15 triks som gjør hjemmekontor ekstra koselig

Jeg har hatt hjemmekontor siden 2014, og jeg har alltid elsket det. Selvfølgelig er det dager der man skulle ønske at man hadde kollegaer rundt seg. Men 99% av tiden syns jeg hjemmekontor er så mye bedre enn å være på kontor / annen jobb med andre. Før jeg startet som blogger hadde jeg en rekke andre jobber, så jeg har virkelig fått prøvd begge deler.

I løpet av årene har jeg lært meg mange triks for å gjøre hjemmekontoret så bra som mulig. For meg er det viktig at hjemmekontoret føles koselig og det skal være lagt opp slik at jeg kan gjøre det over lengre tid uten problem.

Siden det nå er veldig mange som har hjemmekontor, tenkte jeg å dele mine beste tips og triks som gjør at man du kommer til å elske og ha hjemmekontor!

 

Egen pult – Ikke jobb fra sofaen eller lenestolen. For det første så blir man utrolig slapp og trøtt av å sitte lenge i sofaen, og ikke minst; du ødelegger ryggen totalt. Man kommer heller ikke i noe workmode når jeg sitter i sofaen. Sofa skal være for avslapning. Så sett deg ved stuebordet eller en pult.

 

Fast lunsjtid sammen med de du bor med – Både Per Fredrik og jeg har hjemmekontor og det har vi alltid hatt. Vi elsker det! Noe av det koselige med hjemmekontor er at vi får sett hverandre så mye i løpet av dagen. Vi spiser jo alltid både frokost, lunsj og ettermiddagsmat sammen (og selvfølgelig middag med kveldstid på kvelden). Da lager vi noe god mat, ser på en serie sammen, legger vekk telefonene og har en skikkelig fin stund midt på dagen.

 

Gå en tur ute midt på dagen – I midten av arbeidsdagen din bør du ta deg en tur ut for litt frisk luft. Det trenger ikke å være med enn 10-15 minutter. Men det har så mye å si at man kommer seg ut, får frisk luft, beveget kroppen og koblet litt av.

Telys – Jeg har alltid masse telys rundt meg når jeg jobber. Spesielt i mørketiden. Når det er skikkelig grått og trist ute er det så koselig å tenne masse lys! Jeg har også et eget lys som jeg kun tenner når jeg skal jobbe. Så når jeg tenner det kommer hodet mitt inn i workmode mye lettere.

 

Ryddig hus – Det er nesten helt umulig å jobbe bra om man har masse rot rundt seg. Hvis jeg setter meg rett ned for å jobbe før jeg har ryddet huset, kan du banne på at jeg en time etter ikke har fått gjort noe som helst jobb. Så ta deg litt tid før du setter deg ned til å shine over hjemmet ditt.

Kakao bar – En ting jeg gjør hver jul er at jeg lager en kakao-bar på kjøkkenet. Her setter jeg kakaopulver, hjemmebakte pepperkaker, marshmallows, fine julekopper og alt annet jeg trenger for å lage en god kopp kakao. Det er så koselig å drikke kakao mens jeg jobber, og duften er jo helt himmelsk!

 

Pynte til jul – I år er det virkelig lov å pynte til jul litt ekstra tidlig. Selv har jeg allerede pyntet hele huset, og jeg anbefaler virkelig å gjøre det. Det er så koselig å stå opp om morgenen når det er helt mørkt ute, også lyset juletreet og julebyene opp hele stua. Det er en fin start på dagen det!

 

Fine klær – Ikke sleng på deg en sliten og skitten joggebukse når du skal begynne å jobbe. Det kommer kun til å sende signalet “jeg er en slabbedask som ikke bryr meg” til hjernen din. Kjøp deg heller en litt fin lounge set som er rent og pent, og som er komfortabelt men som også du føler deg fin og fresh i.

Fuglemat – Hvert år henger vi opp masse mat til fuglene. De små tassene sliter med å få i seg mat om vinteren, og vi holder sikkert flere hundre fugler i live hver vinter. Men det er jo også utrolig koselig. Per Fredrik henger alltid opp fuglematen ved vinduene sånn at vi kan se fuglene når de spiser. Hele dagen kan jeg se på fuglene mens jeg jobber, og tro meg; jeg er livredd for fugler, men jeg syns fortsatt det er sykt koselig. PS; det finnes fuglematere som er gjennomsiktig som man kan henge på vinduet. Så om du kun har et vindu der du jobber, kan du fortsatt se på de.

 

Julemusikk – Hva er vel mer koselig?

 

Snacks mens du jobber – Hjemmebakte pepperkaker? – Jeg elsker å spise noe god snacks mens jeg jobber. Da får man små boosts med energi, og man får lyst til å jobbe mer og lengre.

 

Lag en skikkelig god og sunn lunsj – Noe av det beste som er med hjemmekontor, er maten. Du kan lage deg hva som helst når du er hjemme, og du trenger ikke å spise brødskiver med svett gulost. HER finner du masse oppskrifter som jeg har lagt ut på bloggen med ting du kan spise.

Tid til å trene før du begynner å jobbe – Nå som du har hjemmekontor har du muligheten til å trene før du jobber. Det gir også mye energi for resten av arbeidsdagen!

 

Jobb på hvert deres rom – Hvis det er flere i hjemmet som har hjemmekontor, ikke sitt “oppå hverandre”. Jobb fra hvert deres rom så langt det er mulig. Det er vanskelig å konsentrere seg om jobben når man sitter ved siden av hverandre, og det er også veldig lett at man kan bli litt irritert og lei hverandre. Så spar heller tiden med hverandre til matpauser.

 

Diffuser med eteriske oljer – Jeg elsker diffusere som jeg har eterisk olje oppi. De gjør at man føler seg avslappet, men også klar i hodet så man får jobbet.

Håper du fikk noen tips som kan hjelpe deg. Dette er en veldig rar og vanskelig tid vi går igjennom, og det viktigste er å gjøre det beste ut av det ❤️

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg