7 Tips for en bedre blogg!

Etter å ha blogget i snart 6 (!!!) år, har jeg lært en god del om blogging. Jeg vet hva som fungerer, og hva som ikke fungerer. I og med at det er over 300´000 bloggere i Norge, ville jeg tippe at mange av dere som leser bloggen min, blogger selv eller sitter med en liten blogger i magen. Å blogge er utrolig gøy, og er genial måte å uttrykke seg på. Selv om det kun er de to siste årene jeg virkelig har levd av bloggingen, var det en veldig viktig hobby for meg før det. 

Siden mange av dere ofte spør meg om tips til hvordan dere kan bli flinkere til å blogge, skal jeg nå gi dere noen av mine beste tips. 

 

– Design – 
– Å hå et fint design på bloggen er alfa omega. Da får leserne dine et fint inntrykk når de går inn på bloggen, og de vil begynne å lese. Personlig går jeg ut av en blogg før den har rukket å laste ferdig hvis personen har valgt svart bakgrunn med farget skrift. Fy fy! Gjør det komfortabelt og pent for leserne å lese bloggen. For å fikse på designet er det bare å google seg frem på gratis design, og legge det inn. Veldig enkelt, og i de fleste tilfellene har de som laget designet skrevet veldig tydelige instrukser på hvordan du legger inn designet.

– Utstyr – 

– Blogger handler veldig mye om bilder, og derfor er det viktig at du legger ut bilder av høy kvalitet. Bilder med mobilkamera fungerer til nød en sjelden gang iblant. Men langt ifra på hvert innlegg. Invester i et speilreflekskamera og lær deg manuelle innstillinger, så er du langt på vei. Hvis du vil lese mer om kamerautstyret mitt kan du klikke HER

 

– Passion – 
– Når du skal blogge om noe er det viktig at du blogger om noe du liker. Ikke blogg om sminke hvis du egentlig ikke er så interessert i sminke. Det skinner veldig fort igjennom, og det er vanskelig å holde motivasjonen over tid. Finn ut 3-4 interesser du har som kan gå hånd i hånd og blogg om de. På min blogg for eksempel har jeg en god blanding av hverdag, morsomme artikler, trening, videoer, sminke og mote. 

 

– Tålmodighet – 
– Å bygge opp en bra blogg som har kvalitet og lesere, tar tid. Trust me, jeg har holdt på med det her i 6 år, så jeg vet hva jeg snakker om. Det tar tid å lære seg alle triks og vaner man må ha. For ikke å snakke om at man må lære opp hodet sitt til at man ikke skal få helt skrivesperre. Det er fortsatt noe jeg selv sliter med. Men heldigvis har jeg noen triks for å løsne opp sperren.

Når det kommer til faste lesere, er det også noe som tar lang tid å bygge opp. Så om det ikke har skjedd noe spesielt etter 3 måneder, ikke vær lei deg. Det er helt vanlig. Husk; det er 300´000 aktive blogger på blogg.no, så du må virkelig stå på for at noen skal lese akkurat din blogg. 

– Kontinuitet – 
– Å blogge tar mye tid og krefter. Derfor er det viktig at du setter opp en plan for mye du skal blogge, og la leserne dine få vite det. Jeg for eksempel pleier alltid å blogge 2 ganger om dagen og legge ut videoer hver onsdag + lørdag. Hvis du vil at bloggen din skal leses av mange mennesker, er du nødt til å oppdatere ofte. Å bloggen 15 ganger den ene uka, og 2 ganger uka etter er ikke bra. Prøv heller å ha som mål at du skal oppdatere minst 1 gang om dagen. 

 

– Navn – 
Hva har du kalt bloggen din? Da jeg startet å blogge kalte jeg bloggen for stinamariebakken.blogg.no. Tidenes lengste navn, som ingen husket, og heller ikke gadd å skrive. Derfor byttet jeg til noe veldig mye enklere, nemlig stina.blogg.no. Kanskje litt for enkelt, og ikke så catchy. Men da igjen, er det snart 5 år siden jeg lagde navnet, så ekstremt gjennomtenkt var det ikke.

Men, det som er viktig er at du tar et enkelt og catchy navn. Et navn som forklarer bloggen din, og som gjør folk interesserte. Fotballfrue kom langt med navnet sitt, fordi hun var den første til å bruke frue, man ble nysgjerrig når man så navnet, og det er veldig lett å huske, pluss at det er veldig lett å vite at det er hun man snakker om. 

 

– Money –

Cash money. Grunnen til at mange begynner å blogge er fordi de vil tjene penger. Ikke vær en av de. Om du kun blogger for pengene sin del, kan jeg love at du aldri kommer til å tjene en eneste krone. Å blogge er hardt både psykisk og fysisk, da det er en 10 timer om dagen 7 dager i uka jobb. Men, selvfølgelig kan man tjene penger på blogging, men da må man være smart. Om du har kommet deg til toppen ved å sjokkere til 1000 uten å ha noe kvalitet å backe opp med, er det ingen annonsør som er interessert i at du skal annonsere for de. Har du derimot kommet deg langt opp ved å skrive kvalitet, og ha et navn folk respekterer vil annonsørene hoppe på deg som gale.

Det er også viktig at man ikke selger seg gratis. Her gjorde jeg en smell før, og lot visse pr byråer få gratis innlegg imot at jeg fikk litt produkter. Det er veldig dumt! De kom selvfølgelig med sånn tulleprat om at “Hvis du lager et innlegg gratis nå, så skal vi få til betalte i fremtiden”. Ikke tro på de. Det er bare bullshit. Om de ikke vil betale for innlegg nr 1 kommer de ikke til å betale for innlegg nr 2. Det er vanskelig å si nei til gratis sminke. Men husk at alt du får sponset må skattes av, og det er ingen sminke i verden som betaler husleia.

Husk også at det er veldig viktig at du kun reklamerer for ting du faktisk liker. Det er ingen ting som er verre enn bloggere som skriver om dritt produkter, og anbefaler de for leserne sine. Resultatet blir da at noen kanskje har spart opp mye av pengene sine på å kjøpe noe favorittbloggeren har skrevet om, og skuffelsen blir stor når de finner ut hvor dårlig produktet er. Derfor er jeg selv alltid veldig nøye med å teste ut produkter godt før jeg anbefaler de. 

 

Blogger du?

36 kommentarer
    1. Veldig bra innlegg Stina, tusen takk for alle de gode tipsene. Skal virkelig ta med meg disse tipsene videre når jeg blogger!
      Håper at du får en fin dag videre 🙂

    2. Takk for tipset! Har begynt å blogge igjen for ca. 2 mnd siden og ja må innrømme man bruker elendig mye tid på det! Har fulgt bloggen din lenge og syntes at du har gjort det kjempe bra, og elsker å lese bloggen din 😀

    3. Gode tips 😀 Men utstyr var jeg sykt uenig med deg, at du råder til speilrefleks er litt dumt syns jeg. Jeg har hatt mitt kamera veldig lenge å det er mye bedre enn et blogg kamera, altså hvor gode bildene blir avhenger faktisk mer av personen enn kameraet. Jeg har sett så sykt mange som har kjøpt speilrefleks og bruker auto innstillinger, det er lite vits. Fins utrolig mange bra kamera der ute til en billig pris som gir nydelige, klare bilder, og speilrefleks er ikke lurt å kjøpe fordi man skal bruke det til blogging. Da kaster man egentlig penger i doen, mange ender opp med å legge det på hylla fordi de er ikke interessert i å ta bilder. Jeg vet jo at du har lært deg en del med kamera, vært litt modell osv. Men jeg er faktisk kjempe interessert i foto, går media fordi jeg vil bli fotograf. Jeg anbefaler ingen å kjøpe speilrefleks bare for å ta et antrekk bilde til bloggen, håper du skjønner hva jeg mener. Super gode tips, men utstyr tipset syns jeg helt ærlig at du kunne fjernet at man burde investere i et slikt kamera. Heller kjøpe et kamera som gir god kvalitet til en billig penge, eller låne av familie/venner.

    4. Ja, ble faktisk inspirert av deg!! Du er virkelig den beste bloggeren Stina!!!! AAAAAAAALLLLLLLLDDDDDRRRRRIIIIIIIIIIII slutt og blogge!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    5. Hei stina!
      Dette har ikkje noe med temaet å gjøre men eg satt å leste bloggen din og plutselig begynnte å tenke på d.hahah
      har du et kallenavn til fansen din? vist du har, hva kaller du de? btw elsker bloggen din! var på hytten uten internett i 2 uker og holt på å dø siden eg ikkje fikk lest bloggen din.
      klem frå meg

    6. T I N A V A R P E N: Hmm.. Som jeg sa i innlegget anbefaler jeg de som kjøper speilrefleks til å lære manuelle innstillinger. Man får aldri like gode bilder med et dårlig kompakt kamera man ikke kan stille inn innstillinger, som et bra kamera med riktig linse 😉

    7. Fine tips det ja 🙂 Jeg blogger ja. Jeg har blogget siden juni 2015 og jeg blogget en gang daglig, men lesertallet var enda under 100 daglig. Det sank til og med. Til sånn 20 – 40 per dag, så da bestemte jeg meg for å blogge sjeldnere. Sa fra på bloggen om det, at fremover kommer jeg til å blogge tre til seks ganger i uken. Noen ganger kanskje daglig en uke. Dette valget tok jeg for cirka to uker siden. Tanken var blant annet at de innleggene jeg da først skriver kanskje er av bedre kvalitet.. Skal ikke være lett 🙂 haha. Du er heldig som har en populær blogg med mange lesere 🙂

    8. Jeg syns det er veldig fint at du skriver sånt innlegg sånn at man kan tenke litt mer igjennom det med å ha blogg 🙂 Noen vil nå langt fort mens man må faktisk ha tålmodighet 🙂

    9. Tusen hjertelig takk for gode tips:) Selv tenker jeg på å bytte bloggnavn, men er da redd for å miste følgerne mine. Denne helgen tenker jeg å prøve meg på å skifte utseende på bloggen min, er ikke fornøyd med den what so ever. Så jeg skal sjekke google da jeg ikke er noen spesialist i dette med design på bloggen. Men igjen, takk for tips:) Du er god du:)

    10. Ja jeg blogger litt. Men lurer på om du har noen tips til hva man kan blogge og filme om? Håper på svar

    11. Så herbage tips! Og for et bra innlegg dette er noe jeg må følge. Kan du også lage ett innlegg med tips til hva man kan blogge om?

    12. ja, jeg blogger. Hehe, jeg trodde liksom at jeg hadde den mest upopulære bloggen før jeg leste dette. Jeg startet nå i år med å blogge, og ser at det kan ta flere år for å få en kjempe bra blogg som så deg.

    13. Utrolig bra innlegg, Stina! Jeg er en blogger, men prøver å oppdatere minst 1 gang pr dag pga at tiden min går mye til skole og jobb ved siden av, og jeg prøver å sette av spesielt en dag til bloggen!

    14. Hei. Takk for tips <3 Startet å blogge på min nye blogg denne uken. Jeg tenker å poste hver dag som du anbefaler, men bare i starten. Siden jeg går på skole ved siden av så tror jeg må heller ha mer fokus på kvalitet enn kvantitet. Men du er flink å klarer å ha begge deler 😀

    15. Supre tips.
      Tell me about it… Jeg hadde en annen blogg før denne,og jeg tror ikke jeg har skiftet bloggnavnet enda.. Jeg tenkte på det for noen år siden,og når jeg startet bloggen jeg har nå.. Tror ikke designet på bloggen min er så bra akkurat nå heller.. 🙁 Er ikke så flink med slike ting.

    16. Straight down konstruktiv kritikk, så håper du klarer å ta det til deg.
      Du kommer med råd om bloggdesign, når designet ditt er det kjedeligste standarddesignet alle nettavisen bloggerne har i Norge? Anbefaler deg virkelig å komme med en endring på den fronten, for snakk om oppbrukt bloggdesign.

    17. Jeg har veldig lyst til å blogge, men tror ikke mamma vil at jeg skal gjøre det! bør jeg gjøre det alikavel?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg