Hvorfor spise sunt?

Vi hører ofte at vi bør spise sunt. Men hva er det egentlig godt for? Hvorfor bør vi spise sunt? Og hvorfor bør vi holde oss unna godteri og junkfood? Det skal jeg fortelle dere litt om nå! 

– Spiser du sunt får du mer energi og du føler deg mer opplagt. Noe som er typisk når man spiser mat med raske karbohydrater (godteri for eksempel) er at blodsukkeret stiger til himmels, og daler enda fortere ned igjen. Dermed får man 15 min med masse energi, før man blir superslapp og trøtt. Hvis du spiser mat som er sunn derimot, som ikke gir noe spesiell blodsukkerstigning, og som holder deg mett over tid, vil energinivået være mye mer jevnt og du vil føle deg mer opplagt. 

– Spiser man sunt får man ofte bedre selvfølelse. Man gjør noe godt for kroppen sin, og det merker man på humøret. Om man bare spiser drittmat blir ofte kroppen seende sånn ut også, som gjør at mange ikke føler seg på topp.

– Med et sunt kosthold står man ikke i fare for livsstilsykdommer som man lett kan få ved å ha et usunt kosthold over tid. Hjerte- og karsykdommer og diabetes type 2 er blant noe av det man står i fare for å få om man har et usunt kosthold over tid. 

Man unngår overvekt. Om man spiser sunt unngår man å bli overvektig og alle problemene det følger med seg. Selvfølgelig kan man fortsatt veie et par kilo mer enn “normalen” selv om man spiser sunt, men når jeg sier overvekt mener jeg helseskadelig overvekt som man kun får om man bare spiser usunt.

– Man får bedre utnytte av treningen. Er du flink til å få i deg nok proteiner får du mer utbytte av treningen, og klarer å bygge muskler fortere. Også skal det sies at når det kommer til trening er kosthold veldig viktig. Det hjelper lite å løpe en joggetur om man slenger seg rett ned på sofaen med handa langt nede i sjokoladeskåla. 

– God mat. Å spise sunt er så lett når man faktisk finner oppskrifter på gode matretter. Selv elsker jeg å gomle på frukt og bær mens jeg jobber, og velger det fremfor godteri any day of the week! 

 

25 kommentarer
    1. Jeg så nettop på snapchatten din at du hadde det søte koppen din med den kattepusen på😍 hvor fikk du tak i den!? Den va jo så nydelig søt😍😍

    2. Jeg drikker 1 glass cola hver dag og jeg vet det ikke er sunt,men jeg trener fotball 6 dager i uka og spiser ellers sunne middager osv. Men jeg prøver å kutte ut colaen, men det er ikke lett.

    3. Denne kommentaren er på ingen måte ment for å angripe deg. Det er et godt innlegg med bra budskap – og du er utrolig flott, MEN det jeg ikke helt skjønner er hvorfor det er nødvendig og alltid gå med klær som viser frem magen og kroppen din på slike innlegg? Det virker litt som om du gjør det for å vise hvor sunn du selv er og at det er slik alle bør se ut. Kanskje det bare er jeg som ser på det slik?

    4. Annoym: tenkte på det samme men fra et annet perspektiv. Hvorfor går med en sports bh når du kutter frukt? Vanlig tight topp virker jo 🙂
      Men still gvis hun vil så det er ingen av oss kan si noe! No hard feelings Stina. Det er bare noe jeg tenkte på. Flott innlegg

    5. Du har inspirert meg å spise sunt jeg har ikke spist godiser på 4 måneder nå er det bare igjen 1 måne å på lørdager åner jeg bare sunne ting
      Jeg skulle ønske du var søstera mi for du er snill kul fin omsårgsfull gir gode rød å får dagen min til å muntre opp 🐼😀
      Det hadde betyd så mye om du hadde tatt kontakt eller om jeg hadde møtt deg
      Du får dagen min til å lyse opp
      Hilsen din største fen

    6. Åå, jeg pleier aldri kommentere men her klarer jeg ikke la være.
      “..men når jeg sier overvekt mener jeg helseskadelig overvekt som man kun får om man bare spiser usunt”.
      Det finnes jo nemlig mennesker med helseskadelig overvekt som er overvektige av andre grunner enn usunn mat, så at helseskadelig overvekt KUN kommer av usunn mat er vel fjernt. Noen av de som er overvektige spiser for mye og aktiveres for lite – absolutt! MEN, det har seg også slik at noen av de som er overvektige har en kronisk sykdom som de ikke styrer selv.
      Ville bare si ifra 🙂

    7. Må nesten si det samme som Fride.. Vet at du ikke mente noe vondt med det, men du kan ikke skrive at man kun blir så stor ved å være usunn.. Dette stemmer ikke i det hele tatt 🙂 Det finnes mange sykdommer og medisiner som gjør at du blir overvektig. Jeg var sunn og aktiv, men måtte begynne på medisiner. Jeg gikk opp 30 kg!! Jeg var fortsatt like sunn, men en av bivirkningene på medisinen er vektoppgang. Jeg er ikke kjempe stor nå heller, men det å gå fra xs til large er ikke så kult.. Jeg vet som sagt at du ikke mente noe med det, og at du kanskje ikke tenkte deg om, men det er greit å tenke over

    8. Kan du lage et innlegg hvor du viser f.eks 8 sunne frokoster, et nytt innlegg med 8 denne lunsjer, og et innlegg med 8 sunne middager?? På middagene kan du gjerne lage 8 til hverdag man-tors, og 8 til helg samtidig som det r sunt! Bra innlegg forresten

    9. Hei Stina 🙂
      Jeg pleier ikke å kommentere på innleggene dine men jeg har måtte denne gangen <3
      Du er ett av mine forbilder/Idol, jeg vil se ut som deg når jeg blir eldre og jeg har sluttet og spise godteri og drikke cola jeg pleide også og drikke cola vær dag og godteri vær eneste dag.. Men nå drikker jeg Melk, vann og Iste men iste er ikke sunt det heller men bedere en cola, i helgen så spiser jeg bare litt potetgull men mest frukt og bær men det er ikke så lett med sukker sug eller hva det heter å jeg lurer på om du kan komme med Sunne tips på ting du kan spise til middag og til og erstatte godteri jeg tenkte siden jeg begynner i 9 klasse så hadde jeg tenkt og begynne og jogge vær dag i uka og da har jeg en spesiell runde og det er den lange løpe runden på skolen fordi jeg har ikke så god kondis eller hvordan det skrives og jeg har lyst på flat mage som deg og ikke fordi jeg ikke er fornøyd med kroppen min men jeg vil oppnå noe og gå ned litt i vekt 🙂 men det jeg skal komme fram til er at jeg håper du vil lese den og håper du kan lage Sunne middags tips, Hva du kan erstatte godteri med tips, joggetur tips, hvordan gå ned i vekt tips, hvordan få flat mage tips
      Jeg er en stor fan og jeg syntes du er super fin akkurat som du er❤️

    10. Glemte og skrive at jeg ikke er så glad i salat alltså tomater, salat blader eller reker er det jeg ikke liker har du en annet måte og lage salat på som ikke innholdet de ingrediensene?
      Elsker bloggen din du burde være på 1

    11. Det er jo åpentlyst! Hun snakker om trening og kosthold det er jo derfor hun står i treningstøy.😊 det er ikke så veldig hyggelig at du sier det det hadde ikke vært så hyggelig om noen sa det til deg😠
      Du er veldig stort idol for meg,
      Stina😊❤❤ ELSKER BLOGGEN DIN!❤❤💜

    12. Jeg synes du er ei så smart og oppegående jente! Jeg kunne vært mamman din, hehe:)
      Jeg titter litt innom, for å følge litt med! Og jeg tenker at du er ei frisk og flott jente! Og da blogger du selvfølgelig om det friske. Jeg har trent og levd et sunt liv i så mange år, så jeg vet hva du snakker om. Det er så riktig det du formidler. Jeg er så imponert, stå på! Kle deg i treningstopper og ettersittende treningstøy. Men jeg savner tilbakemeldinger i kommentarfeltene dine. Det hadde vært litt morsomt. Stå på Stina, du er god:)

    13. Morsomt at hadde en større jenta postet biIde av seg seIv i samme kIær så hadde hun fått kommentarer som ´´forbiIdet´´ ´´du ser bra ut´´. Bare fordi Stina er sIank, er det forsatt Iov til og ta vare på heIsa si. Kroppen trenger sunn mat seIv når hun er tynn, og her kommer hun faktisk med gode grunner tiI og spise sunt. Stå på Stina, digger deg 😀

    14. Jeg pleier ikke å kommentere, og dette er ikke hat, men konstruktiv kritikk:-)
      En kommentar over: ¨…står i en unormal stilling…¨
      Det er fordi hun holder inn magen:-/ Det blir litt for dumt. Ville bare si det.. For det er ikke ok å legge ut ting som påvirker unge jenter til spiseforstyrrelse:-( (hvis du så kommentaren fra Christine over her) Jeg har hatt anoreksi og det er pga et bilde fra en blogg jeg ikke nevner.
      Hilsen
      Katarina

    15. Det er mange som er helseskadelig overvektig. Men ikke alle spiser usunt. Jeg er overvektig å la på meg 40 kg Pga lavt stoffskifte og sterke antidepressiva

    16. Skal nevnes at kun 1-2 prosent av verdens befolkning kan skylde sin overvekt på sykdommer/hormoner/stoffskifte etc. Det er en grunn til at overvekt og fedme har over doblet seg de siste 20-30 årene. Man ser det som oftest en veldig økning hos en “yngre” generasjon, og grunnen kan mye skyldes for dårlig aktivitet i hverdagen (ikke kun trening, men generell aktivitet), og for store mengder med næringsfattig mat med altfor mye tomme kalorier.
      Hilsen en med god utdannelse innenfor feltet

    17. Tusen takk for at du skrev diabetes type 2 og ikke type 1 eller bare diabetes! <3 har selv diabetes 1 og det er så irriterende når folk blander. Eller tror de vet når de ikke gjør det!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg