Så mye sukker er det i lørdags-godteriet ditt!

For noen dager siden begynte Per Fredrik og jeg å snakke om sukker i godteri. Vi alle vet at det er mye sukker i godteri. Men samtidig syntes vi begge at det er vanskelig å forstå hvor mye sukker det faktisk er i godteri, og hvor mye man kan spise om man vil unne seg litt ekstra på lørdagen. 

Derfor kjøpte jeg i dag inn noen forskjellige typer godteri, som jeg regnet ut hvor mye sukker og hvor mange sukkerbiter det var i. Resultatet var sjokkerende. I følge helsedirektoratet bør ikke kvinner få i seg mer enn 50 gram tilsatt sukker hver dag (ref). Mye av dette får vi i oss i form av maten vi spiser. Men det aller verste er godteriet. Der får vi i oss mye mer sukker enn hva man skulle trodd. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

La oss ta en lørdagskveld. Man kjøper inn en 1,5 liter brus, en sjokoladeplate og en pose smågodt som man kanskje deler med kjæresten. 

La oss starte med brusen. Dersom du drikker kun et glass coca cola får du i deg hele 20 sukkerbiter (42 g. sukker). Dersom du drikker hele brusen alene derimot får du i deg 75 sukkerbiter eller 159 gram sukker. Det er over 3 ganger så mye sukker som er maksgrensen for en dag. Og nå har vi kun startet med drikken. 


La oss gå videre til sjokoladen. La oss si at du har kjøpt inn en plate med stratos (de fleste store plater med sjokolade uten nøtter har forresten nesten likt sukkerinnhold). Dersom du kun spiser 3 små biter av den får du i deg hele 3,5 sukkerbiter. Mens hvis du og kjæresten deler sjokoladeplata og du spiser en halv plate, får du i deg 39 gram sukker, og fordi sjokolade har mye fett, får du i deg hele 405 kcal. Som tilsvarer en hel time med intensiv roing eller spinning. 

Så er det på tide med litt smågodt. Hvis du og kjæresten deler en pose godt og blanda blir det hele 80 gram sukker på hver av dere. Spiser du den alene derimot får du i deg 75 sukkerbiter eller 160 gram sukker og 934 kcal. Som tilsvarer 2 timer med sykling utendørs. Og det er kun for den ene posen med godt og blandet. Resultatet av hele lørdagskvelden er enda verre.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dersom du har barn er kanskje seigmenn en ting du gir barna dine. Men å gi barnet ditt en hel pose seigmenn er faktisk for drøyt. I en liten håndfull med 10 seigmenn er det hele 15 sukkerbiter (33 g sukker). I en hel pose er det hele 82 sukkerbiter (174 g sukker). For et barn i alderen 9-13 skal man kun få i seg maks 40 gram sukker i løpet av dagen. Da vil dette gjøre at barnet får i seg nesten 5 ganger så mye sukker som det skal ha. Derfor kan det faktisk være en ide å veie opp godteriet til barna dine, så de ikke får for mye godteri. 
 

Men, tilbake til kjæresteparet som spiser lørdagskosen. Resultatet av hvor mye sukker de får i seg er overraskende. La oss si den vanlige dosen lørdagsgodt er 2 glass brus, en halv sjokoladeplate og halve posen godt & blanda. Dette tilsvarer faktisk hele 202 gram sukker! Noe som er 4x ganger så mye som maksgrensen for sukkerinntaket er. Kaloriene er også ganske ekstreme. Totalen der ble hele 1208 kalorier. Som tilsvarer en 6 timers lang gåtur eller 3 timer intensiv roing. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Så for å oppsummere. Må jeg først og fremst bare si jeg er sjokkert. Den dosen lørdagskos som jeg nettopp brukte som eksempel er til og med ingen ekstrem dose. Det vil jeg si at er en normal dose, hvor man skal unne seg litt ekstra, men ikke helt ekstremt. Og at det skulle være så mye sukker og kalorier i det, hadde jeg aldri trodd. Selv har jeg alltid likt å unne meg litt ekstra på lørdagene. Men heretter kommer jeg nok til å være litt ekstra obs på hvor mye sukker jeg faktisk får i meg. For så mye som det var i denne blandingen, er langt ifra godt for kroppen. 

 

Hvor mye godteri spiser du?

 

 

– Følg meg gjerne! – 

♥ Instagram: @stinablogg

♥ Snapchat: stinablogg

♥ Facebook: HER 

    1. Så spennende innlegg! Veldig interessant å se at du legger sukkerbiter ved siden av, det gjør det mye lettere å faktisk ta det innover seg! Jeg spiser ikke godteri, men jeg drikker altfor mye Cola. Jeg er faktisk sjokkert over hvor mye sukker det er i flaksen, noe må virkelig gjøres med inntaket mitt ser jeg! Tusen takk for at du skrev dette innlegget 🙂

    2. Jeg spiste ikke godteri siden februar! Men jeg skal spiser i dag så lite fordi vi feirer min søsters bursdag😁🙈 Hehe! Ha ein fin dag videre

    3. Utrolig bra og interresant innlegg! Selv er jeg utrolig glad i å unne meg noe godt på lørdagskveldene, ofte litt for store mengder. Dette var virkelig en tankevekker! Bra at du skriver om dette temaet som jeg regner med mange kan ha veldig godt av å lese:-)

    4. Men så er jo de 1200 kaloriene ikke gale i det hele tatt. De fleste jenter har en hvileforbrenning fra alt fra 1200-1800 kalorier. Og dette er energien man bruker på å puste og ikke bevege seg i det hele tatt. Mange av oss trener også, og behovet på kalorier kan fort bli opp i mot 2500 kalorier eller mer. Det er sunt for kroppen å få et sukker kick. Jeg er styrkeløfer og konkurrerer i bikini fitness, og det å ha en dag i uken der man spiser så mye som mulig er meget fra forbrenning og det hjelper å fylle ut muskler. Jeg skjønner poenget med innlegget ditt, men jeg tolker det nesten litt som om at du forbyr sukker.

    5. herlig innlegg Stina! Dette er helt sjukt jo, jeg tror jeg kansje brulde skjerpe meg litt!ops ops. I sted drakk jeg ganske mye cola og en rad med nøttesjokolade ( tre biter). resten av kvelden tror jeg kansje det blir vann og litt frukt! haha. Igjen herlig innlegg!!!!!

    6. Hei! Veldig interessant innlegg! Viktig å vite slik at man vet hva man får i seg. Er 13år og er en jente som er veldig glad i søtt! Prøver nå å unngå å spise sukker, i unntak av helgene da. Har faktisk godt overaskende bra å ikke spise sukker i hverdagen. Vanligvis ville jeg spist litt søtt her og der. 😅 Takk for et fint innlegg! 💪 Stå på! ❤

    7. jeg spiser nok en del sjokolade ja. det går veldig i peroider. men min store skyld er energidrikker. og topper jeg helga med en kveld på fylla så blir det fort 500-750 cl med jeger og 5-7 500cl med red bull. da snakker vi sukker. rart jeg får sove på natta 😛 også gåre mye i nøtter og da desverre polly peanøtter 🙂 drikker heldigvis cola zero da så det veier opp for noe :O)

    8. Æsj! Om man kan være så “frekk” å si det? :p )
      Såå glad det der ikke er min lørdagskos! 😀

    9. Stina tror du at du kanskje kan skrive om potetgull, smågodt og hva man kan drikke istedenfor brus? Supert innlegg<33

    10. Liker veldig godt bloggen din, men her kommer en ting jeg syns er litt vanskelig. Du sier at man skal like seg selv for den man er og at godteri er lov en gang i uken, og da skjønner ikke jeg helt hvor dette innlegget kommer fra. Jeg som er 15 år og leser innlegget begynner å tvile på å om jeg i det hele tatt skal tørre å spise noe godt og begynner i hvertfall og bli redd for det jeg allerede har spist i dag. Bare en tanke, men ellers elsker jeg bloggen din.

    11. Veldig bra innlegg! Ble ganske sjokkert over hvor mye sukker det et i div ting 😮 Jeg er veldig glad i brus men så kan jeg helt fint drikke vann når jeg spiser potetgull. Smågodt spiser jeg ikke så ofte, men jeg spiser så altfor mye sjokolade 😳 Jeg har forsøkt og bytte på og spise mørk sjokolade da jeg syns det er godt men at smaken ikke alltid er så digg, særlig ettersmaken. Jeg har i grunn aldri tenkt noe på hvor mye sukker det kan bli av altfor mye av det gode, vet det er mye i cola så drikker stort sett 1-2 glass da jeg blir fort mett av det. For meg så går det stort sett i potetgull, sjokolade og bytter på drikker. Drikker oftest vann til sjoko og potetgull, mn burde nok bli flinkere.
      Det var en video jeg så som du hadde lagd for noen år tilbake, da du snakket om hva man spise istedenfor godteri (tror jeg). Du snakket om riskaker, jeg begynte og spise det etter kort tid. Men spiser det sinnsykt sjeldent da jeg får luft i magen av og spise halvparten da de er så gode 😛 men nå skal jeg i alle fall tenke litt på hva jeg spiser og bør styre mer unna, så takk for dette innlegget 🙂

    12. veldig bra innlegg. Syntes det er bra noen bloggere tar tak i sukker spising. Kan du lage et innlegg kor du skriver om sukkeret i frukt også? Elsker bloggen din!!!

    13. Jeg spiser nesten ikke godis for det meste is og potetgull.men elsket innleget ditt det var ett godt innlegg jeg trener dagen etter lørdager når jeg spiser godteri.Og det var bra att du la også med sukker bitene det var helt sykt mye sukker

    14. Jeg drikker nesten ikke cola lenger. Blir litt kvalm når jeg drikker det, med og tenke på hvor mye sukker det er i det. Det er jo som og drikke sukker.

    15. Og der fikk vi sjokk! Altså greit vi visste det var mye sukker og sånn, men når du legger sukkerbitene ved så blir man faktisk nesten litt kvalm! Herlighet, så utrolig vanvittig å tenke på! Nei, nå er det jammen med godteri-stopp her! Dette her vil vi definitivt ikke sitte å proppe kroppen med…

    16. Okai.. kjære du!
      Jeg skjønner du vil kanskje forandre folk sitt syn på godteri og brus.. og oppfordre folk til å spise mindre og drikke mindre brus. MEN da må DU slutte å poste innlegg at du storhandler i Sverige med snop… at det er greit å kose deg i helgen sier du.  Hvorfor ikke poste innlegget på Mandagen? Ungdommer som blir så lett trollbundet av dere bloggere.. alt skal være så “perfekt”  jeg mener at når det er Lørdag så skal alle få lov å kose seg, trykk i dere en hel sjokoladeplate på en helg.. gjett hva jeg gjorde lgår og nå, og skal ikveld. Jeg har trykt i meg masse snop! MEN jeg har vært på jobb fra 7-14, gått i hele dag med en 15 min pause. Og gått tur igår og idag.. så alt snopet finnes ikke en dårlig samvittighet for 😉 alt handler om idag er kroppspress, hva man spiser og hva man burde spise for det er populært… det er et enormt kropspress at det er helt sykt. Jeg må ærlig å si at bloggen din er fin men du ligger veldig mye til at trener du ikke og er overvektig og feit så dlr man tidlig.. at overvektig ikke er greit. Det er inntrykket jeg har fått og slikt jeg har følt meg desverre. Jeg ser du tidligere ikke har godkjent kommentarene mine, beklager hvis dette blir for ærlig for deg men jeg bare synes ikke at ungdommer skal føle et press på seg når de leser en blogg. Alle er pene på sin måte, å burde bli elsker for den de er. Ikke hva man spiser og hvordan man ser ut…..
      Gå å les http://nouw.com/perfekt

    17. Det er ikke så mye jeg spiser, men om jeg skulle kose meg så pleier det å være mest på lørdager eller søndager. I ukedagene kan jeg fint spise kokesjokolade og nøtter som jeg har fått helt dilla på nå:)

    18. Jeg elsket innlegget😍Hver lørdag spiser jeg ca. En liten skål med smågodt, og det er ikke for mye men ikke for lite heller👌😘

    19. Kjempe interessant å lese! Kan du ta for deg varer som de produktene mange ofte kjøper fordi de virker sunnere?
      -wasa muslibar
      -bendit smoothier (de er ganske sunne?)
      -snack a jacks

    20. Til Anonym; Hvorfor skriver du navnet ditt ditt som Anonym? Tørr du ikke å skrive navnet ditt, nei tydeligvis ikke. Til Stina; Fantastisk innlegg! Jeg spiser faktisk ikke smågodt i det hele tatt. Jeg spiser kanskje en bolle eller litt Cola Zero. Jeg er virkelig glad for at du skrev dette innlegget! Du er mitt forbilde! Ha en god helg videre 🙂 😊😘👏🏼👍🏼

    21. Kan du skrive et innlegg om sunne alternativer til snacks?
      Kan du også skrive et innlegg om forslag til gode kveldsmat retter ?

    22. Hei Stina du er helt nydelig😍. Elsker videoene dine, supert innlegg og et veldig inspirerende inlegg, jeg er 12 år og dette er inspirerende 🙂 Veldig sjokkerende mengde med sokker elsker deg😘 Får bolig samvittighet med å spise godteri nå🙂 Takk for alt du gjør for oss som golfer oss 😍😘🙂

    23. Hei, jeg er ganske heldig jeg tåler ikke fruktsukker som er i vanelig sukker. Jeg spiser nesten ingenting. Jeg liker ikke så veldig små godt, men jeg er glad i chips. Men jeg får heller ikke i meg for mye. Siden jeg spisser littegranne godteri på fredags kveldene og litt på lørdagene, så jeg får ikke i meg for mye sukker

    24. Jeg skjønner poenget ditt med innlegget, men jeg synes du burde starte å tenke litt på signaler du sender ut til leserne dine. Du snakker om kroppspress, men er du klar over at du bidrar til det presset i flere av innleggene dine? Du er veldig opptatt av sukker merker jeg og det er greit det, men må du gni den sukkerbesettelsen din inn overalt? Det å drive å telle kalorier er faktisk ikke bra. Det begynner i det små, men så kan det ta helt av. De som har anoreksi har jo det som hobby og jeg føler egentlig du oppfordrer leserne dine til å sjekke kaloriinntak på alt en spiser. Det er faktisk ikke å være et godt forbilde! Man skal ha et avslappet forhold til mat og jeg føler du bidrar til mye unødvendig hysteri rundt mat. Du må også huske at folk er forskjellig. Noen har ekstremt høy forbrenning og da vil kroppen forbrenne maten mye raskere enn en med lav. Man dør ikke av å få i seg litt sukker, så ta også chill litt ned. La folk leve og slutt å få folk til å bekymre seg for all mat man spiser! Man blir syk av sånt!

    25. Hei Stina! Du er den kuleste, peneste, og selvfølgelig beste Blogger💜!
      Men viste du at hvis man drikker helst Coca Cola hver dag i heler året, ja hvor mange sukker biter trur du det er!!?? Det er sykt mye! Her kommer svaret: 9225 sukker biter i 1,5 liter cola.

    26. Wow, skremmelig mye sukker ass! fysøren ohmy prøvde 10 dager uten sukker challenge, men så skutt i hue som jeg er gangde jeg på en snicker rett etter 🙁 i cryyyyy lmao stina du er bare så sykt flink til å holde balansen på sukker lizm, heldig ass! Skal prøve å kutte ned, det eneste jeg liker er bare snickers ikke godteri og brus osv, glad for det ass! ha en god helg stina love uuu

    27. Sykt bra innlegg !
      Liker veldig godt at du er opptatt av å spise sunt og trene,det har gjort så jeg har begynt å tenke litt mere på hva jeg spiser.
      Jeg er veldig glad for at du skriver om dette.
      Love u so much <3

    28. Godt skrevet innlegg, og jeg synes ikke at du sender ut feil signaler, som noen nevner, i det hele tatt. Dette er et viktig tema som folk bør bli obs på. Sukker er kvalmt og veldig avhengighetsskapende. Ei venninne og jeg har avtalt å slutte på mandag (selvfølgelig, haha!).

    29. Ta det heeelt med ro, damer!
      Det å spise lørdagsgodteri er helt greit. Gi dere selv litt slækk. Det er det å spise godis og drikke sukkerholdig drikke hele tiden som er usunt. Det at sukker er veldig avhengighetsskapende er en sannhet med modifikasjoner. Hvis du er flink til å bare kose deg med det usunne en gang i blant, eks lørdagsgodteri/høytider, vil du ikke utvikle sukkeravhengighet – med mindre du er spesielt genetisk disponert (gjelder en veldig liten prosentandel av befolkningen). Faktisk er det bare sunt å kose seg inn i mellom. Så, bare kos dere!

    30. Herlighet. At det er mulig å ha et så anorektisk syn på mat og godteri. Det er lov å kose seg!! Slapp litt av og nyt livet, Stina. Du blir ikke feit av litt godteri på en lørdag. Uff.

    31. Noe du burde poste mer av:) Er ikke så lett å tenke over sånt når man handler det, man tenker at det er usunt men ikke hvor mye sukker det faktisk er i det man spiser.

    32. Fy faen Stina!!!!!!.
      Du er en FUCKINGS kritiker mot alt og alt sammen i hele denne verden. Du kritiserer alt med dette med sukker OSV. Du på virker dine lesere med å spreng trene og at vi som er dine lesere skal bare spise etter DINE FUCKINS behov. Du må lære dæ at du er IKKE er alene i denne verden!!!!. Selv om du trener FUCKINGS vær dag og spiser proteiner og IKKE spiser godteri så betyr ikke det at du må skrive dette innlegget. Du tror at du vet alt i denne verden. Men du er ingenting. Jeg vart sint når jeg leste dette innlegget du skrev her. Du må vise jævla mye respekt ovenfor dine lesere.!!!!!!. Fy faen Stina.!!!!!!. Du er en VITS!!!!!!!!!!!!!!!!

    33. Hei! Ser du kommenterte innlegget til pilotfrue om nachspiel, kan du skrive et innlegg om det? Om hvorfor du er enig?

    34. Jeg spiser nesten ikke godteri
      Fordi jeg jar godteristopp
      Men jeg spiser bittelitt potetgull
      På lørdagskvelden 🙂

    35. Hei Stina
      Synes det er bra at du gjør folk obs på hvor mye sukker og dritt d er i godteri og annet trash, men du må huske på at du ikke skal forbrenne alle de kaloriene med fysisk trening. Den er kun 1/10 av all energien vi får i oss som er ment til å kunne forbrennes med aktivitet. 90% bruker kroppen på å holde varmen, tenke, og alt annet som drives av seg selv inni oss. Så selv om du spiser 100 kcal, må du ikke ut å løpe i 15 min for å forbrenne d.
      Liker blogger din btw 🙂

    36. Takk og lov at jeg ikke liker brus! Det eneste jeg spiser 1/2 eller 1 skål med potetgull og en is. Og noen ganger smågodt men da blir det kanskje litt mindre en en hel skål med potetgull!

    37. Gla førr at æ e slutta å drekk brus når æ læs sånnhær, hehe 😉 Og at æ ikke e særli gla i søtt godteri uansett, i hælgen går det meir i potetgull/ostepop hær i gårn.. ikke at det e nåkka sunnare egentli då.. salt e jo en fiende mot en slank kropp det og!
      Mamma brukte faktisk å veie opp godteriet tell mæ og brødren mine når vi va små..

    38. Hei Stina, sykt bra innlegg. Tror du at du kan lage et innlegg om sunne matpakker til skole og jobb:-) elsker bloggen din, ståpå! du er tøff!
      Ps: viste du at i en orginal nugati boks er det nesten 200 sukker biter!!

    39. Jeg drikker kun vann (av og til et glass melk), så brus klarer jeg fint å holde meg unna. Smågodt er jeg heller ikke så fan av, men sjokolade hiver jeg innpå i helgene. Jeg trener mye, så legger ikke på meg uansett hva jeg spiser, men er jo ikke sunt likevel. Spiser ca. 100 gr sjokolade på lørdagen + litt chips som jeg er veldig glad i. Mitt problem er vel egentlig at jeg ikke klarer å holde meg unna sjokolade i hverdagen.

    40. Jeg har faktisk sukkerfri måned men fikk lov til å spise sukker i konfirmasjonen til fetteren min igår😂 Jeg angrer litt, for jeg ble ganske kvalm etterpå😩 Elsker bloggen din❤️ I want your life😂 Jeg synes det er skikkelig gøy at du har flere videoer nå❤️❤️

    41. Jeg elsket dette innlegget.Jeg hadde et problem før at jeg spiste godteri hver dag. Men jeg begynte å lese bloggen din og jeg klarer å ligge unna i hverdagene. Tusen takk for motivasjonen du har gitt meg. Stå på! BLOGGEN DIN RULER

    42. Äter inte socker alls. Jag har blivit mer medveten i och med att jag är vegan och har snöat in mig på rawfood och skulle i alla lägen välja en rawfood boll sötad på expertis dadlar än godis med artificiella ämnen och socker. Hoppas det inte blev hel klurigt att läsa nu i och med att jag skriver på svenska men håller med att det är chockerande hur mycket socker de mesta vi äter faktiskt innehåller och att vi vant oss vid den söta smaken.

    43. Du burde se “That Sugar Film”, tror jeg den heter. Det er en dokumentar om akkurat dette med sukker og hvor mye sukker det er i vanlig mat vi spiser. Jeg har kuttet ut mye brus, godteri og prossesert mat på grunn av denne dokumentaren for å si det sånn!

    44. Dette kaller jeg hysteri!
      Det er ikke hva du spiser på lørdagskvelden som har uttelling, men heller hva man putter i seg de resterende seks dagene. Dersom man ellers har en sunn livsstil burde man kunne få unne seg godteri denne ene dagen, uten å tenke på antall sukkerbiter man får i seg mens man skal kose seg med dette. Jeg er glad blogger som dette ikke eksisterte da jeg var en lettpåvirkelig fjortenåring. Tenk på hvilke signaler du sender ut til unge jenter! Det er nok kroppspress og kostholdshysteri ute og går fra før, om man ikke skal ha dårlig samvittighet for lørdagssnopet også.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg