Prosjekt; Bli kjent med..

Tenk, nå er det snart 10 måneder siden jeg flyttet ut fra Oslo og til Sandefjord. Før jeg flyttet hit hadde jeg kun vært innom byen noen få ganger sammen med Per Fredrik. Nå etter 10 måneder føler jeg at jeg vet sånn halvveis hvor ting ligger i sentrum. Jeg vet hvor kjøpesenteret og noen av de mest vanlige butikkene ligger.

Men jeg føler ikke at jeg kjenner byen i det hele tatt. Oslo for eksempel, der kunne jeg skrevet et kart med alle mulige rare butikker og caféer utifra hva jeg selv husker. Men i Sandefjord.. Vet jeg svært lite. Jeg har jo vært på flere av restaurantene.

Men høsten kom så altfor fort da vi flyttet hit, så jeg har virkelig ikke fått surret meg til å bli kjent med byen. Så derfor starter jeg et lite prosjekt “Bli kjent med Sandefjord by”. Haha! Nå skal jeg virkelig finne ut hvor alt ligger, jeg vil finne skjulte skatter og føle at jeg hører hjemme i denne byen. 

I dag tok jeg første steget med å bli kjent med denne byen. Jeg tok meg en lang gåtur sammen med lille Chloe rundt i sentrumskjernen og ut på en av øyene (Granholmen). På Granholmen var det helt fantastisk fint og dit skal jeg virkelig dra igjen på tur. Gleder meg veldig til det blir sommer, så kan jeg ta med Per Fredrik også kan vi grille og kose oss på stranda sammen! 

I sentrum fant jeg også ut hvor ting ligger i forhold til hverandre. Jeg har jo vært mye i sentrum før, men da har det liksom bare vært litt her og der. Jeg liker å danne meg et slags kart oppe i hodet, hvor jeg vet hvor alt ligger i forhold til hverandre. Vel, etter i dag hjalp det veldig! Kjenner jeg gleder meg skikkelig til å utforske denne byen enda mer! Om du er fra Sandefjord, eller bare har vært her mye; gi meg gjerne tips i kommentarfeltet om ting jeg bør se / oppleve her!

Nå skal jeg sette igang med å redigere en video til YouTube kanalen min. Så blir det forhåpentligvis kvelden etter det. Har nettopp fått boken til “Kissie” i posten, og jeg er superspent på å lese den. Så den blir det nok litt lesing av i kveld og jeg rekker! 

27 kommentarer
    1. Vil anbefale Folehavna, Grubesand, Yxney og Tønsberg Tønne som verdt å sjekke ut her i Sandefjord 😊 Rundt Bugården er det fint, Presteåsen og Hjertesskogen 😊 Vil også anbefale Mølen som er i Larvik, vakkert 😊

    2. Hei 🙂
      Du burde sjekke ut Ula og Kjerringvik ( ligger i tjølling) rett etter bensinstasjonen 🙂
      Er også en sykt kul cafe som er åpen om sommeren i Sandefjord ,ligger ikke så langt unna dressmann og den høye kirka i Sandefjord. Interiøret er preget av 50-tallet og de har veldig god milkshake! Hele året er det en vanlig cafe i forkant som heter kaffebrenneriet ( eller noe husker ikke helt) og i bakgården ligger altså den cafeen på sommeren 🙂
      Er også kjempe fint å bade på Skjellvika 🙂

    3. anbefaler mølleråsen 🙂 veldig fint ut gå og veldig fin utsikt over hele byen ! 🙂 samme som Anders jahre sitt gamle hus som heter villa Midtåsen, veldig fint ;D

    4. Du burde dra og besøke isbaren , spesielt om sommeren. Cafeen har en slags 50 talls stil og passer perfekt til blogg bilder! Det er finest der om sommeren, da de setter ut koselige lyslenker og lys. Du burde også ta deg en tur ned på Bogen stranda💥

    5. På Vesterøya finnes er det et sted som heter Folehavna, pleier å gå tur deg selv veldig ofte! Det er også et fort der fra andre verdenskrig. Da jeg var liten syntes jeg at det var så gøy å utforske.

    6. Iskrembaren om sommeren, ååh der er det SÅ mye godt! Også er det kjempe fint å bade enten på Lahelle, eller Skjellvika om somrene. Ellers så er det kjempefint å dra opp på mokollen å se utsikten over byen 🙂

    7. Heihei 🙂
      Jeg ble kjent med han jeg er sammen med nå i Mai i fjor, og han tok meg med til hjembyen sin Sandefjord om sommeren. Han tok meg rundt på en “roadtrip”, hvor han viste meg mange fine steder. Men det var et utkikkspunkt som hun ene over meg har nevnt, som var veldig vakkert!
      Håper jeg snart kommer dit igjen. Lykke til med å utforske byen!

    8. Folehavna, yxney og Tønsberg tønne er verdt det. Er mange fine perler der du bor også.
      Du skrev et innlegg tidligere om håndverkeren – på sommeren har de ved siden av iskrembaren som har et typisk grease design. Virkelig verdt å ta seg en tur. Evt kan du jo ta en liten tur på Preståsen som bokstavelig talt er veldig sentralt i byen.

    9. Hei, jeg bor i Sandefjord og vil virkelig annbefale Midtåsen eller mokollen! Piknikk på mokollen en sommerkveld er virkelig perfekt! Annbefaler også å dra innom kafeén bare beppe, den ligger nede i byen😊 hadde vært gøy om du hadde en meetup dag eller noe slik at vi som leser bloggen din som bor i sfj kan møte deg😊

    10. Få Per Fredrik til å ta deg med på Tønsberg Tønne/yxenøy, folehavna, grubesand, ula, kjærringvik, mokollen, ormestadvika, hjertnesskogen, hjærtåsskogen, marum for å nevne noen plasser. Riktig nok litt ut av bykjærnen mye av dette. Men fine turområder.

    11. Hei har vært på leirskole i Sandefjord på en øy som heter Knattholmen. Er utrolig fint der, anbefales. Der går det an å bade tror jeg. Når jeg var i Sandefjord, var jeg også på Hvalfangstmuseet i sentrum. Har du vært på Hvalfangstmuseet?

    12. Du burde virkelig begynne med geocaching!! Den hadde passet for deg og lille Chloe.
      Geocaching er både en app og nettside. Appen bruker man for så søke etter en geocach rundt om kring i verden. Det er fysiske gjenstander som kan være alt fra en liten falsk skrue som inneholder en notatbok, eller en svær matboks gjemt under en Stein i en skog. Da får man også sett mye mer enn det man er vant til. Noe som hadde vært fint for det lille prosjektet ditt. Foreldrene mine dro til Budapest bare for å geocache.
      Vi flytta til Fredrikstad i fjor, og det var litt før da vi begynte med det, og vi har blitt så mye mer kjent med fylket at jeg tror de vet kanskje 10 måter å kjøre til og fra jobben på nå. Hehe.

    13. Midtåsen og toppen av Mokollen burde du sjekke ut😉. Bugårdsdammen kan også anbefales. Balkan har veldig god kebab og Chinarestaurant i kongensgate har veldig god kinamat😋

    14. Jeg elsker å sykle til bugårdsparken med bikkja i kurven og gå rundt bugårdsparken på våren,sommern og høsten.
      Nå er jo alle steder litt dølle pga vintern.
      Gud som jeg gleder meg til sommern!

    15. Midtåsen, Bugårdsparken og Kjerringvik burde du se😊Veldig fint å ta med seg chloe på tur disse stedene! Flytter nedover selv til sommeren, og holder selv på å lage et slikt ‘kart’ 😊

    16. Du burde se Midtåsen om du ikke har vært der allerede.. (Er en stor villa midt på fjellet, der er det også en statuepavliong og veldig fint å gå tur)

    17. Jeg er fra sandefjord og like gammel som deg, studerer i Oslo nå men kommer helt klart til å flytte hjem etter studiet.
      Håndtverkeren kaffe og te må du på om du er glad i kafelivet, verdens søteste kafe og beste muffins. Om sommeren har de isbar i et lokale bak kafeen også.
      Vøra, Langeby eller Skjellvika er mine favorittstrender om sommeren. Ellers bør du absolutt ta en tur opp på Mokollen med utsikt over byen, og Midtåsen som er utrolig flott. Huset tilhørte en avdød mann som tidligere var verdens rikeste.
      Hvaltorvet vil jeg si er et ganske trist kjøpesenter. Jobbet der i flere år selv, men det er alltid lite folk der. Sentrum derimot er super koselig. Anbefaler butikkene Neoz, Bogart, Mike & Molly og flere av interiørbutikkene i sentrum er veldig fine.
      Skal du ut å spise anbefaler jeg Pir4 (også bra utested), Kokeriet (best om sommeren), Zorba (bra lunsj) eller Chili Restaurant (Asiatisk mat).
      Skal du på tur med hunden kan du gå på Knattholmen, York eller mange forskjellige fine turer i skogen.
      Håper det hjalp litt! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg