Etter 6 år som blogger, har jeg lært dette

// reklamelinker

Etter å ha blogget i 6 år har jeg lært veldig mye. Mye god læring, mye vond læring, men alt i alt veldig viktig læring. For dere som kanskje ikke har sååå peiling på blogging, og hva som faktisk går med for å drive en blogg man kan leve av, så tenkte jeg å fortelle dere litt hva jeg har lært på min bloggreise.

 

Lønn
– Det er jo ingen hemmelighet at man som blogger ofte tjener mer enn hva som er vanlig. Noe jeg har merket i mange år er at man aldri bør svare folk, når de spør hva du tjener (selv om de spør og spør helt til du blir gal). Ja, de kan søke deg opp i skattelistene, men da får de uansett et mye lavere tall enn det egentlig tallet.

Uansett, alltid når jeg har faktisk svart folk ærlig på hva jeg tjener, så merker jeg de plutselig endrer holdningen sin ovenfor meg. For flere år siden da jeg ikke tjente så godt på blogging, fordi jeg ikke lå under Side2, merket jeg at de jeg var ærlige med, begynte å snakke ned på meg og bloggen min, med en gang jeg fortalte hva jeg tjente. Nå når jeg tjener mye mer, da forventer plutselig folk å få en del av kaka. 

Hatkommentarer
– Som blogger er det nesten umulig å unngå hatkommentarer. I løpet av disse 6 årene har jeg lest det meste jeg kan lese om meg selv, og det har gjort meg så mye sterkere. Det skal ekstremt mye mer til for å faktisk gjøre meg trist nå, enn før jeg begynte å blogge. Uansett, hat er noe man får uansett, så man kan like godt bare gjøre hva man vil, og heller få hat for det, tenker når jeg da. 

 

Regnskapsfører er alfa omega
– Når man er blogger får man betalinger fra ganske mange forskjellige steder, i tillegg har man jo ganske annerledes utgifter enn hva “normale” bedrifter har. Så man er helt nødt til å ha en regnskapsfører som faktisk skjønner blogging, og som kan det de driver med. Veldig lenge gikk jeg uten å ha noe som helst regnskapsfører, og jeg hadde alltid helt panikk for å plutselig få skikkelig baksmell på skatten, siden jeg ikke hadde full oversikt.

Så jeg gikk til en regnskapsfører, som jeg etterhvert skjønte at virkelig ikke kunne opp ned på en melkekartong engang, og som gjorde at jeg holdt på å tape over 100’000,-. Jepp, rimelig sinnsykt. Da jeg ble sammen med Per Fredrik anbefalte han regnskapsføreren sin, og etter det har alt gått skikkelig bra. Han fikser opp i absolutt alt, jeg trenger aldri være redd for å drite meg ut på noe som helst, og ikke minst; han skjønner blogging. (og ikke minst rettet opp 100’000 feilen til den forrige regnskapsføreren). 

Genseren min finner du HER, skjørtet finner du HER

 

Ting tar tid.
– Å faktisk lære seg alt man trenger for å lage en blogg som har kvalitet, tar tid. Det tar lang tid å forstå alt fra sminke, lys til bilder, redigere i lightroom, filme videoer, forstå google analytics, hva leserne faktisk syns er interessant å lese osv. Det er ekstremt mye som skal læres, og selv om man ofte kan bli sett på som litt “enkel” i hodet som blogger, er saken veldig motsatt. De fleste ting som gjøres ligger det mye kunnskap bak, tro det eller ei. 

 

Vite sin egen verdi.
– Å vite sin egen verdi er så ekstremt viktig. Før jeg begynte å blogge hos Side2 hadde jeg ikke peiling på hva jeg skulle ta betalt for et blogginnlegg. Jeg ble tilbudt alt fra en shampo til noen få tusenlapper for et innlegg, og det var helt umulig for meg å vite hvor mye jeg faktisk skulle ta betalt. Da jeg startet hos Side2 som blogger, og jeg ble fortalt hvor mye jeg skulle ha betalt for et sponset innlegg, falt munnen min langt ned på gulvet for å si det sånn. 

Ikke lese forumer 
– Å gå inn på kvinneguiden sitt forum og lese hva visse mennesker kan lire av seg, om bloggere gjør meg så kvalm. Jeg skulle gjerne likt å visst hvem disse menneskene er, fordi det kan umulig være oppegående mennesker. Så mye dritt som blir skrevet om bloggere er helt sinnsykt. Heldigvis har jeg aldri blitt hengt ut sånn ekstremt mye der. Men om man leser hva de har å si om andre bloggere, ooufff, ikke veldig hyggelig. 

 

Ansvar og disiplin
– Er det en ting som fort gjør deg voksen, så er det å drive en blogg. Man har ansvar for alt helt selv, og man kan ikke sluntre unna. Har jeg avtale med en sponsor om at jeg skal legge ut et innlegg for de en søndag, og jeg ligger rett ut med feber, så må jeg fortsatt lage innlegget. Det funker ikke å ta sykedager, for her er man ansvarlig for alt selv. Og ferier, de finnes ikke. Går ikke ann å ta 3 ukers fri fra en blogg. Eller, det går sikkert. På samme måte som at det går ann å knekke armen. Men det anbefales ikke. 

Beste jobben
– Selv om det kanskje høres ut som blogging er vanskelig og kan være tøft til tider. Så er det virkelig den beste jobben som finnes, i alle fall for meg. Jeg kan bestemme 100% fritt hva jeg vil skrive om, og jeg kan bruke kreativiteten min til noe. Dere er helt fantastisk snille mot meg, og jeg blir alltid så glad når jeg går inn og sjekker kommentarer på bloggen, og dere har sagt så mye fint. At så mange mennesker ønsker å lese det jeg skriver, det gjør at jeg virkelig føler meg heldig. 

Selv om blogging er en 7 dager i uka, 365 dager i året jobb, så er det mer en livsstil enn en jobb. Skal man jobbe hver eneste dag hele året, må man jo selvfølgelig gjøre det til en livsstil. De fleste kan jo ikke bare ta med seg jobben sin på ferietur til Gran Canaria eller Roma. Men det kan jeg. Så der føler jeg meg veldig heldig! 

 

Så alt i alt har jeg lært ekstremt mye, og jeg gleder meg til å lære enda mer i årene som kommer!


✨ Følg meg:

Facebook

Instagram

Bloglovin´

Snapchat: stinablogg

16 kommentarer
    1. Jeg må egentlig bare si takk jeg da, for de gode tipsene til de som vil opp og frem. Regnskap er alfa omega, men det har jeg fått inn med teskje fra jeg var liten fra mamma. Jeg satt meg opp budsjett som tennåring liksom, haha

    2. Hei, Stina jeg har lest bloggen din i snart 2 år og har
      ALDRI sett ett dumt/rart innlegg, du er en stor inspirasjon
      blant mange unge jenter!♡
      Du gjør en fantastisk jobb, du er ett stort forbilde!
      Jeg lurte på om du kunne hatt et innlegg der du forteller
      litt om hva unge jenter på alder 12-16 burde inspirere
      seg av og hva som er dårlig inspirasjon for unge jenter!
      f.eks hvor tidelig du anbefaler å begynne med sminke,
      sosiale medier, dra på fester osv…!
      Elsker deg Stina♡

    3. Du jobber så utrolig hardt og bra Stina, jeg elsker bloggen din og spesielt bildene dine!
      Du fortjener det aller beste i henhold til bloggen.

    4. Hei, du motiverer meg SKIKKELIG til å begynne å blogge, men jeg vet liksom ikke hva jeg skal skrive om! Tror du at du kan gi meg noen tips? PS: Elsker deg!❤💞😘😊

    5. Hei du skrev når synes jo jeg da
      Måtte bare si ifra
      Men til saken jeg synes det er
      Bra att du lager sånne inlegg
      Får det inspirerer såååå mange
      Og du må stå på videre og ha
      Seltelit men det har jo du nok av
      HIHI!! Men veldig bra inlegg
      Du er mitt fårbilde for alltid
      Det mener jeg ❤❤

    6. Hei du skrev når synes jo jeg da
      Måtte bare si ifra
      Men til saken jeg synes det er
      Bra att du lager sånne inlegg
      Får det inspirerer såååå mange
      Og du må stå på videre
      Og ha Seltelit men det
      Har jo du nok av HIHI
      Men du kommer alltid til og være
      Mit fårbilde altid

    7. Jeg begynte å lese bloggen din nylig. Å siden da har jeg lest bloggen din hver dag. Blogginnleggene er helt fantastiske! Stå på Stina!

    8. Kan du lage en 30 dager uten sukker, jeg synes det er viktig det med kosthold og trening jeg har blit bedre på og trene jeg skjener det så godt en gang så ble jeg så støl at jeg greide nesten ikke å gå men det gikk fint men etter det då har jeg trent samme med deg på en måte svar så fort du ser det meldingen for til februar så skal jeg ikke spise godteri i en månde jeg gleder meg til og ikke tørke i meg noe som er usunt men jeg trenger din hjelp keg må ha noe jeg kan ha sunt men godt så vær så smill kjære stina. .p.s. Du er den beste bloggeren jeg har sett du stå på helle tide du gjør virkelig en god jobb

    9. Hei. Kunne du ha lagd et innlegg om hvordan dere kom dere inn på boligmarkedet? For eksempel; måtte dere ta lån, hvor stor prosentandel måtte dere inn med i egenandel, og får du spart penger nå som du har kjøpt? Eller har du vært flink til å spare før? Sparetips? Hilsen ei som vet lite om boligmarkedet og sparer iherdig selv 😄 skjønner at du ikke vil si for mye, men noen pointers hadde vært aalright.

    10. Bra skrevet, fair points, godt ment, veldig saklig, gjennomtenkt og et bra innlegg 🙂
      Fine bilder av pene deg også, Stina : ]
      *Klem fra Kylie*

    11. Midt i blinken innlegg =)
      Har akkurat begynt å blogge, rett og slett fordi det er gøy og jeg har masse av tid til det.
      Ps. Håper alt går bra med deg i forhold til syreplagen =)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg