Nøkkelen til å spise sunt og trene!

// inneholder reklame
 

Noe jeg virkelig har erfart, er hvor viktig det er å starte dagen med sunn mat og litt trening for å få en sunn dag. Starter jeg dagen med en havregrynsgrøt, eggerøre på et par grove brødskiver eller et par knekkebrød med makrell blir det så mye lettere å spise sunt resten av dagen.

Da har jeg på en måte sagt til meg selv at jeg er sunn, og at jeg velger sunne valg for min egen kropp.

Treningsbh – Nike, HER

Shorts – Nike

Treningsklokke – Fitbit, HER
 

En sunn frokost gjør også at jeg blir mett mye lengre, og det gjør at blodsukkeret mitt holder seg stabilt så jeg ikke plutselig blir super våken også super trøtt rett etter hverandre, for så å få skikkelig cravings. Resten av dagen da blir det mye lettere å velge sunne alternativer, og da velger jeg lettere en salat med proteiner og grønnsaker, fremfor en pizza eller toast.

Starter jeg derimot dagen med usunn mat blir utfallet et helt annet. Det er noen dager som jeg har vært skikkelig slapp og startet dagen med litt risgrøt med smør og sukker på toppen, en toast eller en halv pizza. Da har som regel resten av dagen blitt veldig usunt. For da har jeg jo sagt til min egen underbevissthet om at jeg ikke bryr meg om hva jeg putter inn i kroppen min, og at jeg kan gå i helgemodus og velge bare usunne alternativer.

I tillegg gjør jo disse matrettene at jeg blir sulten nesten før jeg har rukket å spise opp maten, og da blir det fort til at jeg snackser på andre usunne ting. Virkelig ikke bra! Derfor er det så ekstremt viktig for min egen del at jeg alltid starter dagen med en sunn frokost. For det legger virkelig grunnlaget for dagen. 

Noe jeg nettopp har begynt med, som er litt i samme tankegangen er at jeg har begynt med 3,5 km lang powerwalk hver morgen. Med en gang jeg står opp hopper jeg rett inn i treningsklærne og går rett ut med Chloe.

Dette er så deilig og jeg merker hvor mye lettere hodet mitt fungerer etter turen. Vanligvis kan det ta litt tid før jeg blir skikkelig våken og klar for dagen. Men når jeg går en slik tur blir jeg klar med en gang!

Ikke bare er denne turen en fantastisk start på dagen, men den gjør også at jeg lettere blir aktiv utover resten av dagen. Bare i går alene gikk jeg først 3,5 km på morgenen,  men totalt utover dagen gikk jeg hele 6,5 km. Det hadde nok ikke blitt så mye hvis jeg ikke hadde startet dagen med den gåturen.

Den gåturen om morgenen gjør virkelig at jeg sier til underbevisstheten min at jeg er sporty, så når jeg da kommer forran for eksempel en rulletrapp og en vanlig trapp, tar jeg automatisk trappene. Slike ting skjer utover hele dagen, og vipps så gjør man så mange sporty valg at man har gått flere kilometer i løpet av dagen.

Anbefaler virkelig alle dere som leser dette innlegget til å stå opp en halvtime tidligere på morgenen sånn at dere kan gå en skikkelig tur før dere drar på jobben / skolen der man som oftest må sitte helt stille i timesvis.

Tro meg, du kommer til å hate det litt i starten, men gud så deilig det er når man først kommer igang. For ikke å snakke om hvor deilig det er å komme på skolen og faktisk være ferdig med treningsøkten for dagen, og være helt klar for en ny dag! 

15 kommentarer
    1. Blir så utrolig inspirert av innleggene dine og det du skriver er så bra! 🙂 Jeg gikk en stund tur med hunden til fosterfamilien min og det gikk veldig bra for da gikk jeg to-tre kvelder en fast rute der jeg gikk i samme tid hver kveld. Dette har jeg ikke gjort på en stund siden jeg begynte i praksis og hadde derfor lite energi etter dagen og heller ville gå å legge meg enn å gå ut på tur. Men skal helg klart ta det opp igjen og fortsette 🙂

    2. Sykler selv 4km til skolen hver dag og får trening det før og det etter skolen når jeg sykler hjemme igjen. Utrolig inspirerende innlegg. Er selv matlei og ender ofte op med 2 skiver med søtt Bringebærsyltetøy så kjekt med lit inspirasjon til andre ting

    3. Hei Stina! Lurer bare på hvilken størrelse i russebukse du brukte? Er vel ganske lik i størrelsen som deg (162 cm)? Hadde satt utrolig stor pris på svar 🙂

    4. Hadde vurdert morgentur om jeg hadde starter litt senere enn 06.00 hver dag 😉 Men det ser veldig deilig ut

    5. Kjempe gode tips Stina. Dette skal jeg begynne å gjøre. Jeg har 4 km skolevei og skal begynne å sykle kanskje. Takk for tipsene

    6. Hei du er veldig inspirerende, men jeg lurer på hvordan du skal få piffen til å gå tur om du ikke har hund? Håper jeg får et svar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg