Søsteren min bar et fremmed barn igjennom hele flyplassen

I går opplevde vi noe jeg vil snakke litt med dere om her. Da vi skulle av flyet la vi merke til en kvinne som hadde hatt med seg et par unger som var umulig å vekke, og en IKEA pose full med sekker til ungene, sparkesykkel i tillegg til en gigantisk sekk og en veske. Så det var veldig tydelig at dette ble altfor mye for henne å bære alene. Nesten halve flyet stod og fulgte med på at hun stridde og slet med å få med seg alt, men ingen tilbød seg å hjelpe.

Både moren og søsteren min har jo barn, så de vet jo godt hvordan dette føles, og jeg kunne jo bare tenke meg hvor stressende hun måtte ha følt det. Så vi arrangerte hele “flyttelasset” for henne, og søsteren min tok en unge, og vi hjalp henne med å bære. IKEA posen var det først en dame som hjalp med, men hun hadde altfor mye bagasje selv, så hun kunne ikke bære det så langt.

Da hun måtte gi opp den bagasjen stod folk så utrolig tafatte rundt og bare så på at jeg ble helt matt. Er det ikke vanlig folkeskikk å hjelpe hverandre? Vi er jo mennesker alle sammen. Så jeg tok tak i den nærmeste mannen jeg så og “du er mann, denne bærer du!”. Da turte han ikke annet enn å bære den.

Så det endte med at søsteren min bar et fremmed barn igjennom hele flyplassen, og vi tok flyttelasset hennes sammen som et team. Damen vi hjalp ble mildt sagt veldig takknemlig, og vi reddet virkelig starten på ferien hennes.

Selv syns jeg det er en selvfølge at man hjelper andre når man har mulighet. Det koster så lite å hjelpe, men det kan bety så mye for den man hjelper. Etter i går ble jeg virkelig obs på at det ikke er alle som har samme tankegang, og det syns jeg virkelig at er trist. Vi er jo bare mennesker alle sammen, så hvorfor er vi ikke mer medmenneskelige??

44 kommentarer
    1. Utrolig at ingen kunne gi denne damen en hjelpene hånd, at det går an.
      Godt du tok tak i det Stina, ikke alle klarer og sette seg selv inn i en annen persons situasjon og det er ganske leit.

    2. Hei, når får vi vite hvem som vant giveawayen?♥️♥️ Bare lurer Sorry hvis du har sakt d eller noe men internettet klikka i går så ja😍😍

    3. Stina, du er så omsorgsfull!! Så bra at du ikke bare bruker bloggen/YouTube til å skrive/snakke om sminke, men at du faktisk bruker det på noe fornuftig!! Stolt av deg!!

    4. Det var utrolig snillt gjort av dere! Det er denne kulturen vi har i Norge som gjør at 90% av befolkningen ikke bryr seg om andre. Den “ikke snakk med fremmede”-holdningen som jeg er opplært til gjør at jeg holder meg tilbake i en del situasjoner rundt fremmede mennesker, og det tror jeg gjelder for en større del av befolkningen. Er det en ting jeg aldri skal si til barna mine, er det “ikke snakk med fremmede”. Noen mennesker er farlige, men da kan vi heller lære barna våre faretegnene, i stedet for å være så kalde mot alle fremmede. Jeg syns at vi generelt kan bli litt varmere mot hverandre her i Norge. Sånne folk som deg står fram som et godt eksempel på dette!

    5. hei. D E så bra at du og søstera di tok tak i denj situasjonen. D E ikke så mange som tørr d.
      PS: elsker bloggen din❤️❤️

    6. ENIG ASSA!! Bra sakt!! Noen folk er bare sånn.. hva kan man gjøre:((( viktig å hjelpe hverandre!! Det er en god gjerning 💖
      Så hyggelig av deg å hjelpe osv :))

    7. What? Er det mulig? Blir helt paff av å bare lese dette her! Hvorfor er det ikke flere som tok et tak og hjalp til? Er så utrolig viktig at du som kjent bruker din “makt” på å ta opp slike saker!❤️ Du får virkelig sagt det Stina! Stå på videre💋

    8. Unnskyld meg, du kan rett og slett ikke bare ta tak i nærmeste mannen du finner og få han til å hjelpe. Jeg skjønner at du blir irritert over at dere er de eneste som hjalp. Men hvis du egentlig ikke hadde hatt behov eller kanskje skulle vidre veldig fort, så hadde ikke du blitt så jævlig happy med at noen bare drar deg inn i hennes situasjon. Ja, det er medmenneskelig og hjelpe andre som trenger det, men det og irritere seg over at ingen andre vil hjelpe til? Det er en flyplass og man skal gå gjennom en fase og da synes jeg at det er lite vits i å slenge med andre på noe som egentlig hun dama burde vært forbret på og klart selv. Ikke hat, bare min mening 🙂

    9. Herregud! Folk som ikke gidder å vise empati gjør meg irritert assa! Viktig å tenke over! Dere var veldig greie som hjalp henne når ingen andre gadd

    10. For all del, fint at dere hjalp til… men nå er det vel ikke akkurat noen andre enn de som står absolutt nærmest i flyet som kan hjelpe til på en fornuftig måte. Folk har en tendens til å fylle midtgangen så fort hjula er nede på bakken. Skulle en fra andre enden av flyet hjulpet til? Bare send ene ungen bakover liksom? Ble litt “en fjær til fem høns” her i framføringen 🤔

    11. Såååå hyggelige dere er👍 Men ærlig talt… så de andre bare på😕Og ikke hjalp til😤

    12. Kjempe bra gjort av dere! 😃
      Hadde satt stor pris på det jeg også, om det hadde vært jeg om min datter som hadde vært på tur!

    13. det er bra det blir skrevet om. jeg håper flere skriver om sånne ting sånn at folk kan se hvordan de har blitt.
      veldig mye hat og misnøye.
      det var jo ei høygravid dame på vennesla som ingen hjalp, folk i bilulykker som ingen hjalp,folk i båtulykker og båtene dro forbi og ikke hjalp mens hans sank..
      folk har liksom ikke tid.. men tid til å glo på mobilen 8 timer om dagen

    14. Menn skal ikke røre andre menneskers barn, det er leveregel. Menn bør også vokte seg fra å smile eller snakke til fremmede kvinner – da det kan føles som et overgrep. Så er de nye regler slik: Menn skal heller ikke hjelpe kvinner- da det er kvinneundertrykkende siden alle kvinner klarer alt selv. Godt at de materielle goder ble sikret, i veske, poser og sekk før man tenkte på at man hadde unger med seg på tur.

    15. Aff, syntes det var fint at du hjelp til.. MEN det er jo moren med all bagasjen som har valgt å ta med seg alt dette + tatt med barna. Kan ikke alltid regne med at folk skal løpe og slippe fra seg alt for å hjelpe til. Det er min erfaring.

    16. Tja,kan jo være at damene er litt skyld i det sjøl? En venn av meg prøvde å tilby sete sitt til en gravid dame og fikk et glefs til takk. Damene er ikke hjelpeløse skapninger som trenger hjelp lenger måtte han da forstå… feminism rules,bare ikke når man behøver hjelp?

    17. Det er fint at dere hjalp, men har du noen gang tenkt på at fremgangsmåten din kanskje virker litt aggressiv?
      “Du er mann, så denne tar du”. Og da du fortalte om personen som hadde smelly feet på flyet; “unnskyld meg, men du MÅ vaske føttene dine”. Hadde faktisk vært litt utilpass i møte med deg hvis det er sånn du velger å legge frem ting på.

    18. Så fint av dere å hjelpe til 🙂
      Men når det er sagt så tenker jeg litt, de barna måtte jo bli vekket om en stund uansett. Jeg mener hun skal av flyet, med (sparkesykkel??) etc. og mest sannsynlig stå og hente bagasjen sin og gjennom toll, frem til en buss der hun skal lasse på alle sakene sine og da har hun plutselig to-tre kofferter ekstra. Jeg hadde aldri dratt med meg to barn og så mye greier på et fly alene tror jeg, men forhåpentligvis går reisen hennes bra fremover 🙂

    19. Det er kjekt å hjelpe noen som trenger hjelp. Men denne dama har jo glemt å tenke. Det går faktisk ikke an å reise med så mye håndbagasje og 2 barn. Sovende barn kan man gjøre akkurat det samme med som voksne, de kan vekkes. Mitt råd: ta deg råd til å sende bagasje når du reiser alene med barn!

    20. Da anbefaler jeg deg å kjøpe =OSlO hver måned <3 Dette hjelper de svakeste! Mange er rusfrie, og trenger ikke mer enn en prat og en klem. Kult innlegg, endelig

    21. Gdt over it!! Jeg reiser 1 klasse å er møkka lei folk med unger som har null kontroll! Det er ingens ansvar enn deres! Slutt å grin å ta vare på drittungene deres!

    22. Så utrolig snilt gjort av dere ❤️😊 Som mamma kan jeg bare tenke meg til at hun satt veldig stor pris på det og at det helt sikkert lettet mye på resten av dagen hennes ! Det er ikke noe som å møte på godhjertede mennesker når man står der fullpakket med bagasje og barn – skulle vært flere som dere ❤️ Det er ikke mange slike mennesker igjen og som oftest møter man på tafate mennesker som bare ser rart på deg – det er trist. Men Gud så god tå høre at det faktisk finnes gode mennesker som tenker på de rundt seg , selv om det er noen du ikke kjenner 😊
      Jeg har så mange ganger stått der og slitt med å få med meg ting med og en unge på den ene armen – men ikke noen hjelp å få. Husker jeg kom inne skranke på flyplassen en gang , heseblesende med ett barn på armen og en vedsiden av. Han i skranken målte meg opp og ned før han sente meg videre til neste luke, for så å bli møtt med enda en som stirret meg opp og ned – så slengte han stengt skiltet opp rett foran nesen på meg ! Det er det verste jeg har opplevd, jeg kunne nesten ikke tro det var sant og hadde mest lyst til å begynne å gråte ..
      Tommel opp til dere 😊❤️

    23. Du drar tak i en fremmed person og sier “du er mann, denne tar du” og i følge deg turte han ikke annet enn å gjøre som du sa. Det er godt mulig at det ikke var helt slik det skjedde og at du skriver det for å tøffe deg, men vi får ta utgangspunkt i at du ikke lyver.
      Du snakker om folkeskikk, men mangler det tydelig selv. Neste gang går det an å spørre på en ordentlig måte, kanskje?
      Vi kan ta et annet eksempel. Du er på butikken med to unger. Kjøper for mye mat og klarer ikke å bære alt. Du drar tak i en fremmed og beordrer vedkommende til å hjelpe deg. Høres det riktig ut? Eller er det mer naturlig å spørre hyggelig om noen kan hjelpe deg?

    24. Bra du hjalp ho. Men stusser litt over at ho hadde med seg så mye inn på flyet, bla en sparkesykkel og en gigantisk sekk inn på flyet?

    25. Kjempeflott av dere å hjelpe! All skryt til dere for det! Og jeg mener det er helt innforbi å røske tak i nærstående menn for å be de om å bidra. (Om de skulle ha svært dårlig tid og må rekke noe så får de heller være menn nok til å si nei)
      Men, her har denne andre damen planlagt fryktelig dårlig. Om man ikke på en skikkelig måte har evne til å håndtere sine barn og sitt flyttelass av en bagasje når man reiser ut på tur, og er tilnærmet avhengig av andre sin hjelp for å komme seg rundt; så burde man ikke reise på slik en tur.
      Igjen, supert at dere hjalp! Og nå kjenner jeg ikke historien til denne dama heller, og om det kan ha vært forhold som gjorde at hun _måtte_ reise på akkurat denne turen. Så tar forbehold om at det kan være elementer her som forklarer hennes handlinger. Men, i utgangspunktet så mener jeg det er fryktelig uansvarlig av henne ovenfor barna å reise avgårde på dette viset.
      Plutselig står hun i knipa et eller annet sted der ingen kan hjelpe. Med to små barn.

    26. Supert at man hjelper til og dere Som ikke støtte denne bloggeren ta dere en titt I speilet og spør deg selv er du bedre? Norge vil falle om 10 25 år om ikke folk bryr seg. Dumme molboere Ola dunk Dumme nordmen ferdig med diskusjonen. Og til alle dere som støtte henne Supert bra!!

    27. Kjempe bra Stina stå på videre all ros til deg og din søster håper at mange andre gjør som deg vi trenger mange flere som deg i samfunnet

    28. Jeg er mann, men hadde ikke hjulpet. Hvorfor? Jeg sliter med lumbago og har smerter i ryggen. Det syns ikke, men smertene har vært der i snart 20 år.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg