Vil vi få kreft av å bruke tlf mye?

Hei dere! Det har i det siste vært mye prat om helse-effekten og farene ved å bruke mobilen for mye, og senest denne morgenen kunne vi lese at styleconnection skulle bytte ut sin smartphone med en gammel telefon, fordi telefon-bruket hennes bidro til at hun ble stresset og sliten. (Så flink som hun er til å få til så mye på egenhånd skjønner jeg avgjørelsen hennes veldig godt!) Jeg bruker selv tlf min veldig mye i løpet av dagen, så jeg har lest mange undersøkelser og artikler om dette, og tenkte jeg kunne fortelle dere litt om den største myten når det gjelder tlf din, nemlig: Stråling.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mobiltelefonens elektromagnetiske stråling har en effekt på oss, på den måten at den varmer opp deler av hjernen din bitte-bittelitt. Usynlige bølger fra telefonen øker altså temperaturen i deler av hjernen din, men det er så lite at vi regner dette som u-farlig. Det er ikke gjort noen langtids-studier på dette, fordi mobiltelefoner har ikke eksistert lenge nok, så man kan ikke være helt sikker på skadene denne strålingen har før om mange år til, men nei: Du kan ikke få kreft av denne strålingen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Strålingen som kommer fra telefonen heter på engelsk “Radio Frequency Radiation”, som er en ikke-ioniserende type stråling. Den kan rett og slett ikke gi deg kreft. Den kan bare varme opp. Siden blodet vårt hele tiden strømmer rundt i kroppen så blir varmen transportert vekk, så man kan konkludere med at stråling fra mobiltelefoner ikke er noe vi trenger å være redde for. Det skal sies at det er ikke engang 100 år siden vi trodde jorda var flat, så selvom det er de smarteste hjernene på jorda nå som har kommet frem til disse konklusjonene om ufarlig stråling så hadde jeg ikke ramlet av stolen i forbauselse om vi gjorde ytterligere framskritt på fysikk-fronten om noen år, som avdekket mangler i vår kunnskap om elektromagnetisk stråling.

Men, selv om telefonen ikke gir kreft via stråling, er det viktig å tenke over hvor mye den påvirker livene våre, og hvor mye stress den skaper. 
 

Kilde: her og her
 

8 kommentarer
    1. Enig, og ikke minst sant det du skriver…
      Foresten, du har utrolig fin blåfarge på øynene dine! 🙂

    2. Jeg er helt enig med deg, mobilen bruker mye tid av livene vår. Jeg har til tider måtte legge bort mobilen fordi jeg har en hund som ofte vil ha kos og oppmerksomhet. Å når jeg da overser han så går han å legger seg i sengen ute på gangen, får dårlig samvittighet da ja. Så det å legge fra seg mobilen i noen timer å være der med di rundt deg er utrolig viktig:)

    3. Har ingen effekt på stress hos meg, det kan jeg bevise med at jeg faktisk setter meg ned å spiller på mobilen hvis jeg er stressa.

    4. Hei Stina jeg liker å se videoene dine, jeg har sett alle videoene dine. Så derfor lurte jeg på om du og Per Fredrik kune lage en Smoothie Challenge? 🙂 <3.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg