Skal vi ha barn?? + Surrogati og prøverør

Noe jeg får spørsmål om veldig ofte både her på bloggen, av venner, familie og bekjente er; skal dere ha barn snart? Svaret mitt er alltid det samme; nei. Det er vi ikke klare for. Det er så mye vi har lyst til å gjøre før vi slår oss ned og får barn. Når man får barn blir hverdagen så utrolig forandret, enten man vil eller ikke. Man har ikke de samme mulighetene lengre, og derfor vil vi rett og slett vente. 

Jeg har bestemt meg for at når jeg blir 27 år, kommer jeg til å ta et valg. Enten får jeg barn der og da, eller så fryser jeg ned noen egg. Når man bikker 30 år faller sjansene for å få barn veldig drastisk. Derfor vil jeg heller sikre meg og fryse ned noen egg, enn å miste sjansen for å få barn.

Om jeg da må bruke surrogati for å få barn, fordi jeg selv har blitt for gammel får det heller være sånn. Det beste hadde vært om jeg kunne få barn helt naturlig på egenhånd, uten prøverør og surrogati, men det er man aldri garantert. 

Det er sikkert mange som tenker at dette er en helt idiotisk tankegang, og som syns at surrogati nærmeste er prostitusjon og menneskehandel. Men der er jeg stikk motsatt i tankegangen.

Å være surrogat for noen er jo noe av det vakreste, minst egoistiske og fine man kan gjøre for et annet menneske, så at noen stiller seg til disposisjon for andre som ikke kan bære frem barn selv er bare magisk. 

Nå kan det godt hende at jeg aldri faktisk får lyst til å få barn. Men det får bare fremtiden vise. Det eneste jeg vet er at vi er virkelig ikke klare for barn enda, men det er bedre å være godt forberedt enn å miste sjansene for å få barn. Vi lever jo i 2017, ikke 1817, så da kan man faktisk bruke alle de hjelpemidlene som han blitt skapt.

 

Hva er deres tanker rundt barn og surrogati?

 

 Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Stinablogg 

47 kommentarer
    1. Enig! Det er jo mye større sannsynelighet for at barnet blir psykisk utviklingshemma eller lignene hvis han eller hun er født av en eldre mor!

    2. Det er jo ikke snakk om du ikke kan få barn selv du vil bare vente til du kanskje er for gammel Til få få barn xD for du er for egoistisk ennå å vil gjøre ting som du tenker ikke er mulig med barn. Noe som er rar tankegang. Hvorfor vil du heller ha en fremmed kvinnes barn enn ditt eget liksom?

    3. Når det gjelder surrugati, som handler om å “bruke” et menneske fra et annet land enn Norge (hvor dette er ulovlig), blir jeg i noen sammenhenger kvalm. Mange kvinner har rett og slett ikke råd til å si nei. De sier ikke ja til å bære fram barnet ditt fordi de er lite egoistiske eller syns det er vakkert – de sier ja fordi pengene forsørger familien deres… Dette gjelder også i land som ikke omtales som typiske u-land. Det kalles relativ fattigdom (dvs. at et menneske som deg eller meg lever trangt økonomisk, altså under fattigdomsgrensen, også i et i-land, og penger vil lette den økonomiske byrden. Jeg kjenner ingen som ville stilt opp som surrogat for et fremmed menneske for å være snill og hyggelig, og fordi å bære fram et barn er så fantastisk flott. Ta deg noen år på et universitet, skaff deg utdannelse og gro kunnskap, så vil du se at verden ikke er så lett for mange mennesker. Vi har det altfor godt i Norge når vi mener at surrogati er såpass “enkelt”. Men finner du en bekjent som ønsker å hjelpe, uten en økonomisk baktanke, kjør på 🙂

    4. Du tar litt feil. Sjansen for å bli gravid synker kraftig fra du er 35, ikke 30. Visste du for eksempel at gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende i Norge er 32?

    5. Jeg synes surrogati er et godt alternativ, det er noe jeg vurderer en gang i fremtiden om jeg bestemmer meg for at jeg vil ha barn. Mitt argument for surrogati er ekstrem skrekk for å gå gravid, og fødselsskrekk.
      Gjør det som føles riktig for deg, Stina, du skal leve ditt liv 😊👍
      Jeg ser noen har kommentert at det er egoistisk å ikke ville ha barn, eller å ønske å utsette evt svangerskap til litt senere i livet – det er alldeles ikke egoistisk! Jeg synes det er et tegn på at du tenker før du handler, det er ikke alltid det passer med barn, så da er det godt å ha flere muligheter frem i tid.

    6. Surrogati er ulovlig i Norge tho, og det er heller ikke lov å gjøre d i utlandet for så ta med barnet til Norge

    7. surogat er ikke lovlig i norge? så forstår ikke helt hvordan dere eventuelt har tenkt ut dette?
      Å tror ingen gjør det for å være hyggelig å snill , heller for de virkelig desperat trenger pengene. Da syns jeg heller adopsjon hadde vært et bedre alternativ. Gi et barn fra dårlige vilkår et bedre liv.

    8. Tenker at dette er opp til hver enkelt om de vil ha barn og når de vil ha barn. Er det noe som provoserer meg sterkt så er det respektløse mennesker overnfor andres valg, bare fordi man kan betyr ikke det at man må. Haha, kanskje litt utenfor det her men jaja!

    9. Problemet med surrogati er at du fryser ned et par egg, men
      Sjangser for at eggene overlever er ikke 100%.
      Du kan ende opp med å betale en voldsom sum med
      Penger for egg som ikke overlever. Hvis du mener du ikke er klar, så bør du absolutt vente. Melvær klar over at surrogati ikke bare er velstand.

    10. Til Stella i kommentaren som sier: Det er jo mye større sannsynelighet for at barnet blir psykisk utviklingshemma eller lignene hvis han eller hun er født av en eldre mor!
      Hvor i all verden har du det fra?

    11. Det er faktisk ikke lov å ta ut egg i norge heller, man må ut av landet. fordi man da skjønner hva eggene senere skal brukes til.
      hadde en kollega som hadde eggstokkreft og hun fikk ikke ta ut egg.
      Det er ganske spesielt å bruke den “muligheten/utveien” og ikke ville skape en egen relasjon til barne fra dag en og mens det vokser i magen. merkelig tanke gang

    12. Vis oss gjerne de studiene du har lest som sier at sjansen for å bli gravid faller drastisk etter fylte 30. Vis oss gjerne hvilke klinikker som høster egg og fryser dem ned bare fordi vedkomne lurer litt på å sette dem inn igjen om hun bikker 30, eller skal bruke surrogatmor om noen år. Og vis oss lovforskriften som godtar at du bruker surrogatmor/tar med et barn født av surrogatmor til Norge. Ærlig talt! Tror du på dette selv? Går du og tenker på dette? Og om du nå gjør det, hvorfor leser du deg ikke opp på emnene før du bare antar at du kan bestille en baby når det trengs? Du er ung og klart du kan vente med å få barn i mange år fremover! Det er ditt valg- og jeg vil tro det er ett godt valg. Men jeg må jo bare undre; Skriver du dette bare for å provosere? Eller det sånn du er? Du uttaler deg stadig om ting som er helt på jordet, og som er feil? Ønsker du ikke å basere planene dine på realiteter?

    13. Your a young woman and you should enjoy life and experience all it has to has to offer! Not worrying about eggs, tubes, surrogacy and pregnancy at your age! 30 is still pretty young for people having children nowadays, women over 30 aren’t completely over the hill you know!!! Good God… 😂 Live for NOW!

    14. Du vet at det ikke er lov å bruke surrogati i Norge ? Og at man heller ikke får lov å fryse ned egg for å “spare” dem?
      Eneste dem fryser ned er befruktede egg som er meninga p bruke i prøverør.
      Hilsen ei som har holdt på med prøverør i mange år.

    15. Rart det er så forventet at man skal skaffe seg barn. Hadde blitt irritert om folk spurte meg om jeg skal ha barn snart, akkurat som det er en selvfølge at man vil ha det.

    16. Alle kan gjøre som de vil! Om så de er 16, 18, 28 eller 46 liksom. 🙂 klem til alle over her som synes deres mening er den eneste rette :***

    17. Det viktigste med tanke på surrogati er at man velger dette under rette omstendigheter. Både for surrogati og paret som velger denne måten.
      Ellers tenker jeg ikke noe særlig over hvordan mennesker blir til. (Selvfølgelig må det skje frivillig for den/de det gjelder) Det er ganske sikkert at man fint kan få unger etter fylte 30 år. Sjangsen minker betydligere når du bikker mer mot 40 åra. (typ 35-36, og oppover) Men i denne alderen har folk også fått barn.
      Jeg sier det samme som jeg sier om abort egentlig; Det er ditt valg og ingen kan fortelle deg hva som er riktig for deg. Om du velger abort, surrogati eller prøverør som løsning er det viktig at DU er komfortabel med det 🙂

    18. Haha, stakkars PF og hans familie som må være vitne til slik uvitenhet i levende live 😂 Ta det noen år på universitet og tilegn deg IAllefall NOE kunnskap.

    19. Hvis sannsynligheten for å få barn minskes etter man har fylt 30, hvordan forklarer du da at gjennomsnitts-alderen for kvinner å få barn er 31 år i Norge?

    20. Surrogati er IKKE lov I Norge! Har dere derimot tenkt på adopti? Å hjelpe ett barn I nød er vel en mye bedre løsning!?

    21. Rebb:
      En mening er et standpunkt; ikke et fakta. Fått med dag at Norge er et fritt land? At alle kan si meningen sin? I dette tilfellet har Stina sagt sin mening i blogginnlegget, og leserne har lagt inn sine tanker og meninger deretter. Da har det blitt en liten diskusjon i kommentarfeltet, slik det alltid blir nesten uansett hvilken blogg eller hvilket blogginnlegg det er. MEN det man MÅ tenke på under slike diskusjoner er at DU ikke alltid har rett, noen ganger har ingen rett! Dette er fordi de sier MENINGENE SINE. Punktum finale

    22. Jeg vil gjerne legge til at det er noe fakta her, men det er mest meninger, og dette er HELT OK å si med mindre det er et direkte personangrep, noe som ingenting her er.

    23. Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke vil ha barn nå, som jeg ser så er du ganske forberedt.
      Mange folk for barn seinere og det er bra men noen for jo ikke sjangsen for å se barnebarna sine eller barna sine vokse helt opp!!!
      Hvor gammel er du egt?

    24. Hei, jeg lurte bare på HVIS du plutselig kommer til å bli gravid med et uhell, kommer du til og ta abort eller beholde barnet, selv om du føler at du ikke er klar?
      Anyways (r ikke helt sikker på at jeg skrev det riktig men får gå) ELSKEEER DEG UTOOOLIG HØYT💓 Du r mitt forbilde❤️
      J

    25. Hei, jeg bare lurte på HVIS du noen gang kommer til å bli gravid med et uhell, kommer du til å ta abort eller beholde barnet?
      Anyways (r ikke helt sikker på at jeg skrev det riktig men d får gå) ELSEEER DEG UTROOOLIG HØYT<33 Du r mitt forbilde:)

    26. Off. Tror de fleste liker en ung mamma. Du burde kjappe deg litt vist planen er barn. Enten nå snart eller aldri ass😂 det kan ikke bli mange barn i så fall. Men det vil du sikkert ikke. Jeg synes store fine slekter er gøyest. Mange rundt seg, men dette er din mening. Og jeg skal ikke være idiotisk her, men jeg synes man burde ta i mot så mange barn man får. Please ikke kommenter stygt til meg

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg