12 Tips til deg som skal reise i sommer!

Skal du reise i sommer? Da bør du lese disse tipsene! Selv har jeg reist en god del, og har plukket med en god del smarte erfaringer og tips på veien, som jeg nå vil dele med dere. 

– Alltid ha absolutt alt som er av væske i poser i kofferten. Da snakker vi alt ifra hårspray, til rødvinsflasker, til sjampo. Det kjipeste som finnes er å åpne bagasjen på Gardermoen når du kommer hjem fra sydentur, også har rødvinsflasken du kjøpte, knust i kofferten så alle klærne er fulle av rødvin, og halvparten må kastes. Og ja, det skjedde faktisk venninnen min da vi kom hjem fra Portugal. Måtte lære det den harde måten for å si det sånn. 

– Når du reiser bør du alltid skrive en pakkeliste med alt du må ha med. Ladere til iPhone og kamera er sånn man fort glemmer, og som er superkjipt å glemme. Derfor er det smart å alltid ha en pakkeliste med ting du må ha med deg. Ta med pakkelisten så du kan bruke den på vei hjem, for å sjekke at du har fått med alt hjem også.

– Film at du låser døren hjemme, så slipper du å være halvveis til flyplassen før du må snu for å sjekke at du låste døra. Film også at du har slått av alt av lys, og sjekket kokeplata. Haha, standard å få full panikk når man er på vei inn i flyet, og man blir usikker på om man husket alt. 

– Kjøp en koffert i en veldig sprek farge som skiller seg ut, eller bruk et spesielt bånd så du lettere kjenner den igjen på rullebåndet. Husker da jeg reiste mye for et par år siden, og brukte en mørkeblå koffert som jeg aldri husket hvordan så ut, fordi den var så “normal”, så jeg ble alltid superstressa fordi jeg aldri fant igjen kofferten. Nå derimot, har jeg en knæsj rosa koffert med dødningshoder på. Umulig å ikke kjenne igjen!

– Trenger du gratis nett? Da bør du dra på Mc Donalds eller Starbucks.

– Gjør research på forhånd. Finn ut minst 10-15 ting du vil se eller oppleve før du reiser. Da slipper du å sitte på hotellet i timesvis for å finne ut hva du skal. Ekstra tips er å skrive ned addressen og t-bane / bussstoppet det ligger ved. 

– Vær forsiktig med alkoholen. Ofte blander de mye sterkere drinker, eller enda verre, de bruker hjemmebrent. Derfor kan det være smart å kjøpe glassflasker med rusbrus eller øl. 

– Sjekk hvor lenge det er til passet ditt går ut. Det må være minst 6 måneder til passet går ut, fra avreisedato.

– Ha alt av verdisaker i håndbagasjen. Det er så altfor lett for noen å ta feil koffert, eller rett og slett bare stjele kofferten din. Og hvor kjipt er det ikke å få frastjålet både pc, kamera og andre dyre ting? Det hender også at hvis du må mellomlande steder blir kofferten borte på veien, og du får den ikke før et par dager etter du har kommet frem. Derfor kan det være smart å ha et ekstra klesskift og mobillader i håndbagasje.

– Ta ut valuta i Norge. Ofte koster det mye å bruke bankkort i utlandet, i tillegg til at enkelt steder enten ikke tar kort eller er litt shady så du ikke burde bruke kort. Veldig ofte tar de heller ikke visa electron, som man bruker når man er under 18 år.

– Har også skrevet et detaljert innlegg om selve pakkingen HER

– Ta med en suvenir fra alle land / byer du besøker. Selv kjøper jeg alltid et shotteglass fra hvert sted jeg besøker. Det er veldig koselig å ha det i etterkant! 

 

Skal du reise i sommer?

34 kommentarer
    1. Mange nyttige tips, skal selv til tyrkia i sommer😊 viktig det med pass!! Utrolig mange som ikke sjekker passene sine, og i byer kan det være utrolig lang ventetid på å få laget pass. Et eksempel er Trondheim hvor det er én måned ventetid på å få laget pass, og når det er laget tar det alt fra 2 dager til 4uker å få passet i posten! PS: ikke alle land krever at passet skal være gyldig i 6mnd etter hjemkomst 🙂

    2. det e forskjellig fra plass te plass, reiseselskap te reiseselskap om du treng at passet treng å vær gyldig så å så leng ætti du kjem heim. der æ ska i sommer, te hellas, treng æ ikke at passet e gyldig når æ kjem heim. å æ reise med star tour

    3. Så bra innlegg👌 Takk for tips 🙂
      Jeg skal til syden! Skjekk ut stina_mariebakkenfaan på instagram,Det er en faanbruker jeg har til deg 🙂

    4. Veldig fint innlegg som alltid! Jeg har blitt så dårlig på kommenteringen min, er så mye jobb for tiden.. men, jeg besøker bloggen din hver eneste dag fortsatt, det må du vite 😀 Stå på, du er superflink snuppa <3

    5. Kommer du og Per Fredrik til å skaffe dere en hund nå som dere skal flytte sammen og til et eget hus?🐶 Eller har du/dere fortsatt ikke tid pga jobb? Har du noen tips for å unngå presset om gode karakterer?💕 Elsker bloggen din utrolig mye. Du er helt klart et forbilde for mange jenter, inkludert meg😊

    6. Supert innlegg, lurte på om du kunne laget et innlegg om feriestedene du har vært på, og ditt inntrykk av plassene?
      Kjæresten min og jeg har veldig lyst å reise et sted hvor det er litt billig, varmt og fint, problemet er bare at vi ikke aner hvor vi vil reise 🙂

    7. jeg skal til amsterdam i to dager med jobben i begynnelsen av juni, så skal jeg sikkert på tur med kjæresten i sommer en gang 🙂 har veldig lyst til italia!

    8. Jeg skal til England, Belgia, Frankrike, Italia og Sverige. (Familien min elsker å reise, har sikkert vært i 30 land eller noe)
      Digger bloggen din!
      Stå på.

    9. Ska reise tell USA førr første gang om under en måne og æ e superspent, ska ta fly i 13 tima.. wuuæææh, det bli nytt førr mæ me flyskrækk som tiliar kun har fløgge innenlands :/
      Har du flyskrækk?

    10. Dette har ikke noe med innlegget å gjøre, men spør her likevel. Hva er grunnen til at dere velger å kjøpe (nesten) alle møblene på ikea?? Det finnes jo så utrolig mange flotte møbel- og interiørbutikker rundt omkring. Ikea er jo det kjipe valget når det kommer til møbler, var det bare fordi det er billig? Personlig ville jeg aldri kjøpt så mye der, selvfølgelig noe, men ikke så mye som dere. Hvorfor ikke mikse fra andre steder?

    11. Hei stina for det første elsker jeg bloggen din!
      Men jeg skal til Spania Mandag den 6.Juni.
      Ogjeg lurte på hvorfor man trenger førstehjelpskrin med på ferie.
      Elsker deg stina love love love.

    12. Hei!
      Jeg har sett du har handlet en del på ebay, og jeg lurte på hvordan det er med toll, frakt og leveringstid, eventuelt hvor mye i frakt og toll☺️(Vet det er litt rart å skrive på dette innlegget, men håper det går fint)
      Håper på svar😄

    13. Det er ikke alltid det er lurt å ta ut valuta i Norge, noen ganger lønner det seg å ta ut i minibank når du lander, der får mye bedre kurs!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg