Min mening om slankekurer

Når jeg sto i køen på matbutikken for noen dager siden, begynte jeg å se litt på forsider av magasiner som var til salgs rett ved kassen. Det sjokkerer meg at så mange oppfordrer med den ene og den andre slankekuren. Altså, jeg vet at dette er salgstriks magasiner bruker for å selge flere blader. Men, burde de ikke heller lært bort noen faktisk gode prinsipper om kosthold, istedenfor å slenge frem den ene ekstreme slankekuren etter den andre?

På verdensbasis er det flere som dør av overvekt, enn av sult. Så noe bør gjøres. Men å slenge frem ekstreme dietter er ikke det jeg ser på som en god løsning. Ekstreme dietter gjør som regel at de fleste går fort ned i vekt. Men, det som er den grusomme baksiden med dette er at mange unge mennesker utvikler spiseforstyrrelser etter å ha gått på dietter. 


 

Noe som mange kanskje ikke tenker over. Er at når man kutter kaloriene brått går forbrenningen veldig fort ned, og når man er ferdig med slankekuren eller sprekker, og begynner å spise mer igjen, klarer ikke forbrenningen å følge med, og man ender opp med å gå enda høyere opp i vekt enn man var fra før av. Jeg har snakket med mange overvektige, og de klager over at de nesten ikke kan se på mat uten å legge på seg. Vel, her fikk du nettopp forklaringen til hvorfor dette skjer.

Men hvordan skal man da gå ned i vekt? Vel, å gå ned i vekt bør ikke være hovedfokuset. Fokuset bør være at man vil få en sunn livsstil med en aktiv hverdag. Ikke stress så mye med å telle kalorier, eller å måtte klare så og så mange treningsøkter i uka. Tenk heller at du skal gjøre så godt du kan, og at det er lov å skeie ut iblant. 

Så fort du klarer å legge om til en sunnere livsstil, med mer trening og mindre stillesitting kommer du til å se resultater. Prøv å tenk på dette som en endring du skal klare å opprettholde over de neste 5 årene av livet ditt. Tenk langsiktig, fordi det er der resultatene faktisk sitter. Ikke i en 30 days slankekur.

 

9 kommentarer
    1. Hei! I en “ukens spørsmål” sa du at du kanskje skulle ha vaskehjelp når du og Per Fredrik skulle flytte inn sammen. Det er ikke lurt! Før når min familie hadde vaskehjelp stjal hun MASSE penger av oss barna. Det er bevist på grunn av an jeg la 120 kr i smykkeskrinet mitt dagen før hun kom, og når jeg så oppi der dagen etter var de borte… Jeg sier ikke at dere ikke må ha vaskehjelp, men du fortjener ikke å bli stjålet penger fra! Denne kommentaren var litt random, men jeg ville at du skulle vite at du må være litt obs! Du er en kjempe bra blogger og fortjener ikke å bli stjålet fra!

    2. jeg er selv litt uenig i det du sier da jeg dette året har brukt fit programmet fra forever living og gått ned mye. jeg går nå ikke på den, men jeg klarer fortsatt å gå ned i vekt det jeg skal og holde meg til sunne vaner og trening. det er ikke snakk om å ha en ekstrem diett. men sunne vaner i hverdagen og trening. jeg begynte med det for å lære mer om sunt kosthold og få inn rutiner og jeg har lært utrolig mye. Å jeg vil virkelig ikke si at jeg hvertfall har tatt noen skade av det. Jeg har derimot blitt en mye bedre og sunnere versjon av meg selv pga kunnskapen jeg har fått! 🙂

    3. Men så er det jo langt ifra alle vaskehjelper som stjeler. Haha. Kjenner mange i familien med vaskehjelp, ingen som har blitt lurt eller ranet der:)

    4. Kjedelig å telle kalorier, men hemmeligheten ved å gå ned i vekt er: Ikke spis flere kalorier daglig enn det du forbrenner 😀 Du behøver ikke pese på et treningssenter, men rett og slett gå og gå, la buss og trikk være, bruk trappene, ikke heisen. Fint innlegg Stina – god helg fra oss til dere <3<3

    5. Hei! Har du lest innlegget til styleconnection “Den grusomme sannheten”? Hvis ikke, please please les det!
      Ha en ellers fin dag videre:)

    6. Bloggen din er helt fantastisk elser den, selv har jeg en blogg men jeg skjønner ikke hvordan du klarer og ha motivasjon til og blogge så mye.
      PS: de to bildene av deg var helt nydelige<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg