Stress gjør deg tykk

Vi lever i en verden full av stress, vi bekymrer oss over skolen, vi stresser for å komme oss på jobb / skole, vi føler vi aldri rekker å gjøre det vi skal, og mange av oss stresser over den minste lille ting. Men har du noensinne tenkt over hva stress gjør med kroppen? 

Når du stresser kommer kroppen i en slags prestasjonsmodus, der sansene våre er ekstra skjerpet, vi føler oss mye mer våkne og fokuserte. Å bli stressa er bra i situasjoner der man trenger å være ekstra skjerpet, hvis man for eksempel er i fare. Men problemet er at kroppen klarer ikke skille mellom en ekte fare, eller om vi har kranglet med en venninne og stresser over det. 

Så når du blir stresset, redd eller sint over lengre tid pumper kroppen ut adrenalin og produserer noe som heter “kortisol”. Kortisol er et stoff som har vist seg å ha en nedbrytende effekt på muskler, noe som man virkelig vil unngå, spesielt om man trener styrke. Kortisol gjør også at fettlagringen økes, man har større sjans for å få hjerte- og karsykdommer, og man blir fortere forkjølet. 

Så det er jo egentlig ganske skummelt, og veldig tankevekkende. Det at stress faktisk gjør deg tykkere og ødelegger musklene er noe som er viktig å tenke på. 

Hvis du for eksempel trener mye, spiser sunt, men føler at det gir null utbytte, kan det rett og slett være fordi du stresser for mye. 

Så folkens; stress ned, og følg gjerne disse triksene for å stresse mindre; 

– Sov nok. Voksne bør ha 7-8 timer søvn hver natt, ungdommer bør ha 8-9 timer hver natt. 

– Ikke drikke kaffe / te sent på kvelden, da det stresser opp kroppen.

– Alltid planlegg litt ekstra tid, så du unngår stress. Det er bedre å være 10 min for tidlig ute, enn å komme løpende inn 5 minutter over tiden. 

– Sett opp en to-do liste, med alt du må gjøre på et sted. Sett tingene i rekkefølge på hva som er viktigst å få gjort. Dette gjør at du føler du har oversikt over alt som må gjøres. 

 

 

Stresser du mye?

 

✨ Følg meg gjerne på facebook, for å se når jeg legger ut nye blogginnlegg! ✨

30 kommentarer
    1. Kan du begynne å legge ved kilder i innlegg som dette? Fint at du opplyser og skriver om dette, men det virker veldig bastant og uproffesjonelt uten kilder.

    2. er buksen ruglete i stoffet eller photoshop som gjør at det så litt sånn merkelig ut på bildet ? ikke ment frekt bare lurte 🙂

    3. Hei det var ett bra inlegg
      Og det er greit og vite
      Stresser ganske mye får
      Ingen ting kan du lage mer ala
      Dette (elsker deg) 😉

    4. Veldig bra innlegg!;)
      Jeg stresser nå i det siste for har kranglet litt med ei veninne:(
      Noen tips til og få noe bedre og tenke på?:)
      Elsker bloggen!:))

    5. Jeg mener det er motsatt. Ut i fra det jeg har erfart så fører stress til at man blir tynnere. I tillegg kan en miste mye hår. Men altså, mennesker reagerer forskjellig på stress, noen spiser masse når de stresser mens andre spiser ingen ting for eksempel. Jeg har lagt merke til flere av venninnene mine har gått ned i vekt inkludert meg selv, etter å ha flyttet for oss selv og begynt å studere- noe som er ganske stressende. Kanskje det du har lest går mye på teori, men min mening er stikk motsatt i praksis. Vet ikke hva du synes om det.

    6. Herremin JA. Jeg stresser alt formye, og når jeg endelig kan slappe av, stresser jeg gjerne med at jeg ikke har noe å gjøre og føler mye uproduktiv. Det blir virkelig en ond sirkel, og jeg håper å klare å bryte ut av den etterhvert!

    7. Hei.
      Langt flere, og ikke minst viktigere symptomer på stress kan være:
      Kognitive symptomer på stress er hukommelsesproblemer, konsentrasjonsvansker, svekket beslutningskraft, fokus på det negative, engstelige og flakkende tanker, og konstant bekymring.
      Emosjonelle symptomer inkluderer humørsvingninger og følelsesmessig ustabilhet, trang til å gråte, irritabilitet og kort lunte, oppstemthet og manglende evne til å slappe av, følelse av overveldelse, følelse av ensomhet og isolasjon, samt depresjon og en generell følelse av ulykkelighet.
      Atferdsmessige symptomer inkluderer blant annet at man isolerer seg fra andre, at man spiser mer eller mindre enn vanlig, at man sover mer eller mindre enn vanlig, utsettelse av oppgaver og fraskrivelse av ansvar, impulsiv atferd, hyppigere bruk av alkohol, sigaretter eller narkotika for å slappe av, samt nevrotiske uvaner som neglebiting og rastløshet.
      Fysiske symptomer inkluderer smerter og verk i kroppen, nakke og ryggsmerter, tretthet, diarre eller forstoppelse, kvalme, ørhet og svimmelhet, brystsmerter, hjertebank, hodepine, tørr hals og munn, svettetokter, tap av sexlyst, samt kuldefornemmelser.
      Det er viktig å påpeke at disse stressymptomene kan ha andre medisinske årsaker, og at det er viktig at man først konsulterer med en lege for å utelukke andre årsaker.
      Kilde: http://oslo-psykologene.no/stress/symptomer-pa-stress
      Man kan altså bli ordentlig syk av alvorlig stress, dersom stress påvirker en over lang tid. Jeg synes det er viktig at dette kommer frem, siden denne teksten fort kan leses som at du vet godt hva du snakker om ift hvordan stress kan påvirke kroppen – og at det mest alvorlige som kan skje er at du legger på deg et par kilo.
      Mvh Jeanette

    8. Jeanette: Det er helt sant, og det er mye helsefarlige ting som skjer når man stresser for mye. Jeg har skrevet om det flere ganger på bloggen før, men valgte i dette innlegget å legge vekt på det fysiske når det kommer til trening 🙂

    9. Jeg er en person som stresser alt for mye. ALT for mye. Mannen ber meg hundre ganger om dagen om å slappe av. Ta ting som det kommer, eller bare gi faen. Men kontrollfreaken i meg river håret av meg… desverre, men men. Går bra til slutt sant?

    10. Hei!
      Når man er stresset produserer kroppen kortisol som forteller kroppen at fettlagrene er snart tomme, som gjør at du får økt matlyst, og gjerne matlyst på ting som er usunt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg