Slik får du bedre selvtillit!

Nesten hver dag får jeg meldinger på instagram, facebook eller via youtube kommentarer, med spørsmål fra dere om hvordan man kan få bedre selvtillit. Selv har jeg hatt mine perioder, spesielt da jeg var yngre, hvor selvtilliten virkelig ikke var på topp. Men ettersom årene har gått, har jeg jobbet med meg selv og bygget opp selvtilliten min. På veien til en bedre selvtillit har jeg lært mange triks, som jeg nå vil dele med dere.

Vi har alle ting vi ikke liker med oss selv. For meg var det lenge høyden min. Nesten overalt hvor jeg gikk fikk jeg alltid kommentarer der andre skulle rakke ned på meg på grunn av høyden min. Men jeg tror at mye av grunnen til at jeg følte at andre rakket ned på høyden min, var rett og slett fordi jeg selv ikke var fornøyd med høyden min. Nå som jeg faktisk har lært meg å elske det å være liten, og ser alle fordelene med det, får jeg nesten aldri noen negative kommentarer på at jeg er lav lengre.

Poenget mitt er at hvis vi har noe vi ikke liker med oss selv, så ser verden rundt oss det veldig godt. Og i tillegg blir man mye mer nærtagen på kommentarer som handler om akkurat de tingene man ikke liker. Men, om man lærer seg å like seg selv, så er det ingen som kan såre en med drittkommentarer. 

Uansett hva slags ting man ikke liker med seg selv, er det så vanvittig viktig å lære seg å like seg selv. Selv om det finnes drøssevis at plastiske operasjoner man kan ta, for å fikse det ene og det andre, er det som regel kun oppe i hodet sitt at man må fikse på ting. For om man for eksempel er misfornøyd med puppene sine, også tar man en operasjon for å gjøre de større, er det ikke sikkert at det er løsningen.

Ofte vil ikke det å ta en operasjon endre så mye ting som man hadde håpet på, også ender man opp med å ha tatt en farlig risiko uten at det gjorde noe positivt. Men, selvfølgelig, for mange så er dette løsningen. Så jeg feier ikke dette vekk. Men jeg råder deg til å prøve og like de sidene med deg selv, før du legger deg under kniven. 

Et av de triksene som hjalp meg mye, var at jeg nesten hver kveld satt meg ned og skrev minst 10 positive ting med meg selv. 5 ting om utseendet og 5 ting om personligheten min. Ved å gjøre dette lærte jeg meg å fokusere på de positive tingene ved meg selv, og se bort fra de negative. 

En annen ting som er veldig viktig, er at du slutter å sammenligne deg selv med andre mennesker. Du er et fantastisk individ, så vær så snill og ikke prøv å bli en klone av et annet menneske. Bli heller den beste utgaven av deg selv som du kan bli. For om du prøver å bli et annet menneske, kommer du dessverre aldri til å lykkes, også er det jo så mye bedre å heller være seg selv!

 

Til slutt vil jeg bare si til dere som er unge og sliter med dårlig selvtillit; det blir bedre! Ettersom årene går og man blir eldre løper ikke hormonene like løpsk lengre, og man får det mye bedre med seg selv, som resulterer i bedre selvtillit. Men uansett alder, er det viktig å jobbe for å ha det bra meg seg selv!

26 kommentarer
    1. Det med høyden har jeg faktisk slitt med selv, men motsatt vei. Da jeg var yngre hadde jeg skikkelig komplekser for høyden min, fordi jeg var høyere enn de andre på min alder. Jeg var skikkelig ukomfortabel med den, og prøvde alltid å “gjøre meg lavere” med å stå på ulike måter. Etterhvert lærte jeg å like den, og nå elsker jeg at jeg er høy 🙂
      Det er utrolig hvordan ting kan snu når en blir litt eldre. Min selvtillit har i alle fall blitt MYE bedre med årene.

    2. Du er et eksempel på en blogger som ikke bare bryr seg om antall lesere og penger, men om hvordan dine lesere har det og om hvordan de kan få det bedre. Du virker som en fantastisk person som bryr seg om andre. Selv sliter jeg ikke i det hele tatt med dårlig selvtillit, og har aldri gjort det, men dette innlegget hjalp sikkert veldig mange.
      Du er best!
      Elsker bloggen btw

    3. 100% enig i det du skriver her! “Alle” har vi ring vi ikke liker/likte med oss selv men som du sier/skriver i dette supre innlegget må man lære seg og elske de istede! Dette innlegget vet jeg at hjalp mange inkludert meg selv! Du er helt fantastisk aldri slutt og blogge!

    4. Jeg er enig med henne i kommentaren som skrev at hun er 31 og sliter mer med selvtilliten nå enn da hun var yngre. Selv er jeg 33 og synes ikke at selvtilliten har blitt noe bedre med årene og det har vel noe å gjøre med at jeg aldri har vært fornøyd med meg selv og av og til har det ikke noe med alder å gjøre.

    5. Jeg hadde ganske god selvtillit når jeg var rundt 14-15 år. Er nå 20 år og syns selvtilliten blir verre og verre for hvert år.

    6. meg når jeg skal skrive 5 positive ting om meg selv:
      – får sjeldent gnagsår
      – har hengt opp lys på rommet selv
      – får sjeldent gnagsår
      – får sjeldent gnagsår
      – kan drikke en hvitvin på 20 min

    7. Et veldig bra innlegg, men kan jeg komme med ett innspill til noe jeg ser du gjør ofte? “komma regel foran men”…
      Elsker bloggen din Sina!! og deg haha 🙂 <3

    8. Tusen takk for at du er en så fantastisk blogger!❤️ Dette innlegge hjalp utrolig mye!!!😍😍❤️

    9. Hei! Når jeg var liten var jeg og ganske lav for alderen. Dette var noe jeg fikk høre hele tiden. Da jeg ble eldre vokste jeg plutselig mye å ble normal i høyden. Da dette komplekset var over fikk jeg ett nytt problem. Jeg synst tennene mine var skikkelig skeive, og fikk dårlig selvtillit på grunn av det. Så fikk jeg streng og tennene mine ble fine. Deretter fann jeg ett nytt problem.
      Poenget mitt er at man finner alltid nye ting man ikke liker med seg selv. Operasjoner hjelper ikke så mye, for man finner jo bare ett nytt problem etter det. Jeg liker derfor personer som deg veldig godt! Personer som får folk til å godta tingene som gjør selvtilliten dårlig, isteden for at man skal fikse de. Stå på Stina!! Du gjør hverdagen til utrolig mange bedre:)

    10. Hvilken farge har du på øyenbryns pomaden din?
      har sett videoen og innlegget ditt der du ordner brynene dine, men får de ikke like fine selv.. har du noen tips/ting man må huske på, som gjør det enklere?

    11. For et bra innlegg!!
      Dette med å skrive 10 positive ting ved seg selv skal jeg virkelig begynne med!
      Takk! ❤️

    12. Ååå så fint innlegg! En av grunnene til at jeg ser opp til deg er netopp dette så at du legger inn et innlegg om det er helt fantastisk!❤️🇳🇴💪💕😘

    13. Bra at du skriver om dette!! Jeg slet selv i flere år med dårlig selvtillit, men nå er heldigvis den tiden over! Jeg har fortsatt dårlige dager, men for meg var det et vendepunkt å begynne å spise sunt. Når jeg droppa snopet, og byttet det ut med sunne saker følte jeg meg mye bedre! Jeg spiser godteri i helgene, men det er det.
      Når jeg begynte å spise sunnere, følte jeg meg også bedre, for man begynner faktisk å føle seg ganske dritt hvis man spiser dritt over tid!
      Noe jeg har slitt spesielt med er ønsket om å gå ned i vekt, men nå som jeg lever sunnere, ønsker jeg ikke det lenger. Nå ser jeg det positive med meg selv, og har endelig begynt å se at jeg faktisk ikke har noe “ekstra” fett.
      Så kort oppsummert er det en sunnere livsstil, og det å se på de positive sidene mine istedenfor de negative sidene mine det som har hjulpet meg til å føle meg bra igjen!

    14. Hei Stina! Jeg har en ganske stor føflekk øverst på ryggen som er rundt 0,7 cm i radius, den er grunnen til at jeg bare har gensere og t-sjorter som dekker den og det er veldig frustrerende og alltid måtte legge fra seg et klesplagg jeg liker bare fordi den syns. Samtidig som den er ved siden av to andre føflekker som også har litt størrelse… Jeg har prøvd så godt jeg kan og holde den skjult for alle, men de nærmeste vennene mine har selvfølgelig sett den/dem! Denne føflekken skjemmer meg skikkelig og jeg vurderer og ta den vekk hos lege men er redd for at jeg skal få et stygt arr… Jeg trenger å vite hva du tenker jeg bør gjøre😁❤️ Mhv jente på snart 13 år💗

    15. hei stina jeg bare elsker bloggen din å deg jeg har ikke så god selvtillit jeg vet ikke helt hvorfor men jeg vet ikke ka jeg skal gjøre for å få bedre selvtillit kan du komme med noe til meg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg