P-piller kan ødelegge livet ditt

Helt siden jeg var 15 år gammel har jeg gått på p-piller. Jeg startet med de så tidlig fordi jeg fikk veldig ille kramper hver gang jeg fikk mensen. Krampene var så ille at hvis jeg var på jobb eller skole måtte jeg bare gå ut av timen / jobben og legge meg ned i en times tid, fordi jeg hadde så kraftige smerter. Jeg fikk p-pillene av helsesøster, og tenkte aldri over hvordan de kunne endre meg. 

Jeg visste at de fleste damene i familien min ikke tålte p-piller så godt, og at de fikk veldig sterkt temperament av det. Men hos meg var ikke det saken. Jeg har faktisk aldri merket noe til at jeg går på p-piller før nå. 

For 2 måneder siden byttet jeg til et annet p-pille merke, og det har forandret meg mye. Jeg har de siste årene slitt med at jeg har veldig lyst på noe søtt 24/7. Har jo fortalt det her på bloggen flere ganger, om ganske ekstreme søtsug tilfeller. Der et av de verste tilfellene var at jeg midt på natta kjørte ut i regnet på en scooter for å kjøpe godteri. Ganske ille. I know.

Siden jeg var 18-19 år gammel har jeg prøvd å spise sunt, og holde meg unna søtsaker. Lørdager er greit, men i uka er det ikke bra å spise det, da det fort kan bli for mye av det. I alle år har det vært ekstremt vanskelig til tider å holde meg unna godteri. Jenter; dere vet den dagen i måneden rundt mensentider når man får helt sinnsykt cravings? Vel, sånn var det nesten hver eneste dag for meg. Så dere kan tenke dere hvor vanskelig det var å holde seg unna godteri. 

Jeg har alltid tenkt at det bare er sånn jeg er. Ikke at det kommer av at jeg bruker p-piller. Det står jo på bruksanvisningen at man kan legge på seg av p-piller. Jeg har alltid tolket det som at man får litt lavere forbrenning. 

Vel, der tok jeg ekstremt feil. Etter at jeg begynte på p-piller fra et annet merke har jeg virkelig null søtsug. Da mener jeg null søtsug. Vanligvis var sjokolade det beste jeg visste å spise. Nå derimot, frister det nesten ikke. Jeg spiste godteri for første gang på et par måneder i går kveld da jeg var på kino, og for første gang på åresvis spiste jeg bare litt godteri. Jeg fikk ikke det søtsuget som gjør at jeg får lyst til å spise hele sjokoladeposen. 

Livet mitt har virkelig forandret seg etter at jeg byttet p-piller. Jeg får helt sykt cravings en gang i måneden (som er vanlig rundt mensentider). Men forskjellen er at det nå er én gang i måneden, og ikke hver eneste dag. Nå er det lett å holde seg unna godteri, og det gjør det mye lettere å spise sunt! 

Nå ønsker ikke jeg å gå inn på hvilke p-piller jeg gikk på før og hvilke jeg går på nå, fordi alle reagerer veldig forskjellig på de forskjellige merkene. Men om du har noen av bivirkningene som p-piller ofte kan gi deg som; ekstremt søtsug, angst, svimmelhet, kvalme, hodepine, kviser, smertefulle bryster, osv kan det være lurt å bytte merke.

Ganske sykt å tenke på at man kan få angst av p-piller og det er en vanlig bivirkning hos noen av p-pille merkene. Så det er viktig å være obs på hvordan man reagerer på p-pillene man bruker! Hvis ikke kan feil p-piller faktisk ødelegge livet ditt. 

💗

27 kommentarer
    1. Å kan du ikke si hva du har byttet til og fra? Jeg skal bytte nå på fredag etter råd fra både sykepleier og lege. Men syntes det er så skummelt med tanke på bivirkninger. Skal pga kraftige humørsvingninger rundt menstruasjon (kan begynne å gråte av ingenting å være pottesur og sliten og lei uten grunn) pigmentering og sterke mensensmerter. Ganske utrolig hvor mye disse hormonene påvirker kroppen😱

    2. Kris: Oi shit! Det var veldig heftige bivirkninger :O Men nei, ønsker ikke å si det da det kan være villedende da vi alle tåler p-piller på forskjellige måter. håper du finner nye piller som fungerer for deg 🙂

    3. Jeg har lenge vurdert å bytte p-pille merke eller over til et annet prevensjonsmiddel, da jeg har skikkelig humørsvingninger. Dette går da dessverre utover kjæresten min, som ett sekund opplever meg som glad og livlig, men i det andre øyeblikket kan jeg bli dritsur over en liten ting. Det som får meg til å tro at det er p-pillene sin skyld, er fordi jeg ikke var slik i det heletatt før…

    4. Hei stina! Jeg har brukt p-piller en god stund pga. Uren hud og stor mensensmerter. Jeg har også merket at jeg har bltt mye mer sugen på søtsaker, og lagt merke til at jeg spiser ganske mye av det. Det jeg lurer på er hva slaks p-piller kan senke det suget av noe søtt?
      Hilsen Tina 14 år

    5. Hei Stina! Du har helt rett i at p-piller kan ødelegge livet ditt. Og ikke bare med det der. Mangle legger på seg sykt mye i første to årene etter start av p-piller! Men men annen ting som er litt skummelt, og som blir gjemt bort av produsentene. Er at p-pillen kan ødelegge syklusen, og din fertilitet! Jeg var også 15 år da jeg begynte på pilla. Og 9 år etter bestemte jeg meg for å slutte, nå to år etter så har jeg fortsatt ikke eggeløsning. Og deretter heller ingen mens, etter utallige undersøkelser, er det bekreftet at det er ikke noe galt med meg. Men at kroppen rett og slett har sluttet å ha eggeløsning av seg selv. Dette burde være mer opplyst enn det er, og en ting som er kjempeviktig med p-piller! Man er nødt om å ha noen pauser innimellom! Minst 3 mnd. Når man har mens, mens man går på pilla. Så er det ikke ordentlig mensen, men bortfallsblødninger! Håper dette er noe du slipper 😉

    6. P-piller er noe man bare må prøve seg frem til og finne ut hva som passer deg selv. Jeg startet med loette og gikk på disse i to år før jeg merket jeg bare måtte bytte, og i en periode på to år igjen byttet jeg mellom 4-5 forskjelige typer. Nå er jeg endelig fornøyd etter å ha gått på de jeg går på nå i 3 år!
      Godt å høre at ting har blitt bedre for deg, Stina! Man kan jo ikke vite at det er p-pillene som ødelegger for en selv, når bivirkningene er så “vanlige” :/

    7. Veldig bra og hjelperikt innlegg, men jeg syns overskrivten til akkurat dette innlegget var litt for brutalt.

    8. Min veninnen ble lam da hun gikk på p piller. Er over 10 år siden. Men hun sitter fortsatt i rullestol. Kunstige hormoner er ikke bra for kroppen. Vil virkelig anbefale kobberspiral. Så sant du ikke er plaget med kraftige mens smerter er dette virkelig et supert prevensjonsmiddel. Som du kan ha i 4-5år uten og tenke noe mer på det.

    9. Opplevde noe av det samme, bare at jeg gikk på p-sprøyte. P-sprøyten gjorde at jeg ble mer sulten på maten som ikke er bra for noen av oss og ga meg store bivirkninger som å gå opp en del i vekt. Etter jeg startet med p-sprøyten gikk vekta utrolig mye opp og nå veier jeg dobbelt så mye som jeg gjorde før jeg begynte med den sprøyten. Sliter nå med overvekt og har stor sjans for å få diabetes type 2 pga disse bivirkningene jeg fikk. Var også snakk om en slanke operasjon for noen år siden, Men slapp heldigvis unna

    10. Til M: Grunnen til at jenter ikke får eggløsning etter å ha sluttet på pilla er jo fordi de alltid hoppet over den pillefrie uken og gikk rett på nytt brett uten å ha “mensen”. Dette er bevist, bare ikke snakket så høyt om 🙂 Hvis du bruker pillene som man skal, altså blø den lille uken mellom bretta, så skal det være nul problem.

    11. Haha, Denne bloggen er så totalt intetsigende.
      Null refleksjon og dybde i innleggende dine. Bare innlegg en lett kunne konstruert selv utifra allmenn tilgengelig informasjon

    12. Jeg har P-stav og har hatt det sammenhengende i 6 år. Skal ta den ut neste uke fordi jeg plutselig leste bruksanvisningen på nytt!
      Bivirkninger er acne, tretthet, nedstemthet, tap av sexlyst, hodepine, humørsvingninger og vektendring. Jeg satte jo denne inn da jeg var 16 og leste gjennom bruksanvisningen og tenkte ikke noe mer på det.
      Har slitt med acne og depresjoner siden den gang, er alltid trøtt og sliten, hodepine og humøret svinger voldsomt. Aldri hatt noe særlig sex-lyst og det siste halvåret grøsser jeg nesten av tanken på å “måtte ha sex” med samboern. Jeg er 21 år og nyforelsket!
      Til nå har jeg jo bare tenkt at jeg var tenåring og det er pubertet etc og at det ene “symptomet” er en bivirkning av det andre.
      Men nå skal den UTUTUT og jeg håper det hjelper på hele kroppen! Håper det blir mer oppmerksomhet rundt dette med bivirkninger av prevensjon med hormoner. Vi fokuserer liksom bare på at hvor trygt det er mot graviditet og evt unngå blodpropp.
      http://www.dagbladet.no/kultur/bivirkningene-av-p-piller-bagatelliseres—i-feminismens-navn/67595486

    13. Stina. Før hadde p piller høy risiko for blodpropp og det var dette som skjedde. Hun fikk plodpropp og ble lam fra livet og ned. Så ja p piller kan virkelig ødelegge livet. Vet ikke hvordan de er nå men jeg fikk også problemer etter bruk av det møkka preparatet. Sliter den dag idag med hormonforstyrrelser så her er det aldri mer bruk av kunstige hormoner.

    14. Jeg har angst fra før av, så vil det si at jeg ikke burde begynne med p-piller? Har forferdelige mensensmerter og jeg blør VELDIG mye og “lenge”( sånn at mensen varer i nesten 2 uker). Så jeg lurer på om jeg skal begynne med p-piller. Men er det lurt pga angsten??

    15. P-pillene funka helt fryktelig på meg også! Humørsvigninger, vekt økning, tap av sexlyst og hele pakka. Har nå i senere tid lurt på om det er derfor jeg fortsatt sliter med kronisk depresjon ?

    16. Jeg fikk beskjed om at man kunne få økt sultfølelse av p-pillene, og at det ikke var pilla i seg selv man la på seg av (som veldig mange tror). Det er jo veldig vanlig å få søtsug når blodsukkeret er lavt (som når man føler seg sulten) og det er jo dette man legger på seg av. Veldig bra at du fikk deg noen p-piller som funker for deg! Jeg er fortsatt på jakt etter noen bedre enn de jeg går på 🙂 Jeg sliter faktisk også med å ha myyye søtsug, og jeg vet allerede at jeg har lagt på meg noen kg av dette haha – i tillegg til mellomblødninger, noe som er jævlig irriterene!
      Håper du får en flott 17. Mai feiring i morgen ❤️

    17. Ble litt trist og skremt av overskriften. Det var jo ikke akkurat noe som ødelegger livet ditt.. Du har vel selv sagt at du ønsket å holde deg god for slike overskrifter. Fin lesning, bare skummel overskrift.

    18. Eg har gått på p-piller I snart 2 år. Så eg først begynte hadde eg minipillen cerazette med et brett med 28 piller, gikk på denne pillen I et halvt år ca Før eg ble så lei at eg byttet. Siden pakken inneholdt 28 piller på hvert brett kunne eg Ikkje håpe over mensen, og det var helt greit. Det som gjorde at eg byttet fra Cerazette til microgynon (går på det no) var fordi eg hadde 2 menstruasjoner I måneden. Var I vertfall det, det så ut som. Hver måned blødde eg I 3-4 dager 2 uker etterpå, blødde eg igjen 3-4 dager. Måtte ha med meg bind og tamponger overalt til et hvert tidspunkt fordi eg blødde så ofte, men samtidig så lite. Et halvt år etter ble eg så lei og byttet.
      Utrolig fornøyd med microgynon. Har mindre søtsug med disse pillene enn de forrigee og kan faktisk gå ned I vekt uten problemer 😊 I tillegg har eg bare en mens I måneden of kan hoppe over om eg vil, det kunne eg Ikkje med cerazette pillene eg hadde

    19. Jeg er veldig fornøyd med mine p piller fordi de gjør menstruasjonen min smerteløs. En annen ting jeg merket da jeg uheldigvis gikk en måned uten pillene (tok tid å få ny resept hos legen) var at jeg konstant gikk å hadde vondt i hodet og jeg ble veldig fort sur/grinete. Denne hodepinen og det dårlige humøret var noe jeg slet veldig med før jeg begynte å bruke p piller.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg