6 triks for å bli kvitt kviser!

Igjennom nesten hele puberteten slapp jeg unna kviser. Men da jeg ble rundt 17 år kom plutselig kvisene. Hvorfor de kom så sent, og i det hele tatt begynte å komme vet jeg fortsatt ikke den dag i dag. Men helt siden jeg fikk kviser har jeg prøvd utallige metoder for å bli kvitt disse kvisene som popper frem rundt i hele ansiktet, som gjør både vondt fysisk og gir en liten knekk i selvtilliten (skal jeg være helt ærlig). Det positive med dette er at jeg lærte meg til å bli fink med sminke, så jeg kunne dekke over disse kvisene. Så hey hey, makeup! 

Men i løpet av disse årene har jeg ikke bare lært meg sminke, jeg har også lært en god del ting som gjør at jeg får mindre kviser, og i mange tilfeller har blitt kvitt de i perioder. Disse triksene tenkte jeg å dele med dere nå. Tipper jeg ikke er den eneste som er lei av kviser som popper frem i hele ansiktet!

– Hudtype – 

Det første du bør finne ut er; hva slags hudtype har du? Jeg har i mange år blitt fortalt at jeg har fet hud (siden jeg har mye kviser). Men etter at jeg har vært hos flere hudpleiere har de faktisk kommet frem til at jeg har tørr hud, som er så tørr at den overproduserer olje, som gjør at jeg får oljete hud med kviser.

Løsning; fukt, fukt, fukt. Så folkens; ikke bare hør på noen tilfeldige mennesker eller les fra et blad om hva slags hudtype du har. Gå til en hudpleier og få svar. Litt gratis reklame til Kicks her nå; dra på Kicks og spør de om hjelp. De kan hjelpe deg å finne ut hudtypen din og velge produkter for deg. 

– Kviser eller alvorlig akne? – 

Har du små og irriterende kviser, eller store akne kviser som dekker store deler av ansiktet? Ofte om man har veldig alvorlig akne kan man få behandling hos legen. Kjenner flere som har gått på piller mot kviser som de har fått av legen, og det har hjulpet de veldig. Bare vær obs på at det kan være bivirkninger av disse pillene. Har du derimot mindre kviser, kan du bli kvitt de eller i det minste minske antallet ved å følge rådene i dette innlegget. 

 

– Kosthold – 

Kviser kan ofte komme etter at man har spist mye sukker eller fet mat. Våkner du opp søndagsmorgen med et par nye kviser i pannen, er det nok fordi du spiste mye godteri dagen før. Mange kan også få kviser av meieriprodukter og andre matvarer. Dette er veldig forskjellig fra person til person, så her må du nesten følge med litt selv, og se om du får kviser etter at du har spist visse matvarer. 

– Billig foundation –

For bare en måned siden fikk jeg et tips av en god venninne, om at hun hadde begynt å bruke samme foundation som jeg hadde brukt i mange år. Etter bare noen dager hadde hun, som aldri får kviser, plutselig fått hele pannen full av kviser. Så da bestemte jeg meg for å bytte foundationen min med en mye dyrere foundation fra Estee Lauder.

Etter det har huden min tatt en omvending. Kvisene er nesten borte, og det er takket være at jeg ikke lengre bruker en billig foundation + at jeg bruker hudpleieprodukter som passer min hud. Grunnen til at man kan få kviser av billige foundations er at de inneholder mye alkohol, som tørker ut huden og kan gi kviser. 

– Rens og hudpleie – 

Jeg kan ikke få sagt hvor viktig det er å rense huden. Uansett hvor trøtt du er om kvelden, må du ta av sminken! Ta den gjerne av når du setter deg ned for å slappe av om kvelden, om du ofte blir for trøtt. Selv har jeg sovnet et par ganger med sminken på, og da har de kvisene som jeg har fått fra før av, blitt 10x verre i løpet av natten + at jeg har fått en god del nye. Om natten fornyer huden seg og leger kvisesår, og da er det så ekstremt viktig at du har renset huden og gitt den pleiende produkter.  Pass på at du også bruker riktige hudpleieprodukter som er av kvalitet, og som faktisk pleier huden din. Jepp, det er dritt å måtte bruke haugevis med penger på hudprodukter, men huden har du hele livet, og derfor er det så viktig at du tar vare på den. 

 

– Hygiene – 

Kviser elsker bakterier, så det er viktig å være nøye med hygienen. Rens huden morgen + kveld. Pass på at du ikke tar deg i ansiktet når du ikke har helt rene hender. Vask sminkekoster minst 1 gang i uka, og skift på putetrekket minst 2 ganger i uka. 

Håper virkelig disse triksene kan hjelpe dere som sliter med kviser. Jeg vet så altfor godt hvor kjipt det er å ha kviser, og hvor alene man kan føle seg om å ha det (spesielt i voksen alder) når alle andre går rundt og nærmeste ser photoshoppet ut in real life, mens man selv har masse kviser. Husk; kvise eller ei, du er fin akkurat som du er!

 

24 kommentarer
    1. Hei Stina! Hva er de, det heter det papiret som er limt fast på pulten din på kontoret det som er under glasset?

    2. Bra tipser du kommer med og likte godt innlegge ditt 🙂 gøy med mange tips fra mennesker som faktisk har prøvd ut forskjellige metoder og kommet fram til det som er best for dem selv og ikke hører alltid på 1 person eller flere:)

    3. Hei Stina. Ville bare hvite hvilken foundation gav deg problemer? Kanskje du kunne lage en video hvor du snakker om produkter som du har testet ut og du ikke likte? Uansett, takk for gode tips 🙂

    4. Hei mamma er hudlege, og hun sier at det ikke har noe med kosthold å gjære vis du har masse kviser, men de andre tipsene var gode.

    5. Hei 😍Brae tips har så rart fjes for grunnav kviser å når msn bare er 12 år så er det ikke så gøy når venninnene dine ikke har bare 1 😱Men hva bruker du til å rense hunden morgen å kveld❓Blir veldig glad Stina vist du svarer❤Leser bloggen din hver dag så spennende 😍😍

    6. Hei Stina! Elsker bloggen din!❤ Jeg bare lurte på hva du mener med “billig” foundation. Er 100-200 kr en billig foundation? Eller snakker vi 300-400 kr? Jeg bruker en som jeg kjøpte på Cubus, den er fra Loreal Paris og kostet litt under 200 kr. Jeg har ganske sensitiv hud, burde jeg kjøpe en bedre og dyrere en?

    7. Er Estee lauder foundation vanskelig å få av ? Siden jeg har hørt den skal være ekstremt langvarig. Vurderer den,men er liksom et ork vis man må ha hundre rense omganger til å få den av 😂

    8. Jeg er litt forvirret… En annen i kommentarfeltet skrev at kviser IKKE har noe å gjøre med hva man spiser å gjøre, det sier også helsesøsteren min, og de sa det på newton. Men så skriver du at man får det av å spise usunt. Hva skal jeg tro på egt? Jeg vil ha true stuff her

    9. Hei Stina! Jeg leser bloggen din veldig ofte, og jeg liker alt du skriver om! Du er en kjempeflink blogger og YouTuber ❤️ Håper du kommer til og fortsette en lang stund!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg