Jeg gikk på barbiedop

Vi har alle gjort mye dumt når vi var unge, og det er en helt vanlig del av det å vokse opp. Men noen av tingene jeg selv gjorde kunne gått skikkelig galt, og jeg vil med dette innlegget advare alle der ute, så dere ikke havner i samme situasjon som jeg kunne havnet i. Helt fra jeg var rundt 12-13 år tok jeg mye solarium, men jeg følte aldri at jeg ble brun nok.

Så da jeg var 17 år og enda ikke hadde blitt skikkelig brun, og ble tipset av en venn om noe som het Melanotan eller “Barbiedop” som skulle gjøre at man ble veldig brun, ble jeg litt for fristet, og testet det ut. På den tiden visste jeg så og si ingenting om Melanotan, og det er et under at jeg ikke fikk alvorlige bivirkninger. Jeg vet at man unge jenter fortsatt bruker dette stoffet, uten helt å vite risikoen. Derfor vil jeg fortelle dere litt om hva som faktisk kan skje. 

 

Melanotan er et syntetisk stoff som man sprøyter inn i huden sin, gjerne på rumpa eller på magen, ved å bruke en liten sprøyte. Man må få en venn til å sette sprøyten på seg, og det i seg selv er egentlig ekstremt skummelt. Men det som er enda skumlere er at man aldri vet hvor rent stoffet man sprøyter inn er. Man vet heller aldri om det er et ekte stoff man får.

Jeg hadde to venninner som også brukte det samtidig som meg. De var allerede veldig brune fra før av, og endte opp med å bli likbleke av stoffet. Mest sannsynligvis fordi stoffet de fikk var falskt. Så dette er noe å tenke ekstra godt over. Ikke stol på en halvveis kompis som selger ting, bare fordi han har solgt “bra” ting til andre. Du vet aldri hva du får, så vær så snill og ikke kjøp dette.

Men det som er enda skumlere er alle bivirkningene av stoffet. Selv ble jeg alltid veldig kvalm og fikk nesten feber hver gang jeg tok en ny sprøyte. I tillegg er det veldig mange som mister appetitten, og det kan være skummelt da man på sikt kan utvikle spiseforstyrrelser. Andre skumle bivirkninger er at man kan få mange nye føflekker, og de gamle kan bli mørkere. Noe som både kan føre til føflekkkreft, i tillegg til at man kan få hele utseendet sitt endret med tanke på føflekkene. 

 

I tillegg kan man få mela-flekker. Sånn som du kan se jeg har på bildet til venstre. Altså, masse hvite flekker i ansiktet. Fordi man blir så fort brun, så rekker ikke huden helt å følge med, og hvis man får en kvise eller to, blir det hvite flekker der, som er der veldig lenge. I tillegg er det mange som opplever å få enda mer kviser av stoffet, så det er ekstra kjipt. Har lest en del historier om jenter som har fått sterk akne etter at de har brukt melanotan, så det er ganske ille.

Selv fikk jeg en del kviser øverst på ryggen, og når de ble borte fikk jeg ganske mørke arr etterpå, som ikke var fint i det hele tatt. Nå er det 6 år siden jeg brukte dette stoffet, så mange av arrene har blitt borte, men noen av de er der fortsatt. Nå skal det sies at jeg ikke gikk på kuren i mer enn 3 måneder. Så om jeg hadde fortsatt enda lengre, hadde jeg nok fått enda skumlere bivirkninger. Noe som også bør merkes, er at når man går på Melanotan må man også ta en del solarium, som gjør at sjansen for hudkreft øker betraktelig. 

 

Så ja, som dere skjønner er Melanotan et veldig farlig stoff, som dere bør holde dere langt unna. Det er ingenting galt i å ville være brun, men da bør man mye heller bruke selvbruning. Det kan faktisk redde livet deres. 

 

Har du noen erfaring med melanotan?
(ps: lov å være anonym)

 

 

30 kommentarer
    1. hei Stina. ELSKER bloggen din.
      Har en blogg jeg og startet den på mandag.
      Derfor jeg startet bloggen min er fordi jeg altid har hat lyst på en blogg akurat som din. Du er mit store forbilde og jeg håper du kan svare på kommentaren min. Da hadde jeg blit full av glede 🙂

    2. Oi, synes foreldrene dine det var greit at du tok solarium som 12åring?? Veldig bra at du informerer om dette, digger bloggen!

    3. skjulte du det for foreldrene dine? og kjente du han du kjøpte det av godt? og hva kostet det? stakk du virkelig sprøyter i deg selv, er ikke det skummelt??? jeg hadde ikke turt det, tenk om man treffer noe man ikke skal treffe da? eller går ikke det an?? (haha, er ikke så smart sjø)

    4. Melanotan er et stoff under utprøvning. Burde vel komme på markedet om noen år (om ikke slik uvettig eksperimentering gjør at det blir forbudt). Om dette ble gitt hos en ordentlig klinikk, i rette doser og med noe som var laget av en seriøs produsent så hadde det vært ganske trygt. På linje med botox.
      Det du får i dag er egentlig ikke laget for medisinsk bruk og inneholder garantert urenheter. Er jo en grunn til at narkomane som injiserer gateheroin får så mye helseproblemer, mens en som får heroin av medisinsk kvalitet ikke får noe mer plager enn det bestemor hadde når hun lå høy på morfin på sykehuset etter hofteoperasjonen.
      Ikke injiser ting du kjøper via nettet eller “venner”. Du kan dytte i deg mye rart forurenset grums via munnen uten at det gjør noe, men injeksjon er noe helt annet! Alt det der går rett i blodbanen. Og da vil du ikke ha noe forurensede piratgreier laget i et kinesisk laboratorie og smuglet til Europa.

    5. Spørsmål. Ble du ganske brun til å begynne med, men så følte du stadig at du burde være enda litt brunere? Altså at doseringen økte sakte men sikkert, uten at du egentlig la merke til det.
      Sett mange som er så brune at det ser teit ut. Virker som om det aldri blir nok liksom. Men det gjelder jo i grunn alt som har med kropp å gjøre.

    6. Skjulte det for foreldrene sine? XD hvordan skulle hun skulle den brune kroppen sin?
      Så ja jeg lurer på, hva sa foreldrene dine når de så at du ble så brun?

    7. Bruker selv et naturlig stoff som heter MELATONIN så jeg trodde det sto det 😛 men melatonin er et stoff som brukes viss man ikke får sove. Dette er helt naturlig siden det allerede er i hjernen. Selv utløses ikke stoffet i hjernen min så ja ja. Fint det ikke var det, for de gjør to forskjellige ting 😛
      Elsker bloggen din btw Stina! <3

    8. Jeg gikk lenge på melanotan og klarte helt fint å skjule det for foreldrene mine og venner. Jeg fikk ingen bivirkninger annet enn fregner, og med riktig dosering av ordentlig stoff skal det heller ikke skje. Norge er ett av få land som ikke legaliserer melanotan – i Sverige for eksempel kan dette kjøpes på det åpne markedet. Jeg slet veldig med soleksem, nuppete hud på kroppen, fargeforskjell i huden (rød, hvit, gulaktig osv), og etter at jeg gikk på melanotan har dette endret seg. Jeg blir sjeldent solbrent, jeg får aldri soleksem, huden min er myk og jevn i fargen. I tillegg mistet jeg ikke appetitten, jeg mistet kun søtsuget. Og hva er negativt med det? Jeg anbefaler ingen å bruke dette så klart, men hvis man gjør det riktig kan det ha helsefordeler også. Jeg brukte dog ikke like mye som deg, og ble ikke like brun, men jeg får alltid en jevn og dyp farge, og det virker som om det er noe som kommer til å holde seg lenge. Tror ikke det er lenge til dette blir lovlig i Norge, og igjen; med riktig dosering av ordentlig melanotan så avtar farene for ‘skremmende’ bivirkninger!

    9. Du er virkelig et bra forbilde! Jeg visste ikke hva barbiedop var, og nå vet jeg at jeg skal styre langt unna det. Jeg har et spm til ukens spm: Er du veldig glad i marsmellows? Ser at du ofte har en skål stappfull av de på bilder…😶
      Digger deg og bloggen din❤️

    10. Tusen takk for at du skriver dette . Jeg tok selv dette “barbiedopet” endte opp i koma og fikk hjerneblødning . E livsfarlig og om deg ante jeg ikke noe av bivirkninger etc . I mitt tilfelle kunne jeg dødd . Setter stor pris på at du advarer og kommer til å dele dette innlegget om det er greit ?
      Mvh Marita

    11. Nei jeg kan ingenting om det stoffet men vet at jeg skal holde meg langt unna det. Foresten takk for at du er en så god blogger med så masse gode tips o.s.v.
      ELSKER BLOGGEN DIN 🌺💗💕💖

    12. Hei Stina☺
      Ville bare si at jeg er utrolig stolt av at du står fram med dette. Jeg har lest bloggen din i omkring ett år, og føler du er en ærlig og flink “rosablogger”. Mange klarer ikke å skrive innterresant og har og proppa seg fulle av botox og silikon, og ikke misforstå, jeg har absolutt ingenting i mot det men liker bloggere som også viser “baksiden” av disse tingene. Derfor må jeg si at jeg ble nesten litt overrasket når du skrev dette, og begynte først å lure på om bilde var redigert eller om det bare var fake. Men uansett bra at du forteller ut av egne erfaringer men og med baksiden. Jeg har bare noen spørsmål, hadde blitt veldig glad om du har tid til å svare:
      -Hvordan reagerte de rundt deg, spesielt foreldrene dine?
      -Hvordan fikk du tak i dette?
      -Synes foreldrene dine at det var okei å ta sol som 12-13 åring?
      Ps. Jeg må bare si at jeg elsker hva du gjør, og er en stooor fan av Girl talks. Så fortsett å gjøre hva du gjør, fordi du er sykt flink, og leserne merker at du brenner for det☺

    13. Dette var veldig populært i hjem,byen min. Man kunne se hvem som gikk på dette, alle var helt grå i huden. Og brunfargen dems nå etter de sluttet på dette, er IKKE fin!

    14. Hei Stina.
      Det er noe jeg lurer på?
      Jenter som er en del av del av det norske samfunn
      bruker så mye av tiden sin på å bli brun.
      Det blir mer å mer rasisme i Norge, en av grunnene til det
      er hudfargen. De som har brun som hudfarge kan bli mange
      steder bli ansett som anderledes. Mens jenter
      tar sol,selvbruning osv?
      Stina du snakker om svært viktige temaer som
      jeg synes er utrolig bra❤️Du er kjempe flink👍🏼

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg