Jeg ble dopet ned hos tannlegen

For noen år tilbake ble jeg dopet ned. Det er egentlig ganske ekkelt og skummelt å tenke tilbake på, og i dag vil jeg fortelle dere om hva som skjedde. 

Det hele startet for mange år siden. Jeg drakk aldri vann eller melk, kun brus, juice, saft og andre sukker-drikker. Jeg drakk konstant alltid noe som hadde sukker, og dette endte opp med at jeg fikk mange hull i tennene mine. Fra jeg var 12-13 år gammel var det aldri en eneste gang jeg aldri hadde hull i noen tenner da jeg var hos barne-tannlegen. Da jeg var 17/18 år var jeg på mitt verste. Da fikk jeg skrekk-beskjeden. Jeg hadde 9(!!!!) hull i tennene samtidig.

Det er jo ikke akkurat noen hemmelighet at de offentlige tannlegene man går til som barn, ikke har helt moderne utstyr. De fleste av oss har nok fått en bedøvelse eller to (i mitt tilfelle gud vet hvor mange) med den gigantiske sprøyten som gjør vondt ut av en annen verden. Etter åresvis med borring hadde jeg blitt mer og mer redd. Jeg hadde flere ganger boret uten bedøvelse, fordi jeg syntes bedøvelsen var så grusom. Vel, å bore uten bedøvelse er ikke akkurat noen lek. Det gjør sinnsykt vondt. 

Etter alt dette sa det til slutt stopp for meg. Jeg var så redd for tannleger at jeg måtte gjøre noe annet. Det første jeg prøvde var å dra til sykehuset, hvor jeg skulle få lystgass så jeg kunne bore. Jeg hadde jo 9 hull som måtte bores, så dere kan tenke dere hvordan jeg følte det. Vel, lystgassen funket ikke i det hele tatt, og jeg ble anbefalt videre til en annen klinikk. 

Der skulle de teste en annen teknikk. Nemlig å dope meg ned. 

Jeg husker den første gangen jeg skulle til den klinikken. Klokken var rett før 8 og jeg fikk en pille på størrelsen med en p-pille som jeg måtte svelge. Den skulle roe meg ned så jeg kunne klare å komme meg igjennom boringen. Jeg satt på venterommet og så på klokken. 08:05 og jeg følte ingenting. 08:10 og jeg følte fortsatt ingenting. Kom jeg til å merke noe? Det siste jeg husker var at klokken var 08:17 og at ting ble slørete. 

BAM! Plutselig våknet jeg opp på en parkeringsplass helt alene i en bil. Det tok et par sekunder før jeg kom til meg selv og skjønte hva som skjedde. Jeg var i bilen til søsteren min, og hun var raskt ute av bilen for å kjøpe mat. 

Det hadde gått et par timer, og jeg hadde virkelig ingen anelse hva som hadde skjedd i mellomtiden. Etter boringen hadde tannlegene ført meg inn på et rom der jeg kunne slappe av, mens de ringte søsteren min så hun kunne hente meg. Søsteren min hadde filmet et par klipp av meg, så jeg selv kunne se hvor sinnsykt sløv jeg var. Jeg var mildt sagt helt på trynet dopa ned. Jeg hadde blitt helt slått ut av pillen jeg fikk, og tannlegene måtte bære meg inn på tannlegestolen for å bore tennene mine. 

Det er ganske ekkelt å tenke tilbake på av mange grunner. Jeg hadde jo ingen med meg mens jeg var der, så gud vet hva som faktisk kunne skjedd. Heldigvis var dette ordentlige tannleger, som ikke virket shady. Jeg var der også flere ganger etter det, hvor jeg fikk mindre doseringer av dopet, så jeg ikke skulle bli like dopa. 

Men det som er mest ekkelt å tenke på er hvor skummelt det er hvis noen får tak i slike stoffer og putter det i drinken til jenter. Det er jo noe som faktisk skjer oftere og oftere på byen og fester, og jeg blir uvel bare av å tenke på det. Men, det er et annet tema jeg heller kan komme tilbake til en annen gang. 

Akkurat i dag ville jeg snakke om tannlegeskrekk. Jeg har fortsatt veldig tannlegeskrekk den dag i dag, men jeg har blitt mye bedre. De siste gangene jeg har vært hos tannlegen har jeg faktisk ikke tatt noe for å roe meg ned. Så det er veldig nice! Så til dere som har sterk tannlegeskrekk; gå til en tannlege med bedre og faktisk moderne utstyr og som er flink. Det hjelper veldig mye!

 

5 kommentarer
    1. Hei. Vil bare kommentere en ting. Det kalles ikke “doping”, det kalles premedisinering aka beroliggende. Grunnen til at du følte det slik var antakeligvis fordi du måtte faste i 6 timer og gå uten vann/klar drikke innen to timer før. Ville bare poengtere det 🙂 Er veldig mange voksne og barn som blir tilbudt det dersom de har veldig tannlegeskrekk.

    2. Det var veldig bra skrevet stina og takk for at du skrev et sånn innlegg om tannlege skrekk skjønner virkelig ubehaget med tannlegeskrekk har opplevd så sykt mye ekkelt selv og er blitt veldig redd etter det men har nå fått ordentlig tannlege som er seriøs og flink innlegget hjalp meg veldig og da vet jeg ikke at det bare er meg men mange fler med skrekk..

    3. Trudde du sko si at du ble dopa og voldtatt
      Men ekkelt å tenke på at tannleger har ting å dope folk med så tilgjnegelig
      Kan voldta folk uten at noen skjønner det 😱

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg