7 Tips for bedre døgnrytme!

I mange år slet jeg med søvnproblemer. Jeg var lys våken om natten, og klarte ikke sovne før 3-4 tiden. Dette resulterte i en skikkelig dårlig døgnrytme, og jeg stod opp i 11-12 tiden på dagen. Noen ganger senere.

Siden jeg jobber for meg selv, er det ingen som gir meg noen form for “straff” om jeg står opp sent, slik som man kan få om man forsover seg til jobben. Men jeg merket at jeg følte jeg aldri fikk noe ut av dagen, og at jeg ble smådeprimert av å spesielt om vinteren, ikke se dagslys mer enn et par timer. 

Så jeg skjerpet meg. Jeg gjorde en del endringer i hvordan soverutinene mine var, og jeg gjorde en del triks for å klare og stå opp tidligere, og legge meg tidligere. Nå sovner jeg som regel i 00 tiden, og står alltid opp rett før 07:00. Det har virkelig gjort en så utrolig stor forandring for meg. Jeg føler meg mye bedre, og får så mye ut av dagen!

Men å snu døgnrytmen slik, var ikke bare-bare. Jeg har lært en del triks på veien, som jeg nå vil dele med dere. Triks som jeg håper at kan hjelpe dere med å sove bedre, og få mer ut av livene deres!

Hvor lenge skal du sove?
– Når det kommer til hvor lenge du skal sove er dette så utrolig individuelt. Er du ungdom er det anbefalt å sove 8-9 timer hver natt, er du voksen er det anbefalt å sove 7-8 timer hver natt. Men her kommer også andre faktorer inn. Hvis du trener veldig mye, kan det hende du trenger mer søvn. Jeg for eksempel, trodde at jeg var trøtt fordi jeg ikke sov nok. Så jeg sov til slutt 9 timer hver natt. Det fungerte ikke for meg. Nå sover jeg 6,5-7 timer hver natt, og det fungerer perfekt for meg. Jeg holder meg våken og ikke slapp igjennom hele dagen, og jeg blir vanlig trøtt på kvelden.

 

Aktivitet
– Den siste timen før du legger deg bør du begrense aktiviteten veldig. Hold deg helt i ro, og ikke begynn å rydd hele huset før du skal legge deg. Når kroppen slapper av blir du mer søvnig, og det blir lettere å sovne. Selv gjorde jeg den feilen at jeg tok sit-ups på senga om kvelden, for å bli sliten og sovne. Det fungerte aldri. Jeg ble sliten, men mer våken.

 

Tving deg opp
– If you snooze, you loose. Er det et utsagn som heter, og det er så rett! Unngå å slumre, og prøv å kom deg opp av senga så fort som mulig om morgenen. Selv merker jeg at jeg blir ekstra trøtt om jeg slumrer ekstra lenge. Så anbefaler dere å holde dere unna det!

Gled deg til noe
– Dersom du har noe å glede deg til den kommende dagen, er det mye lettere å stå opp. Da har du noe å se frem til når du våkner, og du har en god grunn til å stå opp. Det trenger ikke være mer enn at det er hyggelig å se igjen en venninne på skolen, eller at du skal spise noe godt til frokost. Bare pass på at det er noe. For om du går inn med innstillingen om at “ah, i morgen må jeg på jobben, og det blir så dritt”, kan jeg love deg at du kommer til å slite med og stå opp. Obs; det bør ikke være noe som gjør at du gleder deg så mye, at du ikke klarer å sovne. Hehe!

 

Sukker og koffein
– Selv elsker jeg å drikke kaffe, men det gjør jeg aldri etter at klokken har blitt 18-19. Hvis jeg gjør det har jeg altfor mye energi i kroppen innen sengetid, at det blir vanskelig å sovne. Det samme gjelder om du spiser masse godteri før sengetid. 

Notatblokk
– Om du er som meg, og begynner å bli veldig kreativ rett før du legger deg, bør du har en notatblokk ved siden av senga. Skriv ned noen kjappe tanker om ting du tenker på, sånn at du kan legge fra deg alt du tenker på, og konsentrere deg om å sovne. Jeg tror nok de fleste ved hvordan det føles å kverne på tanker og ideer til sent på natt, og det er virkelig ikke optimalt for sovingen. 

 

Vann
– Alltid ha en flaske med vann ved siden av sengekanten. Med en gang du våkner og fortsatt er rimelig borte i søvnen, kan du ta en stor slurk med vann. Det kvikker deg opp, og gir deg en ekstra push for å stå opp. Du kan jo tenke deg hvor mye vi blir dehydrert i løpet av natten, så å drikke vann om morgenen er gull! 

Hvordan er din døgnrytme?

24 kommentarer
    1. Hei Stina. Vel egt er døynrytmen min helt ødelagt.
      Jeg får aldri sove! Å det er ganske irriterende.. da jeg skal på skolen er jeg super trøtt og sovner nesten i timene.. Ingenting funker! Jeg driver ikke på telefonen om kvelden. Jeg pleier å legge mer ca 21:30 eller litt før, også står jeg opp 07:00. Kan di pliss hjelpe meg med dette? Har sånn helt serr ikke fått sovet på nesten 3 uker nå! Hva skal jeg gjøre???

    2. Jeg har en så utrolig teit døyntrytme for å si det sånn!! Så skal prøve disse tipsene og se hvordan de virker:D. Og jeg er 13…
      Forresten hvor er den sovemasken din fra?
      PS: Elsker deg<3

    3. Jeg sovner veldig sein av og til men det tideligste jeg sovner er ca 23:00 selv om jeg skal sovne ca 22:00

    4. Så fine tips du kom med:-) skal teste dette selv!
      Selv har jeg sluttet og, drikke brus om kvelden. Da
      Sover jeg bedre

    5. Har en “OK” bra egentlig, kan bli bedre. Så igår søket jeg på tips om hvordan man kan få bedre døgnrytme men fant ingenting. Dagen etter legger du ut dette… du er en engel Stina! Elsker bloggen din så mye! <3

    6. Han for tipsa, før gjorde eg akkurat det du skrev
      Men no har eg sitte ut og ikkje komt på at det er
      Dei tinga eg har gløymt👍😴

    7. Omg akkurat d jeg trenkte! Jeg har er veldig dårlig døgntime men etter disse tipsene kan det sikker bli bedre<3 Tusen takk:) (sorry hvis det var skrivefeil)

    8. Vel døgnrytmen min e meget shitty… eg har blandt anna ennå ikkje sovna og kl er no snart 6 på morningen.. pleier å sovne rundt 6-7 på morningen og sover til 16-18 på dagen/kvelden… og slik har det vert siden det ble slutt mellom meg og exen for 4 år siden.. eneste gangene eg sovner i skaplig tid mellom 00-01, er når ev sover med han no..
      Heh hjelp meg..

    9. Disse tipsene er noe jeg kanskje burde begynne å følge. Merker jeg sovner for sent enn hva jeg burde og trykker snooze HVERTFALL fem ganger…. Så skal prøve å følge disse tipsene så kanskje jeg kommer meg lettere opp om morran!

    10. Dårlig, sovner ikke før kl 3 på natta og våkner mellom kl 10 og 23. I morgen er det første skoledag, gruer meg 🙈

    11. Åh, disse tipsene trengte jeg virkelig å lese nå! Jeg som alltid har vært en morgenfugl og en som sovner tidlig hver kveld, har begynt å legge meg rundt 2- tiden og sove helt til 11! Hate it.. På tide å gjøre noe med, takk for gode tips nok en gang <3 Jeg håper onsdagen din blir topp!

    12. Hei Stina.
      Jeg er en jente på tolv år og jeg elsker bloggen din!
      Men jeg lurte på om du kan skrive litt mer tilpasset for oss som ikke helt enda er ungdommer. Sånn at vi også kan vite f.eks Hvor lenge vi skal sove hver natt?
      PS: Veldig stor fan!!!

    13. Hei! Jeg er veldig glad inog lese om mat, kosthold og oppskrifter så lurte på om du kunne ha en fast dag i uken hvor du la ut en oppskrift? F.eks onsdag 🙂

    14. Døgnrytmen min er helt ødelagt, hvertfall nå som jeg er syk.
      Gleder meg til å prøve ut tipsene dine, elsker bloggen din<3

    15. Døgnrytmen min er helt på jordet etter jula. Jeg skal prøve disse tipsene. Hvor er den sovemidler din fra???
      Jeg sovner ikke før halv tolv om natta og må stå opp i 6 tiden.
      Elsker deg for alt du gjør😘😘😘😘

    16. Min døgnrytme er helt ødelagt etter juleferien..
      I ferien sovnet jeg klokka 10 om morgenen og sto opp 5 om ettermiddagen… Så jeg tror kanskje at jeg går mer glipp av dagen enn det du gjør.

    17. Gode tips 🙂 PS: man blir ikke dehydrert av å sove. Dehydrering er sjeldent hos friske mennesker, og er et tegn på sykdom.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg