Tvinges til å klippe håret kortere

reklame

Da var jeg hjemme igjen, og nå er håret langt igjen. Deilig å føles ut som meg selv igjen! Det er et eller annet med det lange og tykke håret som får meg til å føles ut som meg selv. Det er vanskelig å forklare det, men sånn har det vært utrolig lenge. Så det var veldig mange av dere som kommenterte på mitt forrige innlegg at mitt naturlig hår var så fint, og at jeg heller burde gå med det siden det ser mer voksent ut. 

Bukse – HER  /  Genser – HER

Helt ærlig, så bryr jeg meg ikke så mye om at man skal ha hårlengder etter alder. Syns det er så rart at det nesten er påtvunget at man skal klippe håret sitt kort når man blir eldre. Nesten alle som bikker 30 klipper håret skulderkort, og alle som bikker 40 klipper det enda kortere.

Det hadde vært en ting om det var slik de faktisk ville, for det respekterer jeg. Men jeg syns det er så press i samfunnet at man skal ha kortere hår når man blir eldre. Hva er det for noe bullshit liksom?

Jeg kommer til å ha langt hår til jeg blir gammel, og slik er det med den saken. Jeg elsker å ha superlangt og tykt hår og få den Barbie-looken på håret. Det er jo det jeg syns er fint!

Så får andre gjøre akkurat det de selv vil. Bare ikke forvent at jeg kommer til å klippe meg kortere for å se eldre ut, for helt ærlig, det syns jeg er totalt unødvendig, og det syns jeg bare blir for dumt. 

Peace out ✌🏼

 

 Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Stinablogg 

18 kommentarer
    1. Det er vel ikke for at du skal se eldre ut, men at den lange, falske extensionslooken er noe som hører tenårene til. Det er nok ikke ment vondt. I tillegg tror jeg ikke at voksne som bikker 30 og 40 klipper håret kortere fordi de føler de må. Etter hvert som man blir eldre blir det “perfekte” mindre viktig, og man setter ofte mer pris på å være naturlig. Det er lite som er mindre digg å dra hendene gjennom enn extensionshår. Jeg brukte det selv i begynnelsen av tyveårene, men etter hvert ble det bare unaturlig for meg å ha hår like langt og tykt som en inder, og i tillegg var det så mye tid som jeg heller ville bruke på annet. Men at du vil ha det, og liker den looken, er helt greit. Bare ikke si at de fleste andre klipper seg kortere fordi de tror de må, det er nok bare det at de synes det er finere.

    2. Hei. Beklager om du ikke likte spørsmålet mitt og følte press. Personlig har jeg aldri følt noe som helst press, runder 35 år i oktober. Vet ikke om andre som skrev til deg, men jeg spurte ihvertfall for jeg selv har lyst å klippe og farge håret etter å ha spart i flere år.
      Men selvsagt behøver du ikke å gjøre det om du ikke vil😊

    3. Grunnen til at eldre klipper håret er fordi tyngdekraften gjør slik at ansiktet blir lenger, og huden henger mer. Derfor ser man altså yngre ut når man klipper håret i den alderen – fordi langt hår er med på å dra ansiktet nedover!
      Og håret ditt her var døds fint!!

    4. Amanda: tror ikke langt hår er med på å dra ansiktet nedover.. tror det heller er mer fordi håret blir tynnere når man bli eldre og ikke like fint

    5. Helt enig Stina! Det er er bare utrolig teit at det har blitt at samfunnet “påtvinger” at du skal klippe deg når du blir eldre! Jeg ser sjelden eldre damer med langt hår 🙁 Synes ditt naturlige hår er kjempefint og med extensions!

    6. Er enig med deg Stina at langt hår er fint selv klipper jeg håret men kun til skulderlengde og tar tuppene godt. Man gjør hva man vil med håret sitt men langt hår på en som er langt over 40 er ikke mye pent!

    7. Synes det blir litt feil å si det, jeg kjenner maaange som er 30+ som har drit langt hår og som kler det. Men det er jo selvsagt en forskjell når vi snakker om mennesker som føler det presset om å ha “det perfekte håret” eller hår for sin egen alder. Altså jeg dømmer ingen, folk får gjøre som de vil. Så lenge de er glade og fornøyde med seg selv.

    8. Synes andre bloggere forandrer seg i løpet av årene, men du har sett samme ut i alle år (og jeg har fulgt bloggen din lenge..). Extensions er fint, så lenge det ser ekte ut. Kjempe fint hår, men kan bli litt ‘fjortis’ på deg som er 23 😄

    9. Tror ikke dette er et press som i det hele tatt eksisterer, og jeg tror de kommentarene kun var basert på at folk faktisk synes du var fin med det naturlige håret ditt. Jeg tror at mange klipper håret sitt når de blir litt eldre fordi det er mer praktisk; f.eks når man får barn vil det ikke være praktisk med laaangt hår hengende over alt, og ikke vil man ha like god tid til å stelle med det heller. Kan ikke folk bare få ha det håret de vil da, også inkludert deg? Synes ofte du er litt kjapp med å slenge ut av deg usanne fakta, og dette er i ett av tilfellene. Blir også litt for dumt å si at du kommer til å beholde det lange håret til du blir gammel for det vet du vel strengt talt ikke. Plutselig en dag så ombestemmer du deg, og da er jeg sikker på at du vil kle en kortere look like godt som du kler det lange håret ditt nå! Alt kler den smukke vet du;-)

    10. Jeg tror det de mener er at med ditt naturlige hår så ser du mer ut som en dame, ikke nødvendigvis eldre ut! Blir bare mer elegant

    11. Det er jo ikke noen som føler på presset om å klippe seg kort vell? Jeg er frisør og de som da klipper seg kort er de som vil ha forandring, de som vil ha kortere hår fordi det lange håret har blitt tynt og pistrete, og det kommer også en god del mødre som vil klippe bort lengdene fordi barna drar så mye i håret deres. Og så har vi selvfølgelig damene i overgangsalderen som blir helt utrolig varme i nakken og vil bare ha bort alt håret hehe. Håret vårt er identiteten våres, og du skal selvfølgelig gå med det slik du føler deg vel:-)

    12. Stina, du kan slappe av ! Du trenger overhodet ikke klippe håret kortere for å se eldre ut! Det klarer du helt fint slik du driver og overdriver bruk av sminke nå. Du ser ut som om du er 32 og ikke 23 etter min mening i hvertfall.

    13. Det er ingen som sier at du må klippe håret når du blir gammel!! Uansett, ikke tenk på det nå! Du er bare 23 år! Du er vakker, du er dronninga over skjønnhet❤️ Vær deg selv! Du er vakker uansett❤️💕😘

    14. I’m very proud to say I’m in my thirties and have my hair down to my waist! Luckily I don’t look my age either hehe… It’s all natural, no extensions I don’t need them I just persevered and it grew and grew. I get lots of compliments on my hair and it’s one of my best assets. I don’t feel the need to cut it at the moment, if and when I do I will probably cut it off for charity and donate the hair to make wigs.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg