En side av blogging få vet om

Akkurat nå har jeg lyst til å snakke om en side av blogging, som gjelder mest for de bloggerne som blogger på heltid. Altså; vi som har det som heltidsjobb. Dette er en side av jobben som sjeldent blir snakket om, men som er veldig reell for mange av oss.

Tingen er den at det å blogge kan til tider være ekstremt isolerende. 

De aller fleste som jobber med blogging på heltid, jobber hjemmefra. Da tenker man kanskje at det er sykt chill, og på mange måter er det det. Man kan tusle rundt i pysjen så mye man vil, man kan stå opp når man vil, man kan jobbe når man vil, man trenger ikke jobbe ute i kulda og snekre opp et bygg eller tørke rumpa til gamle mennesker på gamlehjem.

Sånn sett er det ganske chill.

Men det som mange ikke tenker på er hvor mye jobb det er med blogging, og hvor isolerende det er. Har man hjemmekontor har man ingen kollegaer man kan prate med, og fordi man er nødt til å jobbe så har man ikke tid til å være med venner og familie. Er man blogger så har man ikke fri i helgene, så man har aldri noe ekstra tid til å catche opp på ting. Er en grunn til at plenen hjemme hos oss ble rimelig lang i sommer og at vi har noen som vasker huset for oss.

Jeg vet det er ekstremt mange der ute som tenker at å blogge tar opp 20 minutter av dagen, og det er det. Men nei, å ta bilder, skrive innlegg, svare på 50-100 kommentarer, svare på ca 40-50 mailer, filme videoer, redigere videoer og gjøre research tar mye tid. Så det er sjeldent man har energi og tid igjen til å faktisk gå ut av døren og gjøre noe sosialt eller annerledes. 
 

Hadde jeg ikke vært sammen med kjæresten min, hadde jeg nok gått på veggen for lenge siden. Vi jobber hjemmefra begge to og vi har hverandre, også har vi lille Chloe da, så vi har mye sosialisering i hverandre. Det er jeg ekstremt glad for, og jeg får vært med begge to veldig mye i løpet av dagen. 

Jeg tror man må være litt workaholic for å overleve med å ha hjemmekontor. Hvis ikke får man aldri gjort noe som helst. Men det som er negativt er at man alltid setter jobben først. Men glemmer helt bort å dra ut av huset og oppleve ting og ta tid til å bare være seg selv. Nå snakker jeg jo ikke for alle andre bloggere, for jeg kan ikke vite hvordan alle andre faktisk har det. Men det er i alle fall sånn jeg har det. 

// Genseren min finner du HER  //

Grunnen til at jeg snakker om dette akkurat nå, er fordi jeg har snakket en del med søsteren min om det. Hun ringte meg i går og ga meg egentlig et skikkelig spark i rumpa, på at jeg må bli flinkere til å tenke mer på meg selv, og komme meg ut av hjemmet og oppleve mer. Et slikt spark i rumpa trengte jeg skikkelig kjenner jeg. For det er så altfor lett å prioritere jobben først, og gjøre noe som er innenfor sin egen komfortsone.

Så fremover skal jeg bli mye flinkere på å pushe meg selv til å gjøre ting utenfor hjemmet. Dra på kino, bowle, ta et matlagingskurs, dra på spa, teste ut klatring, være med venninner, hjelpe til på suppekjøkken eller bare et eller annet som er annerledes. For jeg tror virkelig det er viktig for oss mennesker å få nye inntrykk og opplevelser, spesielt i en jobb der jeg hele tiden tømmer meg for inspirasjon. 

Så ja, dette ble en del kanskje litt snåle tanker fra meg. Men noen ganger liker jeg rett og slett bare å fortelle dere om hva jeg tenker, så håper jeg i alle fall at dere fikk et litt bedre innblikk i hvordan deler av blogglivet er. 

37 kommentarer
    1. “tørke rumpa til gamle mennesker på gamlehjem” ??? Vel om noen flere 10 år er det du som blir tørket i rompa 😉 og du vil være veldig takknemlig for at noen gidder å jobbe i et eldre hjem for å tørke deg. Jesus jente, det kunne du spart deg for.

    2. Hei Stina❤️ Jeg elsker bloggen din og jeg leser den kanskje 2-3 ganger om dagen.
      Men jeg har et spørsmål om Chloe, Har hun mistet sine melketenner? Jeg har prikk lik hund som deg og han er 4 måneder gammel, men han har ikke mistet dem ennå.
      Som sagt elsker bloggen din❤️ God kveld videre😃💖

    3. Anita: ehm, det var for å poengtere at det finnes andre der ute som har jobber som er mye vanskeligere, og at de er fantastiske som gjør det. Så tror nok det ble misforstått litt nå

    4. Hei! Jeg bare lurte på hvilken størrelse du har i genseren? Er den stor i størrelsen?
      Digger bloggen din 🙂 stå på videre!

    5. Kanskje det kunne vært en ide å få seg et kontor? Vet at det høres stress ut, men det er noe med det å kunne dra avgårde på jobb, for så å ta fri når man kommer hjem. Dessuten får man sett mennesker og jobben blir kanskje ikke så isolert. Så får man heller jobbe mer hjemmefra i helgene 🙂

    6. Jeg synes søstera di hadde helt rett jeg, å jeg er glad for at du hører på henne for din del 😊 Kom deg ut å lek litt 😊 Det blir gøy å følge deg på bloggen med det lille sparket bak 😊 Dette klarer du!! 😊 Stå på 😊 Det er så godt å være i konforsona si, men det er så viktig å komme ut av den for å få litt mestringsfølelse som igjen gir energi og glede! Jeg heier på deg der ute på kurs og klatring😊

    7. Kjempebra innlegg<3 Og har du tenkt på at hvis du drar mer ut i verden, så blir bloggen din mer interessant og? For mesteparten av bildene du legger ut på bloggen er jo tatt i huset ditt, men hvis tar kameraet ditt med deg og drar til andre steder og tar bilder, så blir det mer spennende for leserne siden bildene i innleggene blir mer variert!:)

    8. Slik jeg ser det, handler det mye om å finne en balanse. Det er flere bloggere som har unger, skole ved siden av, og samtidig blogger – og de ligger fortsatt høyt på lista. Det er viktig å huske at man skal ha et liv også, selv om bloggingen tar tid. Du er flink i jobben din, og du liker å gjøre det bra. Men det er like viktig å finne på ting og ha fine minner å se tilbake på, når en blir eldre. Setter man det som vane og jobbe “konstant” med bloggting, ender man fort å gå i samme sirkel. Det er lurt å bryte ut av den sirkelen og få inn noen andre vaner – som du nevner nå. Få det som en vane å sette av tid til seg selv og finne på noe anna.

    9. Til verdens beste Stina💖💖 Elsker kanalene på
      Youtube og bloggen din her❤ leser den sikkert 5 ganger om dagen:-D jeg er hel avhengig av det❤Hilsen Henny Maria💖💖

    10. Heisann. Når jeg leste dette innlegget tenkte jeg over de bloggene jeg selv leser. Alle andre bloggere (utenom mammabloggere) blogger ofte om ting de gjør sammen med venner og familie. Er ikke sikkert at du deler alt, men i forhold til andre bloggere er du aldri med venner eller familie. Det virker som du har et litt kjedelig liv, med bare jobbing :/ Jeg sier ikke dette for å være frekk, men for å åpne øynene dine litt. Ta for eksempel Kristine Ullebø, Anna Edwin, Sophie Elise, Mathilde Holck: alle disse fire blogger titt og ofte om at de henger med venner og familie. De er også rosabloggere, men klarer å balansere det med sitt sosiale liv.
      Ofte blir bloggingen din litt “lik” i lengden og jeg syns det hadde vært veldig kjekt med innlegg om hva du gjør med vennene dine og liknendes 🙂
      Prioriter 1-2 innlegg om dagen og BRUK TID med vennene dine! Det er Viktig!! Som du sa at du hadde gått på veggen hadde det ikke vært for Per Fredrik. Tenk at “du ikke har han” og sosialiser deg på andre måter også.

    11. Dere skriver ofte om at det er veldig krevende å være blogger – og det tror jeg på.
      Men dette om at du ikke rekker å være sosial osv blir vel litt feil. Du kan blogge om det? Du kan ta med deg bloggen hvor som helst. Husk at 8 timers arbeidsdag er helt normalt, og ila dagen kan du legge sammen de timene du bruker på blogging. Tipper du klarer å gjøre deg ferdig på den tiden 🙂 selv om du må spre det utover dagen

    12. Du sier det er krevende og blogge, men det er da like krevende for alle oss andre som jobber 100%. Er ikke alltid vi har tid/ork til venner etter jobb. Er snakk om å prioritere litt. Selv om man har venner på jobb betyr ikke det at man er venner på fritiden.

    13. Du legger så sykt mye jobb i bloggen din og det vises så godt, du har så mange gode innlegg, ideer, tips og inspirasjon til oss lesere!
      Jeg ser mange bloggere som ikke er sånn. Jeg tenker at det kanskje er derfor du ikke får tid til/orker andre ting? Du legger så utrolig mye i å blogge, og det er super bra! men du må huske på at det er viktig å tenke på seg selv også! sett av noen timer til blogging hver dag, og etter de timene, så er det stopp. da kan du dra ut og gjøre noe gøy, og ikke tenke mer på bloggen den dagen 🙂 lag gjerne ferdige innlegg på de timene du jobber, som du bare kan gå inn å poste senere på dagen, men slik at du slipper å sitte hele dagen å lage innlegg 🙂

    14. Du skriver alltid om at du bruker sååååå lang tid på å ta bilder, men du gidder aldri å svare når noen spør deg foto spørsmål.

    15. Det er fryktelig lite kontinuitet i bloggingen din.. 3 innlegg en dag, også ingen.. forøvrig er det mange som er nødt til å jobbe 7-8 timer per dag i tillegg til å studere 100%, Dvs at man må jobbe med skole 3-4 timer daglig, og da har man heller ingen Helgefri.. og vi tjener en tiendel av det du tjener.. å
      Blogge er en EKSTREMT bra lønna jobb, og hvis vi skal regne ut timelønna di tenker jeg den blir vesentlig mye høyere enn mange som jobber rævva av seg..

    16. Kjempe bra innlegg❤️ Jeg skjønner deg godt!
      PS: det kalles kollega i entall, men i flertall er det kolleger(just say it)
      Hilsen jente 12 år

    17. Som jeg liker at du tar opp dette temaet! Jeg har ofte tenkt tanken på at jeg gjerne ville ha vært en blogger på fulltid, men så har jeg igjen tenkt at jeg tror det hadde blitt utrolig ensomt for meg. Jeg har få venner rundt meg her jeg bor, og det er ikke så lett å reise bort for å besøke dem hele tiden. Spesielt ikke hvis du må jobbe hele helgen mens du er der. Og jeg vet hvor vanskelig det kan være å komme seg ut av huset hvis man ikke har noen spesielle planer for dagen, spesielt ikke hvis man har mye å gjøre foran en PC osv innendørs. Nå skal det sies at jeg fortsatt en dag ønsker å jobbe innen dette feltet jeg brenner mest for, men jeg liker at du tar opp temaet og bekrefter det jeg lenge har tenkt over <3 Jeg håper du har en fin helg, søte deg, og lykke til med å pushe deg selv litt mer ut!

    18. Jeg elsker bloggen din, og blir nesten litt lei meg når du ikke blogger så mye, fordi du synker ned på listen og jeg vil ikke at du skal miste jobben diN!! elsker bloggen, vær så snil og blogg litt mere 😀

    19. Hei Stine ❤ Jeg elsker bloggen og jeg og noen insta venner blogger sammen ❤ Så jeg fårstår hvor mye stress det er , for jeg opplever der også . Når jeg må legge ut noe etter skolen . Etter leksene. ❤ Men jeg elsker å blogge .
      Men kunne du ikke bestemt at du ikke skal legge ut noe om helgene . Alså ta fri eks lørdagen . Siden det er jo ikke rettferdig med at dere blogger må jobbe alle dagene . Eller har du valgt dette selv ? ❤
      Husk at jeg elsker bloggen og er glad du blogger hver dag Stine ❤

    20. De fleste andre bloggere jobber, går på skole, er med venner, er med familie, på denne måten får de en mer spennende blogg å lese. Du blogger kunn om deg selv, hunden din og tips til ulike ting. Så spørsmålet mitt er, hvorfor krever bloggen din så mye mer enn de andre bloggenen?

    21. Blir så provosert når bloggere skriver om hvor “slitsomt” det liksom skal være å ha blogging som en heltidsjobb. Ja det er sikker veldig mye arbeid men å redigere filmer å svare på masse mailer er jo ikke noe du f.eks. gjør daglig? Somregel er det ett eller to blogginnlegg daglig om overfladiske saker som du lett sikkert kan skrive på 20 minutter. Du kan ikke sammenligne det med å jobbe på et gamlehjem f.eks. der arbeidet til forskjell er meningsfult og ikke minst ekstremt viktig! Det skal du selv få smake på når du selv en gang mest sannsynlig ender opp på et gamlehjem, og ser at det handler om så mye mer enn å tørke rumper. Hvordan kan du i det hele tatt ha så lite innsikt å tro at arbeidet går ut på bare det? Herregud altså.
      Ofte jobber mennesker en 100% jobb for så å komme hjem til både unger å mann med flere arbeidsoppgaver i hjemmet, og du er blogger som sitter på ræva hele dagene og ikke kan reise deg opp for å vaske huset ditt engang? Ikke få tid til å klippe plenen engang? Det er faktisk det verste jeg noen gang har hørt og tror du kan få tid til det du vil få tid til. Synes ikke bloggere som deg har noen verdens ting å klage over.

    22. Håper dere vet at dere mest sannsynlig er med på å bryte ned selvbilde til en person. Dere aktivt sammenligner henne med andre og får henne til å føle seg verdiløs, det er skikkelig råttent gjort, men samtidig VELDIG typisk norsk. Alltid er det noe annet man “burde” ha gjort, og kravet på å sosialisere seg er veldig høyt.
      Husk at dette bare er en liten periode i livet til Stina, ikke hvem hun er som person. Hun har gjort mye annet i livet sitt, og jeg synes ikke det er noe galt i at hun bruker kanskje litt for mye tid med samboeren sin(og jobben sin). Det er veldig normalt de første to årene av et forhold 🙂
      Hun har tross alt kjøpt seg et hus, hun har et bra utseende og alt tilrettelagt for et sosialt og aktivt liv om hun måtte ønske det. Hva så om hun nå er inne i en periode med mindre aktivitet/motivasjon? Alle har mindre gode perioder på det planet der, forskjellen er at vi ikke dokumenterer det. Så kom dere ned fra den høye og dømmende hesten dere sitter på 🙂

    23. For å si det sånn så er ikke helsefagarbeidernes jobb KUN å tørke rumpa på gamle mennesker,hehe. Tjener i alle fall penger for hver rumpe vi tørker også :PP Sikkert du ikke mente det feil, men når det kommer til blogging så høres det til tider veldig ensomt ut med med mindre man har en som jobber med det samme. Som for eksempel Anna Rasmussen eller Pappahjerte. Tenker det er viktig å finne en balanse i hverdagen også. Ha en fin dag videre

    24. Dette er til Ukas Spørsmål.
      Har du noen gang vært i en “døden nær” hendelse?
      Hva slags steder kunne du ha tenkt deg å dra til, som du ennå ikke har vært i?

    25. Jeg ville bare legge igjen en kommentar og fortelle deg at du absolutt ikke er alene. Jeg er ikke blogger, men jeg studerer og bruker utrolig mye tid hjemme på lesing. For min del, så er noe av det eneste som surrer rundt i hodet mitt i løpet av året jeg studerer det at jeg må få lest nok. Jeg får dårlig samvittighet hvis jeg bruker mye tid på andre ting, og dagene mine blir stort sett veldig like men lite fart og spenning. Det skal it ilegg sies at jeg har få, nære venner her jeg bor, så er ikke alltid jeg har muligheten til å henge med venner heller. Men jeg vil tipse deg om å finne deg en hobby ved siden av evt trene, så vil alltids ting forandre seg i løpet av årene. Mange som har kjæreste/samboer bruker mye tid hjemme med personen, til tider litt mye og (snakker av egne erfaringer), men det er viktig å sette av litt tid til venner og. Uansett, det er fantastisk at du har funnet en så herlig kjæreste som du trives så godt med. Ta vare på hverandre og vennene deres ❤️ Jeg heier på deg!

    26. Jeg er enig med deg Anita, Stina er kjempe frekk hun er sååååå frekk jeg lover👿👿djelvel🔫🔫🔫🔫

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg