du har jo sagt at du bruker opptil 1.5 timer på å ordne deg klar- så jeg kan skjønne at det blir do-kø i ditt hus.
      Klesvasken skjønner jeg ikke. Greit at den ene kanskje bruker mer klær enn den andre, men der må jo fortsatt være mulig å slenge på felles vask. Det tar jo bare to minutter å sortere ut en vask, uansett om det er hvit, treningsklær eller farget, å starte maskinen. Hvist dere syntes det er uretferdig at den ene kanskje gjør litt mer enn den andre på klesvask, syntes jeg dere skal vokse litt opp. Det er ikke uretferdig, det å dele klesvask er å leve i samme hus.

    15. Du virker dømmende ovenfor de som gjør det annerledes enn dere, det kommer tydelig frem i måten du skriver på.

    16. Glad vi mennesker er forskjellig, ellers hadde verden vært bra kjedelig om vi alle skulle vært like. Noen trives sånn som deg, mens andre trives på en annen måte 🙂 Ser ingenting galt med måten dere levere sammen på, som andre her mener

    17. Hahaha, leste innlegget opp for pappa og han svarte “Hun der ville jeg ikke vert sammen med for å si det sånn!”

    18. Høres ut som et jævlig anstrengt forhold ass. Når du ikke kan gå på do foran kjæresten din liksom.. U SAY WHAT?! Og når dere ikke gidder å vaske hverandres klær? Uff.. Men, men. Alle er forskjellig, lykke til videre i forholdet, det trenger dere.

    19. Synes det du mener at det er urettferdig å vaske klærne til den andre om den har mer klær er noe barnslig, men jaja, hver sin smak heldigvis

    20. er jo ikke noe galt i og vaske klærne til hverandre. Går an at begge sortere klærne deres etter farge osv og evt hive på en maskin. Desto bedre er det og billigere. Måten du skriver på virker dømmende. Den dagen dere skal få barn da. Skal alle ha ett bad og då liksom? 🤔

    21. Eneste som er rart her er dette kommentarfeltet. Greit at Stina er blogger og “offentlig person”, men er det mulig å henge seg sånn opp i noen andre sitt forhold? Altså, skjerp dere herregud, virkelig?

    22. Min samboer/ forkovede er min beste venn, og partner vi har ingen hemmeligheter for hverandre og ja han setter seg på do mens jeg står i dusjen og til tider blir jeg litt sånn. Ah må du. Men så tenker jeg over hvor fantadtisk det er at vi er så trygge på hverandre at vi kan gjøre alt fra og føde til og gå på do. Ønsker dere lykke til. For den dagen du føder får forhomdet deres en brutal reality check.

    23. Synes du overdriver litt, lurer på om typen din egentlig synes dette er greit, eller om du bare har bestemt dette selv?
      Har aldri hørt om separert vaske, synst bare det høres rart ut. Dere har så mange intimgrenser, men hva er vell mer intimt enn når man har samleie?
      Synst dere lever for perfekt forhold at dere kommer til å få skokk den dagen ting forandrer seg. Jeg er gift og vi deler absolutt alt. Jeg betalt alt lån og forsikring strøm osv. Men mannen min sin lønn hår rett på sparing. Og det med bad også, når vi blei sammen på overnatting så gjekk begge 2 på do samtidig. Dusjet sammen, var den ene ferdig før den andre så var det rett på do 😛 sikkert rart i dine øyer, men for oss var det helt normalt 😀

    24. Her deler vi på tingene, som å vaske klær, hus vask og osv. Vaske klær felles er lurt og billig, man får fullt opp en vaskemaskin. Vi har to bad, bruker begge to, ingen vær for oss. Vi dusjer og bader sammen om kvelden hvis begge partner ønsker det. Her er ting likt. Økonomi deler vi ca halvveis på 😊

    25. Du er så shady, Stina. Herregud så slitsomt det må være for deg å ha det sånn. Du sitter sikkert å kniper sammen rumpemusklene dine sånn at du slipper å prumpe forran PF. Du parfymerer sikkert badet etter at du har vært på toalettet sånn “i tilfelle” han blir å lukte noe selv om dere har hver sitt bad. Dere har vært sammen en goooood stund, og du er fremdeles ukomfortabel. Du må sikkert vært stivpyntet heletiden også, for han har vel neppe sett deg uten sminke så mange ganger. Jeg hadde aldri i mitt liv klart å ha det sånn. Det er sikkert bare DU som har ordnet disse teite “reglene”, PF takler sikkert å ta i trusene dine når de ligger i skittentøyskurven når han klarer å ta de av deg i senga (hvis dere har sex, du er jo så opptatt av intimgrenser så du er sikkert jomfru for alt man vet..)

    26. Lever stikk motsatt og får masser kjærlighet hver dag, selv sju år etter å ha gått på do foran han på badet vi deler og begge vasker klær. Og godt er det!
      Måten dette innlegget er formulert på, mangler forståelse for at alle mennesker er forskjellig og lever forskjellig.

    27. Det er jo utrolig rart å ikke vaske hverandres klær?! Ærlig talt! Det er noe av det rareste jeg har hørt.

    28. Du har ikke funnet den rette for deg thats all.. greit nok det med økonomien.. men alt d andre er bare weird. Sitter ikke å roper mannen min inn på badet for så å drite foran han.. men går fint med et bad uansett.

    29. Henger meg på de fleste kommentarene her. Det må være utrolig slitsomt å være deg noen ganger! Herregud!
      Har dere en enkeltseng hver på soverommet også eller..?

    30. Det virker litt rart at du vil ha alt rettferdig. Penger skal være likt, det man vasker skal være likt. Det må man regne med nær man flytter sammen. Man kan ikke være så sær. Hvis du skal vaske hvit og PK har en hvit t-shorte han skulle ha vasket. Så kan han ikke vaske den fordi du syntes det er ekkelt å ta i hans skittene tøy. Hvsi du skal tenke sånn. Er ikke sex litt ekkelt da? Du snakker om at dere har skitende klær. Du må jo være nær PK når dere har samleie. Det er jo han som gjør klærne skittende. Da har jo han SELVFØLGELIG den skiten på seg!

    31. Dette forholdet minner meg om min tid da jeg var student og delte leilighet med en gutt. Da hadde vi det akkurat slik som dere har det nå 😂😂😂

    32. Jeg syns egentlig du bør tenke litt på hva du faktisk skriver på bloggen din. Jeg merker dette innlegget såret meg skikkeig. Du får livet ditt/deres til å virke så luksus at ting som helt normale mennesker gjør hver dag er ekkelt. At du tjener så mye penger at du gidder ikke å gjøre ting for kjæresten din fordi du tjener din del. Jeg er 18 år, falt ut av VGs pga jeg er syk, voldtatt, osv,, samboeren min jobber hver jævla dag for at både jeg og han skal ha det bra, men han kommer ikke til meg å sier at han skal vaske kun sine egne klær, eller at han ikke skal gjøre noe hjemme. Det dere har er ikke et sunt forhold, du kjøper kjærlighet, gir litt penger til felleskontoen så da er alt ok.Gidder ikke å vaske klærne hans som tar kanskje 30 min til sammen? sette på en maskin og henge opp, eller sette i tørketrommelen. du må seriøst vokse opp. Du får normale mennesker til å føle seg ekkel og dum.

    33. Du er så umoden, stakkars venner og bekjente av PF… Tenk så flaue de blir over deg og alt du skriver..

    34. Herregud da folkens! Take a chill pill! Hun må da få lov til å snakke om hennes forhold uten at dere skal rakke ned på henne? “Dere tør sikkert ikke å ha sex pga intimgrensene” herregud! Det er jo ikke klesvask eller om de vil sitte på do foran hverandre som avgjører om de er trygge på hverandre! Og hun som skrev kommentar over meg: “Dere får vanlige folk til å føle seg ekkel og dum” de er like “vanlige” som det du og din samboer er. Det var trist å høre at du hadde blitt voldtatt osv, men bare på grunn av at du har et vanskelig liv, og at de har et liv de er fornøyde med, kan du ikke rakke ned på dem. Er det rettferdig at de skal la vær å blogge fordi du har et vanskelig liv?? Tenk deg litt om!

    35. Ikke si at noe er “helt greit” at andre gjør samtidig som du framstiller ALT andre gjør motsatt veldig negativt. Alle som deler bad går ikke på do sammen, alle som deler konto sponser ikke shoppingen til den andre. Pleier å lese bloggen din ofte men syns du var ganske trangsynt her. Når det er sagt burde folk også roe seg i kommentarfeltet. Hvis dere to er happy med deres måte å gjøre ting på er jo det flott, er ikke sært! Respekt får begge veier.

    36. Hei Stina 🙂
      Ville kalt det du skriver om økonomi, nettopp for felles økonomi. Jeg og mannen min gjør det på akkurat samme måten: vi har en regningkonto og en matkonto. Vi setter over ca likt, men har litt ulike “ansvarsområder”. Jeg er ansvarlig for matpengene, han har mer på lånet. Uansett har vi hvert vårt bankkort som vi bruker til ting vi har lyst til, av de pengene som er igjen nå alt er satt av/betalt. Anyways, ville bare si det: ville kalt det felles økonomi.:-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg